دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

دوبی از بادیه نشینی تا شهر آسمانخراشهای بلند


دوبی از بادیه نشینی تا شهر آسمانخراشهای بلند

این روزها خبرهای عجیب و غریب زیادی از دوبی به گوش می رسد به نظر می رسدسیاستهای این امیر نشین در تسهیل سرمایه گذاری در این کشور موفق از آب درآمده است و سرمایه هنگفتی چه از جانب اعراب و چه از دیگر کشورها به این شهر سرازیر شده است تا این شهر را به مرکز تجاری خاورمیانه و یکی از مدرن ترین شهرهای جهان تبدیل کند

این روزها خبرهای عجیب و غریب زیادی از دوبی به گوش می رسد . به نظر می رسدسیاستهای این امیر نشین در تسهیل سرمایه گذاری در این کشور موفق از آب درآمده است و سرمایه هنگفتی چه از جانب اعراب و چه از دیگر کشورها به این شهر سرازیر شده است تا این شهر را به مرکز تجاری خاورمیانه و یکی از مدرن ترین شهرهای جهان تبدیل کند .

● دوبی برای جلب ۱۵ میلیون گردشگر شهر گلف می سازد

شیخ نشین دوبی قصد دارد یک شهر عظیم گلف را شامل پنج زمین جدید بازی با هزینه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بسازد.

دو شرکت اماراتی این پروژه را در زمینی به مساحت پنج میلیون متر مربع احداث خواهند کرد. این مجموعه شامل پنج زمین گلف، یک آکادمی برای این رشته ورزشی، هتلی شش ستاره، دهکده های گلف و چند بازارچه خواهد بود.

سالم بن دسمال، مدیر عامل مرکز تفریحی دوبی لند که می خواهد دیزنی لند خاورمیانه باشد، اعلام کرد: "شهر گلف دوبی نقش مهمی در دستیابی به اهدافمان برای تبدیل دوبی لند به بزرگترین مرکز تفریح و سرگرمی جهان ایفا خواهد کرد."

آقای بن دسمال امیدوار است دوبی لند سالیانه ۲۰۰ هزار بازدید کننده داشته باشد.

در اکتبر ۲۰۰۴ نیز شرکت ساختمانی نخیل که دو جزیره مصنوعی نخل و جهان را ساخته، اعلام کرده بود که شش زمین گلف جدید با هزینه تقریبی ۱۳۶ تا ۱۶۳ میلیون دلار احداث خواهد کرد.ستارگان جهان مانند تایگر وودز در مسابقات سالیانه گلف دوبی برای تصاحب جایزه دو میلیون و دویست هزار دلاری آن به رقابت می پردازند.

● اقتصاد دوبی پشت فرمان فرمول یک می نشیند

برنی اسکلتون، رئیس اداره کنترل فرمول یک اعلام کرد دوبی از سال آینده به ساخت پیست فرمول یک، با هزینه ۳۶۰ میلیون دلار و به مساحت یک و نیم میلیون متر مربع، همراه با هتل و سالن کنفرانس می پردازد.

با وجود اینکه این امیرنشین پیست اتومبیل رانی دارد ولی تا به امروز میزبانی مسابقات فرمول یک نبوده و تنها کشور میزبان در خاورمیانه بحرین است.

رئیس اتحادیه املاک انیس الجلف گفت: "ما بسیار خوشحال هستیم که امکان همکاری با فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی را داریم و قصد داریم یکی از بهترین، زیباترین و هیجان انگیزترین پیست های جهان را بسازیم."

در همین زمینه برنی اسکلتون اطمینان کامل دارد که اتحادیه املاک دوبی از پس این کار برمی آید و می تواند پیستی هیجانی برای تمامی طرفداران فرمول یک بسازد. قرار است این پیست تا سال ۲۰۰۸ آماده برگزاری مسابقات شود.

● بیابان دوبی حالا هم نخل دارد، هم پیست اسکی

بزرگترین پیست اسکی داخل سالن جهان در امیرنشین دوبی گشوده شده است.

گردشگران دوبی از این پس می توانند از گرمای سوزان این امیرنشین به این پارک تفریحی به نام "اسکی دوبی" پناه ببرند که در طول سال پوشیده از برف مصنوعی است.

این پیست به مساحت سه زمین فوتبال در جایی ساخته شده که تا چندی پیش بیابان بوده است.

البته هرکسی که می خواهد اسکی کند، نخست باید مهارت و اعتمادش را اثبات کند. ورودی ۳۵ دلاری این پیست شامل کلیه تجهیزات و لباس اسکی می شود و حتی به اعرابی که مایلند با دشداشه های سنتی خود اسکی بازی کنند، کاپشنهای بلند سیاه رنگی داده می شود.

ارتفاع این سالن مکعبی شکل ۸۵ متر (معادل ۲۵ طبقه) و عرض آن ۸۰ متر است. این پیست پنج شیب با دشواری و طول متفاوت دارد که درازترین شان به ۴۰۰ متر بالغ می شود. هر روز برف تازه تولید می شود و این مرکز می تواند ۱۵۰۰ بازدید کننده را جا دهد.

این پیست به گونه ای طراحی شده که می تواند شش هزار تن برف را نگه دارد، بدون آن که دچار ریزش بهمن شود.

تاکنون دوبی مقصد گردشگرانی بوده است که به دنبال سواحل گرم هستند ولی حالا انتظار می رود این پیست، بخصوص برای ساکنان این امیرنشین، در تابستان که گرمای هوا به ۵۰ درجه سانتیگراد هم می رسد، به جاذبه بزرگی تبدیل شود.

مدیران دوبی امیدوارند افزودن این جاذبه ۲۷۲ میلیون دلاری بر شمار گردشگران بیافزاید. در حقیقت بزرگترین پیست اسکی داخل سالن تازه ترین پروژه این امیرنشین بلند پرواز بعد از ساخت بزرگترین جزیره مصنوعی و بلندترین ساختمان جهان است.

● اسبها برای دوبی بازاریابی می کنند

مسابقات جام جهانی اسبدوانی دوبی همیشه بزرگترین رویداد اجتماعی سال در این شیخ نشین و شاید تمام شیخ نشین های خلیج فارس است و دهمین دوره این تورنمنت که با پیروزی اسب Roses in May خاتمه یافت، مستثنی نبود.

امسال مجموعا ۲۰۰ اسب از ۲۰ کشور جهان به دوبی آمده بودند و در نهایت این اسب آمریکایی "رزهای ماه مه" بود که با پیمودن مسیر دو هزار متری این میدان، صاحب خود را برنده جایزه ای شش میلیون دلاری (به عبارتی سه هزار دلار برای هر متر) کرد.

تمام بخشهای جامعه دوبی در این رویداد اسبدوانی که مجموه جوایزش به بیش از ۱۵ میلیون دلار بالغ می شود، حضور دارند. در میدان بیابانی این تورنمنت که در ۱۵ کیلومتری این شهر امارات واقع شده است، دشداشه های سفید رنگ مردان سودانی با کلاه های رنگارنگ زنان غربی تضاد آشکار داشت.

کارگران جنوب آسیا که در طول هفته در پروژه های عمرانی دوبی کار کرده اند، از روی سکوی تماشاگران ناظر این مسابقات بودند و جایگاه های ویژه بالای سرشان که مخصوص مدیران شرکتهاست، لبریز از شامپاین بود.

هیچ کسی حاضر نیست فاش کند هزینه برگزاری این مسابقات که شامل انتقال اسبها از سراسر جهان می شود، چقدر است. ورود و پارکینگ برای همه رایگان است و برای همین است که کارگران و خانواده هایشان می توانند در کنار دوستداران ثروتمند اسب سواری به تفریح بپردازند.

در حاشیه این تورنمنت که هواپیمایی امارات حامی مالی اش است، زنان همچنین برای کسب عنوان خوشپوش ترین زن به رقابت می پردازند و لباسهای بلند و کلاه های رنگین خود را به رخ می کشند.

قماربازی در امارات غیرقانونی است، ولی تماشاگران مسابقات اسبدوانی ترغیب می شوند در رقابت پیشگویی نتیجه شرکت کنند و بخت خود را برای گرفتن جایزه ۲۵ هزار دلاری محک بزنند.

از همین رو، بنگاه های شرط بندی، جام جهانی اسبدوانی دوبی را از نظر درآمدزایی همسطح مسابقات بزرگ بریتانیا و هنگ کنگ می دانند. همچنین جوایز غیرنقدی ازجمله اتومبیلهای مجلل مانند رولزرویس به آنها اعطا می شود.

این تورنمنت از زمان آغازش بسیار رشد کرده و اکنون بهترین سوارکاران دنیا با اسبهایشان در آن به رقابت می پردازند. در سالیان اخیر، آمریکایی ها فاتح بی رقیب این مسابقات بوده اند.

جام جهانی اسبدوانی به عنوان راهی برای ارتقای وجهه بین المللی دوبی جهت جذب گردشگر و افزایش جذب سرمایه گذاری طراحی شده بود. رشد محبوبیت این مسابقات به موازات رشد اقتصادی این شیخ نشین سریع بوده و کارشناسان معتقدند این تورنمنت معتبر اسبدوانی در موفقیت اقتصادی دوبی موثر بوده است.

مت هووارد، سخنگوی این مسابقات می گوید: "این رویداد اساسا ابزاری جهت بازاریابی برای دوبی است."

● دوبی اولین بنیانگذار بورس الماس در خاورمیانه

در نشست سالیانه ۰۳۹;شورای جهانی الماس۰۳۹;، که در دوبی برگزار شده، این شیخ نشین امارات متحده عربی اعلام کرد که اولین بازار داد و ستد الماس در این منطقه را برپا کرده است.

مقامات دوبی همچنین گفته اند که مقر اولین بورس الماس در این منطقه پس از اتمام ساخت ۰۳۹;برج الماس۰۳۹; به این ساختمان منتقل خواهد شد.

آنها همچنین می گویند تجارت الماس در امارات متحده عربی سریعتر از هر کالای دیگر رشد داشته و بورس الماس با هدف بهره برداری از رشد سریع بازار الماس تجاری در سراسر منطقه خاورمیانه تاسیس شده است.

● قاچاق الماس

در همین حال، گلوبال ویتنس، یک گروه فشار که مقر آن در بریتانیاست، صنعت بین المللی خرده فروشی الماس را متهم کرده نتوانسته از قاچاق الماس، که "آتش جنگ در برخی کشورها را شعله ور نگاه می دارد"، جلوگیری کند.

این گروه خرده فروشان الماس در آمریکا، بزرگترین بازار خرده فروشی الماس برای مصارف تزئینی در جهان، را مورد تحقیق قرار داده است.

قاچاق الماس عامل استمرار برخی از خونین ترین جنگ ها، از جمله جنگ در لیبریا و جمهوری دموکراتیک کنگو بوده است.

همچنین بیم آن می رود که از در آمد حاصل از قاچاق الماس برای تامین مالی گروه های تروریستی استفاده می شود.

پیشتر عرضه کنندگان بین المللی الماس موافقت کرده بود برای جلوگیری از این شکل از تجارت الماس، یک سیستم نظارتی، موسوم به "روند کیمبرلی"، را برای کنترل عملکر این صنعت برقرار کند.

اما، گلوبال ویتنس می گوید آنان موفق به اعمال طرح پیشنهادی خود نبوده است.

الی ایژاکوف، رئیس شورای جهانی الماس، گفت او اذعان دارد که برای ممانعت از تخطی از قانون خرده فروشی الماس، باید بیشتر تلاش شود، اما او متذکر شد که به اجرا درآوردن روند کیمبرلی وقت گیر و دشوار است.

● ژاپنی ها با ۵/۳ میلیارد دلار گره ترافیک دوبی را باز می کنند

قرارداد سه و نیم میلیارد دلاری احداث راه آهن شهری دوبی در امارات به کنسرسیومی به رهبری ژاپنی ها واگذار شد.

گروه صنایع سنگین میتسوبیشی رهبری عملیات ساخت این سیستم حمل و نقل پیشرفته درون شهری را بر عهده خواهد داشت.

در حالی که راه بندان در این شهر امارات هر روز سنگین تر می شود، قاسم سلطان مدیر کل شهرداری دبی اعلام کرد که این پروژه تقریبا ۷۰ کیلومتری باید ظرف پنج سال تکمیل شود.

کنسرسیوم پیروز موسوم به "رابط سریع دوبی" بر رقابت شرکت آلستوم فرانسه، بمباردیه کانادا و زیمنس آلمان غلبه کرد.

این قرارداد در جریان مراسمی در دوبی اعلام شد و قرار است عملیات احداث از ماه ژوییه آغاز شود.

این سیستم مترو دو خط خواهد داشت که بیشتر نقاط مهم دوبی را از طریق ایستگاه های زیرزمینی و سطحی پوشش خواهد داد.

اولین فاز این پروژه به طول ۵۲ کیلومتر بین رشیدیه و منطقه صنعتی جبل علی احداث خواهد شد. فاز دوم نیز فرودگاه بین المللی دوبی را به مرکز شهر متصل خواهد کرد.

کنسرسیوم برنده که شامل شرکتی از ترکیه نیز می شود، همچنین موفق شده است قراردادی ۱۵ ساله برای نگهداری این مترو با مقامات امارات امضا کند.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 4 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.