پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

گام های لرزان ایران در عرصه گردشگری


صنعت گردشگری ایران بر روی ستون های تخت جمشید, در محوطه نقش جهان و در کنار آب های غارعلیصدر پا گرفته است جاذبه های جهانگردی در این کشور به حدی است که برای یک ایرانی سال ها طول می کشد تا بتواند قسمتی از جاذبه های دیدنی سرزمینش را مشاهده کند

ایران ۲۵ میلیون دلار ـ ترکیه ۱۰ میلیارد دلار!

صنعت گردشگری ایران بر روی ستون‌های تخت جمشید، در محوطه نقش جهان و در کنار آب‌های غارعلیصدر پا گرفته است. جاذبه‌های جهانگردی در این کشور به‌حدی است که برای یک ایرانی سال‌ها طول می‌کشد تا بتواند قسمتی از جاذبه‌های دیدنی سرزمینش را مشاهده کند.فاصله میان عمر گردشگری و قدمت جذابیت‌های گردشگری ایران بسیار طولانی است. کشورهائی که از لحاظ تاریخی و داشتن آثار باستانی در رده‌های پائین‌تر از ایران قرار دارند، گام‌های بلند و موفق‌تری نسبت به ایران در عرصه گردشگری برداشته‌اند.با اینکه ایران یکی از ده کشور اول دارای جذابیت‌های توریستی جهان به شمار می‌رود اما فقط ۲۵ میلیون دلار درآمد از صنعت گردشگری داشته است. در حالی‌که ترکیه، همسایه ما که کمتر از ما آثار و میراث باستانی دارد و بیشترین جذابیتش برای گردشگران، ساحل‌های آزاد و زیبا است، ۱۰ میلیارد دلار و اسپانیا ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد از گردشگری دارند. مدیران و دولتمردان ایرانی با دیدن این آمارها، آیا تصمیم نمی‌گیرند که تحولی در وضعیت گردشگری کشور ایجاد کنند و در میزان آمار گردشگران خارجی تغییری ایجاد کنند؟صنعت گردشگری یکی از مهمترین صنایع دنیا شناخته شده و هم اکنون در این زمینه میان کشورهای مختلف چه آنان که دارای جذابیت‌های گردشگری یا جذابیت‌های کاذب گردشگری هستند رقابت صورت می‌گیرد. اما با توجه به آمار سال‌های اخیر مشاهده می‌شود که ایران تمایل چندانی به وارد شدن در این صحنه ندارد. صنعت گردشگری نه تنها باعث بالا رفتن درآمد ملی می‌شود بلکه تأثیر مهمتری در خصوص ایران برجای می‌گذارد. با توجه به اینکه تبلیغات منفی و جوسازی‌های مخالفان ایران در سطح جهانی در حال گسترش است می‌توان با جذب گردشگران خارجی که سفیران غیررسمی کشورهایشان به حساب می‌آیند از آلودگی این جو کاست. در خاطرات چند تن از گردشگران خارجی آمده است که اول با ترس به ایران پا گذاشتیم ولی در همان لحظه که وارد فرودگاه شدیم و دیدیم که مردم با محبت حرف می‌زنند و کشور ایران دارای جاذبه‌های خاصی است احساس آرامش و امنیت کردیم.بنابراین صنعت گردشگری خود می‌تواند یک راه آشکارسازی و افشای تبلیغات سوئی باشد که علیه ایران مطرح می‌شود.اما ایران که چندین آثار به ثبت رسانیده جهانی دارد چقدر تلاش می‌کند تا بر روی گردشگران خارجی یا حتی بومی و داخلی تأثیر مثبت بگذارد. برای بررسی این مسئله لازم است به چند نکته اشاره شود. اول آنکه خود مردم ایران چقدر آثار ملی برایشان ارزشمند است و به چه میزان برای خاک سرزمین خود احترام قائل هستند. مطمئناً اگر هر ایرانی از گذشته پرافتخار و کشوری که هر قسمت آن از جذابیت طبیعی برخوردار است آگاه باشد و آن را ستایش کند، گردشگر خارجی نیز این موضوع را درک خواهد کرد و برای او هم قابل احترام خواهد بود.نکته قابل اهمیت دیگر، وجود مدیران توانمند و دلسوز است. مدیران بخش‌های گردشگری نیز در صورت برخورداری از روحیه ملی به درآمد بالای گردشگری خواهند اندیشید و تسهیلات ویژه‌ای برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم خواهند. آنها دیگر نخواهند گذاشت کاخ آپادانا در حال فرسایش باشد و سنگ معروف دلدل (اقلید فارس) تکه‌تکه شود و جلوی نابودی هزاران میراث دیگر که در گوشه و کنار این سرزمین وجود دارد را خواهند گرفت.برخورد مناسب با گردشگران نیز بسیار مهم است. این برخورد تنها به منظور احوالپرسی گرم به زبان انگلیسی و یا سرتکان دادن با لبخند نیست؛ در واقع فراهم کردن تسهیلات و امکاناتی در محوطه‌های گردشگری، یعنی احترام به گردشگر. این نکته کوچک، به‌نظر خنده‌دار می‌رسد اما شما تا به حال در کدامین قسمت این کشور سرویس بهداشتی مناسب دیده‌اید؟ آیا این مسئله برای سرزمینی با قدمت حداقل ۱۰ هزار سال باعث خجالت نیست؟ به هر حال تبلیغات مناسب، برگزاری نمایشگاه‌ها و سمینارها با موضوع معرفی ایران و ایرانیان می‌تواند در شناسائی هر چه بیشتر ایران به جهانیان کمک کند.غیر از آثار باستانی، ایران از لحاظ آب و هوائی نیز سرزمین متنوع و دیدنی است. کشوری است که چهارفصل را به‌طور کامل در خود جای داده و تقریباً هیچ‌گاه دارای یکنواختی آب و هوائی نمی‌شود. این سرزمین کوه‌ها، جنگل‌ها، مرداب‌ها و... دارد که هر کدام در نوع خود کم‌نظیر و زیبا هستند. مسئولان آژانس‌های مسافرتی با گسترش تور‌های خود در جاهای بکر و دیدنی و مناطق شکار می‌توانند باعث بالا رفتن آمار گردشگران شوند. مسئولان با دادن امکانات رفاهی بهتر و حتی‌الامکان کاهش هزینه‌های تورها نقش مهمی را در صنعت گردشگری ایفا خواهند کرد.قدیمی‌ها می‌گفتند یک دست صدا ندارد. مدیران، صاحبان شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه توریست، مردم اعم از پیر و جوان یا حتی خردسالانی که تازه پا به مدرسه نهاده‌اند می‌توانند دست یاری به یکدیگر دهند تا ایران را پرافتخارتر از گذشته به جهانیان معرفی سازند. این سرزمین کهن در دل خود هزاران خاطره و جاذبه پنهان دارد که در انتظار دستانی است تا آن را از سکون درآورند.

الهه تقیه