پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
ضرورت پژوهش در آموزش و پرورش
پژوهش یک روند فعالانه، هوشیارانه و سامانمند برای کشف، تعبیر و بازنگری پدیده ها، رخدادها، رفتارها و فرضیه هاست.پژوهش همچنین برای دست یافتن به راهکارهای علمی و فناوری ها به کار می رود.به طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله های علمی ارائه می دهد.پژوهش در دو بعد (یافت، پرسش، تحقیق) و دیگر (پاسخ دادن) به آن می باشد.واژه پژوهش از فعل پژوهیدن است.این فعل در متن های گوناگون فارسی مانند شاهنامه و کیمیای سعادت به معنای جستجو کردن است و در واقع پژوهیدن، رسیدگی کردن نیز معنی می شود.برانگیختن، تحریک کردن، به هیجان آوردن، مشتاق کردن نیز یک نوع پژوهیدن است.
لزوما تحقیق و پژوهش ریشه دیرینه دارد و در واقع یک احتیاج بین المللی است و داشتن قدرت انجام دادن یک تحقیق درست امری لازم و واجب است و مهم ترین کاری است که به منظور رفع نیاز جامعه در یک مهم انجام می شود.تحقیق نیاز به مهارت علمی و اطلاعات علمی دارد که منجر به اعمال مدیریت اجرایی، تجزیه و تحلیل مشکلات شود و به خوبی بتواند به تعلیم، برنامه ریزی و اجرا و هدایت و نظارت و ارزیابی و حل مشکلات بپردازد و در سایه گردآوری، اطلاعات تازه و راه حل های نوینی به دست آید.انتخاب مسئله: موضوعی را برای پژوهش انتخاب تا به کمک آن بتوان مشکلات ناگشوده معرفت بشری را بگشاید، تا به بهبود زندگی مردم کمک کند.
سندگزینی:
انتخاب اسنادی که به طور مستقیم و غیر مستقیم درباره موضوع انتخابی مورد نیاز است.
نقادی:
نقد نکته هایی که از اسناد و منابع دریافت شده تا سره از ناسره شناسانده شود.
نتیجه گیری:
که خود مستلزم وارسی، رده بندی و بازنگری است.به جهت دستیابی به یک سری اطلاعات، ارزیابی، تجزیه و تحلیل و ارائه راهکارهای عاقلانه و حمایت های هوشمندانه نیاز به پژوهش می باشد که به صورت های ذیل در مراکز و مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش انجام می پذیرد.
الف) مشاهده: که با بازرسی و حسابرسی انجام می شود که خود ضمن دریافت نقایص، تذکرات مفید ارائه می شود که در راه کیفیت بخشی به عملکردهای اداری مدیران موثر است.
ب) تحقیق عمومی: که با مصاحبه و پرسش نامه های دقیق، بدون غرض، علمی و استاندارد تهیه تا با توجه به کمیت های استخراج شده و آمار دقیق منتج به برنامه ریزی، تصمیم گیری و گزینش های منطقی شود.
ج) کتابخانه ای: که به دقت نویسنده، تازگی مطلب، اعتبار و شهرت نویسنده به امر پژوهش کمک زیادی می کند.با تحقیق و پژوهش در همه ابعاد آموزشی و پرورشی، اداری و تجهیزاتی و ... می توان به افت و پیشرفت تحصیلی، عوامل اثرگذار و بازدارنده در آموزش و پرورش و استفاده از امکانات موجود در رسیدن به اهداف مطلوب یاری جست و مسئولان با نتایج حاصله از این پژوهش ها به تدوین دستورالعمل ها و ارائه راهکارها بپردازند تا سرمایه ها به هدر نرود و نتیجه آن شود که باید بشود.
اقدس سندروس
مرکز پیش دانشگاهی فاطمیه
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت چهاردهم دولت سیزدهم محمدجواد ظریف پزشکیان دولت علی باقری رهبر انقلاب رئیس جمهور انتخابات ترور
هواشناسی سلامت پلیس تهران قتل شهرداری تهران تب دنگی پشه آئدس زلزله سازمان هواشناسی تیراندازی عزاداری محرم
قیمت خودرو قیمت طلا واردات خودرو خودرو قیمت دلار مالیات حقوق بازنشستگان بازار خودرو اربعین بازنشستگان سایپا سهام عدالت
عاشورا کربلا امام حسین (ع) تلویزیون وزارت ارشاد سینمای ایران فیلم سینما دفاع مقدس لیلی رشیدی صداوسیما
آزمون سراسری فناوری
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه ترامپ آمریکا فلسطین جنگ غزه روسیه ترور ترامپ چین جو بایدن
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور سپاهان نقل و انتقالات علیرضا بیرانوند رئال مادرید باشگاه پرسپولیس مهدی طارمی لیگ برتر ایران نقل و انتقالات لیگ برتر
هوش مصنوعی سرعت اینترنت تیک تاک ناسا اینترنت گرمایش جهانی اپل شیائومی ربات
کاهش وزن رژیم غذایی گرمازدگی آلزایمر صبحانه نوشابه تخم مرغ افسردگی