سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
فهم قرآن, موانع, مبانی و روش ها
کتاب قرآن همانند هر کتاب دیگر مجموعهای از لغات است که فهم الفاظ آن، کار بسیار مشکلی نیست بلکه فهم دقیق کلمات و معنای به کاررفته در آن، مورد نظر خداوند بوده است.
اگر چه با دانستن زبان عربی و فهم لغات به سادگی معنای لغات قرآنی را میتوان یافت اما برای فهم بیشتر و دقیقتر آن لازم است، «فهم» از آیات را دنبال کرد، زیرا کتاب قرآن همانند هر کتاب دیگر مجموعهای از لغات است که فهم الفاظ آن، کار بسیار مشکلی نیست بلکه فهم دقیق کلمات و معنای به کاررفته در آن، مورد نظر خداوند بوده است،زیرا اگر دردعوت به فهم خداوند تنها منظور فهم لغات آن بوده،نیازی به دعوت به فهم به ویژه برای اعراب نبوده است،بنابراین در کنار فهم لغات و الفاظ قرآن که باید آن را یک ضرورت دانست، لازم است برای فهم معانی آن نیز تلاش کرد تا درک درستی از آن داشت، روشن است این فهم نیز دارای موانع، مبانی و روشهایی است که در این نوشته به آن پرداخته شده است.
● موانع فهم قرآن
لازم است قبل از آنکه به مبانی فهم قرآن آشنا شد، ابتدا موانع این فهم مورد بررسی قرار گیرد، زیرا تا زمانی که عامل عدم درک وجود داشته باشد امکان درک فراهم نخواهد شد. «موانع» جمع «مانع» از ماده «منع» میباشد که در علم لغت آن را به حائل شدن بین شخص و ارادهاش معنا میکنند. ضد آن در معنا کلمه «اعطاء» است و معادل آن در فارسی «بازداشتن» میباشد. همچنین اهل لغت «فهم» را به شناختن یا تعقل معنا کردهاند که معادل فارسی آن را دانستن ترجمه کردهاند، براساس این تعاریف، فهم یعنی دانستن و موانع فهم نیز شامل هر عاملی است که مانع این دانستن باشد. برای فهم قرآن نیز موانعی وجود دارد مانند: اعمال و صفات ناپسند زیرا که این اعمال در قدرت درک انسان ازقرآن تاثیر گذاشته و امکان فهم کامل را از انسان میگیرد. همانگونه که قرآن در آیات مختلفی به آن اشاره کرده است، به عنوان نمونه خداوند در باره گناه کفر میفرماید: «جَعَلْنا عَلی قُلُوبِهِمْ أَکِنَّةً أَنْ یفْقَهُوهُ وَ فی آذانِهِمْ وَقْرا» «ما بر دلهای اینها پردههایی افکندهایم تا (قرآن را) نفهمند و در گوشهایشان سنگینی قرار دادهایم (تا صدای حق را نشنوند)!» عدم تواضع در مقابل خداوند و تکبر نیز از عوامل دیگر است خداوند در قرآن میفرماید: ((سَأَصْرِفُ عَنْ آیاتِی الَّذینَ یتَکَبَّرُونَ فِی الْأَرْضِ بِغَیرِ الْحَقِّ»
«بهزودی کسانی را که در روی زمین بناحق تکبّر میورزند، از (ایمان به) آیات خود، منصرف میسازم.)) تقلید کورکورانه نیز از عوامل دیگری که در قرآن به عنوان مانع معرفی شده است: «قالُوا أَجِئْتَنا لِنَعْبُدَ اللَّهَ وَحْدَهُ وَ نَذَرَ ما کانَ یَعْبُدُ آباونا فَأْتِنا بِما تَعِدُنا إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقینَ» گفتند: آیا به سراغ ما آمدهای که تنها خدای یگانه را بپرستیم و آنچه را پدران ما میپرستند، رها کنیم؟! پس اگر راست میگویی آنچه را (از بلا و عذاب الهی) به ما وعده میدهی، بیاور!» به این مجموعه میتوان عواملی دیگر مانند تفکر نکردن در آیات این کتاب آسمانی را نیز افزود.
● قواعد فهم قرآن
برای فهم قرآن، حداقل نیازمند به ۶ کلید اساسی هستیم،موضوعاتی که باید آن را ۶ محور اصلی در فهم این کلام آسمانی دانست را میتوان به این شکل برشمرد:
۱) فهم لغت و درک قواعد عربی: زبان عربی شامل موضوعاتی مانند علم لغت، اشتقاق و صرف، نحو ،معانی و بیان است که لازم است برای فهم قرآن در حد مناسبی به این علوم آشنا بود،به عنوان نمونه در فهم لغت باید توجه داشت که واژه «مسیح» ممکن است از«سیاحت» یا از «مسح» مشتق شده باشد. در فرض اول، به معنای «سیاح» و در فرض دو، به معنای «ممسوح» (مالیده شده به روغن) است. همچنین در این مرحله باید معانی حقیقی یا مجازی هر لفظ نیز در نظر گرفته شود و مترجم یا قاری باید براساس قرینههای مختلف لفظ مورد نظر را به معنایی حقیقی یا مجازی تعمیم دهد همچنین باید فصاحت آن است - قرآن کلامی فصیح، بلکه افصح کلام است و در آن، تمثیلات، تشبیهات، استعارات، کنایات و... بسیار به کار رفته که فهم دقیق آنها در گروی آشنایی با علوم معانی، بیان وبدیع است. به عنوان نمونه شهید بهشتی در این باره میگوید: شخصی واژه «کفات» را در لغتبه معنای «پرنده تیز پرواز» دیده و بعد آیه «الم نجعل الارض کفاتا» را چنین معنا کرده: «آیا زمین را به صورت یک موجود تیز پرواز قرار ندادیم و استدلال کرده بود که از نظر قرآن،زمین پرواز (حرکت) میکند و حال آنکه «کفات» معنای اصلیاش عبارت است از در برگیرنده؛ یعنی، آیا زمین را در برگیرنده قرار نداریم؟ دنبالهاش میگوید: برای زندهها و مردهها - که این معنای دوم با آیات بعد سازگار است.
۲) در نظر گرفتن روایات تفسیری: خداوند براساس آیه «و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم» به سوی تو قرآن را فرستادیم تا برای مردم بیان کنی آنچه را به سویشان فرستاده شده است. تبیین آیات قرآن و تفسیرآن را به عنوان تکلیف و رسالتی برای پیامبر صلی الله علیه وآله ذکر کرده است چنانچه رسول خدا(ص) خود نیز میفرماید: «الاانی اوتیت القرآن و مثله معه یعنی السنه؛ همانا به من قرآن و مثل قرآن - یعنی، سنت - عطا شده است. بدیهی است که این ویژگی رسول خدا(ص) به جانشینان او یعنی ائمه معصومین(ع) نیز اختصاص دارد برهمین اساس که باید برای فهم قرآن به روایت نیزتوجه کرد .
۳) دقت در یکپارچگی قرآن و عدم تضاد در آیات: شهید صدر رحمه الله در این ارتباط میفرماید: «تفسیر آیه به آیه قرآن جدای از ارتباط مفهومی آن با آیات دیگر، موجب بروز تناقضات کلامی عدیدهای در طول حیات اسلام گردیده، زیرا هر مفسر به یک آیه که موید مذهب اوست، جدای از آیات دیگر، تمسک جسته و آن را دلیل بر صحت عقیده خود دانسته است که در نتیجه، موجب بروز مذاهب کلامی مختلف مثل مذهب جبریه، مفوضه و مجسمه گردیده است.» بنابراین باید دقت شود مجموعه آیات قرآنی در باره یک موضوع نباید به صورت ناپیوسته یا غیر منسجم بررسی شود.
۴) آشنایی و تسلط به مبانی تفسیر: تسلط بر قرآن شناسی و پذیرش موضوعاتی مانند جامعیت،اعجاز و مصونیت قرآن کریم بخشی از نکاتی است که یک مفسر یا مترجم باید به آن توجه داشته باشد، زیرا اگر در فهم قرآن به هر کدام از این موضوعات توجه نداشته باشیم قطعا انحرافاتی در فهم قرآنی حاصل خواهد شد
۵) در نظر گرفتن قواعد منطقی و مبانی علم اصول : در اینباره، مرحوم علامه طباطبایی(ره) میفرماید: «اگر در شأن نزول آیات، روایاتی آمده است، نباید حکم آیه را مخصوص آن واقعه بدانیم تا پس از انقضای واقعه و از بین رفتن آن حکم، آیه نیز ساقط شود؛ زیرا بیان آیه عام است و علت آن را مطلق میکند. پس اگر در حق افرادی از مومنان مدحی میکند یا نسبتبه غیر مومنان مذمتی مینماید، مدح و ذم خود را به صفاتی از آنها تعلیل کرده و نباید حکم را منحصر به آنها دانست بلکه هر که دارای آن اوصاف باشد مشمول حکم آیه میگردد.»
۶) دقت در تعارض قواعد: تعارض، تقابل و تنافی ادله است، به شکلی که یکی بر اثبات موضوعی دلالت نماید و دیگری بر نفی آن و جمع بین آنها ممکن نباشد.پس اگر مغایرت بین ادله به گونهای باشد که جمع آنها ممکن باشد، دیگر به آن تعارض نمیگویند؛ مثلا، در تفسیر آیه کریمه «اهدنا الصراط المستقیم» آمده که مراد از آن قرآن، اسلام، طریق عبودیت و اطاعتخدا و رسول او صلی الله علیه وآلهاست. این معانی مغایرتی با هم ندارند؛ زیرا اسلام همان طریق قرآن و هر دو همان عبودیت و هرسه همان اطاعت از خدا و رسول اللهصلی الله علیه وآله است.
سید علی اصغر حسینی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رافائل گروسی رهبر انقلاب حج کردستان عراق نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
تهران شهرداری تهران حجاب هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش قتل پلیس وزارت بهداشت سازمان هواشناسی شهرداری باران
بورس ایران خودرو خودرو قیمت دلار بانک مرکزی قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار مسکن حقوق بازنشستگان قیمت
زنان فضای مجازی سریال افعی تهران تئاتر مسعود اسکویی محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما سینمای ایران سریال
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان گوشی هوشمند
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه اوکراین رفح طوفان الاقصی نوار غزه
پرسپولیس فوتبال لیگ برتر نساجی ذوب آهن لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران بازی جواد نکونام استقلال سپاهان رئال مادرید
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت تلفن همراه ماهواره اندروید
رژیم غذایی بیمه زیبایی چای ویتامین کاهش وزن دندانپزشکی فشار خون