پنجشنبه, ۱۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 6 March, 2025
سلطه رسانه ها

ویژگیهای ضد طبقاتی و سرمایه داری دین اسلام به طور خودکار از سلطه رسانهها به صورت مطلق جلوگیری میکند. سلطه رسانهها ریشه در افکار اقتصادی دانان مارکسیست دارد. مفهوم سلطه رسانهها حکایت از آن دارد که افکار طبقه حاکم در جامعه به صورت افکار حاکم در میآید، رسانههای جمعی تحت کنترل طبقه مسلط در جامعه در میآیند و پشتیبان اعمال نظارت آن طبقه بر باقی جامعه میشوند.نمونه دیگری که میتوان آن را کسب اثر قوی از ارتباط جمعی به حساب آورد آزمون ارزشهای مهم آمریکایی از بال روکیچ و گراب است. این پژوهشگران الگویی برای تغییر ارزشهای افراد تهیه کردند. البته این کار سادهای نیست، چرا که ارزشهای ما عمیقا جایگزین شده و بخشی از شخصیت ما را تشکیل دادهاند این امر حاکی از آن است که افراد هنگامی که مجبور به مواجهه با ناهمخوانی در ارزشهای اساسی خود شوند، ارزشها، نگرشها وحتی رفتار خود را تغییر میدهند." البته بیم و هراس انسان از مواجهه با ناهمخوانی زمانی رخ می نماید که رسانهها به عنوان وعامل اطلاع رسان قوی جامعه، همخوان بودن با ارزشهای جمع را ارزش و همسو نبودن با آنها را ضد ارزش معرفی نمایند.
در نظریه وابستگی از این نظر که بر روابط سه گانه جامعه، رسانهها، و مخاطبان به عنوان عوامل تعیین کننده در وابستگیهای رسانهای تأکید دارد، با رویکرد استفاده و خشنودی متفاوت است، رویکرد استفاده و خشنودی به طور دقیقتر به نیازهای روان شناختی فرد توجه میکند.الگوی نظریه وابستگی به طور خلاصه میگوید: هنگامی که افراد ابهام زیادی در خصوص برخی از امور دنیا داشته باشند مثل خطر خیانت، ممکن است وابستگی آنها به رسانهها زیاد شود و ممکن است تعریفی از موقعیت را بپذیرند که تلویزیون ارائه کرده است.به هر تقدیر در نظریه وابستگی آنچه باعث هجوم مخاطب و استفاده مخاطب به رسانه میشود جهل و بی اطلاعی او نسبت به حوادث اطراف است این بی اطلاعی هم میتواند در حوزه مسائل دنیوی باشد و هم مسائل اخروی و سئوالاتی اساسی مربوط به اصل و بنیاد عالم. رسانه به کمک، تدوین، جهت دهی، و اعمال دیدگاه مطلوب خود به تک تک سئوالات مخاطب خویش پاسخ و در مرحله بعد ایجاد سئوالی جدید مینماید، رسانه برای حفظ این نیاز و در غایت حفظ اصل وجودی خویش جهت
پاسخدهی به این نیازها، همواره به تولید سئوال و شبهه در ذهن مخاطب میپردازد.با لحاظ یک نسبت ریاضی میتوان چنین تفسیر نمود که میزان سئوال مخاطب با حفظ وجودی رسانه نسبتی مستقیم دارد بنابراین هر چه دامنه تولید سئوالات بیشتر باشد نیاز به وجود رسانه وگرایش به سمت آن افزونتر خواهد شد. در چنین فضایی جوابهای کلیدی که مشکل گشای بسیاری از سئوالات مخاطب هستند از جمله آفات حیات رسانه ها هستند چرا که چنین پاسخهایی دامنه تولید سئوالات بعدی را محدود خواهد کرد و نهایت به بی رونق شدن فضای حکومتی رسانهها خواهد انجامید. نکته بعدی درخصوص نظریه وابستگی این است که ارجاء رسانهها در یافتن پاسخ سئوالات فقط و فقط به خود رسانهها است چرا که یکی از جستارهای مخاطب در برخورد با رسانه یافتن مراجع پاسخگو برای بیرون آمدن از تردیدها از طریق رسانه است. در چنین احوالی رسانه برای محوریت دادن به خویشتن و ادامه حیات خود به بی اعتبار نمودن و غیر قابل رجوع کردن مراجع پاسخگوی غیر از خود خواهد پرداخت و فقط آنچه خود آن را پاسخ مینامد معتبر و ارزشمند جلوه میدهد.آنچه از این دیدگاه ومشی حاصل میگردد نه تنها مناسبتی با نظریات اسلام ندارد بلکه در مقابل آن نیز قرار میگیرد، دین مبین اسلام اولاً سئوال داشتن و تحقیق درخصوص آفرینش، معاد و هستی را ارزش دانسته و ثانیا یافتن پاسخ مناسب به این گونه سئوالات را به کرات در فطرت انسان و وحی توصیه نموده است، تشدد در پاسخگویی رسانههای متفاوت تولید انسانهای متفاوت با گرایشها و مبانی مختلف مینماید.
و حال آنکه تأکید اسلام به ایجاد وحدت و بالطبع تئوری مبتنی بر وحدانیت بنیاد نهاده شده است تفرق و اختلاف اگرچه در تولید محصولات تکنولوژی نقطه قوت و موفقیت است لاکن این وضعیت درخصوص معرفتشناسی عالم و مسائل بنیادی انسان امری مهلک خواهد شد. تعدد مخاطبان با گرایشهای متفاوت معرفتشناسی، اگر برای رسانه نیازمند به تفرقه امری مطلوب باشد برای دین که اساس و بنیادش بر اتحاد، حمایت و ید واحده استوار است امری مضمون و ناپسند می باشد.(بکرو ویتنی) (۱۹۸۰) نشان دادند که افراد ممکن است برای دریافت اطلاعات خود به رسانه خاصی وابسته شوند و افرادی که به رسانههای مختلف وابستگی دارند، به داشتن تصویرهای مختلف از دنیا سوق پیدا میکنند. میلروریز ۱۹۸۲ به این نتیجه رسیدند که هر چه فردی بیشتر به رسانه خاصی وابسته باشد احتمال اینکه پیامی در آن رسانه اثرهای مورد نظر را داشته باشد بیشتر است.
اگر کاتز یادآور میشود که عامل درک گزینشی و روابط میان فردی، دو متغییر مهمی هستند که اثرهای ارتباط جمعی به آنها بستگی دارند، این تأکید در ارتباط شناسی اسلام به نوع دیگر جلوه مینماید درک گزینشی از نگاه کاتز به انتخابی برخاسته از سلایق و امیال درونی انسان باز میگردد در حالیکه درک گزینشی در اسلام نه به امیال شخصی بلکه به خیر و صلاح بشریت بازگشت میکند. اولا در اسلام درک امری پسندیده و سفارش شده است لاجرم در مقابل برخورد با رسانه انتخاب اسلام نه انتخابی مبتنی بر امیال شخصی بلکه به انتخابی توصیه میشود که مبتنی بر تکامل فرد و جامعه باشد. امیال فردی در اسلام زمانی رسمیت و ارزشمندی دارد که حتی موجبات خسارت شخصی نیز نگردد چه رسد به آنکه مسیر جامعه را منحرف سازد.در نظر گرفتن شخص در مسیر جامعه و منتهی شدن این دو به سمت رشد و کمال دایره و حدود انتخاب شخصی و درک گزینشی فرد در عرصه رسانه را تدوین میکند.
اگر کاتز اهمیت روابط میان فردی را در اثرهای جمعی امری مهم دانسته، دعوت اسلام به حفظ ارتباط مسلمین با اقوام و خویشان خود و همچنین ترغیب و تشویق ملتهای اسلامی به ارتباط داشن با یکدیگر از جمله نکات مهم ارتباط شناسی اسلام و متفاوت با دیدگاه کاتز است.کاتز اگر ارتباط فردی را با دیگران در اثر گذاری بر ارتباط جمعی مهم میداند منظورش آن است که در این ارتباط و مواجهه جمع آوری اطلاعات بیشتر است و شخصی که به ارتباط بیشتری نایل میآید با لحاظ فرضیه شکاف آگاهی از تأثیر بیشتری نسبت به ارتباط جمعی برخوردار میگردد.این در حالی است که اسلام زمانی بر ارتباط میان فردی و گروهی و ملیتی تأکید میکند که نقطه نظر خاص خود را نه برای گسترش تأثیر فرد از وسایل ارتباط جمعی میداند که برای ساختن امت واحد اسلامی و اتحاد و همدلی ملتها و جلوگیری از اطلاعات و شبکههای پریشان کننده ارتباطی تأکید داشته و توصیه مینماید، دامن زدن به نقاط افتراق فرهنگی اگرچه برای رسانه امروز مایه افتخار و سربلندی است لاکن از منظر اسلام علت جنگها و قطع روابط ملتها گردیده است و از آنجا که میل به اتحاد و هم صدایی و رابطه در میان ملتها امری درونی و فطری آنان است، ناگزیر باید برای جلوگیری از این پریشانی امواج و تکثر اختلاف برانگیز یا به کنار نهادن خرده فرهنگهای بومی خویش تن داد و یا در سایه سار فرهنگ غالب بر رسانه فائق تسلیم گردیده و یا اینکه انگ انزوا و تحجر را بر پیشانی خویش بپذیرد. این در حالی است که اسلام با احترام به فرهنگهای قومی و ملی هر جامعه برای جلوگیری از تضادها و جنگهای فرهنگی به رسانهای که تأکید کننده مشترکات ملتها باشد توصیه میکند. رسانهای که به ترویج عدالت و آزادی از استبداد دعوت میکند، رسانهای اسلامی، مبتنی بر فطرت آزاد و پاک آدمی.
امید واضحی آشتیانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست