جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

سفر به سرزمین‌های دیگر


سفر به سرزمین‌های دیگر
«سفر به سرزمین‌های دیگر» با زیر تیتر مسافران مسلمان و غربی در جست‌وجوی دانش نوشته «رکسان ال.اویبن» کتابی است که سفرهای مهم در طول حیات انسان را بررسی کرده است. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از «دیلی تایمز»، نویسنده در این کتاب به سفرهای ابن‌بطوطه (۱۳۶۸-۱۳۰۴) اشاره می‌کند که به مدت ۳۰ سال در میان کشورهای اسلامی به سفر پرداخت و مشاهداتش را ثبت کرد، اما وقتی به چین رسید حاضر نشد تا از خیمه‌گاهش بیرون بیاید. ابن خلدون (۱۴۰۶-۱۳۳۲) یکی دیگر از مسافران شناخته شده تاریخ است که بعد از ابن‌بطوطه بسیاری از چیزهایی را که او درست به آنها نپرداخته بود، تکمیل و اصلاح می‌کند. در این کتاب به هرودوت (۴۸۴ - ۴۲۵ قبل از میلاد) هم اشاره می‌شود که بر خلاف ابن بطوطه که فقط تمایل داشت در جهان اسلام سفر کند، به سفر درون یونان بزرگ و بیرون از آن به همان اندازه علاقه‌مند بود.
افلاطون سفر کردن را خطرناک می‌شمرد و «سالون» قانونگذار بزرگ یونان قدیم (۶۳۸-۵۵۸ پیش از میلاد) به سفرهای متعددی رفت تا بتواند قوانین درستی را برای زندگی انسان وضع کند. در این کتاب به سفرهای مارکوپولو (۱۳۲۴-۱۲۵۴) نیز اشاره شده و آن را با ماهیتی متفاوت و در جست‌وجوی شگفتی‌های دنیا قرار می‌دهد. علاوه بر این نویسنده به کتاب‌های بزرگی که نویسندگان‌شان در خارج از سرزمین مادری‌ خود آنها را خلق کرده‌اند اشاره می‌کند که از آن جمله است کتاب مهم «پرنس» اثر مهم ماکیاولی (۱۵۲۷-۱۴۶۹) که او وقتی در فلورانس در تبعید به سر می‌برد آن را نوشت. هرودوت و «توسیدید» هم کتاب‌های مهم تاریخی‌شان را زمانی نوشتند که دور از وطن به سر می‌بردند. در این کتاب نویسنده به بیان این عقیده می‌پردازد که اندیشمندان اسلامی اعتقاد داشتند که «هجرت» به «کشف» می‌انجامد و از فارابی (۹۵۰-۸۷۰) و غزالی (۱۱۱۱-۱۰۵۸) یاد می‌کند که دانایی را در تبعید و سفر به دست آوردند. ادوارد سعید نیز یکی دیگر از اندیشمندان معاصر است که در تبعید به دانایی دست یافت.
این نویسنده به نقش سفر در اندیشمندان غرب هم می‌پردازد و از تبعید «ولتز» از فرانسه به انگلستان به عنوان عاملی یاد می‌کند که موجب انتقال اندیشه‌ها از یک سرزمین به سرزمینی دیگر شد و نامه‌های ولتر از انگلستان به تغییر در مجلس فرانسه انجامید. کتاب «سفر به سرزمین‌های دیگر» توسط انتشارات دانشگاه پرینستون در ۳۱۳ صفحه و به قیمت ۹۵/۲۹ دلار منتشر شده است.
منبع : روزنامه کارگزاران


همچنین مشاهده کنید