پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
حائل شدن خداوند بین انسان و قلبش
منظور از آیه: «أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ» (انفال/۲۴) چیست؟ چگونه خداوند بین مرد و قلب او حائل میشود؟ و آیا این حائل شدن به نفع انسان است یا به ضرر او؟
آن چه مسلم است معنی «قلب» در قرآن کریم، بیشتر در چیزی استعمال میشود که آدمی به وسیلهٔ آن درک میکند و احکام عواطف باطنیاش را ظاهر و آشکار میسازد، یعنی همان روح و عقل آدمی که به وسیلهٔ آن حکم میکند، چیزی را دوست و یا دشمن میدارد، میترسد، امیداور میشود، آرزو میکند و خوشحال میشود. اما این که، خداوند چگونه میان انسان و روح و عقل او قرار میگیرد، احتمالات فراوانی از جانب مفسران دربارهٔ آن داده شده:
۱. اشاره به شدت نزدیکی خداوند به بندگان است، آن چنان که گویی در درون جان او و میان او و خودش قرار گرفته، همان گونه که قرآن کریم میفرماید: «وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ، ما از رگ گردن به انسان نزدیکتریم».
۲. اشاره به آن است که گردش دلها و فکرها به دست خداست، آن چنان که در دعا میخوانیم: «یا مقلب القلوب و الابصار، ای کسی که گردش دلها و فکرها به دست تو است».
منظور این است که خداوند میان انسان و قلبش به وسیلهٔ مرگ حائل ایجاد میکند، لذا مردم باید تا فرصت دارند در انجام طاعات و کار نیک تلاش کنند
۳. منظور این است که اگر لطف خدا نبود، هرگز انسان به حقانیت حق و باطل بودن باطل، پی نمیبرد.
۴. منظور این است که خداوند میان انسان و قلبش به وسیلهٔ مرگ حائل ایجاد میکند، لذا مردم باید تا فرصت دارند در انجام طاعات و کار نیک تلاش کنند.
اما وجه جمع همهٔ این تفسیرها به این است که بگوییم: خداوند در همه جا حاضر و ناظر و به همه موجودات احاطه دارد و مرگ و حیات، علم و قدرت، آرامش و امنیت، توفیق و سعادت همه در دست او و به قدرت اوست و به همین دلیل انسان نه چیزی را میتواند از او پنهان بدارد و نه کاری را بیتوفیق او انجام دهد و نه سزاوار است به غیر او روی آورد و از غیر او تقاضا کند، چرا که او مالک همه چیز است و محیط به تمام وجود انسان، او به یک یک اجزاء وجودی انسان و توابع آنها محیط است و به طور حقیقت همهٔ آنها را مالک است و در آنها به هر صورت که بخواهد تصرف میکند و از ملک خود و تصرفاتش هر مقدار که به خواهد به انسان واگذار مینماید و به او تملیک میکند، پس خداوند، بین انسان و تمام اجزاء وجودش و تمامی توابع آنها حائل است، و بین او و قلبش، بین او و گوشش، بین او و چشمش، بین او بدنش، و بین او و جانش، هر مقدار از آنها را به هر نحوی که به خواهد به سود انسان تملیک میکند و هر مقدار را که نخواهد نمیکند.
خلاصه آن که:
این حائل شدن در همه حال به نفع انسان است، زیرا اگر قدری تأمل و اندیشه نماید میتواند خدا را در خود بیابد و با مدد از او، از مهلکه و گرفتاری نجات یابد و از حوادث مختلف روزگار، و امتحانهای آن موفق بیرون آید.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. تفسیر المیزان، علامه طباطبایی رحمه ا...، مترجم سید محمدباقر موسوی همدانی؛ ج ۹، ص ۶۲ - ۵۸، ۱۳۶۴ هـ.ش، دفتر نشر اسلامی.
۲. تفسیر نمونه، آیت ا... مکارم شیرازی، ج ۷، ص ۱۳۰ - ۱۲۹، دارالکتب اسلامیهٔ.
بخش قرآن تبیان
منبع : اندیشه قم
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران دولت سیزدهم دولت چهاردهم پزشکیان دولت محمدجواد ظریف علی باقری رهبر انقلاب ترور رئیس جمهور انتخابات
تهران قتل شهرداری تهران تب دنگی تعطیلی ادارات پشه آئدس تیراندازی زلزله شاهچراغ عزاداری محرم شورای شهر تهران سازمان تامین اجتماعی
واردات خودرو خودرو اربعین قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بازار خودرو بازنشستگان سایپا مالیات سهام عدالت
فرهاد مشیری سینما تلویزیون سینمای ایران وزارت ارشاد دفاع مقدس لیلی رشیدی شورای عالی انقلاب فرهنگی تئاتر مختارنامه سینمای جهان بازیگر
فناوری آزمون سراسری ماه درمان و آموزش پزشکی
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ غزه ترامپ جنگ غزه اسرائیل فلسطین آمریکا روسیه ترور ترامپ چین جو بایدن
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور علیرضا بیرانوند باشگاه پرسپولیس رئال مادرید نقل و انتقالات لیگ برتر نقل و انتقالات یورو 2024 تیم ملی اسپانیا مهدی طارمی
سرعت اینترنت تیک تاک هوش مصنوعی اینترنت ناسا گوگل گرمایش جهانی اپل شیائومی ربات
دیابت گرمازدگی کاهش وزن افسردگی صبحانه