پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
گزارشی از نخستین روز همایش موسیقی شعر حافظ: حافظ و اعجاز موسیقی
۲۰ مهرماه در تقویم رسمی ایران از سال ۷۶ بدینسو، به عنوان روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است. به همین مناسبت موسسهی شهر کتاب، موسسهی پژوهشی دانشنامهی فارس و موسسهی آموزش عالی حافظ شیراز، با مشارکت یکدیگر، در مرکز فرهنگی شهر کتاب همایش دو روزهای را آغاز کردند تا با نگاهی ریزبینانه و از یک منظر خاص، غزلیات حافظ را مورد توجه قرار دهد. «موسیقی شعر حافظ» موضوع بررسی این همایش بود. علیاصغر محمدخانی، معاون فرهنگی موسسهی شهر کتاب در ابتدای همایش با اشاره به اینکه تاکنون فقط جنبههای عمومی غزل حافظ در همایشهای بزرگداشت وی در مرکزیت قرار گرفته، گفت: «معتقدیم باید به جای جملات کلی و تکراری، به صورت تخصصیتری به بررسی حافظ پرداخته شود. اگر به کتابشناسی آثار منتشر شده دربارهی غزلیات حافظ نگاه کنیم، خواهیم دید در این موضوع آثار محدودی به چاپ رسیده و غیر از کارهایی معدود، مثل اثر زندهیاد حسینعلی ملاح و چند مقاله از استاد شفیعی کدکنی، و تحقیقاتی از جوانترهای پژوهش ادبی مثل دکتر دره دادجو، دکتر محمدجواد عظیمی و دکتر مرتضی جوادی، متاسفانه چیز دیگری در چنتهی پژوهشهای مربوط به موسیقی شعر حافظ گرد نیامده است.»
«کوروش کمالی سروستانی»، دبیر همایش در سخنان کوتاهی با اشاره به بررسیهای آماری انجام شده بر روی بسامد واژگان دیوان حافظ تصریح کرد: «در مورد ریشهی لقب حافظ اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند حافظ را به دلیل «حافظ قرآن» بودن حافظ نامیدهاند و برخی میگویند وی به خاطر آشنایی با موسیقی و سرودخوانی و گفتوگو دربارهی موسیقی به این نام خوانده شده است؛ همچنانکه هنوز در تاجیکستان به خوانندگان موسیقی لقب حافظ داده میشود. هر دو دسته نیز برای باور خود نشانههای بسیاری از دیوان حافظ را ارائه میکنند. تحقیقات آماری کامل نشان میدهد در عین تاثیرپذیری حافظ از قرآن و علوم دینی، میزان بسامد کاربرد واژگان موسیقیایی در دیوان او قابل توجه است. اگرچه از واژهی موسیقی به مفهوم کهنی که از فرهنگ یونانی وارد زبان ما شده و کسانی مثل ابنسینا آن را به کار بردهاند، در دیوان حافظ نشانی دیده نمیشود، نود مورد اشاره در مورد ابزار، لحن، آهنگها و شیوههای سرود از دیوان حافظ طبقهبندی شده که این ۹۰ مورد ۶۶۷ بار در سراسر دیوان تکرار شدهاند. رقم حاضر برای یک مجموعهغزل 459تایی به روایت خلخالی یا ۴۶۰ تایی به روایت غنی و قزوینی، کم نیست و نشاندهندهی این است که بایستی روی نظمآهنگ موسیقیایی شعر حافظ توجه بیشتری داشته باشیم.»
حافظ شاعر غمها و امیدها
استاد محمدعلی اسلامی ندوشن به عنوان سخنران نخست برنامه، عنوان گفتار خود را چنین انتخاب کرده بود: «چرا از حافظ فال میگیرند؟» وی گفت: «حافظ یکی از معماییترین گویندگان زبان فارسی است؛ چراکه از زندگی حرف میزند و زندگی عظیمترین معمایی است که با آن روبهرو هستیم. دیوان حافظ یگانه کتابی است در زبان فارسی که از آن فال گرفته شده است. ما سابقهی دقیقی برای این عمل سراغ نداریم، اما میدانیم از روزگاری که چاپ بوده و دیوان حافظ در اختیار مردم قرار گرفته، فال گرفتن از دیوان وی نیز اتفاق افتاده است. تا جایی که میدانم در زبانهای دیگر هم دیوان شعر یا کتابی نیست که مردم چنین ماموریتی را برای آن در نظر گرفته باشند. اما دلیل اینکه مردم حافظ را غیبگو دانستهاند و حتی لقب لسانالغیب نیز به او دادهاند چیست؟»
اسلامی ندوشن با طرح پرسش بالا افزود: «بشر همواره نسبت به آینده نادان بوده و در عین حال نیاز داشته از آینده چیزهایی بداند. دلایل رجوع مردم به دیوان حافظ برای گرفتن فال در نهایت به موسیقی دیوان او برمیگردد. همهی اندیشهها، کنایهها و گفتههای حافظ در موسیقی غزلیات وی خلاصه شده و به زبان بیانش حالتی منحصربهفرد بخشیده است؛ وگرنه حافظ هیچ حرف تازهای نزده که گذشتگان مطرح نکرده باشند.»
«هیچ شاعری نتوانسته به اندازهی حافظ مضامین دوپهلو به کار ببرد.» اسلامی ندوشن با بیان این جمله یادآور شد: «گاهی از یک بیت حافظ سه مفهوم را میشود استنباط کرد و همین وضعیت به خواننده کمک میکند تا برداشتی که دوست دارد را از شعر او داشته باشد. حافظ هم شاعر عوام است هم شاعر خواص و از همین رو توانسته تسلیبخش آلام همهی مردم باشد. حافظ نهتنها وجدان آگاه ایرانی را سروده، حتی وجدان ناآگاه ایرانی را نیز تشریح کرده است. رکن اصلی شعر او عشق است و عشق در شعرش چیزی نیست جز جریان نیرومند زندگی. عشق در غزلیات حافظ نیرویی است که انسان را به زندگی پیوند میدهد. شعر او شعر حرکت در اندیشه است و در بسیاری موارد نشان میدهد افکار شاعر در فاصلهی اضداد حرکت داشته است. او همچنانکه از یک سو شاعر غمها و امیدهای مردم است، شارح تاریخ دردناک ریاکاری نیز به حساب میآید.»
ضرورت توجه به رابطهی تنگاتنگ آواز و شعر
همایش موسیقی شعر حافظ، خارج از برنامهی رسمی ارائه شده، میهمان ویژهای هم داشت؛ خوانندهی شورانگیزی که کوشیده اشعار عرفانی را با همان شور شاعرانه و عارفانهشان بخواند: استاد شهرام ناظری. ناظری که قرار بر سخنرانی نداشت، اما به دعوت مجری همایش و تشویق حاظران در پشت تریبون قرار گرفت، با ابراز امیدواری از اینکه روزی در سراسر پهنهی ایرانزمین همهی مردم در روز بزرگداشت حافظ به گفتوگو پیرامون این شاعر پرداخته و برداشتهای خود را از شعر او بیان کنند، افزود: «متاسفانه بسیاری از کسانی که شعرهای حافظ، فردوسی، مولانا و دیگر بزرگان ادبیات ایران را در کنسرتها اجرا میکنند، اصلا درکی راجع به دنیای شعری و ذهنی این افراد ندارند و به عنوان مثال غزلی از حافظ را همانند غزلی از سعدی میخوانند و غزلی از سعدی را مثل غزلی از مولانا. به همین دلیل آواز و ارتباط آن با شعر در سالهای اخیر بسیار یکنواخت و خستهکننده شده است. ما در بخش آواز دچار آسیبهای بزرگی شدهایم و سطح ارتباط آواز با شعر در سالهای اخیر دچار تنزل شدیدی شده؛ طوریکه مردم بدون داشتن اطلاعات تخصصی در حوزهی موسیقی، بر اساس درک و ذوق درستی که دارند، با بیان بسیاری از خوانندگان جوان احساس صمیمیت نمیکنند.»
ارجحیت زبان بر محتوا در شعر حافظ
دکتر سیدجواد مرتضایی، محقق ادبی و رئیس مجتمع دانشگاهی نیشابور با تاکید بر ارجحیت زبان بر محتوا در شعر حافظ گفت: «چیزی که بیش از هر چیز دیگر مد نظر حافظ بوده و برایش اهمیت داشته، زبان شعری است و زبان برای حافظ جایگاهی بالاتر از معنا و مضمون دارد. معانی و مضامین موجود در دیوان او در آثار شعرای قبل و معاصرش نیز بوده و او از نظر مضمون وامدار بسیاری از شعرای پیشین و حتی معاصر خود به حساب میآید؛ اما چیزی که حافظ را در دنیای غزل به قلهای دستنیافتنی رسانده، زبان شعری اوست؛ چون حافظ یگانه شاعری است که از تمام ظرفیتهای زبان فارسی استفاده کرده.»
مرتضایی پیش از خواندن متن مقالهی خود با عنوان «قصهی بلند گیسوی یار»، که به بررسی نحوهی چاپ یکی از ابیات حافظ در نسخ متفاوت میپردازد، درخصوص موسیقی دیوان حافظ تاکید کرد: «اصیلترین اصلی که میتواند در تصحیح دیوان حافظ مورد توجه قرار بگیرد، اصل اصالت موسیقی در دیوان اوست. هر چهار نوع موسیقی، یعنی موسیقیهای بیرونی، کناری، درونی و معنوی در دیوان او متجلی است و اگر در تصحیح دیوان سایر شعرا اصل «اقدم نسخ» مبنا قرار میگیرد، در مورد حافظ بایستی با اصل اصالت موسیقی وارد کار شد.»
توجه به دلایل زیبایی
دکتر دره دادجو، نویسندهی کتاب «موسیقی شعر حافظ» و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد که عنوان سخنرانی خود را «نقش موسیقیآفرینی عناصر واژگانی در غزل حافظ» انتخاب کرده بود، با اشاره به ادراک انسان از زیبایی گفت: «ادراک زیبایی زمانی رخ میدهد که انسان به حس تناسب رسیده باشد. اگر تناسب در مکان وجود داشته باشد، به آن قرینه گفته میشود و اگر در زبان روی بدهد، وزن نامیده میشود. اما انواع دیگری از تناسب نیز وجود دارد که دارای جنبههای استنباطی است تا جنبهی استدلالی و درست در همینجاست که هنر به وجود میآید.»
دادجو در مورد موسیقی شعر خاطر نشان کرد: «در بحث موسیقی شعر نیز ما به مسالهی تناسب و زیبایی میپردازیم، ولی تاکید اصلی ما بایستی روی دلایل و چرایی زیبایی استوار باشد؛ چرا که هر طبع سلیمی میتواند وجود زیبایی راحس کند و کار محقق تبیین دلایل احساس وجود زیبایی است. در شعر حافظ هم باید بکوشیم تا راز جاودانگی موسیقی نهفته در آن را درک کنیم.»
موسیقی و مضمون شعر، دو روی یک صفحه
«موسیقی شعر همان صورت شعر است و مضمون شعر نیز با آن هیچ تضادی ندارد. یعنی صورت و معنی هر دو دارای اصالت هستند؛ چندانکه میشود ایندو را دو روی یک صفحه نامید.» دکتر محمدجواد عظیمی، استاد دانشگاه و نویسندهی کتاب موسیقی شعر حافظ با بیان نکته بالا تصریح کرد: «بحث دربارهی شعر حافظ یعنی سخن گفتن از تمامیت ادبیات فارسی؛ چرا که حافظ هم جامع گذشتگان است و هم ماخذ آیندگان. البته او به جامعیت گذشته اکتفا نکرده و تا جایی که توانسته بر آن افزوده است.»
عظیمی که عنوان سخنرانیاش را «مختصات موسیقایی شعر حافظ» انتخاب کرده بود گفت: «حافظ گاه چند قطب صوتی را در ابیاتش میگنجاند و چنان موفق به تلفیق صوت و معنا میشود که دیگر نمیشود معین کرد او اصطلاحاتش را با هدف تکمیل قطبهای صوتی انتخاب کرده یا فقط مضمون را مد نظر داشته است. اتفاقا شعر حافظ وقتی به اوج میرسد که صورت و معنی به اوج همگرایی رسیده باشند.»
موسیقی ایرانی در عرفان به بار نشسته است
«ظهور خودانگیختهی هنر و نقد نظریهی محاکات در آراء حافظ» عنوان گفتار آخرین سخنران روز نخست همایش، دکتر حسن بلخاری، عضو فرهنگستان هنر بود. بلخاری با اشاره به اینکه موسیقی در فرهنگ ایرانی جایگاهی همتراز با حکمت داشته است گفت: «اگرچه کسانی از اهل فلسفه، نظیر فارابی، ابنسینا، صفیالدین ارموی و عبدالقادر مراغهای کتابهایی در باب موسیقی نوشتهاند، اما موسیقی در عرفان ما به بار نشسته است. بزرگان فلسفهی ایران از «قال» موسیقی گفتهاند و عرفای ما آن را به «حال» ترجمه کردهاند. رفتار و سکنات عرفای ما موسیقایی بوده و «سماع» نیز از همینجا ریشه میگیرد.»
در برنامهی روز نخست، علاوه بر پخش قطعهای از استاد ناظری که در سال ۷۷ بر سر مزار حافظ و در روز بزرگداشت شاعر شیراز اجرا شده بود، مهدی فیروزیان و مهزاد مهجور، به اجرای زندهی موسیقی پرداختند. فیروزیان که دانشجوی دکتری رشتهی زبان و ادبیات فارسی است سهتار مینواخت و مهجور نیز که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی است تنبک میزد. آندو دو قطعه از دو دستگاه، اولی ماهور و دومی آواز بیات اصفهان را نواختند. هر دو قطعه بر روی غزلی از حافظ ساخته شده که مصرع نخست آن چنین است: «بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم». سازندهی قطعهی نخست زندهیاد پرویز مشکاتیان بود و سازندهی قطعهی دوم استاد حسین علیزاده. فیروزیان پیش از اجرا گفت: «این غزل حافظ به علت غلبهی هجاهای بلند در آن، قابلیت تلفیق بالایی با موسیقی دارد.»
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست