چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا

رگ خواب مناقشه برانگیز ترین فیلم سال 96



	رگ خواب مناقشه برانگیز ترین فیلم سال 96 | وب

خبرآنلاين/«مناقشه برانگيزترين» فيلم سال 96 سينماي ايران در اکران عمومي و براي ارزيابي منتقدان «رگ خواب» حميد نعمت‌الله خواهد بود. فيلمي سخت، ديرياب، بسيار مستعد بد فهميده شدن و مورد سوتفاهم قرار گرفتن. فيلمي که آشنا و ملموس مي‌نمايد اما دقيقا از جايي که تماشاگر انتظارش را ندارد او را در باتلاقي از احساسات شخصي غرق و گرفتار مي‌کند. «رگ خواب» از آن دسته فيلم‌هايي است که حوصله و دقت تماشاگرش را محک مي‌زند و آنها که از ادبيات انتقادي فقط «ژست‌»اش را آموخته‌اند، رسوا مي‌کند. تنيدن زن در درونياتي که او را نسبت به واقعيت بيرون، گنگ و دور افتاده مي‌سازد، مهمترين عاملي است که مخالفين فيلم در رد «رگ خواب» آن را به کار مي‌برند. غافل از اينکه اين گنگي نه از بلاهت، که از اعتماد بيش از حد به «عشق» و «عاشق» ناشي مي‌شود. در عين حال درباره هيچکدام از فيلم‌هاي جشنواره امسال به اندازه فيلم نعمت‌الله، نظر ناشيانه ابراز نشده. اکثر موافقين و مخالفين فاقد استدلال «استتيک» و فهم سينمايي، از کلمات ساده‌انگارانه‌اي همچون «يک فيلم زنانه» موفق/ ناموفق استفاده کرده و خواهند کرد. در حالي‌که موضوع فيلم «ويژه» حميد نعمت‌الله نه واکاوي احساسات يک جنسيت مشخص، بلکه پرداختن به ذات انسان است. 
در اجرا و کارگرداني، «رگ خواب» جزو معدود فيلم‌هاي اين سال‌هاي سينماي ايران است که فراتر از منش و اسلوب «دکوپاژي»، به معماري در دکوپاژ عنايت و توجه ويژه دارد؛ هم از نظر نمايش تنهايي زن در دل شهر بي‌رحم و هم از جهت رسيدن به فرمي «معماري» شده در جهان تصويري/ بصري اثر. فيلمبرداري حيرت انگيز فرشاد محمدي در کنار کارگرداني غبطه برانگيز حميد نعمت‌الله نوع و نحوي از «گرافيک» را براي فيلم بوجود آورده‌اند که در سينماي ايران بي‌سابقه و بي‌بديل است. «رگ خواب» همچون اکثر آثار حميد نعمت‌الله، قضاوت محدود و قراردادي تماشاگرش را به چالش مي‌کشد و او را در مواجهه با فيلمي تازه قرار مي‌دهد. ستايش همه جانبه يا انکار جهان «ويژه» فيلم، ابتدايي‌ترين و راحت‌ترين کاري است که مي‌شود در قبال «رگ خواب» انجام داد. تماشاگر جدي‌تر اما موضوع را تقليل نمي‌دهد و بر مبناي امکانات و محدوديت‌هاي نظرگير فيلم، آن را تحليل و بررسي مي‌کند. فيلمي خاص، غمگين و تاثيرگذار، با لکنت‌هايي قابل اشاره در فيلمنامه، که مي‌تواند نسخه مدرن «بيتا»ي هژير داريوش لقب بگيرد.


مجله اینترنتی وب