چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
واژه نامه بوردیو(27): بازار زبان شناختی
ترجمه ناصر فکوهی
بازار زبان شناختی
(سود تمایز، مهارت مشروع، سرمایه زبان شناختی، موقعیت - فضایی- اجتماعی)
« شکل گیری یک بازار زبان شناختی، شرایط رقابتی عینی ای را به وجود می آورد که درون آن و از خلال آن، رقابتی مشروع می تواند در قالب سرمایه زبان شناختی عمل کند.[بدین ترتیب ] هر بار که تبادلی اجتماعی انجام می گیرد، سرمایه زبان شناختی، سودی تمایز دهنده تولید می کند[...] و این سود خود، حاصل یک واقعیت است: اینکه عرضه محصولات [زبان]( یا سخنگویان[آن زبان]) که در سطح معینی از کیفیت زبان شناختی (یا، به طور کلی تر، در سطح معینی از کیفیت فرهنگی) قرار دارند، پایین تر از حد [ مورد تقاضا قرار می گیرد زیرا] همه سخنگویان نمی توانند از همان سطحی برخوردار باشند که کسانی که در شرایط رقابت مشروع برای دست یابی به مهارت ها، صاحب نادرترین مهارت های [زبان شناختی] شده اند [ در این شرایط] منطقا سود تمایز دهنده[زبان شناختی] بر اساس میزان شانس دسترسی [ کنشگران] به شرایط دستیابی به این مهارت های نادر، یعنی [در واقع] بر اساس موقعیت آن کنشگران در ساختار اجتماعی توزیع می شود.»
MARCHÉ LINGUISTIQUE
(profit de distinction, compétence légitime, capital linguistique, position-espace social)
« La constitution d'un marché linguistique crée les conditions d'une concurrence objective dans et par laquelle la compétence légitime peut fonctionner comme capital linguistique produisant, à l'occasion de chaque échange social, un profit de distinction. [...] Étant donné que le profit de distinction résulte du fait que l'offre de produits (ou de locuteurs) correspondant à un niveau déterminé de qualification linguistique (ou, plus généralement, culturelle) est inférieure à ce qu'elle serait si tous les locuteurs avaient bénéficié des conditions d'acquisition de la compétence légitime au même degré que les détenteurs de la compétence la plus rare, il est logiquement distribué en fonctions des chances d'accès à ces conditions, c'est-à-dire en fonction de la position occupée dans la structure sociale. »
(Langage et pouvoir symbolique, Seuil, 2001, pp.84-85)
Voir aussi : Langue.
(profit de distinction, compétence légitime, capital linguistique, position-espace social)
« La constitution d'un marché linguistique crée les conditions d'une concurrence objective dans et par laquelle la compétence légitime peut fonctionner comme capital linguistique produisant, à l'occasion de chaque échange social, un profit de distinction. [...] Étant donné que le profit de distinction résulte du fait que l'offre de produits (ou de locuteurs) correspondant à un niveau déterminé de qualification linguistique (ou, plus généralement, culturelle) est inférieure à ce qu'elle serait si tous les locuteurs avaient bénéficié des conditions d'acquisition de la compétence légitime au même degré que les détenteurs de la compétence la plus rare, il est logiquement distribué en fonctions des chances d'accès à ces conditions, c'est-à-dire en fonction de la position occupée dans la structure sociale. »
(Langage et pouvoir symbolique, Seuil, 2001, pp.84-85)
Voir aussi : Langue.
(زبان و قدرت نمادین، پاریس ، انتشارات سوی؛ 2001، صص. 84-85)
نگاه کنید همچنین به : «زبان»
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست