شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
بررسی پنجمین جشنواره تحلیل محتوای الکترونیکی
همایش جشنواره با شرکت پژوهشگران جوان و کارشناسان آموزش و پرورش استان برگزار شد. ۳۳۰۰۰ هزار اثر پژوهش الکترونیکی از کل کشور به جشنواره فرستاده شده بود که ۳۱ دانش آموز از استان ما بود. دکتر سعادتی از پشت تریبون اعلام کرد که وضعیت تولیدات دیجیتالی هم چون نرم افزار و پاور پوینت با وجود استعدادهای زیاد در استان ما راضی کننده نیست. این جمله را رضایی (مدیر کل سازمان در استان ما) نیز مفصل تکرار کرد. همین اعتراض را دکتر باهو (کارشناس مسایل پژوهش از تهران) هم تکرار کرد. اما این که چرا تولیدات خوب به جشنوارههایی چنین راه نمییابند، اشارهای نشد. آشکارا میتوان گفت وجود ضعفهای مدیریتی برای جذب نیروهای مستعد گریبانگیر ماست. این نیز به سبب ضعف ما در ایجاد انگیزه برای تولید و راهیابی آثار علمی دانش آموزان به جشنوارههای علمیست.
نمیتوان پذیرفت که تولیدی وجود ندارد؛ دست کم در اذهان دانش آموزان طرحهایی وجود دارد همراه با ایدههای عملی برای تولید آثار. ایدهپروری برای ایجاد انگیزه در سازمان از توان خیلی کمی برخوردار است. پیوند محکمی بین دانش آموز و مربیان وجود ندارد، یا بین مربی و جشنوارهها. در این جا به سخنان خود دکتر باهو (کارشناس مسایل پژوهشی) استناد میجویم که گفت، وضعیت موجود در بدنهی آموزش و پرورش چندان رضایت کننده نیست. او گفت، ما بزرگترها وقتی گوشی موبایل خود را برای تنظیماتاش به فرزندمان محول میکنیم یعنی این که، او بیشتر و پیشتر از ما تکنولوژی نو را فهمیده است. این به نظرم سخن خیلی مهم و درخور توجه است. آموزش و پرورش همواره در پشت دانش آموزان پناه گرفته است. از سخنان مدیران پژوهشی میشد فهمید که ایدههای بزرگ دارند با توان عملیاتی خیلی ضعیف.
موانع بزرگی در آموزش و پرورش وجود دارد تا بتواند به مرحلهی ایدهپروری برسد. ایدههای نو همواره وجود دارد. ولی پرورش اینها مکان و هزینهای دارد که از عهدهی وضعیت کنونی سازمان بیرون است. حدس بزنید جایزههای برندگان این جشنواره چه بود؟ ۵۰ هزار تومان! با این هزینه هرگز ایدهای به سرانجام شایستهاش نمیرسد. او اگر ایدهاش را در اختیار مراکز پژوهشی خارج از کشور بگذارد قدر میبیند و بر صدر مینشیند. هم چنان که باهو اشاره کردند وجود انواع سایتها و امکانات اینترنتی فراگیر در جهان و دسترسی خیلی راحت بدان، رکود جشنوارههای ما را در پی خواهد داشت.
دانش آموزی که موفق به جایزهی ۵۰ هزار تومانی شد، تنها سه روز وقت گذاشته بود. او گفت من اطلاع نداشتم چنین جشنوارهای وجود دارد. او نرم افزاری آموزشی در محیط ویژوال بیسیک برای یکی از کتب درسی خود تولید کرده بود که با آزمون درسی هم پایان مییافت. پیوند نه چندان محکم بین مربیان و دانش آموزان و ضعف مدیریت در ایدهپروری هم چنان موجب فرار یا رکود استعدادهای جوانان ما میشود. دانش آموزان با برخورداری از توانهای فردی و علاقهی فراوان به کار خود آموزش و پرورش را دور زده و از او جلو میافتند. حتا محتوای کتب درسی او را در ایدههای مورد علاقهاش یاری نمیکند. روشهای سنتی- به اقرار خود باهو- موجب کند شدن سرعت رشد در تولیدات محتواییست. نکتهی جالب این که، در حالی که باهو با چند تصویر نشان میداد که با تغییر زاویهی نگاهها و تغییر در روشهای سنتی میتوان بر مشکلات چیره شد، درصدد این برآمد که حکمای ما بالاتر از دانشمنداناند، چنان که حکیم فرودسی و حکیم ابوعلی سینا. این برگشت به گذشته همهی توان کنونی ما را میبلعد. چه لزومی دارد که حکمت را با دانش بسنجیم؟ حکمت اگر مفهومی پرمحتوا داشت امروزه دیگر خریداری ندارد. حتا مفهوم دانشمند به سیاق قرن پیش معنا نمییابد. امروزه کارهای گروهی مانع اطلاق دانشمند به شخص میشود. باهو با اشاره به سورهی عصر تفسیر میکرد که عصر خود را باید بیابیم. اما، عصر ما عصر حکمت و صفویه نیست. فرزندان ما با گوشی موبایل نه چندان گران قیمت آن قدر سرگرم ایدههای خوداند که توجهی به مفاهیم کهنهی ما نمیکنند. از یک سو میگوید باید فرزندان خود را دریابیم و از سوی دیگر هنوز دربند مفاهیم کهنه درجا میزند.
با این حرکتهای رفت و برگشت ارتجاعی ماییم که بیتکلیفایم. ماییم که از تجویز ایدههای خود به جوانان دست برنمیداریم. ماییم که در بلاتکلیفی به سر میبریم. چند درصد از دانش آموزان تیزهوش ما سر از کشورهای بیگانه درآوردهاند؟ چند درصد از محتواهای تولیدی آموزش و پرورش در رشد ذهنی و هوشی آنان مؤثر بوده است؟ دانش آموزان ما چون علفی خودرو با رطوبت هوا و خاک نامناسب رشد میکنند.
شاید تنی چند از مربیان و کارشناسان ما در سوز این ناملایمات بسوزند و بسازند و چارههایی عملی بیافرینند که به سرانجام خود ننشیند. حتا سیاستهای کلان مدیریتی در آموزش و پرورش هم راستا با برنامهریزان و کارشناسان نیست. تشخیص آن چندان سخت و دشوار نیست که از سویی گفتههای کارشناسان را مورد توجه قرار داد و از سوی دیگر، در گوشهی سخنانشان یافت که نمیتوان کاری از پیش برد.
خلیل غلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست