شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
پرواز بر آشیانه فاخته
هنوز کسی درست نمیداند. درست نمیداند که واژه Camaro یعنی چه. عدهای ریشه آن را واژهای فرانسوی، به معنی دوست میدانند. دیگران معتقدند جنرال موتورز برای سردرگم کردن فورد، نامی بدون مفهوم را برگزیده است. حالا هر چه میخواهد باشد. مهم این است که کامارو (شورولت کامارو) از دیار افسانهها میآید. میآید که چهرهاش و قدرتش را به رخ بکشد و برود. به رخ کشید و رفت. از همان لحظه تولدش اینطور بود؛ آتشی مزاج و خشن.
● نسل اول (۱۹۶۹-۱۹۶۶)
داستان ظهور کامارو آغاز میشود. دقیقا ۲۶ سپتامبر سال ۱۹۶۶ جنرال موتورز مالک شورولت اعلام کرد: محصولی جدید از این زیرمجموعهاش را تولید کرده است. همین ابتدای کار، هشت مدل پیشرانه برای آن در نظر گرفته شد. سادهترین مدل، نمونهای به حجم ۲۳۰ کیوبیکاینچ (۸/۳ لیتر) با آرایش شش سیلندر خطی با ۱۴۰ اسببخار نیرو تولید شد. بعد از آن قویترین مدل، نمونهای به حجم ۴۲۷ کیوبیکاینچ (۷ لیتر) با آرایش هشت سیلندر Vشکل با ۴۲۵ اسببخار توان بود. پیشرانههای هشت سیلندر و انتقال قدرت RWD (محور متحرک عقب) سنت خودروهای آمریکایی بودند. علاقهمندان به کامارو میدانند که سری SS (سوپر اسپرت)، RS (رالی اسپرت) و Z۲۸ این خودرو چه جذابیتی و کششی دارد. اس. اس مذکور جوانان سرکش را دیوانهتر میکرد. مجموعا از شورولت کامارو در نسل اول، ۲۴۳ هزار و ۸۵ دستگاه تولید و فروخته شد.
● نسل دوم (۱۹۸۱-۱۹۷۰)
کسی باور نمیکرد که چهره یک آمریکایی بتواند با جگوار و آستونمارتین انگلیسی و حتی آلفارومئو و فراری ایتالیایی مقابله کند. علاوه بر تمام پیشرانههای نسل اول، یک مدل وحشتناک ۴۵۴ کیوبیکاینچی (۴/۷لیتری) هشت سیلندر Vشکل نیز روی خط تولید رفت. گفته میشود بهترین طراحیهای تمام دوران کامارو مربوط به همین نسل دوم است. بهترین Z۲۸ تاریخ شامل پیشرانهای ۷/۵ لیتری با ۳۶۰ اسببخار نیرو و ۵۲۰ نیوتنمتر گشتاور در همین دوران راهی بازار شد. سال ۱۹۷۳ درست اوایل فعالیت موسسه ملی امنیت بزرگراههای آمریکا NHTSA، کامارو تست سادهای را تجربه کرد. با وجود ورقهای فولاد و لولههای آلیاژی در سرتاسر بدنه، میشد پیشبینی هم کرد که نتیجه قابل قبول باشد. سال ۱۹۷۴ تیراژ تولید تمام سریهای کامارو به بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه رسید و این یعنی برابری با هیولاهایی همچون پلایموث Barracuda و دوج Challenger. داستان تولیدات نسل دوم کامارو نیز با ۲۸۲ هزار و ۵۷۱ دستگاه به پایان رسید.
● نسل سوم (۱۹۹۲-۱۹۸۲)
دوران سخت و سیاه کامارو با نسل سوم آغاز شد. طراحی این نسل الگوبرداری واضحی از پونتیاک Fire Bird همان سال بود. بعضی کارشناسان و متخصصان معتقد بودند؛ این یک حرکت حرفهای از سمت GM به منظور شوک دادن به بازار و کاهش سطح توقع مشتری بوده است. اما عده دیگر این عقیده را داشتند که ایدهپردازیهای شورولت برای این خودرو به پایان رسیده است. با کاهش تعداد و حجم پیشرانهها، تمرکز اصلی روی امکانات و دیگر قابلیتهای خودرو مانند چسبندگی و فرمانپذیری معطوف شد. مهمترین اتفاق این دوره، تولید یک مدل بچهگانه ۵/۲ لیتری چهار سیلندر بود. پیشرانهای که میتوانست ۱۱۲ اسببخار نیرو تولید کند. سال ۱۹۸۴ مجله Road & Track این کامارو را به عنوان یکی از ۱۲ سوپراسپرت برتر انتخاب کرد. با ورود به دهه ۹۰ کمکم طراحیهای کامارو قابل قبولتر میشد. تولید ۳۵ هزار و ۴۵ دستگاه با توجه به آن همه دردسر، رقم بدی نبود.
● نسل چهارم (۲۰۰۲-۱۹۹۳)
گویی کامارو در میان دنیای مدرن و سنتی، گیر افتاده است. ظاهر و باطن، هم پایبند به اصالت قدیم است و هم با شیطنتی خاص، پیرو مدرنیته. تولید نسل چهارم کامارو دیگر در آمریکا محقق نشد. ادامه کار را خط تولید کانادا به عهده گرفت. دیگر تغییر عمده، اضافه شدن یک پیشرانه شش سیلندر جدید نه با آرایش خطی بلکه به صورت Vشکل به لیست فروش بود. این پیشرانه با حجم ۴/۳ لیتر، ۱۶۰ اسببخار نیرو تولید میکرد. سال ۱۹۹۵ با معنادار شدن بحث مصرف و بهای سوخت، دیگر کسی میل به خرید مدلهای حجیم و پرمصرف قدیم را نداشت. قبل از ورود به هزاره جدید، آمار فروش با حدود ۳۰ هزار دستگاه در سال، آنچنان چشمگیر نشان نمیداد. آخرین تیری که کامارو در نسل چهارم خود شلیک کرد، یک SS روباز با چهرهای بسیار متفاوت بود. خودرو مذکور تا مدتها زیر پای پلیس ایالتی آمریکا بود.
● نسل پنجم (از ۲۰۱۰ تاکنون)
پس از نزدیک به هشت سال وقفه، صرف ۷۴۰ میلیون دلار هزینه و تامل روی تولید یک محصول جدید، نسل پنجم با افتخاری در حد و اندازههای نام کامارو معرفی شد. ابهت و جذبه مدل جدید، احساس بینظیری را القا میکند. ابعادش نشان میداد که دیر یا زود جدالی بین او و دوج Challenger شکل میگیرد. سه پیشرانه برای این کامارو تولید شد که بهترینش ۲/۶ لیتری هشت سیلندر Vشکل با ۴۰۰ اسببخار نیرو و ۵۶۰ نیوتنمتر گشتاور بود. انبوهی از مکانیزمهای مدرن برای کامارو جدید در نظر گرفته شده بود که پیشتر روی هیچکدام از مدلها دیده نمیشد. محبوبیت کامارو نسل پنجم با حضور در فیلم Transformers دوچندان شد. تا پایان سال ۲۰۱۰ دقیقا ۸۱ هزار و ۲۲۹ دستگاه از نسل پنجم کامارو تولید و فروخته شد.
مانی حدادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست