چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
ورود به هزاره سوم در عصر اطلاعات
ورود به هزاره سوم با پیشرفتها و فناوریهای مختلف در تمامی ابعاد علمی و فنی همراه بود و مردم این دوره برای عصری که در آن زندگی میکردند عنوان عصر اطلاعات را برگزیدند.
تنوع و گسترش ابزار و زیرساختهای تکنولوژیکی از یک سو و توسعه فوقالعاده دانش و اطلاعات بشر از سوی دیگر و همچنین تاثیر متقابل و فزاینده این دو شاخص عمده عصر اطلاعات که از آن به عنوان فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی یاد میشود، باعث شد تا سیر توسعه تکنیک و دانش سریعتر از قبل شود.
با این زمینه لازم بود که انسان به عنوان بازیگر اصلی این عرصه هویت و نقش تازهای برای خود بیابد. لذا با این هدف و باتوجه به تجربیات گذشته از مدلهای مختلف توسعه و همچنین با بررسی نقش و جایگاه انسان در هریک از آنها، به تعریف جدیدی از توسعه براساس محوریت انسان دست یافت و آن را توسعه دانایی محور نام نهاد.
انسان عصر اطلاعات برای پایهریزی و ساخت جامعه اطلاعاتی نیاز به طراحی و استانداردسازی اصول و چارچوبهای توسعه باتوجه به اولویتها، ظرفیتها و امکانات جدید داشت.
بنابراین مبحث توسعه در قرن بیست و یکم نیز به عنوان یک عنصر محوری در برنامههای عمومی جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفت.
اما آنچه که توسعه دانایی محور را به عنوان یک الگوی جدید و جامعه دانایی محور را به عنوان منعطفترین جامعه از سایر مدلها و جوامع جدا میسازد، توجه جدی این مدل به مبحث توسعه منابع انسانی به عنوان یک زیر ساخت اساسی است.
این مدل توسعه با دیدگاه فوقالعاده پر اهمیتی که برای آموزش قائل است جایگاه ویژهیی را برای خلاقیت، فرهنگ، مشارکت، تعلیم و تربیت عمومی، آموزشهای عالی، دسترسی عمومی به امکانات و دانش، تامین نیازهای اساسی و بنیادین انسان به عنوان اولویت و استاندارد در نظر گرفته است.
بنابراین جامعه داناییمحور باتوجه به نقش و اهمیت بالایی که برای انسان قائل است و استانداردهایی که پیشروی او گذاشته است سعی میکند نیازهای انسانی را از میان این استانداردها و اولویتها پیدا و در رفع و بهبود آنها تلاش کند.
آموزش در جامعه داناییمحور به عنوان یک رکن اساسی بهترین بستر برای توسعه اطلاعاتی است و این توسعه اطلاعاتی دقیقا به خاطر اهمیت دادن به نقش والای تمامی انسانها و به اصطلاح شهروندان جامعه داناییمحور است.
از سوی دیگر، دستیابی به یک جامعه داناییمحور بدون توجه و پرداختن به موضوع تربیت نیروهای انسانی متخصص در تمامی زمینههای مورد نیاز جامعه برای قرار گرفتن در جریان تولید، طبقهبندی و انتقال اطلاعات، امری غیرممکن و محال جلوه میکند. بنابراین میطلبد که در تعیین اولویتهای آموزشی برای جامعه داناییمحور نقش و جایگاه ویژهیی برای مساله توسعه منابع انسانی قائل شویم، زیرا انسان به عنوان رکن توسعه باید محور اساسی برنامهها و روشهای توسعه باشد و این امکان برایش فراهم شود تا در قالب جامعه داناییمحور قادر به پرورش خلاقیتها و استعدادهای خود باشد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست