شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


نگرش منفی نسبت به اعتیاد در جوانان و نوجوانان کشور کاهش یافته است


براساس یافته‌های این پژوهش، یكی از دلایل اساسی مشكل اعتیاد خطر هنجار شدن مصرف مواد مخدر و نگرش مثبت به مواد مخدر و آثار آن است. همچنین گرایش به مصرف مواد مخدر با این باور غلط كه مصرف گاهی و تفریحی مواد مخدر فرد را معتاد نمی‌كند، فزونی یافته است. فروشندگان مواد نیز به خوبی به این نكته پی برده‌اند كه با ایجاد نگرش مثبت نسبت به مواد مخدر و شیوع باورهای غلط در میان افراد جامعه می‌توانند بازار مصرف خوب و سودآوری را به دست آورند. از سوی دیگر در بعضی جشن‌ها و مهمانی‌ها و حتی مراسم عزاداری نیز مصرف مواد مخدر نشانه تشخص و منزلت میزبان تلقی می‌شود. همچنین این مواد به عنوان دارویی تسكین دهنده و درمان كننده بعضی از بیماری‌ها معرفی می‌شود. در حال حاضر این باورهای غلط در میان نوجوانان و جوانان شایع شده است و مسلما داشتن چنین نگرش‌هایی موجب گرایش و افزایش مصرف مواد مخدر در میان این گروه‌ها می‌شود.
دكتر علی دلاور، استاد دانشكده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی كه با همكاری ابراهیم علیزاده و علی محمد رضایی، كارشناسان ارشد سنجش و اندازه‌گیری از دانشگاه علامه طباطبایی در این تحقیق به ساخت و استاندارد سازی آزمون نگرش سنج به مواد مخدر و تعیین رابطه میان مولفه‌های فردی و خانوادگی با آن برای دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران پرداخته‌اند معتقدند، اصلاح نگرش نوجوانان نسبت به مواد مخدر می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد در جامعه كارآمد باشد.
آنها با اشاره به اینكه براساس آمارها بیشترین معتادان كشور در سنین ۱۶ تا ۲۲ سال قرار دارند، آورده‌اند: دلایل گوناگونی از جمله فشار دوستان و همسالان، طغیان علیه والدین، گریز از ناملایمات زندگی، آشفتگی عاطفی، بیگانگی یا طرد شدگی از سوی دیگران، تاریخچه زندگی و صفات شخصیتی را در اعتیاد موثر دانسته می‌شود اما نظریه پردازان دیگری همچون هوارد بكر بر این باورند كه عوامل مذكور برای توصیه اعتیاد كافی به نظر نمی‌رسد و به منظور تبیین اعتیاد باید در جست و جوی عوامل بنیادی آن باشیم.
هوارد بكر، به منظور تعیین این مساله كار خود را با پژوهش روی معتادان به ماری جوانا آغاز كرد و به این نتیجه رسید كه جوانان به صورت ناگهانی، جذب مواد مخدر نمی‌شوند.
بلكه این گروه فرعی است كه آنها را با مواد مخدر آشنا می‌كند و با توصیف‌های مكرری كه از اعضای آن می‌شنوند، به ماهیت و تاثیر مواد پی می‌برند و شیوه استفاده، دفعات و مقدار مصرف مجاز آن را یاد می‌گیرند و در پی آن با حدود و خطرات نیز آشنا می‌شوند، این بدان معنی است كه تعامل شخصی با مصرف كنندگان مواد مخدر (دوستان، همسالان و ... ) موجب می‌شود كه وی در معرض اطلاعات و تجارب مربوط به مواد مخدر قرار گیرد. چنین فرایندی نقش موثر را در تكوین و شكل گیری نگرش مثبت فرد نسبت به مواد ایفاء می‌كند و چنانچه عوامل محیطی مساعد شد، احتمال اعتیاد فرد افزایش می‌یابد. هدف اصلی این تحقیق ساخت آزمون نگرش سنج مواد مخدر با تحلیل عوامل و سنجش روایی و پایایی آن بود به همین منظور تعداد ۹۴۶ دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه شهر تهران ابزار طراحی شده را تكمیل كردند. براساس تحلیل عوامل پاسخ‌های آزمون‌ها ۱۴ مورد از ۵۴ مورد پرسشنامه حذف و در نتیجه پرسشنامه‌ای با ۴۰ سؤال تهیه شد. سپس روایی پرسشنامه از طریق تحلیل مولفه‌های اصلی و به روش چرخش واریماكس و ابلیمین مستقیم و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت.
منبع : سایر منابع


همچنین مشاهده کنید