پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
نگاهی به نظریه های رودولف لبن
رودولف لبن [1](1958-1879) هنرمند، طراح رقص و نظریه پرداز مجار را از پیشگامان و مولفان رقص مدرن در اروپا می دانند . نظریه های وی تنها در محدوده هنر رقص محدود نمانده است، چراکه وی به توالیهای طبیعی حرکتهایی که انسانها در فعالیتهای مختلف زندگی روزمره دنبال می کنند نیز علاقه داشت . چهارچوب نظری لبن برمبنای تجارب متعددش بعنوان هنرمند ،طراح رقص ، باله و معلم است . همچنین آشنایی وی با تاریخ رقص ، آناتومی ، روانشناسی و کریستالوگرافی (بلورشناسی) بر ساختار نظریه هایش اثر بسیاری گذاشته اند . از نظر لبن قواعد پایه حرکت و رقص باید فهمیده شود . نگاه وی به هنر رقص، بعنوان تظاهری انسانی که در ارتباط با اشکال جهانی حرکت هست ، وی را به جستجوی عناصر حرکت سوق داد . عناصری که بعنوان مخرج مشترک انواع گوناگون حرکت هستند . چندین خصیصه مهم در نگرش ویژه وی نسبت به رقص و حرکت مشاهده می شود .حرکت بعنوان یک فرایند پویا ، همبستگی و وحدت مولفه های حرکت ، تجربه و ادراک حرکت برپایه وحدت بدن و ذهن از آن جمله اند . از نظر لبن تبیین اشکال گوناگون رقص نباید به شمارش یک به یک حالتهایی ایستا محدود شود . بلکه باید به دگرگونیها و پویاییهای همیشه زنده آن نیزتوجه شود . بنابراین در تضاد با نظریه های ایستا ، نظریه پویای لبن به شرح فرایند حرکت از ابتدا تا انتهای آن می پردازد . مراحلی که در این میان می باشند حرکت واقعی را بر می سازند . این نگاه به حرکت بعنوان فرایندی پویا در کل چهارچوب نظری لبن قابل پیگیری می باشد و درنمادشناسی حرکت لبن مشاهده می شود . اگرچه لبن اشکال حرکت و رقص را به بخشهای مجزا تقسیم کرد ، اما این بخشها از همان ابتدا در ارتباط نزدیک با یکدیگر هستند .این پیچیدگی حرکت و متغیرهای بیشمار آن است که باعث می شود از مجراهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد . با این حال توجه به همبستگی و یگانگی بخشهای مختلف حرکت است که اساس طبقه بندی لبن را برای توصیف و تحلیلش فراهم می سازد . در مفاهیم حرکت وی ارتباط میان جنبه های ذهنی و فیزیکی حرکت امری ثابت است که نگرش وی را به وحدت ذهن و بدن نشان می دهد . از نظر لبن هیچ برانگیختگی عاطفی یا عمل ذهنی جدا از حرکت بدن وجود ندارد و بالعکس این مسئله هم صادق است . لبن سعی می کند به دستور زبانی از حرکت دست پیدا کند که نه تنها با اشکال خارجی حرکت در ارتباط است ، بلکه به مضمون ذهنی و احساسی آن هم توجه دارد . وی نه تنها به اشتراکات حرکتهای مختلف می پردازد ، بلکه از طریق توصیف ،طبقه بندی و نت گذاری به وجوه افتراق آنها نیز توجه دارد . می توان چهارچوب نظری کار وی را بدین صورت خلاصه کرد:
- یک طبقه بندی عینی و عمومی از حرکت و توصیف آن که زمینه نظام نت گذاری لبن را برای ثبت و تحلیل حرکت انسان می سازد ( کینتوگرافی[2])
- توجه به ساختارهای فضایی و رابطه حرکت و رقص با آن و هم آهنگی فضایی که بدین طریق ایجاد می شود (کریوتیک[3])
- توجه به پویایی و آهنگ حرکت و رقص و کنترل آنها (اوکینتیک[4])
برای ایجاد یک فرهنگ توصیفی و طبقه بندی مولفه های حرک و رقص از نظر لبن ، درحالیکه مراحل مشاهده، ثبت و تحلیل می توانند شیوه های شخصی ، فرهنگی و دوره ای حرکت را نشان دهند ،آگاهی از محدوده کلی آهنگین فضایی - بدنی حرکت می تواند باعث تسهیل گسترش آن حالت و کارایی آن شود .
وی شیوه حرکت را بعنوان یک انتخاب فضایی در نظر می گیرد . لبن نشان می دهد که محرک وانگیزه برای انتخاب شیوه خاصی از حرکت وابسته به مشخصه های نژادی، اجتماعی ،بدنی ، فضایی ، زمانی وانرژی و روابط مابین آنها می باشد . شناسایی تقارن ، تعادل و یا عدم تقارن بدن با فضای اطرافش و توالیهای زمانی حرکت جز مهمترین مولفه های حرکت قابل مشاهده از نظر لبن می باشد . از نظر لبن اعمال بدنی مجموعه ای از ترکیبهابی گوناگونی است که میان بدن ، زمان ، فضا و انرژی عضلانی ایجاد می شود .وی انرژی ، فضا و زمان را مولفه های حرکت بدن درتسلسل هماهنگیها و ریتمهای آن می دانست.همچنین وی به تحلیل ساختار آناتومی بدن وشیوه های مختلف خم شدن ، راست شدن ، چرخیدن و ... برای تحلیل حرکت بدن توجه دارد که در شیوه های آموزشی رقص وی برای شاگردانش مشاهده می شود .
در تحلیلی حرکتی لبن ،بدن نقش مهمی دارد . در واقع منظور از بدن در اینجا خصوصیات فیزیکی و ساختاری بدن انسان در حال حرکت می باشد .لبن امکانات حرکتی قسمتهای بالا و پایین بدن و اندامهای اختصاصی آن را در نظام نماد(نت)گذاری خود در نظر می گیرد . همچنین کارکرد مفاصلی که برای کنترل آهنگین بودن حرکت مهم می باشند ،مورد توجه وی است .روابط متغیر بدن با محیط نیز موضوع دیگری است که دارای اهمیت می باشد . لازم به ذکر است که حجم عمده ای از کار تحلیل حرکتی در نظام لبن در ارتباط با بدن بوسیله یکی از شاگردان و همکاران وی ، بارتنیف[5] توسعه یافت . چندین زیر مقوله که در ارتباط با بدن در این نظام حرکتی مورد توجه است عبارتند از: توصیف قسمتهای مختلف بدن که در حرکت انسانها نقش دارند و توالی حرکت میان بخشهای مختلف بدن ، ارتباط میان بدنهای مختلف با یکدیگر والگوهای سازماندهی و ارتباط بدنی در حال حرکت .
منابع :
-Maletic.vera(1987) .Body-space-expression: the development of Rudolf laban s movement and dance concepts .berlin,newyork,
Amesterdam:Mouton de Gruyler
[1] Rudolf laban
[2] Kinetography laban or Labanotation
[3] Choreutics or space harmony
[4] Eukinetics
[5] Irmgard Bartenieff
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست