سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
خلق و رمانتیزم انقلابی یعنی چه
در یک مرحله از «حماسهی سیاهکل»، روستاییها به چریکها حمله کرده و بعد از مضروب کردن، آنها را تحویل ژاندارمری دادند.
حمید اشرف ضمن انتقاد از عملکرد چریکها گفت: رفقا برای مردمی که از صبح تا شام دنبال لقمه نانی میدوند و توسط رادیو، تلویزیون، فوتبال و غیرو شستشوی مغزی داده شدهاند، در آن شرایط حساس سخنرانی میکنند و انتظار همکاری دارند!...
مشکلات قبل و بعد از انقلاب نشان داد، به مردمی که سالها زیر فرهنگ دیکتاتوری و بیخبری زندگی کردهاند، به آنان به مفهوم مارکسیستی کلمه نمیتوان خلق گفت. مردم عادی بیشتر تحت تاثیر جو حاکم و فرهنگ پوپولیستی قرار دارند و دوست را به آسانی از دشمن تشخیص نمیدهند و به همین دلیل هم ضرر سنگینی را تحمل میکنند.
زمانی که در پیشرفتهترین حکومتهای سرمایهداری میتوانند مردم را مثل گوشت دم توپ به عراق و افغانستان بفرستند و بعد جنازهی آنها را تحویل خانوادهشان بدهند، بعد تکلیف بقیهی کشورها معلوم است. اکثریت خاموش در آمریکا، یعنی اکثریت مردم آمریکا که از صبح تا شب دنبال یک لقمه نان هستند و کاری هم به سیاست ندارند.
کارگری که از صبح تا شب یاد گرفته سر مردم را کلاه بگذارد، عاشق فوتبال، سریالهای تلویزیونی و زندگی لوکس است، هر چه باشد دیگر خلق یا پرولتاریا نیست. حتا بعضی از روشنفکران ما که گرفتار رمانتیزم انقلابی و احساسات افراطی هستند، درست تفاوت پرولتاریا و لمپن پرولتاریا را نمیشناسند. بارها مشاهده شده کارگری که خود صاحب کار شده تحت تاثیر فرهنگ حاکم پوست کارگران زیر دست خود را میکند.
«مارکس» میگوید: فرهنگ حاکم بر مردم، فرهنگ طبقهی حاکم است. زنده یاد صادق هدایت در شاهکار خود «حاجی آقا» میگوید: اگر مردم اینجا دزد و معتاد و لات شدهاند، در اثر تربیت زمامداران خود به این روز افتادهاند وگرنه کسانی که بر آنها حکومت میکنند، برتری خاصی به آنها ندارند.
اگر بخواهیم از جنبهی علمی به قضیه نگاه کنیم میتوانیم بگوییم: مردمی که هویت طبقاتی و تربیت سیاسی ندارند خلق نیستند و برداشت رمانتیزم از خلق غالبا بلای جان روشنفکران شده است.
در کشورهای عقب مانده، روشنفکران از یکطرف با حکومتهای خودکامه و از طرف دیگر با مردم نادانی طرف هستند که خوراک فاشیسم میشوند.
در تاریخ همیشه اقلیت روشنفکر از دست اکثریت بیسواد عذاب میکشیده، مثلا زمانی که گالیله نظریهی حرکت زمین را کشف کرد، کلیسا و اکثر مردم با او مخالف بودند. بههمین دلیل است که «ایبسن» نمایشنامه نویس معروف نروژی در نمایشنامهی «دشمن مردم» میگوید: اکثریت زور دارد اما جق ندارد. افلاطون هم میگوید: عوام صدای کسانی را که بلندتر است بهتر میشنوند!
منوچهر بصیر
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان حرم شاهچراغ ایران دولت چهاردهم پزشکیان ترور دولت انتخابات رئیس جمهور سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
شیراز قاچاق سوخت شهرداری تهران تهران بازنشستگان پشه آئدس تب دنگی هواشناسی شورای شهر تهران وزارت بهداشت قتل پلیس راهور
افغانستان قیمت خودرو ایران خودرو ترافیک خودرو قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم حقوق بازنشستگان دلار
کربلا نذری تلویزیون مهران غفوریان دفاع مقدس سینمای ایران مداحی سینما سریال تئاتر
مغز فناوری دانشگاه تهران دانش بنیان
رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ فلسطین ترامپ غزه ترور ترامپ آمریکا جنگ غزه روسیه اسرائیل جو بایدن ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 لیونل مسی رامین رضاییان تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه پرسپولیس مهدی طارمی نقل و انتقالات لیگ برتر
همستر کامبت هوش مصنوعی دیابت ایلان ماسک ناسا موبایل اینترنت اپل کد مورس
رژیم غذایی گرمازدگی ویتامین دی تغذیه سالم کاهش وزن حافظه