شنبه, ۵ خرداد, ۱۴۰۳ / 25 May, 2024
مجله ویستا
انسان خبرساز بهترین عامل برای تهیه خبر است
انسان برترین موجود عالم خاکی و این کره است و در عین حال بدذاتترین آن و حضور انسان در هرجا به منزله یک خبر است. انسان فرهیخته -که به اعتقاد ابراهام مازلو- روانشناس نامی در جست وجوی خودیابی و فرهیختگی است و این نیاز اساسیترین و والاترین نیاز او را تشکیل میدهد، اگر در مرحله نیازهای بدوی خویش باقی بماند هزاران خبر وحادثه به بار میآورد. آری حادثه و خبر بد... اما در قاموس روزنامهنگاری خبر بد یا خبر خوب نداریم، هرچه که داریم خبر است و خبرسازترین موجود نیز انسان است.
مازلو هرگز پاسخ نداده است که چرا انسانهایی که در بالاترین هرمش - یعنی هرمهای نیازهای انسانی او- قرار دارند، عامل ایجاد خبرهای منفی بسیار هستند؟ بدون شک این انسانها به نیازهای خودیابی و فرهیختگی خویش جوابی ندادهاند...
به هرشکل انسانی که خبرساز است خود اصلیترین منبع خبری است و خود بهترین عامل برای تهیه خبر... به همین دلیل مصاحبه خبری بهترین شکل دریافت مستقیم خبر از منبع اصلی است، اما مصاحبه از دیدگاه علم روزنامهنگاری تعریفی بسیار عمیق دارد و با این تعریف بسیاری از مصاحبهها و حتی مصاحبههای خبری ساده نیز از این تعریف عمیق تبعیت نمیکنند.
بهترین تعریفی که برای مصاحبه میتوان ارایه داد به شرح زیر است: مصاحبه فراگرد ارتباط بین مصاحبه شونده و مصاحبه کننده است که برای پاسخگویی به سوالات خبری و برقراری ارتباط چالشی بین این دو صورت میگیرد که نتیجه آن کسب اطلاعات درمورد مفاهیم و پدیدههای خبری یا شناخت بهتر و عمیقتر مصاحبه شونده و دریافت آگاهیهایی درباره رویدادها پدیدهها و... است.
براساس تعریف بالا بسیاری از کنفرانسهای خبری را که در حال حاضر انجام میشود، اساسا نمیتوان مصاحبه خبری گروهی قلمداد کرد، زیرا به طورکلی فراگرد ارتباط بین مصاحبهکنندگان و مصاحبه شوندگان یا مصاحبه شونده برقرار نمیشود.
به طور کلی بهترین مصاحبه خبری از دیدگاه هر رسانه این است که اولا مصاحبه به شکل اختصاصی انجام شود و در صورتی که امکان آن وجود ندارد در مصاحبههای گروهی یا کنفرانسهای خبری به جای ارایه یک طرفه اطلاعات از سوی مصاحبه شونده تمامی کنفرانس خبری براساس سوالها و جوابها باشد. ثانیا به جای حضور واسطههای مستقیم و غیر مستقیم - که متغیرها و فیلترها - از بین برنده خبر هستند اداره این کنفرانسها تنها به دست خبرنگاران رسانههای همگانی باشد تا بتوان پاسخ بسیاری از سوالهای خبری را از مصاحبه شونده یا مصاحبه شوندگان گرفت. درغیر اینصورت حضور واسطههای بسیار زیاد به ویژه در هنگام مصاحبههای مقامات رده بالا سبب ایجاد اختلال بسیار در ارایه و دریافت خبر واقعی میشود.
نباید از خاطر برد که این فیلترها و متغیرها شامل روابط عمومیهای سازمانها فرضا روسای دفتر مقامات ادارهکنندگان کنفرانسهای خبری و دهها عامل دیگر هستند که در فرایند تهیه خبر از طریق مصاحبه اشکال به وجود آورده و مانع برقراری فراگرد ارتباط بین مصاحبه شونده با مصاحبه کنندگان میشوند.
مصاحبه خبری زندهترین و پویاترین تکنیک و ابزار برای ارایه اطلاعات صحیح در مورد یک رویداد و رویدادهای مختلف به مخاطبان رسانهها است.
منبع : خبرگزاری ایسنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری شهدای خدمت سیدابراهیم رئیسی ایران رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی رئیسی ابراهیم رئیسی حسین امیرعبداللهیان شهادت رهبر انقلاب
تهران مشهد کنکور بارش باران سازمان هواشناسی سیل بازنشستگان آتش سوزی پلیس قتل شهرداری تهران باران
دولت سیزدهم قیمت دلار قیمت طلا خودرو قیمت خودرو یارانه حقوق بازنشستگان تورم بازار خودرو مسکن سهام عدالت دلار
همایون شجریان نیلوفر امرایی اصغر فرهادی سینما جشنواره کن دفاع مقدس تلویزیون سریال پایتخت سینمای ایران موسیقی بازیگر
روسیه اسرائیل فلسطین جنگ غزه رژیم صهیونیستی غزه عراق ولادیمیر پوتین چین ترکیه حماس اتحادیه اروپا
استقلال پرسپولیس فوتبال استقلال خوزستان لیگ برتر جواد نکونام نساجی باشگاه پرسپولیس والیبال باشگاه استقلال تیم ملی والیبال ایران بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ ایلان ماسک موبایل اپل کهکشان ناسا آیفون بریتانیا جنگنده مایکروسافت
پزشک خواب قهوه قلب ویتامین استرس فشار خون دیسک کمر