سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
اختلال «در خود ماندگی» در کودکان
اختلال درخودماندگی یا «اوتیسم»، یکی از وخیمترین اختلالات روانشناختی کودکان است. بروز درخودماندگی بر اساس تحول نابهنجار یا نارسایی قابل توجه تعامل اجتماعی و ارتباطی جلب توجه میکند. بعضی از کودکان درخود مانده از ابتدای تولد نابهنجارند و بوضوح نابهنجاری آنها مشخص است . اما در بعضی دیگر نابهنجاریها بعد از یک سالگی و حتی دو سالگی آشکار میشوند. اما در هر صورت آغاز آن قبل از سن سه سالگی است. فراوانی این اختلال حدود ۲ تا ۵ مورد در ده هزار است و فراوانی آن در پسران ۴ تا ۵ برابر دختران است. مهمترین ویژگیهای بالینی کودکان درخود مانده بدین قرار است:
-تنهایی گرایی یا اختلال در تعامل اجتماعی: این کودکان در رابطه با افراد مشکل دارند و حالت بیاعتنایی و بی توجهی نسبت به محیط و اطرافیان نشان میدهند. تنهایی گرایی این کودکان منجر به فاصله فیزیکی و هیجانی از دیگران میشود. کودک درخودمانده طوری رفتار میکند که انگار دیگران وجود ندارند. همچنین آداب و هنجارهای اجتماعی را در نظر نمیگیرد. رفتارهایش قالبی و تکراری است و به علائم رفتاری و غیرزبانی که همراه با گفتار هستند مثل حالت صورت و وضعیت بدن و ... توجهی نمیکند. لبخند اجتماعی که در کودکان بهنجار در سه ماهگی پدیدار میشود در این کودکان مشاهده نمیشود و «ترس از غریبهها» که در کودکان عادی حدود هشت ماهگی پدیدار میشود، در آنها دیده نمیشود. آنها نسبت به بازی و برقراری ارتباط با کودکان دیگر نیز رغبتی نشان نمیدهند.
-یکسان خواستن محیط یا همان خواهی: کودکان درخودمانده به شدت در برابر تغییر مقاومت میکنند. آنها دوست دارند محیط اطرافشان یکسان باشد و همیشه در همان وضعیت باشند. پس در مقابل عوض کردن لباسشان یا کنار گذاشتن اسباب بازی که در دست دارند و یا تغییر عادات غذایی و غیره مقاومت میکنند و میل به رفتار تکراری دارند.
مشکلات زبانی: اختلال زبان شاید در بسیاری از موارد اولین شکایتی باشد که والدین کودکان اوتیسم را به مراکز درمانی میکشاند. بیان و فهم زبان در این کودکان به شدت دچار اختلال است. ناتوانی در به کار بردن ضمیرهای شخصی، تکرار یک کلمه یا معکوس کردن ضمیرها و مشکل در نامیدن اشیاء و به کار بردن کلمات انتزاعی و ... گفتار آنها را برای دیگران غیر قابل درک میکند. فهم و دریافت زبان هم در کودک درخودمانده دچار اشکال است و نمی تواند از دستورات ساده تبعیت کند.
ویژگیهای شناختی: با وجود مشکلات زبانی که کودک درخودمانده در زمینههای کلامی دارد، اما کارآمدی آنها در آزمونهای تجسم و حافظه فضایی بیشتر است. در برخی موارد استعداد نسبی در زمینه نقاشی و موسیقی در این کودکان به چشم میخورد.
برای درمان کودکان درخود مانده شیوهها و برنامههای متعدد رفتار درمانی عمده ترین شیوههایی هستند که به کار می روند و نتایج خوبی به دست داده اند.
نویسنده : آذر نادی
کارشناسی ارشد روانشناسی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیسی شهادت ایران بالگرد حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
تهران هواشناسی شهرداری تهران هلال احمر پلیس سردار رادان سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش مشهد سیل مشهد بارش باران
پیام تسلیت یارانه یارانه نقدی بورس قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو قیمت طلا حقوق بازنشستگان بازنشستگان
شهید رئیسی تلویزیون لیلا حاتمی سینما هنرمندان شعر سینمای ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سریال زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی امیرعبداللهیان ترکیه روسیه چین ولادیمیر پوتین غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی تراکتور بازی بارسلونا
تبلیغات سامسونگ هوش مصنوعی اپل موبایل ناسا اینترنت نمایشگاه ایران هلث هواپیما
سرطان رژیم غذایی خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن طبیعت