یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مدیریت گذار از تولیدكنندگی به خدمات دهندگی

ادبیات نوین مدیریت بر این عقیده است كه امروزه تولیدكنندگان و سازندگان باید مقوله پراهمیت خدمات را در دل فرایند تولید محصول خود و همچنین قیمت تمام شده جای دهند. دلایل منطقی این ادغام بر سه پایه استوار است: نخست آن كه از منظر مباحث اقتصادی خدمات ارائه شده به جایگاه استقرار محصولات با چرخه عمر مفید طولانی قطعاً درآمدهای قابل توجهی را به همراه خواهد داشت و حاشیه درآمدزایی خدمات پس از فروش بیش از درآمد خود محصول است، همچنین خدمات منبع درآمد پایدارتری نسبت به تولید است زیرا به سرمایهگذاری وسیع و خرید تجهیزات پیچیده نیازی ندارد. دوم این كه تمایل مشتریان به خرید محصولاتی كه از خدمات پس از فروش بیشتری برخوردارند، به مراتب بیش از محصولات فاقد خدمات است. اعمال فشار برای كوچكسازی به منظور ایجاد شركتهایی با انعطافپذیری بیشتر، ارائه تعریفهای دقیقتر از توانائیهای اصلی و اهمیت پیچیدگیهای روزافزون فنی كه باعث تخصصی شدن بیشتر فرایندها میشود، همگی بیانگر گوشهای از نیروی هدایت كننده لزوم افزایش خدمات هستند. در نهایت نیز مبحث رقابت مطرح است. با توجه به این كه خدمات كمتر به چشم میآید و بیشتر به نیروی كار وابسته است، كپیبرداری از آن بسیار دشوارتر است بنابراین منبعی دائمی، با صرفه و ارزان برای كسب درآمد خواهد بود.
با وجود سود بالقوهای كه در خدمات وجود دارد و به رغم پیشبینیها، فهرست سازمانهای تولیدكننده با استراتژی قوی خدمات، چشمگیر و قابل توجه نیست.
به غیر از برخی استثناها (شركتهای جنرال الكتریك، ABB، Otis، كاترپیلار و غیره) رویكرد تولیدكنندگان از تفكر تولیدی محض به ارائه خدمات، با كندی و احتیاط نسبی همراه بوده است. چرا این گونه است؟
▪ سه مانع برای موفقیت در انجام این كار وجود دارد:
ـ نخست، شركتها ممكن است پتانسیل اقتصادی موجود در خدمات خود را باور نداشته باشند. همان طور كه یكی از مصاحبهشوندگان در این تحقیق میگوید: «برای مهندسی كه تجهیزات و دستگاههای چندمیلیون دلاری طراحی كرده، بستن قراردادی به ارزش ۱۰ هزار دلار برای تمیزكردن آن هیجانآور نخواهد بود».
ـ دوم این كه گرچه ممكن است شركتی پتانسیل بازار خدمات را درك كند اما میتواند به این نتیجه برسد كه دامنه تواناییهای آنها بالاتر از ارائه خدمات است. برای مثال، شركت تجهیزات دیجیتالی سالها از ارائه خدمات اجتناب میورزید زیرا توانایی اصلی خود را در طراحی رایانه میدانست.
ـ در نهایت، ممكن است شركتی پتانسیل اقتصادی بازار خدمات را تشخیص دهد اما در ارائه استراتژی موفق خدمات شكست بخورد. برای مثال، تلاش شركت فورد موتور برای ورود به بازار خدمات پس از فروش، توسط شبكه مستقل فروشندگان آن متوقف شد.
انتقال از تولیدكننده محصول به عرضهكننده خدمات چالشهای مهم مدیریتی به وجود خواهد آورد. خدمات نیازمند ساختار و اصول و فرایندهای سازمانی خاصی است كه برای تولیدكنندگان محصولات تازگی دارد. نه تنها تواناییها، روشهای كنترلی و انگیزشهای جدید موردنیاز است بلكه باید توجه خاصی الگوهای تجاری نیز از انجام معامله صرف به ارتباط محوری و تنگاتنگ با مشتری تغییر یابد. گسترش این توانمندیهای جدید منابع مالی و مدیریتی را از تولید و گسترش محصولات جدید (منابع سنتی سودهای رقابتی سازمان) به مسیر دیگری رهنمون میكند. با در نظر گرفتن ملاحظات بالا، در كتب مدیریتی تشریح چگونگی این ادغام یا بیان تفصیلی چالشهای ذاتی انتقال به صورت پراكنده دیده میشود. حتی در مرحله تدوین راهبردها، مشخص نیست پیشنهاد ارائه خدمات باید با چه گسترهای باشد یا چه عواملی باید در تصمیمگیری برای تركیب خدمات ـ محصول درنظر گرفته شود. این سكوت، انگیزه حركت ما شد. مقاله پیش رو یافتههای مطالعه میدانی ۱۱ تولیدكننده تجهیزات سرمایهای را دستمایه خود قرار داده است؛ كسانی كه به عنوان آغازگران عرضه راهبردهای روشن ارائه خدمات شناخته شدهاند.
● مطالعه میدانی ـ روش
در آغاز این تحقیقات، تفكرات خود را از پیگیری تبدیل تولیدكنندگان محصولات به طور خالص به ارائهكنندگان خدمات به طور خالص و همچنین نگرش شركتهای تولید از حركت در این محور به منظور گنجاندن خدمات مرتبط با محصول، به صورت یك پیوستار سازمان دادیم. در نهایت، سازمانی را مجسم كردیم كه در آن محصول تولید شده تنها بخش كوچكی از سود ایجاد شده آنهاست (برای مثال، شركت خدمات جهانی IBM). در نظر داشتن كمبود هماهنگی و همپوشانی تواناییهای تولید و خدمات و نتایج تحقیقات قبل نشان داد كه گرایشهای تولیدی باعث كاهش كیفیت خدمات میشود (Oliva & Stream, ۲۰۰۱; Oliva, ۲۰۰۱). انتظار داشتیم فرایند انتقال در این پیوستار شكاف ایجاد كند و در نهایت باعث ایجاد سازمانی جدید با جهتگیری خدمات منحصر به فرد شود. براین اساس، كار میدانی خود را به گونهای طراحی كردیم كه تكامل در این مسیر را كشف كنیم لذا بر صنعت تولید ماشینآلات تمركز كردیم زیرا صنعتی جاافتاده، با رشد بازار نسبتاً كنترل شده و در عوض با نوآوریهای تكنولوژیكی است. در نتیجه، انتظار این صنعت افزایش سودآوری از طریق خدمات است و نه افزایش فروش. آن دسته از صنایع كه محصول آنها عمر مفید كوتاهی دارند (رایانه، نیمرساناها) هنوز بر روی محصول و نوآوریهای فرایند تولید به منظور ادامه رشد و افزایش سود حساب میكنند. به عبارت دیگر، این تلقی وجود دارد كه صنایع معروف در ارائه خدمات (مانند آسانسور، تجهیزات پزشكی، موتورهای هواپیما) سود انحصاری دارند و مقوله خدمات در آنها به طور معمول در متن مقرراتی دقیق تعبیه شده است. این نوع صنایع از فرایند تولید بسیار دورند.
برای كشف چگونگی فرایند انتقال شركتها از تولید به ارائه خدمات، روش تحقیق خاصی را اختیار كردیم كه بررسی مصاحبهها و ارزیابی بایگانیها با جزئیات كامل در خصوص تجربیات هر سازمان، در یكی كردن قیمت محصول و هزینههای ارائه خدمات را شامل میشد. سپس تئوری چگونگی توسعه فرایند را در مشاهدات انجام شده ارائه كردیم. با هدف گسترش این مدل نظری، نمونههایی از الگوهای دگرگونی به كار گرفته شده در شركتهای مختلف، براساس رتبه آنها در پیوستار محصول ـ خدمات انتخاب شد و از طریق موسسه تحقیقاتی مدیریت عملیات در دانشگاه آخن با آنها تماس گرفته شد. نمونهگیریها تا آنجا ادامه یافت كه اشباع نظری در فرایند دگرگونی حاصل شد و الگویی قابل تكرار در مصاحبهها به دست آمد.
نمونههای انتخابی ۱۱ تولیدكننده تجهیزات سرمایهای آلمانی با میانگین درآمد ۳۶۵۰ میلیون مارك و میانگین اشتغال ۱۰۴۵۰ را شامل میشوند (سال ۲۰۰۰). در هر سازمان با رئیس بخش خدمات و یا مدیر اجرایی گفت و گو كردیم، همه مصاحبهها در اوت سال ۲۰۰۰ صورت گرفت.
با توجه به ماهیت تحقیق، تنها به طرح سوالهای استاندارد از مصاحبهشوندگان بسنده نشد. بعدها با چند شركتكننده تماس گرفته شد تا موضوعات مطرح شده را مفصلتر بیان كرده و یا توضیحات را شفاف كنند. مصاحبهها با اطلاعات عمومی در دسترس درباره عملكرد شركتها، عملیاتهای مربوطه و پیشنهادهای قیمت خدمات تكمیل شد.
● ارائه خدمات به جایگاههای استقرار محصول
برای تعریف عناصر خدمات ارائه شده توسط شركتهای تولید كننده، عبارات بسیاری در ادبیات نوین مدیریت به كار میرود: خدمات صنعتی، استراتژی خدمات در تولید، خدمات مرتبط با محصول، خدمات ـ محصول، یا خدمات پس از فروش.
مضمون مشترك این عبارات، تاثیر ارائه خدمات در فروش و یا ایجاد سود مشخص است و اهمیت خدمات را در ایجاد انگیزه برای رشد و موفقیت شركتهای تولیدی در رقابت نشان میدهد. این انگیزش كه از غفلتهای گذشته شركتهای تولیدی در ارائه خدمات ناشی میشود، میتواند به عنوان شعار «خدمات بهتر برای فروش بیشتر» متجلی شود. در اینجا گرچه اهمیت تركیب محصول ـ خدمات در عملكرد فروش را تایید میكنیم اما مطالعه میدانی ما بر خدمات ارائه شده توسط شركتهای تولیدی به گونهای دیگر تمركز كرد.
این موضوع در ادبیات اخیر نیز طنینی دیگرگونه دارد: مدیریت خدمات مربوط به جایگاه استقرار محصول. (Managing the services relating to a product installed base)
محصولات تولیدی بادوام همچون تجهیزات سرمایهای و كالاهای بادوام مصرفی پس از خرید با عمر مفید معین به كار گرفته میشوند. هر چه از عمر مفید این محصولات میگذرد، نیاز آنها به خدمات بیشتر میشود.
▪ خدمات موردنیاز عبارتند از: آموزش طریقه استفاده، نصب، چگونگی عملكرد، بالابردن و به روز نگهداشتن مدل و غیره. مشتریان هنگام تملك هرمحصول، علاوه بر قیمت خرید هزینههایی چون لوازم یدكی، مواد مصرفی، تعمیر و نگهداری و غیره را نیز متحمل میشوند.
▪ جایگاه استقرار محصول عبارت است از : تعداد كل محصولاتی كه در حال استفادهاند به عبارت دیگر، خدمات IB انواع سرویسهای مرتبط با محصول یا فرایندها را شامل میشود كه به وسیله آخرین مصرفكننده در دوره عمر مفید كالاها مورد نیاز است تا با بازدهی و كارایی بیشتری عمل كنند.
ضمن این كه انكار نمیكنیم كسب سود تولیدكنندگان كالاهای مصرفی ممكن است از استراتژی روشن خدمات نشأت گرفته باشد؛ معتقدیم خدمات IB به حدی گسترده و متنوع هستند كه باید با ملاحظات ویژه همراه شوند. قابل توجه است كه محصولات بادوام و سرمایهای ۶۰ درصد تولیدات صنعتی ایالات متحده را در سال ۲۰۰۱ تشكیل دادهاند. تمركز بر ویژگیهای منحصر به فرد خدمات IB، چارچوبی جدید از فرصتهای بازار خدمات را ایجاد میكند..
ترجمه: مهرداد حكیمی آسیابر
ریاست برنامهریزی استراتژیك پارس خودرو
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست