شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
تعاملات سیاسی و آینده فرش دستباف

فرش دستباف از مهمترین تولیدات صنایع دستی کشور ما محسوب میشود که همواره صادرات آن برای کشور ارزآور بوده است، بنابراین محور اصلی تولید فرش دستباف را میتوان صادرات آن دانست. درواقع صنعت فرش دستباف را میتوان در یک زنجیره ارزشی تعریف کرد که مراحل تامین، تولید و بازیابی سه حلقه اصلی این زنجیره محسوب میشود.
در مرحله تامین، استفاده از مواد اولیه مرغوب نقش اساسی دارد. در حقیقت، استفاده از پشم یا ابریشم مرغوب در تولید یک فرش با کیفیت عالی، نقش تاثیرگذاری را ایفا می کند.
بعد از توجه اصولی به مرحله تامین مواد اولیه، مرحله تولید از اهمیت بسزایی برای تهیه یک فرش مرغوب برخوردار است که این مرحله خود به دو مرحله طراحی و بافندگی تقسیم می شود؛ به همین دلیل، سازمان های حمایتی با توجه به اهمیت مرحله تولید، باید حمایت از طراحان و بافندگان را در دستور کار خود قرار دهند.
بازاریابی حلقه سوم از زنجیره ارزشی فرش است که البته نقش بسزایی در کل زنجیره تولید فرش دستباف دارد؛ چراکه هدف اصلی از تولید فرش دستباف، صادرات آن است که به کمک نیروهای بازاریاب محقق می شود.
بنابراین باید توجه کرد که اگر هریک از عوامل سه زنجیره مطرح شده در اجرای وظایف خود کوتاهی کنند، اصالت فرش ایرانی صدمه می بیند، اما از آنجا که رویکرد فروش ما در حوزه فرش دستباف، صادرات است، فروشندگان باید این موضوع را محور اصلی کارهای بازاریابی خود قرار دهند، اما صادرات فرش دستباف نیازمند در دست داشتن بازارهایی است که طالب فرش دستباف هستند و نیازمند شناساندن فرش دستباف ایرانی به بازارهایی است که ظرفیت خرید فرش دستباف را دارند، اما هنوز با آن آشنا نیستند.
در عین حال تمام این موارد نیازمند استفاده از شیوه های مدرن بازاریابی در شناساندن فرش ایران است که باید تاجران ایرانی آن را مورد توجه قرار دهند.
اکنون بیش از یکصد کشور در جهان مصرف کننده فرش ایران هستند و بر این اساس است که ایران باید بتواند مصرف کننده های اروپایی، آمریکایی و آفریقایی خود را بخوبی بشناسد تا بتواند سلیقه های آنها را تامین کرده و با تامین سلیقه مشتریان خود، جایگاه خود را در بازار جهانی حفظ کند؛ در این صورت است که رقبا جایگزین فرش دستباف ایرانی نخواهند شد.
نکته حائز اهمیت این است که وضع هنر ـ صنعت فرش دستباف طی دو سال اخیر و با بالا رفتن نرخ ارز، تغییرات زیادی کرد از جمله آن، افزایش قیمت تمام شده فرش در زنجیره ارزشی خود است.
در حقیقت اگرچه قیمت صادرات فرش نیز به دلیل افزایش نرخ ارز بالا رفت، اما بالا رفتن قیمت مواد اولیه که برخی از آنها وارداتی بودند و کاهش توان برخی تولیدکنندگان برای تهیه این مواد، کاهش تولید را به همراه داشت.
بنابراین ثبات نرخ ارز می تواند برای فعالان حوزه فرش خبری خوش باشد تا بتوانند به حوزه تولید فرش سر و سامان دهند.
به هر حال به نظر می رسد، دولت جدید باید راهکارهایی را اتخاذ کند تا با بهبود تعاملات سیاسی، فروش فرش ایران در بازارهای جهانی در وضع بهتری قرار گیرد.
مهدی کاتب
قائم مقام مرکز ملی فرش ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست