یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
غلبه بر هوای نفس, راه رسیدن به کمال
حضرت علی علیهالسلام در خطبه ۴۲ نهجالبلاغه میفرمایند:ای مردم شدیدترین خوف و هراسی که درباره شما دارم، برای دو چیز است: پیروی از هوی و درازی آرزو. اما پیروی از هوی آدمی را از برخورداری از حق محروم میکند و درازی آرزو، آخرت را به فراموشی میسپارد.
پیروی از هوی مزاحم حق یابی
هوی عبارتست از امواجی که از جوشش غرائز حیوانی سر میکشد و فضای درون را تیره و تاریک میسازد و عوامل و وسایل درک و دریافت حقیقت را فلج میکند. این هوی با اینکه دارای جوهر و مبنای اصیلی جز خواستن بیمحاسبه چیز دیگری نیست، میتواند همه اصالتها و حقایق ریشهدار را از جلوی چشم انسان و عقل و وجدان او دور کند. این همان «میخواهم» است که به هیچ علت و دلیلی جز خود تکیه نمیکند. و این یک سخن بیاساس است که در موقع سوال کسی که مطابق هوی عملی کرده است، بعنوان جواب بگوید: که «دلم خواست» کدام دل؟
ویرانگر موجودیت انسان
دل جایگاه دریافت عالیترین حقایق است، دل همان جنبه ملکوتی انسان است که خدا را به وسیله آن در مییابد. دل جایگاه تصفیه همه مفاهیم و موضوعاتی است که حواس طبیعی آنها را به عقل نظری تحویل میدهد و عقل نظری بدون اینکه بتواند آنها را از جنبه ارزشها و عظمتها درک کند،به دل تحویل میدهد. «دلم خواست، کردم» از آن جملات ویرانگر موجودیت آدمی است که با صورت حق بجانبش، آتش به ریشه همه اصول و قوانین مبتنی بر حق و حقیقت میزند.هوی همان امواج بیمحاسبهایست که از جوشش غرایز انسانی سر بر میکشند و بدون اعتنا به «باید»ها و «شاید»ها و «نباید»ها و «نشاید»ها همه اصالتها را به بازی گرفته و سرمایههای حیات گرانبهای آدمی را مستهلک میسازند. گاهی«هوی محوری» بقدری شدت پیدا میکند که تا سرحد معبودیت پیش میرود. این خطر تباه کننده را خداوند سبحان در قرآن مجید گوشزد فرموده است: افرایت من اتخذ الهه هواه (جاثیه ۲۳) آیا کسی که هوای خود را برای خویشتن معبود اتخاذ کرده است؟!)
مهار هوی نفس
مهار کردن هوی برای وصول به حق و حقیقت، درست شبیه مهار کردن کوه آتشفشان است که میتواند مقدمهای برای استخراج مواد معدنی با ارزش آن کوه بوده باشد. درون آدمی دارای نیروها و استعدادهای بسیار گرانبهایی است مانند معادن با ارزش در شکم کوه آتشفشان، هنگامی که هویها به تموج در میآیند، نه تنها آن نیروها و استعدادها خفه میشوند، بلکه انسان در آن موقع بصورت آتشفشانی در میآید که تبدیل به موجود خطرناک نیز میگردد. بطور قطع باید گفت دردهای بیدرمان بشری که سرتاسر تاریخ ما را فرا گرفته است، میکروبی جز هواهای نفسانی نیست. هر کجا ستمی و تجاوزی دیدید، فورا به سراغ کشف ریشه اصلی آن بپردازید، خواهید دید که ریشه اصلی آن ستم و تجاوز هوای نفسانی یک یا چند نفر بوده است. دلیل اینکه در این مسئله ادعای قطع و یقین کردیم این است که هر چه مقابل هوی است، اصیل و حقیقت است و جای تردید نیست که از واقعیات اصیل و حقیقت هرگز ظلم و تجاوزی بهوجود نمیآید. خطاها و اشتباهات ممکن است مردم یا خودانسان را برای مدتی حتی برای همیشه از برخورداری از حقایق و اصالتها محروم نماید، ولی این محرومیت ظلم و تجاوز نیست، دلیل روشن این مسئله این است که بشر در طول تاریخ گذشتهاش به خاطر غوطهور شدن در مجهولاتی که به ضرر او تمام شده است، احساس ظلم و تجاوز نمیکند، بلکه تاسف میخورد از اینکه چرا آن مجهولات را دیر کشف کرده است. بعنوان مثال: هزاران و شاید میلیونها نفر در قرون و اعصار گذشته از بیماری سل رنج برده و رخت از این دنیا بر بستهاند، اما بدان جهت که جهل به معالجه سل یک پدیده اختیاری و از روی هوی نبوده است، هیچ عاقلی نمیتواند گذشتگان را توبیخ کند به اینکه چرا بیماران شما رنج کشیدند و از دنیا رفتند و شما ظالم هستید ولی اگر یک یا چند انسان در امروز دوای بیماری سل را به جهت سود کردن که آشکارترین مصداق هوی پرستی است، برای بالا بردن قیمت آن احتکار کنند، بدون تردید اینان ستمکار و متعدی و مبارزه کننده با حق هستند. از اینرو مبارزه و جهاد با نفس امری ضروری و واجب است.
ثمرات جهاد با نفس
همان گونه که در جبهه نظامی، مبارزان با دشمن، به پیروزی و عزت میرسند و وادادگان و فراریان از جبهه، شکست میخورند و بدنام میشوند، در جبهه «جهاد نفس» هم هر کس ایستادگی کند و تن به «اسارت نفس» ندهد و از «فرماندهی عقل» پیروی کند، نفس اماره را از میدان به در میکند و به جای اسیر نفس شدن، «امیر نفس» میشود.همه دوست دارند به خودسازی و کمال برسند و گناه نکنند؛ راهش چیست؟ تقویت اراده و غلبه بر هوای نفس و «نه» گفتن به شهوات و آزادی از اسارت هوسها و نتیجه آن هم رسیدن به «رضای الهی» و «بهشت برین» خواهد بود. در کلمات رسول خدا(ص) آمده است: «جاهدوا اهواءکم تملکوا انفسکم؛(میزان الحکمه، حدیث ۲۷۶۶) با هوای نفس خود بجنگید تا مالک خودتان بشوید».وقتی کسی مالک نفس خود شد، زمام اختیارش در دست هوای نفس نخواهد بود و همچون سواری است که زمام در دست اوست؛ هر گاه که بخواهد، حرکت میکند و هر گاه که بخواهد، میایستد؛ در برخورد با گناهها «توقف» میکند؛ از بیراهه ها، بر میگردد؛ درآمدهای حرام را نمیپذیرد؛ ارتباطهای خلاف شرع را نفی میکند؛ به لبخندهای مسموم و هولناک، اخم میکند؛ به ورطه شهوتها نمیافتد؛ به شیطان، سواری نمیدهد و عاقبت و آینده اش را در قمار هوس و لذتهای زودگذر نمیبازد.قرآن کریم، به کسانی که از خدا میترسند و نفس خود را از هوا و هوس باز میدارند، مژده بهشت میدهد و دستاورد این جهاد با نفس و مخالفت با هوا را خلود در بهشت میداند؛«و اما مَن خافَ مَقام ربّه و نهی النّفس عَنِ الهوی فَإنّ الجنّه هی المأوی». امام علی علیهالسلام میفرماید: من این نفس خود را با تقوا رام میسازم؛ تا روز قیامت، ایمن به صحرای محشر آید. (نهجالبلاغه ترجمه دشتی نامه ۴۵).
مریم پناهنده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست