جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

خواص و کاربرد فلفل سیاه - سفید


خواص و کاربرد فلفل سیاه - سفید
در سرتا سر خطه از چین تا هید و سایر مناطق خاور دور فلفل در استعمال خارجی به عناون محرك و قرمز كننده پوست به كار می رود[وان استی نیس كروزمان ،گررو و كوئی زمبینگ].ضماد ان برای معالجه و رفع تورم غده تورم غده یا آنی تیس ،تحلیل جوش ،كورك،كولیك،روماتیسم و سردرد به كار می رود.
در استعمال داخلی به عناون مقوی معده و محرك اشتها ،مدر بادشكن، گرم كننده و ضد سم و برای رفع انواعی مسمومیت ها ی غذایی به كار می رود.برای معالجه اسهال تابستانه ،اسهال خونی ، و با دردهای قاعدگی و سرماخوردگی ،درد های روماتیسمی نافع است . تو أم با سولفالت دوسود برای دفع سنگ كلیه مفیداست . در شبه جزیره ی مالا یا بومی ها از روغن فلفل به عنوان داروی مخصوص وبا استفاده می كنند . فلفل از داروهای تونیك وجزئی از تركیبهای اشتها آور است ومعمولا پس از تولد نوزاد برای مادر تجویز می شود . از مخلوط فلفل با عسل و زنجبیل برای سقط جنین استفاده می شود .از مخلوط میوه ی فلفل و برنك كابلی به عنوان ضد انگل و كرم كش استفاده می شود . درچین قدیم از برگهای فلفل برای معالجه ی سنگ در مجرای ادرار ،اورینری كالكولوس استفاده می شده است.
در هندوستان از میوه فلفل به عنوان ادویه در غذا و محرك استفاده می كنند.در مورد وبا و دوران نقاهت،ضعفهای پس از تب ،سرگیجه،كوما،تقویت معده،كم اشتهایی و نفخ تجویز می شودو به كار می رود.در استعمال خارج به عنوان قرمز كننده پوست و مالیدن آن برای التهاب و زخم حلق و بواسیر و بیماری های پوست تجویز می شود.
فلفل از نظر طبیعت طبق نظر حكمای طب سنتی ایران خیلی گرم و خشك است. در مورد خواص آن معتقدند كه گرم كننده و پاك كننده بلغم و تریاق و ضد سم است. مضمضه فلفل كه با پوست خشخاش جوشانیده باشند برای رفع درد دندان مفید است.
مقوی معده و كبد و هاضمه و شتها آور است و آروغ ترش را رفع می كند.
مالیدن آن به چشم برای رفع تاری و تیرگی چشم و درخشان كردن صفیده چشم نافع است.فلفل برای رفع سرفه سر درطوبی و تنگی نفس و دردهای سینه نافع می باشد و اگر با عسل خورده شود برای پاك كردن ریه مفید است.مدر وقاعده آور است و پیاف ان برای اخراج جنین كمك می كند.اگر با شیر و شكر خورده شود برای تقویت نیروی جنسی نافع است.
ضماد آن با حنا برای رویانیدن ناخن كه در اثر چرك انگشت از بین رفته باشدمفید است و مخلوط آن با پیاز و نمك برای رویانیدن مومفید است و در مواضعی كه موریزش دارد باید محكم مالیده شود.خوردن محلول فلفل در آب جوشیده برای رفع مسمومیت مارگزیدگی و عقرب گزیدگی ومسمومیت حاصل از خوردن تریاك مفید است كه مكرر بخورند و قی كنند تا آثار سم تمام شود.
فلفل برای گرم مزاجان مضر است .سینه و حلق راخراش می دهد و برای كبد و كلیه گرم نیز مضر است. اگر در مجاری ادرار التهاب و زخم هست نباید فلفل خورد زیرا تحریك و ناراحت می كند،از این نظر باید با روغنهای سرد خورده شود .مقدار خوراك آن تا ۴ گرم و جانشین ان از نظر خواص زنجبیل است.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید