جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
اختلال «در خود ماندگی» در کودکان
اختلال درخودماندگی یا «اوتیسم»، یکی از وخیمترین اختلالات روانشناختی کودکان است. بروز درخودماندگی بر اساس تحول نابهنجار یا نارسایی قابل توجه تعامل اجتماعی و ارتباطی جلب توجه میکند. بعضی از کودکان درخود مانده از ابتدای تولد نابهنجارند و بوضوح نابهنجاری آنها مشخص است . اما در بعضی دیگر نابهنجاریها بعد از یک سالگی و حتی دو سالگی آشکار میشوند. اما در هر صورت آغاز آن قبل از سن سه سالگی است. فراوانی این اختلال حدود ۲ تا ۵ مورد در ده هزار است و فراوانی آن در پسران ۴ تا ۵ برابر دختران است. مهمترین ویژگیهای بالینی کودکان درخود مانده بدین قرار است:
-تنهایی گرایی یا اختلال در تعامل اجتماعی: این کودکان در رابطه با افراد مشکل دارند و حالت بیاعتنایی و بی توجهی نسبت به محیط و اطرافیان نشان میدهند. تنهایی گرایی این کودکان منجر به فاصله فیزیکی و هیجانی از دیگران میشود. کودک درخودمانده طوری رفتار میکند که انگار دیگران وجود ندارند. همچنین آداب و هنجارهای اجتماعی را در نظر نمیگیرد. رفتارهایش قالبی و تکراری است و به علائم رفتاری و غیرزبانی که همراه با گفتار هستند مثل حالت صورت و وضعیت بدن و ... توجهی نمیکند. لبخند اجتماعی که در کودکان بهنجار در سه ماهگی پدیدار میشود در این کودکان مشاهده نمیشود و «ترس از غریبهها» که در کودکان عادی حدود هشت ماهگی پدیدار میشود، در آنها دیده نمیشود. آنها نسبت به بازی و برقراری ارتباط با کودکان دیگر نیز رغبتی نشان نمیدهند.
-یکسان خواستن محیط یا همان خواهی: کودکان درخودمانده به شدت در برابر تغییر مقاومت میکنند. آنها دوست دارند محیط اطرافشان یکسان باشد و همیشه در همان وضعیت باشند. پس در مقابل عوض کردن لباسشان یا کنار گذاشتن اسباب بازی که در دست دارند و یا تغییر عادات غذایی و غیره مقاومت میکنند و میل به رفتار تکراری دارند.
مشکلات زبانی: اختلال زبان شاید در بسیاری از موارد اولین شکایتی باشد که والدین کودکان اوتیسم را به مراکز درمانی میکشاند. بیان و فهم زبان در این کودکان به شدت دچار اختلال است. ناتوانی در به کار بردن ضمیرهای شخصی، تکرار یک کلمه یا معکوس کردن ضمیرها و مشکل در نامیدن اشیاء و به کار بردن کلمات انتزاعی و ... گفتار آنها را برای دیگران غیر قابل درک میکند. فهم و دریافت زبان هم در کودک درخودمانده دچار اشکال است و نمی تواند از دستورات ساده تبعیت کند.
ویژگیهای شناختی: با وجود مشکلات زبانی که کودک درخودمانده در زمینههای کلامی دارد، اما کارآمدی آنها در آزمونهای تجسم و حافظه فضایی بیشتر است. در برخی موارد استعداد نسبی در زمینه نقاشی و موسیقی در این کودکان به چشم میخورد.
برای درمان کودکان درخود مانده شیوهها و برنامههای متعدد رفتار درمانی عمده ترین شیوههایی هستند که به کار می روند و نتایج خوبی به دست داده اند.
نویسنده : آذر نادی
کارشناسی ارشد روانشناسی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست