جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چگونه پزشکان، پزشک مورد نظر خود را می‌یابند؟


چگونه پزشکان، پزشک مورد نظر خود را می‌یابند؟
● چندتوصیه برای دریافت بهترین مراقبت پزشکی
این امر یک راز آشکار است که پزشکان در بیشتر اوقات، مراقبت پزشکی بهتری را نسبت به بیماران عادی دریافت می‌کنند. بخشی از علت این مسئله به نوع حرفه آنان باز می‌گردد. پزشکان برای همکاران خود بیشترین سعی و کوشش را به‌کار می‌گیرند. اما شاید علت دیگر آن، این است که پزشکان می‌دانند چگونه مراقبت‌های پزشکی را به خدمت گیرند. آنها زمان قابل توجهی را صرف می‌کنند تا بهترین پزشک را در حوزه تخصصی مورد نیاز بیابند، بهترین و مناسب‌ترین سؤالات را می‌پرسند و از رمز و راز سیستم مراقبت‌های بهداشتی آگاهند. حتی بیماران عادی که انتخاب‌های محدودی در تعیین برنامه درمانی خود دارند، می‌توانند با دنبال کردن برخی توصیه‌های پایه که از طرف پزشکان تهیه شده است، از مراقبت مناسب‌تری بهره‌گیری نمایند:
۱. از همین حالا شروع کنید.
مهمترین چیزی که هرکس می‌تواند برای سلامتی خود انجام دهد این است که پیش از ایجاد شرایط اضطراری و اورژانس با گروه مراقبت‌های اولیه ارتباط برقرار کند. به این ترتیب است که می‌تواند در شرایط اورژانس و مراجعه به بخش مراقبت‌های فوری (اورژانس) بگوید، برای نمونه، من بیمار آقای دکتر بلانک هستم. در چنین شرایطی مراقبت بهتری دریافت خواهد کرد.
۲. به تابلوهای روی دیوار توجه کنید.
وقتی پزشکان وارد اتاق معاینه می‌شوند، همیشه متوجه تابلوهای روی دیوارند تا بدانند پزشکی که آنان را معاینه می‌کند از کدام دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است. آنان همچنین به‌دنبال مدارک تحصیلی تخصصی و فوق‌تخصصی پزشک در رشته موردنظر آنان نیز هستند. همچنین از همکار خود دربارهٔ استادانی که پزشک معاینه کننده با آنان همکاری داشته و زیر نظر آنان بوده است سؤالاتی می‌پرسند.
۳. در انتخاب بیمارستان دقت کنید.
از پزشک خود درباره بیمارستان‌هائی که در آنها کار می‌ند سؤال کنید. بسیاری از پزشکان، در درمان خود، به‌دنبال پزشکانی هستند که در بیمارستان‌های آموزشی مشغول به‌کارند، زیرا کار کردن در چنین مراکزی نیازمند پشت سر گذاشتن مراحل مختلفی از جمله شرکت در آزمون‌های علمی معتبر و همچنین توصیه‌نامه‌هائی از استادان شناخته شده مراکز آموزشی است.
برخی از پزشکان، پیش از آنکه پزشک درمانگر خود را انتخاب کنند، بیمارستان موردنظر خود را می‌یابند و سپس به‌دنبال شناخت بهتر پزشکانی که در آن مراکز هستند مشغول تحقیق می‌شوند. درمان بیماران در بیشتر مواقع بدون همکاری تیم پزشکی که در بسیاری از موارد برای بیماران شناخته شده نیستند، همچون متخصص رادیولوژی و بیهوشی، ممکن نیست. بنابراین، انتخاب صحیح بیمارستان اطمینان خاطر بیشتری از نظر وجود پزشکان حاذق این رشته‌ها به بیمار می‌دهد.
۴. به‌دنبال متخصص باتجربه
خدمت مورد نیاز پزشکان هرچه که باشد، از کولونوسکوپی گرفته تا اعمال جراحی ارتوپدی، همیشه پزشکان از همکاران خود درباره تعداد مواردی که عمل فوق را انجام داده‌اند سؤال می‌کنند. آنان همیشه به‌دنبال کسانی هستند که تجربه فراوانی درباره خدمت مورد نظر آنان داشته باشند. هر چه تعداد اعمال جراحی و پاراکلینیکی موردنظر بیشتری توسط پزشک انجم شده باشد، اطمینان خاطر بیشتری ایجاد می‌شود.
۵. به جزئیات توجه کنید.
آیا پزشک شما در هر نوبت ویزیت شما را معاینه می‌کند؟ با شما در طول مدت معاینه صحبت می‌کند و هر آنچه را در طول معایناتش به‌دست آورده برای شما توضیح می‌دهد؟ آیا به سخنان شما به‌طور کامل گوش می‌کند یا پی در پی صحبت شما را قطع می‌کند؟
یکی از پزشکان توصیه می‌کند که همیشه درباره وسایلی که پزشک شما را با آنها معاینه می‌کند از او سؤال کنید. برای نمونه در مورد گوشی پزشکی که با آن معاینه می‌شوید از پزشک خود بپرسید که چه ویژگی‌هائی دارد، با مدل‌های مشابه چه تفاوت‌هائی دارد و حدود قیمت آن چه‌قدر است. همچنین به آرم‌های تبلیغاتی روی وسایل پزشکی توجه کنید. اگر نام یک دارو یا آرم تبلیغاتی بر روی آنها دیدید بدانید که به احتمال فراوان، دستگاه معاینه‌گر دستگاه مناسبی نیست. همچنین پیش از استفاده از خدمات پزشکی بیمارستان به جزئیاتی چون تمیزی و بهداشت بیمارستان، رفتار پرسنل با یکدیگر و با بیماران و همچنین میزان هدفمندی و سرعت عمل آنان دقت نمائید. از سایر مواردی که توجه به آنها مهم است می‌توان به بهداشت سرویس‌های بهداشتی، عملکرد آسانسورها و وجود راهنماهای بخش‌ها بر روی دیوارهای مرکز موردنظر اشاره کرد. رعایت صحیح موارد فوق نشان‌دهنده نظم عملکرد سیستم بهداشتی است که شما از آن انتظار دریافت خدمت دارید.
۶. سوابق پزشکی خود را بخواهید.
اگر چه برگ اصلی سوابق پزشکی شما در اختیار بیمارستان و یا تیم پزشکی و پزشک است، پزشکان خوب این مدارک را حق بیمار خود نیز می‌دانند و به همین دلیل از آنها کپی تهیه می‌کنند تا در اختیار بیمار قرار دهند. این حق هر بیمار است تا مدارک پزشکی خود را در اختیار داشته باشد و از آنها استفاده کند.
۷. همیشه برگ یادداشت به همراه داشته باشید:
بیماران باید همیشه در ملاقات‌های خود با پزشکان با یک سری سؤالات اساسی نوشته شده بر روی کاغذ خود را مهیای این دیدار کنند و در مواری که موضوع مورد بحث یک بیماری جدی است بهتر است آنها را همراه داشته باشند تا مواردی را که ممکن است فراموش کنند به یاد آنها آورد. توصیه می‌شود که همیشه در طول اقامت در بیمارستان، یکی از نزدیکان بیمار همراه وی باشد. بیمار باید این را به یاد داشته باشد که وجود یک فکر دوم همیشه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
۸. همیشه بدانید که چه زمانی برای ویزیت‌های دوره‌ای و اعمال جراحی مناسب است.
بهترین وقت برای دیدار با پزشکان، ابتدای ساعات کاری آنهاست که ذهن آماده‌تر و فعال‌تری دارند.
بهتر است از انجام اعمال جراحی غیراورژانس و غیرضروری در روزهای پایانی هفته و همچنین در روزهای تعطیل رسمی خودداری کرد. زیرا در این روزها معمولاً آمادگی کافی برای سرویس‌دهی به بیماران وجود ندارد.
۹. برخورد مناسبی با کادر همراه پزشکان داشته باشید.
پزشکان به قدرت بخش پذیرش بیمارستان‌ها و همچنین منشی‌هائی که وقت پذیرش و ملاقات با پزشک را تنظیم می‌کنند، آگاهند، بنابراین همیشه سعی دارند تا ارتباط دوستانه و درستی با آنان برقرار کنند. همیشه وقتی ارتباط خوبی با این افراد داشته باشید در وضعیت بهتری برای پذیرش در بیمارستان و تنظیم وقت‌های خود خواهید بود.
۱۰. از پرستاران بپرسید.
پرستاران بهترین شاهد و ناظر فعالیت‌های پزشکان در ساعت‌های کاری آنان هستند و همیشه بهتر از هر کسی از توانائی‌های آنان و این‌که کدام پزشک مراقبت بهتری از بیماران خود ارائه می‌کنند آگاهند. برای این‌کار هیچ‌گاه از منشی‌های بخش و کارگران بخش خدمات سؤال نپرسید. بهترین فرد برای راهنمائی، پرستاران مستقیم بیماران بدحال هستند.
۱۱. از خود پزشک بپرسید.
از پزشک بپرسید که اگر مادرش بیمار بود، او را به کدام مرکز انتقال می‌داد. این پرسش، پرسشی بسیار ساده است که پزشکان، در یافتن پزشک موردنظر خود از آن استفاده می‌کنند. پزشکان معمولاً سعی می‌کنند بیمار را به مراکز درمانی که خود یا همکاران نزدیکشان در آنها کار می‌کنند بفرستند اما شاید اگر کمی آنها را تحت‌تأثیر قرار دهید، با شما درباره بهترین تیم پزشکی ممکن همکاری خواهند کرد.
منبع: ریدرز دایجست
منبع : نشریه پزشکی طبیب مردم


همچنین مشاهده کنید