چهارشنبه, ۲۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 12 June, 2024
مجله ویستا

اخلاق تبلیغ در سیره رسول‌الله


اخلاق تبلیغ در سیره رسول‌الله

جهان امروز، جهان تبلیغ و ارتباطات است. نبرد واقعی این عصر، نبرد اندیشه‌هاست. امروزه، اگرچه توپها، تانکها، و جنگنده‌های بمب‌افکن و امثال آن هنوز هستند، اما کارایی و تاثیرگذاری …

جهان امروز، جهان تبلیغ و ارتباطات است. نبرد واقعی این عصر، نبرد اندیشه‌هاست. امروزه، اگرچه توپها، تانکها، و جنگنده‌های بمب‌افکن و امثال آن هنوز هستند، اما کارایی و تاثیرگذاری شگرفی را که پیش از این داشتند، ندارند. به همین سبب، جایگاه خویش را به سلاح فکر و اندیشه سپرده‌اند. امروزه، تبلیغ و تبلیغات است که سرنوشت نبرد را رقم می‌زند. هزاران ایستگاه فرستنده رادیویی و تلویزیون، دهها هزار استودیوی فیلمسازی و ضبط موسیقی و صدها هزار پایگاه اینترنتی و میلیونها شماره روزنامه، مجله و هفته‌نامه و ... همه و همه بخشی از ابزار این رویارویی عظیم است.‏

مسیحیت، یهودیت و مکاتب انحرافی امروز، با سرمایه‌گذاری هنگفتی در این عرصه گام نهاده‌اند و با صرف بودجه‌های بسیار کلان و سرسام‌آور، درصدد تسخیر اذهان انسانهایند. مجموع این عوامل به همراه حس انسان دوستی و

حقیقت‌طلبی ایجاب می‌کند که انسانهایی مسلمان، مؤمن، وارسته و آراسته به فضایل اخلاقی، به عنوان مبلغ اسلامی، قدم به میدان گذارند و به هدایت و ارشاد انسانها قیام کنند؛ آنان را از دسیسه‌های شیاطین روزگار، آگاه سازند و به آیین اسلام فرا خوانند.‏

مبلغ اسلامی برای نبرد با اندیشه‌های باطل و راهنمایی مردم به پا می‌خیزد از این رو، برای به دوش گرفتن مسئولیت این امر خطیر و نیز توفیق در تبلیغ، نیازمند به دست آوردن پاره‌ای از لوازم تبلیغ است. او باید در ابتدا خود را از نظر روحی و روانی برای این مهم مهیا کند و سپس ملکات و فضایل اخلاقی را در خود زنده سازد. در میان این فضایل برخی را باید بیش از دیگر موارد، مورد تاکید قرار دهد چون راهگشای وی در امر تبلیغ است. این ویژگی‌ها را اخلاق تبلیغ می‌نامیم. ‏

کتاب "اخلاق تبلیغ در سیره رسول الله (ص)" تالیف سید مرتضی حسینی، به امر اخلاق تبلیغ اختصاص دارد و در سه‌بخش تدوین شده است. بخش اول این کتاب به مفاهیم و کلیات اختصاص دارد، واژه‌های اخلاق، تبلیغ، و سیره تعریف شده، سپس اهمیت تبلیغ، اخلاق تبلیغ و ضرورت بحث از آن در سیره، مطرح گردیده و با نگاهی اجمالی به پیشینه تاریخی تبلیغ، این بخش به پایان رسیده است. بخش دوم به بررسی اخلاق فردی تبلیغ و کاویدن صفاتی چون ایمان، علم، اخلاص، تقوا، ساده‌زیستی، آراستگی، شجاعت و استقامت، اختصاص دارد. مولف محترم در بخش سوم به اخلاق اجتماعی تبلیغ پرداخته، تواضع، حسن خلق، پیشگامی در امور و شرح صدر را مورد بررسی قرار داده است. در پرداختن به مصادیق اخلاق تبلیغ، تلاش شده که ابتدا به تعریف لغوی و اصطلاحی هر کدام و سپس به اهمیت، ضرورت و آثار آن در امر تبلیغ پرداخته شود و نمونه‌های هر کدام، از سیره اخلاقی و تبلیغی پیامبرخدا‌(ص) به عنوان الگو ارائه شود.

جواد پوریا