سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
مجله ویستا

نگاهی به مفاهیم کلیدی فیلم چک


نگاهی به مفاهیم کلیدی فیلم چک

درهنگام تماشای فیلم چک مفاهیمی انتقادی را مشاهده می کنیم که چندان عمیق نیستند و درپس یک سادگی عوامانه، بخشی از رفتارهای نازیبای رخنه کرده درمناسبات آدم‌های جامعه مان را …

درهنگام تماشای فیلم چک مفاهیمی انتقادی را مشاهده می کنیم که چندان عمیق نیستند و درپس یک سادگی عوامانه، بخشی از رفتارهای نازیبای رخنه کرده درمناسبات آدم‌های جامعه مان را به ما نشان می‌دهند. فیلم در کنکاشی موفق توانسته تا حرف‌های مهم خود را درقالبی همه فهم بگنجاند که این برای کارگردانی با پیشینه روشن در سینمای مبتنی برالگوهای گیشه یک نقطه عطف به شمارمی‌آید. اولین مفهومی که درسکانس ابتدایی ملاحظه می‌کنیم، بحث چگونگی به جمع رسیدن است. به واقع چرخش هوشمندانه دوربین در سطح شهر و همراهی آن با تاکسی و افراد درونش یکی از حساب شده ترین آغازهای سینمایی سالیان اخیر را شکل می دهد.

مفهوم به جمع رسیدن و اتحاد در واقع یکی از کلیدی‌ترین مولفه‌هایی است که در سرتاسر فیلم چک حاکم است. دیگرمفهوم این فیلم،عدم امنیت است؛ فیلم درسکانس ابتدایی وازطریق چگونگی به سرقت رفتن کیف با آن شکل غیرمترقبه، در واقع به این ناامنی اشاره درستی دارد. دیگر مفهوم اثر بحث لزوم گفتمان میان افراد مختلف است. از طریق این گفتمان، افرادی با دیدگاه‌های گاه متعارض نیز می توانند به یک همزیستی مسالمت آمیز برسند. چک از طریق برخی سکانس‌های خود به تغییرات گسترده فرهنگی و اجتماعی پس از شکل گیری انقلاب اسلامی اشاره می‌کند.بحث عدم تفاهم نسل‌ها و دیدگاه متعارض نسل جوان کنونی با خانواده‌هایشان نیز از طریق نوع برقراری ارتباط میان شاهرخ استخری و نفیسه روشن و واکنش‌های فرهاد آئیش به این ارتباط به خوبی در بستر اثر جا می افتد و فیلم را به نمونه ای قابل قبول در سینمای کمدی بدل می کند.

نویسنده : فائزه آقابابایی