سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
دی متیل اتر DME چیست
دی متیل اتر(DME) چیست؟
دیمتیلاتر مولكول سادهٔ اتر به فرمول CH۳-O-CH۳ میباشد. این ماده را میتوان مانندLPG به كار برد.اشتعال این ماده نیز مانند گاز طبیعی است. در این ماده مقدار NO۲ و مشتقات سولفور بسیار پایین میباشد و كمتر از ۱۵ ppm است. این نشانگر مزیتهای زیستمحیطی DME است و بهعبارتی حالت دوستی با محیط زیست دارد و با H۲O و CO۲ واكنش نشان میدهد.
كاربردهای DME در بازار
یكی از مواردی كه برای بهكارگیری انرژی مورد توجه است جنبههای تجاری آن انرژی است. برای تجاری شدن به بازار نیاز داریم. یكی از مهمترین بازارهای مصرف DMEنیروگاهها میباشند. در حال حاضر پیشبینی میگردد كه این سوخت بتواند در یك نیروگاه ۹۰۰ مگاواتی مصرف گردد. تمام انتخابها برای LPG (گاز فشردهٔ مایع) را میتوان به DME تغییر داد و به عبارتی در حمل و نقل نیز میتوان از آن استفاده به عمل آورد.
۱) سوخت نیروگاهها
در حال حاضر، در ژاپن از LNG ، LPG ، نفت خام و زغالسنگ بهعنوان سوخت در نیروگاهها استفاده میشود. نفت خام و زغال هر دو آلودكنندهٔ محیطزیست هستند و استفاده از آنها به اقدامات جبرانی برای كاهش آلودگی هوا نیاز دارد. به عبارت دیگر، آلودگی دیاكسیدكربن حاصل از نفت و زغال به مراتب بیشتر ازLNG است. LNG و LPG سوختهای پاكی محسوب میشوند، اما از یك طرف هزینههای سرمایهگذاری LNG بالا است و از طرف دیگر، عرضهٔ LPG خاورمیانه به آسیایجنوبشرقی و كشورهای خاور دور محدود است. بهعنوان مثال، ژاپن در سال ۲۰۰۱، حدود ۱۵ میلیونتن LPG وارد كرده است كه بیش از ۸۰ درصد آن از خاورمیانه و با مشخصات بازار خاورمیانه، وارد شده است.
در مقابل، اولاً DME یك سوخت پاك است، ثانیاً كل هزینهٔ سرمایهگذاری آن، به خاطر وجود زیرساختهای LPG كه با اندك تغییراتی قابل استفاده برای DME هستند، بسیاركم است و ثالثاً منابع DME محدود به منطقه و كشور خاصی نیست و ذخایر كوچك گاز طبیعی با هزینهٔ اندكی قابل استفاده برای تولید DME هستند. بنابراین، به نظر میرسد كه DME سوخت آیندهٔ نیروگاهها خواهد بود.
۲) جایگزینی در بازارهای LPG
تقاضای LPG در ژاپن، چین، هند و آسیای جنوبشرقی در حال افزایش است. استفادهٔ اصلی از LPG در ژاپن، در بخشهای خانگی و تجاری است. بنابراین، میزان اختلاف عرضه و تقاضای LPG در آینده، بستگی به طرحهای پتروشیمی در خاورمیانه خواهد داشت. در هر صورت، به نظر میرسد كه قیمت LPG به لحاظ افزایش تقاضا برای آن در آینده افزایش یابد. بنابراین، بازارهای LPG یكی از بازارهای بالقوهٔ DME در آیندهٔ خواهند بود.
۳)جایگزینی در بازارهای نفت كوره
در حال حاضر، نفت كورهٔ مورد استفاده در كامیونها و اتوبوسها در شهرهای بزرگی چون توكیو، عامل اصلی آلودگی هوا محسوب میشود. از اینرو تحقیق و توسعه (R&D) بر روی موتورهای DME، بهعنوان جایگزین موتورهای دیزلی شروع شده است. البته عرضهٔ تجاری این موتورها در بلندمدت امكان خواهد یافت.
۴) DME سوختی برای سلولهای سوختی و سایر مصارف
در حال حاضر، مطالعات (R&D) وسیعی بر روی سلولهای سوختی در مراكز تحقیقاتی و دانشگاهی در حال انجام است. اما هنوز اختراعات و پیشرفتهای بیشتری مورد نیاز است تا DMEبتواند با سایر سوختهای مورد استفاده در سلولهای سوختی (مثل گازوئیل و متانول) قابل رقابت شود. همچنین DME، قابلیت استفاده در فرایندهای مصارف شیمیایی را نیز دارد. بهعنوان مثال، پروپیلن حاصل از DME در حال توسعه است.
مصرف DME در نیروگاهها
آزمون احتراق DMEدر شركت General Electric انجام شده است و مشاهده شده است كه نشر آلایندهها، بسیار شبیه گاز طبیعی است. نرخ گرما یا Heat rateآن از گاز طبیعی پایینتر است و میتوان نتیجه گرفت كه كارایی انرژی DME از گاز طبیعی بالاتر است. مقدار برق ایجاد شده توسط DME از گازطبیعی در مقادیر یكسان بالاتر است. فناوری DME، اثبات شده است و كارخانههای تبدیل گاز طبیعی به DME بسیار مشابه كارخانههای تولید متانول میباشند. به عبارتی هیچگونه مشكل فناوری وجود ندارد.
تجهیزات عمومی برای طرح DME برای اجرای طرح DMEبه موارد ذیل نیاز است:
۱- گاز طبیعی (مقدار ۲ تریلیون فوت مكعب ظرف ۲۵ سال طرح)
۲- تجهیزات تهیهٔ گاز شیرین
۳- قیمت گاز در ابتدای واحد DME باید تقریبا ۵۰ سنت به ازای هر میلیون BTU باشد.
۴- واحد DME (با مشخصات عنوان شده ظرفیت چنین واحدی حدود ۵۰۰۰ تن در روز و هزینهٔ سرمایهگذاری چنین واحدی حدود نیم میلیارد دلار تخمین زده میشود.)
در حال حاضر بسیاری از كشورهای در حال توسعه از جمله هندوستان، درصدد استفاده از این سوخت نوین هستند و در عین حال شركت ملی نفت ایران نیز در این زمینه فعالیتهایی را آغاز نموده است. شركت بیپی نیز از شركتهای دارای این فناوری است و تلاشهای زیادی را در این زمینه انجام داده است.
روش تولید DME از طریق آبزدایی (دیهیدراتكردن) متانول از فرایند سنتز متانول و آبزدایی متانول
CO+CO۲+۵H۲O=CH۳OCH۳+۲H۲O
این فرایند به ثبت رسیده و در حال حاضر در سطح تجاری در جهان برای تولید DME مورد استفاده قرار میگیرد. البته باید توجه شود كه ظرفیت فعلی تولید DME در مقایسه با آنچه كه بهعنوان یك سوخت مطرح، معرفی میشود، بسیار كم است. اما تكنولوژی آبزدایی متانول بسیار شبیه فرایند سنتز، اما سادهتر از این فرایند است. فرایند آبزدایی یك فرایند گرمازا است، اما تولید گرما در این روش بسیار كمتر از روش سنتز است. بنابراین با توجه به این ویژگیها، تكنولوژی آبزدایی (دیهیدراتكردن) متانول میتواند در مقیاسهای وسیع در كارخانههای بزرگ تولید DME به سادگی استفاده شود. این تكنولوژی در ۱۰ سال گذشته توسعه داده شده است. بهعنوان مثال، شركت TEC یك كارخانه با مقیاس تولید ۱۰ هزار تن در روز، در سال ۱۹۹۷ تاسیس نموده است. در حال حاضر نیز پروژههای متانول با مقیاس ۵ هزار تن در روز در ایران، توباگو (Tobago) و ترینیداد (Trinidad) طراحیشده و در حال تكمیل هستند.
فرایند آبزدایی متانول، یك فرایند ساده است. در این روش با استفاده از یك رآكتور ثابت خوابیده (افقی)، بدون اینكه وسیلهٔ خاصی در داخل آن برای انتقال گرما نیاز باشد، میتوان DME تولید نمود. كاتالیست مورد استفاده برای آبزدایی نیز یك كاتالیست با ماخذ آلومین (Alumin) است كه در بازار كاتالیستی یك مادهٔ شناخته شده است. البته حجم خلل و فرج موجود برروی كاتالیست، برای تبدیل DME بسیار مهم است.
مزیت دیگر این روش نسبت به فرایند سنتز، میزان كمتر مصرف اكسیژن در آن است. اكسیژن مورد نیاز در این روش و روش فرایند سنتز از یك واحد سرمازای مجزا بهدست میآید كه اولاً تجهیزات آن خیلی گران میباشد و ثانیاً یك واحد مصرفكنندهٔ انرژی هم هست. در حال حاضر در شركت TEC، در فرایند آبزدایی متانول با كاتالیست اصلاح شدهٔ ISOP برای تولید DME با ظرفیت ۵ تا ۶ هزار تن در روز، اصلاً اكسیژن لازم نیست. ولی برای تولید روزانهٔ بیش از ۶ هزار تن متانول (معادل ۴۲۰۰ تن DME)، از یك فرایند تركیبی استفاده میشود كه در آن مقداری اكسیژن هم مورد استفاده قرار میگیرد.
در حال حاضر در فرایند آبزدایی متانول در شركت TEC، برای تولید ۲.۵ میلیون تن DME، به حدود ۲۶۰۰ تن در روز، اكسیژن نیاز است كه این میزان كمتر از اكسیژن مورد نیاز در یك فرایند سادهٔ سنتز با حداكثر ظرفیت ۳.۳ میلیون تن است. ویژگیهای یك كارخانهٔ ۲.۵ میلیون تنی DME به شرح ذیل است:
۱- كاتالیست و طرح سنتز DME به لحاظ تجاری به ثبت رسیده و قابل دسترسی هستند.
۲- هر نسبتی از متانول (۰ تا۱۰۰ درصد) و DME (۰ تا ۱۰۰ درصد) بر اساس تقاضای بازار، قابل تولید است.
۳- فرایند سنتز DME بسیار ساده است و هزینهٔ سرمایهگذاری آن اندك است.
۴- یك رآكتور افقی ثابت با یك جریان شعاعی (پرتویی) و بدون فرایند انتقالی گرما، میتواند برای تولید ۲.۵ میلیون تن مورد استفاده قرارگیرد.
۵- برای تولید به میزان كمتر از ۱.۵ میلیون تن در سال، نیازی به اكسیژن نیست.
۶- كل هزینهٔ سرمایهگذاری به همراه یك واحد كوچك و مجزای هوا، اندك است.
۷- در فرایند سنتز DME ، دیاكسیدكربن تولید نمیشود.
۸- گاز طبیعی مورد نیاز برای كل عمر یك پروژهٔ ۲.۵ میلیون تنی، ۲.۲ TC تا ۲.۷ TC است
نویسنده : وبلاگ مهندسی شیمی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست