پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
ضرورت توسعه و فرهنگ عدل پذیری برای نیل به جامعه عدل موعود
در این مقاله ضمن اشاره به اهمیت نقش اجرای عدالت در افزایش انسجام اجتماعی و اصلاح امور جامعه، مبحثی درباره مبانی روانشناختی تمایل به عدالت و ظلم مطرح می شود و با تأمل بر بنیانهای روانشناختی رفتارهای متمایل به ظلم یا ستمپذیری، برخی ترفندهای دفاعی ظلمه و ظلم پذیران ، برای كاهش ناهنماهنگی شناختی، مورد بررسی قرار میگیرند. سپس با اشاره به خطاهای ادراكی محتمل در ارزیابی رفتارهای اجتماعی و كژكاركردیهای تمایل به ظلم در مواجهه با نابرابریهای منفی و مثبت، بر اهمیت نقش پذیرش فرهنگی در "تحقق جامعه عدل و پایداری آن" تأكید میشود.
همچنین ضمن تأمل بر دشواری اقدام در عرصه فرهنگ جامعه، بر نقش خرده سیستمهای آموزشی سیستم اجتماعی، در هدایت فرهنگ آن تأكید شده، ضمن نتیجهگیری، نكاتی برای بهبود راهكارها و راهبردهای آموزشی معطوف به ترویج روحیه عدالت خواهی و شعور عدلپذیری مطرح میشود.
و در نهایت، تأكید میشود كه امید عناصر شكل دهنده جامعه به تحقق جامعه عدل و باور آنها به امكانپذیر بودن استقرار نظام حكومتی مبتنی بر عدالت اجتماعی، لازمه دستیابی به مشخصههای جامعه عدل موعود است؛ جامعهای كه تعین یافتن آن مستلزم تلاش و مجاهدت مستمر عناصر اجتماعی در اعتراض به وضع موجود و قیام برای احیاء وضع مطلوب است.
● مقدمه: عدالت اجتماعی، لازمه انجام و مشاركت آگاهانه جامعه
عرصه فرهنگی، عمیقترین و ذهنیترین عرصه فعالیت هر سیستم اجتماعی است؛ از این رو برنامهریزی و مبادرت به اقدام هدفمند در آن دشوار بوده، متضمن ملاحظه روابط پیچیده عناصر و فراگردهایی است كه سبب پویایی و تحول فرهنگ میشوند.
جالب توجه آنكه پایدارترین رفتارها و كاركردهای عناصر اجتماعی از فرهنگ جامعه ریشه میگیرند و ترویج روحیه عدلپذیری نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ از این رو اقدام در عرصه فرهنگ، علی رغم همه دشواریهای آن، ضروری تحقق جامعه عدل است و در واقع، احیای مشخصههای جامعه عدل موعود تا حد زیادی مستلزم اصلاحات عمیق فرهنگی است؛ به گونهای كه مردم را مشتاق زندگی در سایه حاكمیت عدل نماید و برای واكنش فعال در برابر هرگونه تمایل به تسری ظلم در جامعه، مستعد سازد.
مطرح شدن ضرورت اصلاحات فرهنگی، بر وجود فاصله قابل توجه میان وضع موجود و وضع مطلوب تأكید دارد.
در واقع هدف از اصلاحات اجتماعی، دستیابی به مختصات وضعیت مطلوب و شكل دهی جامعه نمونه و آرمانی است.
برای اصلاح رفتار سیستمهای اجتماعی، باید رفتار فردی و گروهی عناصر شكل دهنده آنها اصلاح گردد و جهت این "تغییر رفتار" باید متوجه منافع، اهداف، و نیازهای اساسی جامعه باشد.
آنچه برای همه سیستمهای اجتماعی اهمیت دارد، حفظ موجودیت و تأمین امنیت است. همواره تلاش برای بقا، بخش عمدهای از تلاشهای سیستمهای مذكور را متوجه خود ساخته است. مساعی متفكران و صاحبنظران در اداره امور دولتها، به شكلگیری مجموعه متنوعی از نظریهها و حتی آموزهای سیاسی اقتصادی و فرهنگی برای بقا و توسعه جوامع انجامیده است. تنوع این آموزهها به حدی است كه از "تجویز استبدادیترین رویههای كنترلی" تا "تحریم هر گونه رویه مداخلهآمیز در امور جامعه" امتداد مییابد.۲
این آموزهها ناگزیر در سیر تاریخ با محك آزمون آشنا شدهاند و تجربه نشان داده است كه اصلاحات مبتنی بر استبداد و زور صرفا تا مقطع زمانی استمرار اعمال قدرت برتر پایدار میمانند، زیرا این اصلاحات معمولاً؛ بر ساختارهای عرصه سیاسی جامعه اعمال میشوند و عمدتا بر منابع قدرت سیاسی متمركز میگردند.
برای پایدار ساختن اصلاحات، باید عرصه اقتصادی و فرهنگی جامعه را نیز مورد توجه قرار داد؛ توجه به تعیّن مسائل اقتصادی و عمق مسائل فرهنگی، فرصت ارزندهای برای طراحی برنامههای اصلاحی پایدار فراهم میسازد. ضرورت توجه به فرهنگ از آن روست كه استمرار موفقیت برنامههای اصلاحات اجتماعی در گرو پذیرش و مشاركت آگاهانه عناصر شكل دهنده آن است و رعایت عدالت، لازمه مشاركت آگاهانه است.
در واقع، عدالت۳ از جمله لوازم حیاتی هر نوع مشاركت اجتماعی است؛ به طوری كه حتی در ضعیفترین تشكّلّهای انسای نیز استمرار حضور داوطلبانه افراد، در گرو ادراك آنان از نحوه و میزان رعایت انصاف۴ و عدالت است؛ هر چه افراد، رفتار سیستم اجتماعی را عادلانهتر ادراك كنند، تعهد آنان به مشاركت برای حفظ و توسعه آن بیشتر میشود.
از حضرت امام علی "علیه السلام" روایت شده است كه فرمودهاند:
"اَلعدلُ أَقوی أَساسٍ۵؛ عدل قویترین بنیانهاست".
و: "اَلاِنصافُ یَألِفُ القلوُب۶؛ انصاف و عدل دلها را پیوند میدهد".
بقای سیستمهای اجتماعی، وابسته به حفظ ثبات و حركت متوازن و متعادل آنهاست. التزام سیستم به رعایت عدالت مانع حاكمیت "منافع بخشی" بر "منافع كلی" شده، میان "نیازها و خواستههای فرد فرد اعضای جامعه" و "بقای سیستم"، پیوند مستحكمی برقرار میكند؛ به طوری كه همه افراد لااقل برای حفظ منافع خود، از سیستم اجتماعی حمایت نمایند؛ درحالی كه با افزایش بیعدالتی، پیوند منافع جمعی و منافع فردی بسیاری از اعضای اجتماع، ضعیفتر میشود؛ از این رو میتوان گفت، كه عدالت لازمه بقا و انسجام سیستم است و برای حیات معقول در عرصههای سیاست، اقتصادی، و فرهنگ ضرورت دارد. شیوع رفتارهای غیرمنصفانه در جامعه، روحیه كاری افراد را كاهش میدهد و افراد را بر علیه سیستم اجتماعی بر میانگیزاند؛ در حالی كه سلوك منصفانه۷ موجب افزایش تعهد افراد و بقای آنها د موقعیت موجود میشود و به مساعی داوطلبانه آنها برای نیل به اهداف اجتماعی، پر و بال میدهد. در واقع عدالت مردم را منسجم نگه میدارد؛ در حالی كه بیعدالتی۸ آنها را از هم جدا ساخته، پراكنده و متفرق میسازد (فولگرو كروپانزانو، ۱۹۹۸، ?ii).
عدالت بن مایه مشروعیت حاكمیت است و میتوان آن را به مثابه سنگ پایه۹ اصلاحات اجتماعی در نظر گرفت.
از امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) نقل شده است كه چنین فرمودهاند: "جامعه را چیزی جز اجرای عدالت اصلاح نمیكند۱۰".
و اینكه:
"در حاكمیت اسلامی، هیچ هزینهمندی بیهزینه نخواهد ماند و به هیچ كس (مسلمان یا غیر مسلمان) ظلم نخواهد شد۱۱".
از حضرت امام موسی كاظم "علیه السلام" نیز روایت شده است كه :
"اگر عدالت اجرا شود، همه مردم بینیاز میشوند۱۲".
همچنین از حضرت امام رضا (علیهالسلام) روایت شده است كه:
"چون عدالت اجرا نشود حاكمیت از چشم مردم میافتد."۱۳
مفهوم عدالت اهمیت زیادی در مطالعات اقتصادی و سیاسی دارد؛ به طوری كه به مثابه یكی از اصطلاحات محوری سیاسی و اخلاقی، اهمیت عالمگیر یافته، به منزله نقطه ثقل نظریههای سیاسی و اجتماعی نمایان میگردد (كمپبل، ۲۰۰۱،۱).
ضمن اینكه "عدل پذیری" مقولهای فرهنگی است كه زمینههای سیاسی و اقتصادی تحقق عدالت اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد: در واقع، استقرار "جامعه عدل" موكول به مشاركت مشتاقانه و فعالانه عناصر اجتماعی است؛ از این رو فرهنگ عدلپذیری به مثابه ضروریترین الزامات دستیابی به جامعه عدل در نظر گرفته میشود.
● مبانی روانشناختی عدالت و ظلم
انسانها در برابر بیعدالتی واكنشهای متفاوتی از خود نشان میدهند. اگر پیوستاری از واكنشهای روانی در برابر عدالت و بیعدالتی را در نظر بگیریم، احتمالاً دو حالت افراطی تمایل به ستمگری و تمایل به ستمپذیری موجب میشود كه افراد كمتر عادلانه رفتار كنند. به هر حال میتوان چنین فرض كرد كه در حالت تمایل متعادل به حقپذیری، میزان رعایت عدالت در رفتار بیشتر است .
از این رو میتوان انسانهای حق طلب و عدلپذیر را در یك گروه (ب) و در برابر انسانهای ستمگر و ستمپذیر (الف و ج) قرار داد. قرار دادن افراد ستمگر و ستمپذیر در یك گروه از آن روست كه فرض میشود "افراد ستمپذیر به نوعی بر مشروعیت ستمگری صحه میگذارند". همچنین میتوان فرض كرد "كسانی كه به هنگام ضعف به راحتی در برابر ظلم تسلیم میشوند، احتمال بیشتری دارد كه در زمان قدرتمندی به گروه ستمگران بپیوندند".
حضرت امام علی (علیه السلام) در نامهای خطاب به حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) میفرمایند:
وَ لاَ تَظلِمْ كما لاَ تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ۱۴
ستم مكن چنانكه دوست نداری بر تو ستم رود۱۵.
و اینكه: مَا أَقْبَحَ الْخُضُوعَ عِنْدَ الحاجَهِٔ و الْجفاء عندَ الغنی۱۶
چه زشت است فروتنی هنگام نیازمندی، و درشتی به وقت بینیازی۱۷.
ظرافت حركت بر محور عدل به حدی است كه اندك انحرافی را لغزشی بزرگ مینمایاند و ذات افراط را چون تفریط، و تفریط را چون افراط جلوه میدهد؛ یعنی عدول كننده از حق و عدل، در هر مسیری كه باشد ظالم است.
در واقع ستمپذیری روی دیگر ستمگری است و هر آنكه دقیقا بر صراط عدل مستقر نباشد، مراتبی از تمایل به ظلم را در خود دارد! حال ممكن است به دلیل فقدان قدرت آن را بالفعل نسازد.
اما عدالتجویی و عدلپذیری و عدالتگری، بن مایه رفتار كسانیست كه ظلم را بهیچ وجه مشروع نمیدانند، اصالت حق را غیر قابل تحریف داسنته، و نسبیت در اجرا و تحقق آن را روا نمیدارند.
نیكولا ماكیاولی۱۸ در كتاب شاهزاده، راهبردی ظالمانه را برای دستیابی به قدرت سیاسی و حفظ آن، شناسایی و ترویج مینماید. به نظر او افراد مجازند برای جلو افتادن از دیگران، به هر عملی كه ضرورت داشته باشد، دست بزنند. برخی از اصول مورد نظر او عبارتند از:
۱ ـ هرگز از خود تواضع نشان ندهید؛ زیرا هنگام رفتار با دیگران تكبّر بسیار مؤثرتر است.
۲ ـ تقوی و اخلاق برای افراد ضعیف مناسبند. افراد قدرتمند آزادند كه هرگاه لازم باشد برای نیل به اهدافشان اغواگری كنند، فریب بدهند، و دروغ بگویند.
۳ ـ ترسناك بودن بسیار بهتر از مورد علاقه بودن است.
منبع:نشریه انتظار ، شماره ۹
نویسنده:علی اصغر پورعزت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست