پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
نگاهی به بازی ArmA II

Armed Assault II یک بازی اکشن سوم و اول شخص است که جنگ داخلی در حال گسترشی را در منطقهای به نام Chernarus که پیشتر متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود، بازگو میکند. این بازی دنباله بازیهای Armed Assault وOperation Flashpoint است و توسط استودیو Bohemia Interactive ساخته شده و توانسته است با افزودن تقابل و همکاری با سایر شخصیتها، افزایش انتخابهای استراتژیک، جزئیات بیسابقه مراحل و... به راحتی از دو محصول قبلی این استودیو پیشی بگیرد. II ArmA در تاریخ ۲۶ ژوئن برای PC، PS۳، Xbox۳۶۰ به بازار آمده است. در ادامه با هم نگاهی به این بازی میاندازیم.
II ArmA از نظر بصری به طرز اعجابآوری پرجزئیات و به واقعیت نزدیک است. جنگلها، کوهستانها و سواحل همچنین یک منطقه شهری بزرگ و چند شهر کوچک وسعت نقشههای این بازی را به ۲۲۵ کیلومتر مربع میرساند. با این حال این طراحی عظیم ایرادهای فراوانی نیز دارد. ازجمله اینکه حیوانات به طور کامل نسبت به جنگ بیتفاوتند و تعداد مردم عادی و ساختمانهای قابل دسترسی بسیار محدود است. همه این موارد به طور تاسفباری حال و هوای بازی را به هم میزند.
داستان نیز همانند محیط اطراف پیچیده و قابل باور است. در شهر چرناروس پنج گروه برای قدرت مبارزه میکنند: تفنگداران نیروی دریایی آمریکا که شما در compaign آنها را کنترل میکنید، ارتش چرناروس که متحد آمریکاییها هستند، گروهی از کمونیستهای جداییطلب به اسم جنبش ستاره سرخ، NAPA که گروهی مستقل از چریکهای میهنپرست هستند و با کمونیستها میجنگند و نیروهای مسلح فدراسیون روسیه. اگرچه ماموریت شما کمک به دولت قانونی محلی برای ساکت کردن شورش کمونیستهاست، اما اینکه حق با کدام گروه است مشخص نیست زیرا همه آنها به دلیل ظلم و فسادشان گناهکارند.
جنگ در این بازی برخلاف بسیاری از بازیهای اول شخص چندان به وجود شما وابسته نیست. پیدا کردن اجساد که در همه جا پراکندهاند و دیدن نیروهای گشتی خودی در منطقه این حس را القا میکند که نبرد با یا بدون شما ادامه پیدا خواهد کرد. با وجود این اقدامات شما میتواند تاثیر عمیقی بر داستان داشته باشد. برای مثال، میتوانید در اتحاد بین NAPA و دولت چرناروس نقش مهمی داشته باشید یا جنایات جنگی کمونیستها را برملا و محبوبیت بیشتری در بین مردم محلی کسب کنید. مردم غیرنظامی نیز میتوانند اطلاعاتی در خصوص نیروهای دشمن -که در نزدیکیتان هستند- سران شورشی و محل اختفای آنها به شما بدهند.
در compaign هر راهی را که انتخاب میکنید به مراحل جدیدی منتهی میشود که با اهداف سادهای مانند گشتزنی در یک منطقه آغاز و با اهداف اختیاری پیچیدهتری ادامه پیدا میکند. در حقیقت این انتخابهای شما هستند که چگونگی پیشرفت داستان را مشخص میکنند. شما کارتان را به عنوان یک سرباز آمریکایی تحت کنترل فرمانده گروه شروع میکنید و یکسوم اول بازی را در نقش یک پیاده نظام عادی دنبال خواهید کرد. برای زنده ماندن در نبردها، بررسی مسیر قبل از حرکت، حمله به دشمن از اطراف، هدفگیری به کمک نشانگر روی اسلحه و اصل مخفی کاری بسیار مهم هستند. نبرد در II ArmAبسیار جدی است به طوری که گاهی فقط یک گلوله برای کشتن کافی است و زخمهای غیرکشنده نیز باعث زمینگیر شدن شما میشود و خونریزی ناشی از آنها تا زمان دریافت کمک پزشکی ادامه خواهد داشت. این موارد باعث میشود نبرد به درجهای از عمق و ریزهکاریها برسد که در کمتر بازی اکشنی دیدهایم. البته با وجود مشکل بودن، نبردها همیشه متعادل هستند زیرا هوش مصنوعی دشمن خیلی بالا نیست.
کمی که داستان جلوتر رفت شما باید کنترل گروه خود را برعهده گرفته و شیوه دستور دادن به آنها را نیز یاد بگیرید. از آنجا که دستورها متعددند، کنترل گروه در ابتدا به ویژه در نبردهای شدید کمی سخت است. اگر بتوانید شماره دکمه را خوب به خاطر بسپارید و کار کردن با منوها را خوب یاد بگیرید میتوانید به افراد خود دستور دهید سینهخیز حرکت کنند، تیراندازیشان را متوقف و وارد وسیلهای مانند تانک شوند همچنین منطقه را بررسی کنند. افراد گروه دستورات شما را به خوبی اجرا میکنند اما به اندازه کافی باهوش هستند و زمانی که مودبانه از آنها بخواهید خود را زیر تانک نمیاندازند!
هرچه مهارت رهبریتان پیشرفت میکند، گروهای دیگری نیز تحت کنترل شما درمیآیند و در اینجاست که نقشه به یک ابزار حیاتی برای هدایت آنها تبدیل میشود. نقشه برای فرمان دادن به خلبانهای خودی، انتقال نیروها به مناطق مورد نظر و فرود در ناحیهای مشخص لازم است. به این ترتیب بازی کم کم به سبک استراتژیک تبدیل میشود.
بازی علاوه بر باگهای فراوان، مشکلات دیگری نیز دارد که مهمترین آنها انجام مراحل است. برای مثال، ممکن است ساعتها وقت خود را صرف انجام ماموریتی کنید، اما هرگز متوجه انجام دادن آن نمیشوید یا اینکه افراد گروهتان غیب میشوند، کاراکترها نمیتوانند حرف بزنند، در منطقهای گیر میکنید، پشتیبانی توپخانه مقرر هرگز انجام نمیشود و... پیامد همه این لودها مکرر و اعصاب خردکن است. خوشبختانه باگها در بخشهای دیگر بازی مانند stand-alone و Armory mode خیلی کمترند.
با اینکه II ArmAنسبت به نسخههای قبلی بهتر شده، اما یک مشکل کماکان در آن وجود دارد و آن هم دیالوگهاست. دیالوگها بیشتر شبیه گفتوگوی تلفنی و به شکل عجیبی ماشینی هستند، لهجههای نیروهای آمریکایی افتضاح است و از همه بدتر صداهایی است که از بلندگوهای روسی در اطراف بنادر به گوش میرسد که به طرز آزاردهندهای ناهنجارند.
لذت بردن از گرافیک فوقالعاده این بازی در PC نیازمند سیستم قدرتمندی است. حتی اگر سیستم شما حداقلهای لازم را داشته باشد، مجبورید برخی جزئیات را در حالت medium یا low قرار دهید تا فریم ریت خوبی داشته باشید. البته از دست دادن چند فریم به دیدن دنیای عظیم ArmA میارزد!
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست