چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
تعاریف روابط عمومی حكایتی كه همچنان باقی است
روابط عمومی به مفهوم مدرن امروزی از سال ۱۹۰۰ میلادی شروع شد. از آن زمان به بعد صاحبنظران و كارشناسان ارتباطات و روابط عمومی و علم مدیریت از جنبههای متفاوت این رشته را مورد بررسی قرار داده و تعاریف زیادی از آن به عمل آوردهاند. در این بخش تعاریف روابط عمومی و نهایتاً مورد نظر جامعه اطلاعاتی ارائه میشود.
هاروود چایلدز(۳) در نوشتههای خود در سال ۱۹۳۰ میلادی مفهومی پیشرفته از روابط عمومی ارائه كرده كه بیشتر مفهوم روابط عمومی امروزی و مدرن را نمایان میكند.
اساس روابط عمومی عرضه یك نقطهنظر نیست، هنر تعدیل طرز فكرها و نگرشها نیست. ایجاد و توسعه روابط جمعی و سودآور نیست، بلكه وظیفه یا كاركرد روابط عمومی آشتی دادن، سازگار كردن آن بخشی از رفتار فردی و سازمانی است كه اهمیت اجتماعی دارد و با منافع و خواست عموم هماهنگ است.
▪اسكات كاتلیپ(۴) یكی از صاحبنظران روابط عمومی در سال ۱۹۷۱ در تعریف روابط عمومی نوشت:
روابط عمومی كوششی است طرح شده برای نفوذ بر افكار عمومی از طریق سیرت خوب و عملكرد مسئولانه براساس ارتباطات دو جانبه رضایتبخش.«
▪ دكتر ركس هارلو(۵) در سال ۱۹۷۶ با بررسی ۴۷۲ تعریف از روابط عمومی، تعریف زیر را ارائه داد:
روابط عمومی عملكرد معینی از مدیریت است كه به ایجاد و حفظ ارتباط متقابل و همچنین تفاهم، پذیرش و مقبولیت و همكاری متقابل بین سازمانها و افرادی است كه با آن سر و كار دارند، كمك میكند متضمن حل و فصل مسایل و مشكلاتی است كه در زمینههای مذكور پیش میآید. به مدیریت كمك میكند كه از افكار عمومی مطلع و نسبت به آن حساس و پاسخگو باشد، مسئولیتهای مدیریت را در زمینههای خدمت به منافع عمومی تبیین میكند. به مدیریت كمك میكند كه با تغییرات همگام باشد و به گونهای اثربخش از تغییرات استفاده كند و به عنوان یك سیستم هشدار دهنده و پیش آگاهی دهنده در پیشبینی امور به مدیریت كمك میكند. در زمینههای مذكور تحقیق و بررسی میكند و از ارتباطات صحیح، منطقی و اخلاقی به عنوان ابزار اصلی كار خویش استفاده میكند.
▪در سال ۱۹۷۸ در گردهمایی جهانی انجمنهای روابط عمومی در مكزیكوسیتی، آنها با تعریف زیر از روابط عمومی موافقت كردند:
روابط عمومی علم اجتماعی و هنر تحلیل گرایشها، پیشبینی آثار آنها، مشورت با رؤسای سازمان و تهیه و اجرای برنامهها عملی كه هم در جهت منافع مؤسسه و هم همگان باشد.
▪انستیتوی روابط عمومی انگلستان (IPR) در سال ۱۹۸۷ تعریفی از روابط عمومی ارائه كرده كه هنوز مفید به نظر میرسد:
در روابط عمومی تلاش برنامهریزی شده و سنجیده جهت استقرار و كسب تفاهم متقابل بین یك سازمان و گروههای موردنظر آن سازمان است«.
▪لانگ مرهازلتون در سال ۱۹۸۷ در تعریفی از روابط عمومی گفتهاند:
روابط عمومی كاركرد ارتباطی مدیریت است كه از طریق آن سازمانها با محیط خود سازگار میشوند، آن را اصلاح میكنند و تغییر میدهند و یا آن را حفظ میكنند تا به اهداف سازمانی دست یابند.
مفاهیم، سازگاری، تفاهم و درك متقابل، ارتباط دو جانبه با همگان با مخاطبان وجه مشترك تعاریفی است كه در بالا ذكر شد. در این تعاریف كه بر ارتباط سازمان با محیط و اهمیت افكار عمومی تأكید میشود، مفهوم اطلاعرسانی و آگاهی دهی به مخاطبان به صورت غیر مستقیم اشاره شده است.
▪اما ادوارد برنیز، یكی از بنیانگذاران رشته در تعریف خود بر مفهوم اطلاعات و اطلاعرسانی تاكید دارد:
روابط عمومی عبارت است از، دادن اطلاعات به مردم و انجام تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر گرایشها و رفتار مردم و كوشش برای همبسته كردن نگرشها و اقدامات یك مؤسسه با مخاطبان خود و متقابلاً نگرشها و اقدامات مخاطبان با موسسه«.
در پانزدهمین كنگره جهانی روابط عمومی در سال ۲۰۰۰ میلادی كه در آبان ماه سال ۱۳۷۹ ه. ش در شیكاگو با حضور برجستهترین كارشناسان، پژوهشگران و علاقهمندان به روابط عمومی از ۵ قاره، دو تعریف مفهومی و كاربردی از روابط عمومی ارائه شد و مورد تأیید قرار گرفت:
براساس تعریف مفهومی، روابط عمومی عبارت است از آن بخش از مسئولیتهای و وظایف ارتباطی سازمان كه از طریق آن میكوشند برای دستیابی به اهداف سازمانی با محیط خود سازگار شوند و یا در صورت نیاز در محیط تغییرات مطلوب را ایجاد كرده و یا شرایط موجود را به شرط مساعد بودن حفظ كنند.
این تعریف مرحله نخست روابط عمومی را در اندیشه مدیریتی مدیران میشناساند و آن را بخشی از وظایف مدیران سازمان میداند كه نه تنها از طریق دفاتر و واحدهای روابط عمومی و توسط مدیران و كارشناسان روابط عمومی این اندیشهها در مورد اجرا گذاشته میشود و به عینیت دست مییابد. به عبارت دیگر روابط عمومی هر سازمان ابتدا در ذهن و مدیر سازمان تولید مییابد، مورد پذیرش و پشتیبانی قرار میگیرد. و سپس در واحد روابط عمومی آن سازمان، كارشناسانه، مصداق عملی پیدا میكند و مفهوم مخالف این عبارت آن است كه چنانچه مدیریت سازمان فلسفه وجودی روابط عمومی را نپذیرفته باشد و به تبع آن به فعالیتهای آن اعتمادی نداشته باشد، عرصه و فضا برای روابط عمومی بازگشوده نمیشود و چنانچه جبر و یا تقلید دفتر روابط عمومی در سازمان به وجود آید، واحد بی رونق و بیتلاش و عبث خواهد بود. و از نظر كاربردی روابط عمومی یعنی مدیریت ارتباطات یك سازمان با مخاطبانش«
▪كاظم متولی، كارشناس روابط عمومی، در تعریف خود از روابط عمومی بر اطلاع رسانی تأكید دارد:
روابط عمومی ابلاغ اطلاعات واقعی موسسه به مخاطبین ذیربط و كسب نظرات آنها به منظور ایجاد حسن تفاهم است.
▪اصول، موارد و مشكلات« روابط عمومی روابط عمومی را فلسفه اجتماعی مدیریت میداند:
روابط عمومی فلسفه اجتماعی مدیریت است. مدیران مسئولیتشناس این فلسفه را با كمال صراحت در مقررات و خطمشی موسسه خود بیان میكنند و كلیه اقدامات و اعمال موسسه را با فلسفه اجتماعی خود منطبق میسازند آنگاه كلیه اقدامات و اعمال موسسه را كه ناشی از فلسفه اجتماعی مدیریت است، به اطلاع مردم مورد ارتباط میرسانند كه تا حسن نیت و تفاهم مردم را جلب كنند«.
این تعریف از چهار عنصر اساسی تشكیل شده است، اول اینكه روابط عمومی فلسفه اجتماعی مدیران است. مدیران در صورتی كه چنین فلسفه اجتماعی را برای خود برگزینند، باید در كلیه فعالیتها و اقدامات مربوط به سازمان خود ابتدا خبر و مصلحت مردم را در نظر بگیرند. زیرا این فلسفه اجتماعی بر این فرض استوار است كه هر سازمان یا موسسه كه در یك جامعه پدید میآید، برای خدمت به مردم و رفع نیاز از جامعه است، خواه نیاز مادی باشد یا معنوی.
منصور ساعی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی بابک زنجانی مجلس چین دولت سیزدهم خلیج فارس دولت لایحه بودجه 1403 شورای نگهبان حجاب مجلس یازدهم
روز معلم تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش شهرداری تهران فضای مجازی پلیس سلامت دستگیری شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
بانک مرکزی خودرو دلار قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو ایران خودرو سایپا بازار خودرو مالیات تورم ارز
تلویزیون سریال سعید آقاخانی سینمای ایران سینما نون خ موسیقی تئاتر دفاع مقدس فیلم کتاب رسانه ملی
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان ترکیه افغانستان
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید سپاهان تراکتور بایرن مونیخ باشگاه استقلال لیگ برتر فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی
هوش مصنوعی اینستاگرام ناسا تبلیغات تسلا اپل فناوری گوگل همراه اول آیفون ماه
داروخانه کاهش وزن خواب مسمومیت دیابت طول عمر سلامت روان بارداری آلزایمر