جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

برداشتی از دعای روزهای ماه رمضان


برداشتی از دعای روزهای ماه رمضان
امشب نخستین بار است كه تو را می‏بینم چهره‏ات به زیبایی می‏درخشید. سر بر آسمان برداشته‏ای، هلال ماه را می‏نگری و زمزمه می‏كنی : خدایا این ماه را بر ما به امنیت و ایمان، سلامت و اسلام، عافیت و دفع درد و... نو گردان .
▪اولین روز رمضان بر تو مبارك باد. می‏دانی میهمان چه كسی هستی؟ او كه معبود جهانیان است و عفوكننده گنهكاران. از او درخواست ‏سلامت روزه و شب زنده‏ داریت را بنما!
▪دو روز است كه لب از خوردن فرو بسته‏ای. تلاش كن تا به خشنودی پروردگارت نزدیك تر و از خشم او دور شوی. از مهربان ترین مهربانان توفیق خواندن آیاتش را طلب كن!
▪امروز سوم رمضان است. برای تیزهوشی و بیداریت دعا كن و از هر چه در آن بی ‏خردی و اشتباه‏ است ‏بپرهیز. سهمت را از خیر و بركت این ماه افزون تر بخواه كه او بخشنده ‏ترین بخشندگان است.
▪ چهار روز است كه درهای آسمان به رویت گشوده شده. برای بر پاداشتن فرمان و دستور خدا برخیز آنگونه كه شایسته است و سپاسگزارش باش. بی‏شك پروردگارت به احوال تو بیناترین بینایان است.
▪پنجمین روز رمضان است و میزبان گوش به دل تو دارد. دست ‏به دعا بردار: خدایا در این ماه مرا از آمرزش خواهان، از بندگان شایسته فرمانبردارت، از اولیاء مقرب درگاهت، از... قرار ده.
▪شش روز است صبرت را می‏آزمایی. تردید، لحظه‏ای تو را وانمی گذارد. از نافرمانی او می‏ترسی، از تازیانه‏های عذابش بیمناكی، از موجبات خشمش گریزانی... و سخت دوستش داری كه نهایت اشتیاق مشتاقان است.
▪هفت روز تشنگی جسم را تاب آوردی و جانت را به ذكر او سیراب ساختی. از هر چه سستی و لغزش است ‏به راهنمای گمراهان پناه ببر!
▪هشتم رمضان آمده. مبادا مهرت را از یتیمان دریغ كنی. طعامت را با آنان تقسیم كن. سلامت را آشكار كن و همنشینی با كریمان را بیاموز!
▪نه روز است ‏با روزه ‏دارانی. رحمت گسترده او را دریافته‏ای؟ دلیل های درخشانش را دیده‏ای؟ اسباب خشنودیش را فراهم ساخته‏ای؟ او آرزوی مشتاقان است.
▪ یك سوم رمضان گذشت. بر خدا توكل كن تا از سعادتمندان درگاه و مقربان پیشگاهش باشی. او را بطلب كه هدف نهایی جویندگان است.
▪ یازدهم رمضان است. از او بخواه كه تو را دوستدار احسان و نیكی گرداند و از فسق و نافرمانی دور شوی. از او بخواه كه سوز آتش را بر تو حرام گرداند. او فریادرس فریاد خواهان است.
▪دوازده روز از رمضان می‏گذرد. جامه ستر و عفاف برازنده‏ات باد. قناعت را پیشه كن و عدالت و انصاف را از نظر دور مدار.
▪امروز، سیزدهمین روز رمضان است. و تو سعادتمندتر از دیگرانی، اگر از آلودگی پاك شوی و بر مقدراتت ‏شكیبایی ورزی، اگر پرهیزكار باشی و همزبانی با نیكان را برگزینی.
▪چهارده روز است كه میهمان خدایی! پروردگاری كه عزت ‏بخش مسلمانان است و تو را از خطا و لغزش باز می‏دارد. امید كه هدف بلاها و آفات قرار نگیری.
▪رمضان به نیمه رسید. خدایا! اطاعت فروتنان را روزی ما بگردان و سینه‏مان را برای بازگشت‏ به سوی خویش گشاده ساز! ای امان ‏بخش آنانی که می ترسند!
▪شانزدهم رمضان است. مهیا شو تا همراهی نیكان كنی، از اشرار دوری گزین و ساكن منزل امن آرامش شو!
▪ هفده روز است رمضانی شده‏ای، و بهره‏مند از راهنمایی‏های پروردگارت. از او - كه داناست ‏ به آنچه در دل توست و بی‏نیاز است از سؤال و تفسیر- بخواه تا حاجات و آرزوهای تو را برآورد.
▪هجده روز را پشت ‏سر گذاشته‏ای. چه بركتی است در سحرهای رمضان، چه نوری است در دل های رمضانیان، و چه لذتی است در پیروی او كه روشنی ‏بخش قلب های عارفان است!
▪ امروز نوزدهم رمضان است. تنها خدا می‏داند بر ما چه گذشته و قدرمان چه بوده . ای هدایت‏ كننده مهربان به سوی حقیقت آشكار، راهنمایمان باش!
▪بیست روز از رمضان می‏گذرد. فرصت مناجات را از دست مده از او كه آرامش را در دل های مؤمنان فرو می‏فرستد طلب گشایش درهای بهشت را برای امشب و همیشه بنما!
▪قدری دیگر گذشت امروز بیست و یكم رمضان است. راه تسلط شیطان را بر خود ببند و دلیلی برای رسیدن به خشنودی او بیاب!
▪برای بیست و دومین بار او را بخوان: ای پاسخ دهنده دعای درماندگان، فضل و بركت‏ خود را بر ما نازل فرما و ما را در دل رضوانت ‏ساكنمان گردان!
▪باورت می شد که توفیق سه « قدر» را داشته باشی؟ از او كه لغزش های گنهكاران را نادیده می‏گیرد تمنا كن تا تو را نیز در این ماه از گناهان شستشو دهد و از عیبها پاكت گرداند.
▪بیست و چهار روز از رمضان گذشت. پناه ببر به او از آنچه بیازاردش و پیرویش كن در آنچه فرمانت داده. هزار بار نامش را فریاد كن که بخشنده ‏ترین است ‏به درخواست‏ كنندگان.
▪ می‏دانم دلت گرفته پنج روز بیشتر به پایان رمضان نمانده و تو همچنان به دوستداری دوستان او و دشمنی دشمنانش می‏اندیشی. پیمان سبزت جاودانه باد!
▪امروز كه بگذرد تنها چهار سحر دیگر با هم بیدار می‏شویم. ای كاش در این ماه تلاشمان مورد تقدیر قرار گیرد و گناهانمان آمرزیده گردد، عملمان پذیرفته شود و عیب هایمان پوشیده بماند!
▪دیشب آخرین شب «قدر» بود. از رافت پروردگار دور نیست كه عذرهایمان را پذیرفته باشد و امورمان را به سوی آسانی پیش براند. آری او نسبت به بندگان صالحش مهربان ترین است .
▪روز ما چه زود می‏گذرد و سخت است ‏به این روزها، زندگی را گذراندن. دو روز دیگر رمضان می‏رود. نكند از انجام مستحبات و نوافل بی ‏بهره مانده باش.
▪تنها یك روز مانده، امروز بیست و نهم رمضان است : خدایا ما را در این ماه به مهر خود فراگیر و دل هامان را از تیرگی های تهمت پاك گردان! ای مهربان به بندگان مومن!
▪امشب هنگامه وداع است. چه لذتی داشت آمدن رمضان و چه دردی است رفتنش. دل بسته‏ایم كه پذیرای بندگی مان گردد و بهره طاعتمان، خشنودی او و رسول پاكش باشد.
منبع : تبیان


همچنین مشاهده کنید