شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نظری به تحقیقات علمی جدید در مورد خواص درمانی اسفناج


نظری به تحقیقات علمی جدید در مورد خواص درمانی اسفناج
اسفناج طبق نظر اغلب دانشمندان یك از گیاهانی است كه ظرفیت ضد سرطانی آن خیلی بالا و برای پیشگیری ابتلای به سرطان به سلطان گیاهان معروف است . بنابراین اشخاصی كه سالها اعتیاد به سیگار و دخانیات داشته اند از نظر این خاصیت باید به خوردن اسفناج توجه خاص مبذول دارند. اسفناج كه از سبزیهای دارای رنگ سبز تیره است ، همراه با هویج در صدر لیست خوراكی های ضد سرطان جای دارد و طبق تحقیقات دانشمندان در كاهش نرخ ابتلای به سرطان موثر است ، بخصوص در پیشگیری سرطان كولون ، سرطان ركتوم ، سرطان معده ، سرطان مری و به ویژه سرطان ریه نقیش والایی دارد . مطالعات علمی نشان می دهد اشخاصی كه در حد بسیار كم و بندرت از سبزیجات به رنگ سبز تیره كه دارای مقدار زیادی ماده معروف كاروتنوئید هستند و در این گروه اسفناج در صدر آنها قرار دارد ، می خورند حتی معتادین به دخانیات خیلی كمتر از دیگران در معرض این خطر قرار دارند .
در هر ده مورد از یازده تحقیق علمی كه در مورد سرطان ریه به عمل آمده است حقایق فوق تایید شده است . از جمله تحقیقاتی كه توسط دكتر ریشارد شكل كه از نسج شناسان دانشگاه تكزاس است ، به عمل آمده نشان می دهد كه خوراكی های دارای ماده كاروتن به طور موثری در ننجات معتادان به دخانیات از سرطان دخیل است . دانشمند دیگری از محققان دانشگاه جان هاپكینز در تحقیقات خود نشان می دهد اشخاصی كه مقدار بتاكاروتن خون انها زیاد است در مقابل ابتلای به سرطان بسیار مقاوم تر از سایرین هستند . در آزمایش دیگری كه بتازگی محققان در امریكا انجام داده اند ، اسفناج را از نظر مواد شیمیایی موجود در آن تجزیه كرده اند ، مقدار كاروتنوئید در اسفناج خام ۲۶ میلی گرم در هر ۱۰۰ میلی گرم – می باشد در حالی كه در هویج خام در هر ۱۰۰ گرم بتاكاروتن است . با این كه ماده بتاكاروتن ماده قطعی موثر ضد سرطان است ولی با این حال مواد كاروتنوئید موجود در اسفناج عملا نقش بسیار موثری در این ماجرا دارند – به علاوه اسفناج دارای مقدار زیادی كلروفیل است كه ان هم از مواد دارای ظرفیت بالای ضد سرطان است .
عده ای از دانشمندان دلیل ضد سرطان بودن كلروفیل را به سبب خاصیت آن در متوقف كردن یا به هر حال كند كردن موتاسیونهای سلولی می دانند كه از این طریق از شروع سرطانی شدن سلولها جلوگیری می شود . در كی مطالعه علمی كه دانشمندان در ایتالیا بعمل اورده اند ، مشاهده شده است كه اسفناج قدرت چشم گیری در سد كردن و متوقف نمودن پیشروی یكی از مقتدر ترین عوامل سرطانزا به نام نیتروزامین دارد و بین چند خوراك نظیر هویج ، گل كلم ، كاهو ، تمشك ، عصاره اسفناج خام از همه در امر مقابله با نیتر و زامین قدرت بیشتری نشان داده است .
دانشمندان ژاپنی در سال ۱۹۶۹ نتیجه تحقیقاتی را انتشار دادند كه در آن آمده است اسفناج در كاهش كلسترول خون در جانوران اثری زیادی نشان داده و در مطالعات دیگری متعاقب آن در یافتند كه برگ اسفناج موجب تسریع تبدیل كلسترول به كوپروستانول در بدن می شود كه بعدا این ماده دفع خواهد شد .
البته توجه شود مصرف اسفناج در رژیم غذایی برای بهره گیری از خواص فوق و سایر خواص ان برای هر شخش مستلزم مشاوره با پزشك و كارشناس گیاه درمانی است . زیرا ممكناست برای عده ای خوردن اسفناج به علل خاص فیزیولوژیكی معارض با برخی اختلالات جسمی انها باشد .
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید