یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
ورود به هزاره سوم در عصر اطلاعات
ورود به هزاره سوم با پیشرفتها و فناوریهای مختلف در تمامی ابعاد علمی و فنی همراه بود و مردم این دوره برای عصری که در آن زندگی میکردند عنوان عصر اطلاعات را برگزیدند.
تنوع و گسترش ابزار و زیرساختهای تکنولوژیکی از یک سو و توسعه فوقالعاده دانش و اطلاعات بشر از سوی دیگر و همچنین تاثیر متقابل و فزاینده این دو شاخص عمده عصر اطلاعات که از آن به عنوان فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی یاد میشود، باعث شد تا سیر توسعه تکنیک و دانش سریعتر از قبل شود.
با این زمینه لازم بود که انسان به عنوان بازیگر اصلی این عرصه هویت و نقش تازهای برای خود بیابد. لذا با این هدف و باتوجه به تجربیات گذشته از مدلهای مختلف توسعه و همچنین با بررسی نقش و جایگاه انسان در هریک از آنها، به تعریف جدیدی از توسعه براساس محوریت انسان دست یافت و آن را توسعه دانایی محور نام نهاد.
انسان عصر اطلاعات برای پایهریزی و ساخت جامعه اطلاعاتی نیاز به طراحی و استانداردسازی اصول و چارچوبهای توسعه باتوجه به اولویتها، ظرفیتها و امکانات جدید داشت.
بنابراین مبحث توسعه در قرن بیست و یکم نیز به عنوان یک عنصر محوری در برنامههای عمومی جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفت.
اما آنچه که توسعه دانایی محور را به عنوان یک الگوی جدید و جامعه دانایی محور را به عنوان منعطفترین جامعه از سایر مدلها و جوامع جدا میسازد، توجه جدی این مدل به مبحث توسعه منابع انسانی به عنوان یک زیر ساخت اساسی است.
این مدل توسعه با دیدگاه فوقالعاده پر اهمیتی که برای آموزش قائل است جایگاه ویژهیی را برای خلاقیت، فرهنگ، مشارکت، تعلیم و تربیت عمومی، آموزشهای عالی، دسترسی عمومی به امکانات و دانش، تامین نیازهای اساسی و بنیادین انسان به عنوان اولویت و استاندارد در نظر گرفته است.
بنابراین جامعه داناییمحور باتوجه به نقش و اهمیت بالایی که برای انسان قائل است و استانداردهایی که پیشروی او گذاشته است سعی میکند نیازهای انسانی را از میان این استانداردها و اولویتها پیدا و در رفع و بهبود آنها تلاش کند.
آموزش در جامعه داناییمحور به عنوان یک رکن اساسی بهترین بستر برای توسعه اطلاعاتی است و این توسعه اطلاعاتی دقیقا به خاطر اهمیت دادن به نقش والای تمامی انسانها و به اصطلاح شهروندان جامعه داناییمحور است.
از سوی دیگر، دستیابی به یک جامعه داناییمحور بدون توجه و پرداختن به موضوع تربیت نیروهای انسانی متخصص در تمامی زمینههای مورد نیاز جامعه برای قرار گرفتن در جریان تولید، طبقهبندی و انتقال اطلاعات، امری غیرممکن و محال جلوه میکند. بنابراین میطلبد که در تعیین اولویتهای آموزشی برای جامعه داناییمحور نقش و جایگاه ویژهیی برای مساله توسعه منابع انسانی قائل شویم، زیرا انسان به عنوان رکن توسعه باید محور اساسی برنامهها و روشهای توسعه باشد و این امکان برایش فراهم شود تا در قالب جامعه داناییمحور قادر به پرورش خلاقیتها و استعدادهای خود باشد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس مجلس انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور وزارت کشور رئیس جمهور رئیسی رهبر انقلاب
زلزله سلامت مرگ تهران هواشناسی سیل فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی پلیس بارش باران قتل
خودرو نفت یارانه گاز قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی پالایش و پتروشیمی نمایشگاه نفت بازار خودرو
نمایشگاه کتاب رضا عطاران کیانوش عیاری نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون کتاب سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس سریال مهران مدیری کتابخوانی
فناوری اینترنت
رژیم صهیونیستی جنگ غزه اسرائیل فلسطین غزه آمریکا روسیه حماس سازمان ملل رفح اوکراین افغانستان
پرسپولیس فوتبال هوادار استقلال لیگ برتر لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران رئال مادرید سپاهان باشگاه پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بازی
ایلان ماسک شفق قطبی اپل ناسا طوفان خورشیدی گوگل هوش مصنوعی فیبرنوری ماهواره
استرس فشار خون بارداری افسردگی شیر زایمان