یکشنبه, ۱۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 9 March, 2025
مکتب خودگرایی و ترویج رذایل اخلاقی

برخی از متفکر نماهای تاریخ، هدف اعمال و افعال آدمی را در زندگی ارضای هر چه بیشتر حس خودخواهی دانسته اند. اینان می گویند: چون بشر فطرتاً خودخواه است و به هر آنچه که پیرامونش قرار دارد به دیده خودخواهی می نگرد، باید همواره مصالح و منافع خود را در نظر داشته و هر آنچه را که به مصالح و خواسته های او صدمه می زند از خود دور کند. انسان در طلب خواسته ها و منافع خود باید به هیچ کس توجه نداشته باشد، حتی اگر این خواسته ها مغایر با منافع دیگران باشد.
از نظر مکتب خودگرایی (egoism)، انسان جهت نیل به اهداف و خواسته های خود باید حقوق و منافع دیگران را تضییع سازد و موانع نیل به مقاصد زندگی خود را هر چه باشد از بین ببرد. در خواسته و نیازهایش، فقط به مصالح و اهداف خود توجه کرده و مصالح کل جامعه و دیگر انسان ها را از یاد ببرد. در زندگی، تلاش و توجه را فقط به هر آنچه که به نوع خود خواهی خویش مربوط است صرف کند و کاری به مصالح اجتماع نداشته باشد.
ماکیاول (machiawell) از بنیانگذاران چنین نظریه ای است و اصول زیر را به سیاستمداران پیشنهاد می کند:
۱) فقط در فکر علایق خویش باش.
۲) هیچ کس را جز خود، محترم مشمار.
۳) بدی کن ولی چنان بنمای که قصد نیکی داری.
۴) طماع باشد و در جمع مال بکوش.
۵) خسیس باش.
۶) خشن و بیرحم باشد.
۷) تا فرصت می یابی در پی فریب و نیرنگ باش.
۸) دشمن را از میان بردار و در صورت لزوم به دوستان هم رحم مکن.
۹) در رفتار با مردم زورگویی را بر نرمش برتری ده.
۱۰) در باب هیچ چیز غیر از جنگ میندیش.
گفتنی است که توماس هابز و نیچه نیز از طرفداران مکتب خود گرایی هستند. نیچه از طرفداران و بلکه از مبتکران نظریه قدرت طلبی است. از نظر وی برای رسیدن به قدرت باید تمام منابع و امکانات جامعه را صرف منافع خویش نمود و سعی نمود از نتایج زحمات و کارهای دیگران در جهت قدرت طلبی خویش استفاده نمود. خود گرایی که اصالت را به نیازهای منفی آدمی می دهد، با عنوان خواست و قدرت در اندیشه های نیچه مطرح شده است. از نظر نیچه آنچه که در انسان و جهان اصل است، اراده به قدرت است و هدف زندگی نیز چیزی جز خواست قدرت نیست. "آنچه که اراده به قدرت وجود ندارد، انحطاط است." آنچه که در نیل انسان به قدرت مفید باشد، عالی و حقیقی است و هر چه سد راه او باشد، پست و منفی است. اراده به قدرت، اراده پیشرفت و تعالی انسان در جهت ارضای کامل نیروها و قوای درونی است.
ایراد اساسی مکتب خودگرایی که پایه و مبنای نظریاتش را تشکیل می دهد این است که انسان را موجودی ذاتاً خود خواه و خودبین معرفی می کند. در حالی که فطرت و سرشت انسانها بر مبنای نوعدوستی، تعاون و دستگیری از همدیگر خلق شده است، همواره در تاریخ انسان های بزرگی وجود داشته اند که به خاطر مصلحت کل جامعه و هموطنان خود، از جان و دارایی خویش گذشته اند و جهت رفاه دیگر انسان ها فداکاری و ایثار کرده اند. هرگز فطرت انسان ها نمی تواند بر پایه خودخواهی قرار داشته باشد، تعاون، همکاری، دستگیری از محرومان و فقرای جامعه نشان از نوعدوستی انسان است.
عمل به اصول و معیارهای این مکتب جامعه ای بر پایه نفاق، دورویی، دشمنی و انسان کشی ایجاد می کند، انسان ها در ظاهر خود را خوب نشان می دهند و در باطن دشمن جامعه هستند. نظریه پردازان این مکتب، هیچ گونه شناختی نسبت به خصویات اخلاقی و معنوی انسان نداشته اند و سعی نموده اند که برخی خصوصیات منفی انسان های شرور را به کل جامعه و همه انسان های نیک سرشت تعمیم دهند. در حالی که مطالعه و بررسی بیشتر در زمینه انسان شناسی
میتوانست آنها را در نظریاتشان دچار تردید سازد.
یعقوب نعمتی وروجنی

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست