دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
"فلافل فروشی، کاربری خاص شهرمن"
گوشه گوشه ی شهر شاهین شهر راکه ببینید، یک کاربری تجاری خاص توجه شماراجلب میکند. کاربریای که دیگرمختص تنها چندشهرکشورمان شده است. شهرهایی چون آبادان واهواز. وآن کاربری فلافل فروشی های شهراست...
به اسم مغازهها و دکه های فلافل فروشی که دقت کنید، غالبا دوکلمه آبادان وبرزیل را خواهید دید.الگوی ایستادن افراد، طرز ساندویچ به دست گرفتن ونوع سس انتخابی، همه وهمه ویژگی های مشتری را مشخص میکند. درمیان این حرکات نوع پیچاندن ساندویچ هم اهمیت می یابد. نوع ارتباط وبرخورد مغازهدار ویا دکهدار درجذب مشتری بسیار مهم تلقی میشود. حتی مشاهده کرده ام که ساندویچ فروش، مشتری اش را به چالش سس های تند دست سازش دعوت میکند.
مشتریان دودسته اند،آن هایی که پای ثابت اند و مشتریانی که گهگاهی به فلافل فروشی هامیآیند. مشتریانی که سفارشی ساندویچ برایشان تهیه میگردد وآن هایی که عادی محسوب میشوند.
نکتهی قابل تامل درمورد استقرارفلافل فروشی ها این استکه فلافلیها برخلاف سایر کاربریها وشاید فروشندگانش برخلاف سایرفروشندگان تمایل دارندکه درکنار هم باشند. شاید این تمایل به بودن درکنارهم را بتوان بهتر درفلافلی هایی دید که بصورت دکه هستند. خوردن فلافل هم درمیان تجمع فلافل فروشی ها به شدت دلچسب تر است. این نحوهی قرارگیری دکه ها درکنار هم و عدم ترسی که فروشندگان ازجذب مشتری دارند نکتهی قابل تامل دیگری میباشد. این خود بهگونه ای میتواند حق انتخاب مشتریان را بیشتر کند.
صداهایی که درچنین محل هایی شنیده میشود، در سه دسته جای میگیرند:
1. صدای آهنگی که از ضبط صوت پخش میشود.
2. صدای فروشنده ومشتری و آن تعارفات همیشگی ولی منحصربه فرد.
3. صدای خود ساندویچ فلافل، ازسرخ شدن فلافل در تابه ی پر از روغن تا صدای پیچاندن کاغذ به دور ساندویچ.
همهی این صداهادرکنار آن مزه ی خوب ساندویچ است که میتواند تداعی کنندهی یک خاطرهی خوش دریک روز شرجی وبه قول معروف خرما پزان باشد.
حال میخواهم به داستان فلافلی های شهرکمی شهرسازانه تر بنگریم. بدین منظور ازمفهوم دو واژهی اسکان رسمی وغیررسمی استفاده میکنم. فلافل فروشی ها به لحاظ مکانی که درآن ساندویچ راعرضه میکنند به دودسته تقسیم میشوند، آنان که درمغازه ها و کیوسک ها بطورثابت دارای مکانی برای کسب درآمدند وآن هایی که گاری به دست درخیابان ها درگذرند. دسته ی اول ثابتاند واز بابت جا آسوده خاطرمیباشندولی دسته ی دوم، همان دسته ای هستندکه هنگام خوابیدن شهر به خیابان ها میآیند وشهررا باسروصداهایشان بیدار میکنند.
همیشه ترس و واهمه ای از مامورین اماکن درآن ها هست. به همین دلیل اگر به وسایل وگاری هایشان بیشتردقت کنید پی خواهیدبردکه وسایل آن ها به گونه ایست که درعرض حداکثر 5دقیقه بطورکامل جمع میشود. همین ترس از مامورین آنان را درمکانیابی برای استقرار گاری هایشان بی همتا ساخته است. آنان همان کسانی هستند که فضاهای مردهی شهر رازنده کردهاند. نمونه موردی آن هم درشاهینشهر میباشد. گوشهای ازشهر پشت پارکینگ بازار خرازی، فضای وسیعی مدت ها رها شده بود. ازطرفی هم مامورین اماکن دیگربه آنان اجازهی تجمع درمحل سابق(خیابان فرودوسی مقابل پاساژملت) را ندادند، ولی آنان به سرعت مکان دیگری را که پرتردد ولی مرده محسوب می شد را شناسایی کرده و شب های دیگر درآن جا استقراریافتند، وآن گوشه ی مردهی شهر را بدیل به یک فضای زنده کردند.
اگر یک لحظه شهر را درشب هنگام بدون آن ها تصور کنم، بسیار وحشتناک میشود،کوچه ها وخیابان های تاریک وساکت. بی هیچ صدایی . اما آن ها حوالی 9شب آرام آرام سر وکله اشان پیدا میشود. با گاری های مکعبی شکلشان، باصدای تلق و تلق قابلمه هایشان، با دستنویس های درشت که غالبا نوشته اند: فلافل آبادان، با چراغ های گازی که نورپردازی شبانهی شهررا جلوه ای خاص بخشیده است.آنها می آیند ومردم شهر را هم با خود به این خیابان ها میکشانند. این بهترین نوع کاربری شبانهی زنده وپویایی است که درشهرم به چشم دیده ام. آنان می آیند وشهررا ازآن خواب عمیق بیدار میکنند،گویی شهر تازه می خواهد شروع به کار کند.
کنارهر فلافل فروشیای را که بنگرید تجمع 5،6 نفره ای راخواهید دید که مشغول صحبت کردن، خوردن وخندیدن هستند. بارهادرکارگاه های شهریمان اصطلاحاتی چون کاربری شبانه وجاذب جمعیت راشنیده ایم وبه اصطلاح درطرح هایمان به کارگرفته ایم ولی افسوس که به نتیجه ای نرسیدیم باوجوداینکه این کاربری های شبانه فعال درکنار چشمان ماهستند ولی ما وامثال ما بدان ها توجهی نداریم.
صدای سرخ شدن، صدای برخوردشیشه های نوشابه به یکدیگر، بوی ترشیجات تند وحرارتی که از آن اجاق گازهای کوچک ایجاد میشود، همان هایی هستندکه ادموند بیکن بدان اشاره میکند ومیگوید:" تمام احساسات انسانی برای درک بهترفضا بایستی بهکار گرفته شوند." شایدهم رمز موفقیت وجذب جمعیت فلافل فروشی ها درهمین نکات ساده نهفته باشد، اینکه این کاربری بسیاربا خلقیات وفرهنگ مردم شهرش سازگاراست.
تابه حال تصورم براین بود که تنها بافت وکالبداست که میتواند ارگانیک باشد ولی بامشاهده ودقت بیشتر بررفتارفلافل فروشی ها دریافتم که الگوهای رفتاری وحرکتی آن ها نیز ارگانیک است، چراکه کاملا بدون برنامه وطرح قبلی فقط وفقط بنابه اقتضای زمانی و مکانی است که تصمیم میگیرند، یعنی کاملا براساس نیاز است که ازاینجا به آنجا میروند.
اخیرا هم آن ها به حق انتخاب پی بردهاند، حقی که درشهرسازی بالاخص شهرسازی ایران تحت عنوان مشارکت، دست مایهی یک عده برای نیل به اهدافشان شده است. بسیاری از آن ها احترام به انتخاب مشتری را در ایجاد سلف سرویس هایی بروز داده اند.این هم یکی دیگر ازهمان اقتضاهایی است که مهرتاییدی برارگانیک بودن رفتار آنان است. خیلی ساده میاندیشند وخیلی ساده هم نتیجه میگیرند. برخلاف بسیاری از ما که نه تنها ازاین نوع کاربری ها حمایت نمیکنیم، بلکه بعضا مدیریت غلط شهریمان تحت عناوینی همچون سدمعبر، دست فروشی و... حیات آن ها رادرمعرض تهدید ونابودی قرار داده است. اتفاقی که برای فعالیت های مشابه شهرم مثل بلالی هارخ داده است وآن ها دیگرنیستند.
درپایان میخواهم بگویم که ماشهرسازان بایستی کمی چشم هایمان رابازترکنیم، کمی بیشتراطرافمان رابنگریم ودنبال یافتن راه حل مساله از درون خود مساله باشیم.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی حج مجلس شورای اسلامی انتخابات شورای نگهبان دولت حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی قوه قضاییه آموزش و پرورش فضای مجازی قتل پلیس شهرداری سیلاب سازمان هواشناسی باران
ایران خودرو خودرو بانک مرکزی قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار قیمت مسکن حقوق بازنشستگان بورس
تئاتر سریال محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران موسیقی تلویزیون دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما صداوسیما سینما
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح نوار غزه
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی لیگ برتر ایران رئال مادرید بازی لیگ برتر فوتبال ایران سپاهان جواد نکونام بارسلونا
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام تلفن همراه ناسا
رژیم غذایی بیمه چاقی زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی