چهارشنبه, ۲۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 12 February, 2025
آژانسهای مسافرتی, بیم ها و امیدها
![آژانسهای مسافرتی, بیم ها و امیدها](/web/imgs/16/133/qx6hj1.jpeg)
آژانسهای مسافرتی از اركان مهم توسعه صنعت توریسم در هر كشوری هستند. این صنف میتواند با ارایه فعالیتهای خود وضعیت گردشگری را دچار تغییر و تحول كنند. در این شماره كه به استان آذربایجان شرقی اختصاص دارد با چند تن از مدیران آژانسهای مسافرتی این استان گفتگو كردیم.
▪ توجه شما را به سوالات و پس از آن به پاسخ این عزیزان جلب میكنیم.
۱) وضعیت ورودی و خروجی مسافران را چگونه ارزیابی میكنید و چه برنامهای برای ورود گردشگران خارجی به كشور دارید.
۲) استان آذربایجان شرقی یكی از قطبهای مهم جذب گردشگر در كشور است. آیا امكانات و خدمات موجود رضایت بخش است؟ اگر نه راهكارهای مورد نظر خود جهت بهبود وضعیت را بیان فرمائید.
۳) تا چه اندازه ابلاغ معاون ریاست محترم جمهوری مبنی بر صنعتی شدن نرخ تسهیلات برای آژانسهای مسافرتی و در فعالیتهای شما تاثیر خواهد داشت؟
● داود كاظمینسب- رئیس اتحادیه آژانسهای تبریز
▪ در مورد وضعیت تورهای ورودی باید عرض كنم كه علیرغم پیشرفت و رفع موانع و به حداقل رساندن مشكلات حاشیهای جذب توریست، متاسفانه آنچه در گزارشات و صحبتهای مسئولین بیان میشود آمار دقیق نیست. و نیاز به عزم ملی و ارایه راهكارهای عملی و استفاده از تجربیات كشورهای موفق در امر گردشگری میتواند گرهگشای این صنعت باشد در مورد تورهای خروجی هم نسبت به سالهای قبل هم تعداد مسافران افزایش یافته هم مقصدهای گردشگری نسبتاً متنوع شده است كه مدیران آژانسها میبایست از همین بحث خروجی استفاده كرده و با تعامل با آژانسهای خارج نسبت به تورهای ورودی اقدام نمایند.
▪ در چند سال اخیر به همت استاندار محترم دكتر سبحانالهی و با ایجاد كار گروه گردشگری كه با حضور شخص استاندار و معاونین محترمشان و همچنین ۲۲ تن از مدیران كل ادارات سازمانها و ارگانها و حضور روسای انجمن صنفی آژانسها و هتلداران استان كارهای زیربنایی و كارشناسی انجام گرفته و طرج جامع گردشگری به تصویب این كار گروه رسیده كه در آینده نتایج درخشانی خواهد داشت ولی با توجه به كمی امكانات موجود، توسعه مراكز اقامتی و آمادهسازی محیطی جاذبههای توریستی استان را میطلبد.
▪ از زمان تاسیس سازمان گردشگری و میراث فرهنگی گامهای بزرگ و موثری در راستای توسعه این صنعت برداشته شده كه از جمله آن همین نرخ تسهیلات میباشد ولی متاسفانه حدود یكسال است كه بحث پرداخت تسهیلات با سود ۱ رقمی در همه محافل و سخنرانیها گفته میشود ولی عملاً در استان ما حتی برای نمونه یك مورد جذبی انجام نشده است و تاثیر معكوسی نیز داشته به طوری كه نوعی جاذبه كاذبی جهت ایجاد دفاتر بوجود آورده به طوری كه حدود ۱۰۰ نفر متقاضی در صف تاسیس آژانس میباشند كه با توجه به اشباع استان نهایتاً مشكل به بار خواهد آورد.
در خاتمه امیدواریم مسئولین محترم با به استاندارد رساندن دفاتر موجود و برگزاری آموزشهای آكادمیك در یكی از دانشگاههای معتبر با رشته تخصصی گردشگری برای مدیران نسبت به رشد علمی مدیران همت گمارند.
● سیدمحمدصادق فیروزی حسینی- مدیر عامل شركت مسافرتی نهند تبریز
▪ ضمن تشكر و تقدیر از مسئولین محترم نشریه مسافران به خاطر اختصاص این شماره به این استان، به اختصار مطالبی را عرض میكنم.
چنانچه مستحضرید یكی از عوامل رونق مسافرت در این كشور، وجود جاذبههای گردشگری و مذهبی است. در خصوص اماكن مقدس متاسفانه این استان از این موهبت الهی بینصیب بوده است. ولی در خصوص اماكن تاریخی و جاذبههای گردشگری یكی از قطبهای مهم كشور عزیزمان میباشد كه متاسفانه اماكنی همچون مسجد كبود، ارگ علیشاه، بازار تبریز مورد بیمهری مسئولین استان قرار گرفتهاند و در وضعیت كنونی رها شدهاند. عامل مهم دیگری كه باعث رونق گردشگری میباشد وجود مكانهای رفاهی و تفریحی و با معیارهای جهانی میباشد كه متاسفانه سرمایهگذاری و پیشرفت در این خصوص نیز در حد صفر است. ولی مهمترین ویژگی این استان همچون سایر مردم كشور عزیزمان روی گشاده و برخورد مناسب با گردشگران داخلی و خارجی میباشد كه از مهمترین مزایای این قسمت از كشور پهناورمان میباشد.
خوشبختانه با زحمات جناب آقای تیزهوش، مدیر كل محترم هما در تبریز پروازهای مستقیم به مقصد استانبول، دمش، باكو و در آینده نزدیك دبی برقرار شده و خواهد شد ولی اكثر مسافرین این پروازها، مسافرین خروجی میباشند و كمترین توجهی برای ورود گردشگران خارجی از طرف بخش دولتی و خصوصی نشده است و البته امكانات و خدمات موجود در این استان نیز كافی و رضایت بخش نیست. توضیح ناعادلانه بودجه گردشگری در بین استانها و عدم وجود برنامه برای این استان یكی از دلایل عقبماندگی توسعه گردشگری در این استان میباشد.
▪ وجود بازار بزرگ تبریز- دهكده توریستی كندوان- ارتفاعات سردسیر و پیستهای اسكی و آبهای معدنی و از همه مهمتر سواحل دریاچه ارومیه كه همگی نیاز به سرمایهگذاری كلان و ایجاد امكانات رفاهی، تفریحی منطبق با استانداردهای بینالمللی را دارد. برای مثال احداث امكانات رفاهی، هتلهای پنج ستاره و پلاژهای ساحلی در قسمت شرقی دریاچه ارومیه (زلالترین قسمت دریاچه) و تبلیغ و شناساندن آن به صورت بینالمللی به عنوان دومین دریاچه شور دنیا و اولین دریاچه شور قابل استفاده در دنیا به علت معلق ماندن انسان در روی آن و نیز لجن درمانی آن قابل توجه مسئولین محترم میباشد و یا دامنههای سهند كه در صورت سرمایهگذاری میتواند به عنوان یكی از بهترین پیستهای اسكی روی یخ و چمن مورد توجه جهانگردان قرار گیرد و
▪ در خصوص تسهیلات بانكی سالهاست كه بخشنامههای متعددی از سوی سازمان و بانك مركزی مبنی بر صنعتی شدن نرخ تسهیلات وجود دارد كه هیچ كدام مورد قبول بانكهای عامل قرار نگرفته است.
عدم تخصیص اعتبار تسهیلات بانكی اعم از كشوری و استانی برای آژانسهای مسافرتی استان یكی دیگر از علل عقب ماندگی این صنعت در این استان بوده و بیشتر دفاتر فعال و نیمه فعال از كمبود نقدینگی در رنج هستند و بعید میدانم آژانسهای مسافرتی استان از ابلاغ جدید بهرهمند شوند چرا كه در سالهای گذشته نیز مطالبی ازسوی انجمن صنفی در خصوص ارایه تسهیلات با بهره یك رقمی عنوان گردید كه متاسفانه اكثر آژانسهای شهرستانی از این مهم بیبهره ماندند.
● غلامرضا رئیسزاده- مدیر آژانس مهر آفاق تبریز
▪ وضعیت ورودی و خروجی مسافران نسبت به گذشته وضعیت بهتری را پیدا كرده است چرا كه با توجه به اینكه فاكتورهای زیادی در جذب گردشگر موثر هستند از جمله آنها ایجاد امنیت و نیز امكانات بیشتر رفاهی و اقامتی میباشد كه در طی سالیان اخیر این مهم اتفاق افتاده است. ولی در حد مطلوب نمیباشد.
▪ استان آذربایجان شرقی یكی از قطبهای مهم گردشگری در كشور میباشد كه به دلایل ذیل هنوز جایگاه خودش را در بین سایر استانها پیدا نكرده است.
۱) عدم سرمایهگذاری و استفاده بهینه و به فعل رساندن جاذبهها و منابع و طبیعت خدادادی استان
۲) عدم مدیریت واحد و یكنواخت در این صنعت و جذب گردشگر به استان
۳) عدم سرمایهگذاری كافی و بهینه در زیر ساختهای گردشگری جهت استفاده از آنها در برنامههای درازمدت- میانمدت و كوتاهمدت.
۴) عدم رغبت بخش خصوصی و نهایتاً آژانسهای دستاندركار این صنعت كه در سفره خود احساس سود و متناسب بودن هزینه با فعالیت دفتر را نمیكنند.
۵) رها شدن این صنعت حداقل در این استان و تغییر مداوم سیاستهای مدیریتی و اجرایی كه به هیچ عنوان جوابگوی مشكلات و ارایه راهكاری مناسب جهت بهبودی وضعیت این صنعت در این استان نمیباشد.
▪ ابلاغ جدید در ارتباط با تسهیلات اعطایی راهكار خوبی است ولی افسوس كه مانند هزاران بخشنامه دیگر تا بدست مصرف كننده آن كه همان آژانسها هستند برسد، تاریخ گذشته میشود.
● محمد غلام حسنی- مدیر عامل شركت مسافرتی تبریزسیر
▪ در رابطه با ارزیابی گردشگران ورودی و خروجی كشور بهتر است مسئله را كمی از بعد كارشناسی نیز بنگریم، وضعیت تورهای خروجی با تورهای ورودی خیلی متفاوت است. برنامهریزی برای تورهای خروجی با توجه به امكانات زیادی كه اغلب كشورهای مقصد دارند در عرض مدت كوتاهی به راحتی میتوان برنامهریزی و اقدام به جمعآوری گردشگر و اجرا نمود. در حال حاضر مشكل عمده اغلب آژانسهای مسافرتی به خصوص در شهرستانها موضوع تورهای ورودی میباشد كه با توجه به امكانات موجود و مشكلاتی از قبیل غیراستاندارد بودن محلهای اسكان و عدم آموزش لازم برای پرسنل و عدم وجود راهنمایان مجاز مسلط به زبانهای مختلف و غیره میباشد برای نمونه در استان آذربایجان شرقی فقط میتوان از یك هتل ۵ ستاره و یك هتل ۴ ستاره استفاده نمود كه آنهم وابسته به ارگانهای دولتی بوده و دارای مشكلات خاص خودش هستند. همچنین عدم جا افتادن فرهنگ توریستپذیری در منطقه كاملاً به چشم میخورد كه باید تدابیری اندیشد. البته با این وصف اكثر آژانسهای موجود استان بخصوص این آژانس سالهاست كه در این زمینه فعالیت نموده و ترجیحاً در امور تورهای ورودی در منطقه فعال بوده است.
▪ با توجه به اینكه استان آذربایجان شرقی یكی از قطبهای مهم جذب جهانگرد در كشور است و علاوه بر آن از آثار بسیار مهم و با ارزش تاریخی و از نعمت طبیعت زیبا و شاید بینظیر نیز برخوردار میباشد .
▪ ولی متاسفانه ناشناخته و با دو سه معضل مهم كه همانند سدی در مقابل ورود توریست به منطقه میباشد روبرو هستیم از جمله :
۱) عدم امكانات لازم
۲) عدم آموزش لازم و تخصصی
۳) عدم تبلیغ لازم و گسترده در جهان كه برای برطرف نمودن این معضلات مهم نیاز به برنامهریزی در جهت توسعه توسط مسئولین مملكتی و متولیان این صنعت میباشد و دفاتر قادر به برطرف نمودن این معضلات نمیباشند. متاسفانه تاكنون زیاد شاهد برنامهریزیهایی بودهایم كه در حد شعارهای خوب ماندهاند و عملاً در اجرا چیزی به چشم نمیخورد و در سالهای اخیر شاهد صدور مجوز بیش از ظرفیت برای منطقه بودهایم كه بدون در نظر گرفتن امكانات صادر و موجب بر هم خوردن و نابسامانی در این صنعت را فراهم نموده است زمانی كه سازمان حمل و نقل مسافری در كشور مربوط به ۲۰ سال قبل باشد و هتل مورد نیاز موجود نباشد چگونه باید در این منطقه ۸۰ آژانس مسافرتی فعال باشند برای مثال اگر این ۸۰ آژانس بخواهند هركدام ماهی یك گروه ۳۰- ۴۰ نفری وارد منطقه نمایند در كدام محل و با كدام وسیله نقلیه استاندارد باید جابجا شوند؟ امید است باز هم مسوولین محترم و متولیان امر به این بعد قضیه نیز توجهی داشته باشند.
▪ ابلاغ جدید ریاست جمهوری مبنی بر صنعتی شدن نرخ تسهیلات برای دفاتر مسافرتی بسیار بجا و موجب امتنان صنف مظلوم ما بوده است اما در اجرا هنوز خبری دیده نشده كه اگر شد تاثیرات مثبت آن را خواهیم دید برای مثال دفاتر خدمات مسافرتی هنوز كه هنوز است نتوانسته از تسهیلات مالیاتی كه مصوبه مجلس و دستورالعمل دولت محترم نیز میباشد استفاده نمایند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست