جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نبردهای سنگین زمینی در جنوب لبنان


نبردهای سنگین زمینی در جنوب لبنان
هنوز چند ساعت از اعلام آتش بس موقت و ۴۸ ساعته اسرائیل نگذشته بود كه حملات هوایی و زمینی اسرائیل به لبنان آغاز شد و حزب الله نیز موشك های خود را روانه شهرك های شمال اسرائیل ساخت. ظاهرا انگیزه های دو طرف برای ادامه جنگ در لبنان آنچنان قوی و نیرومند است كه حتی فجایعی چون قانا كه طی آن ۳۴ كودك قربانی آتش جنگ شدند نمی تواند طرف های درگیر را به انصراف از جنگ وادار سازد. در آخرین ساعت های روز دوشنبه منابع عربی و اسلامی به نقل از جنبش حزب الله گفتند یك ناوچه اسرائیلی هدف قرار گرفته و منهدم شده است. این خبر تاكنون از سوی منابع اسرائیلی تایید نشده است.
در ادامه این خبر، خبرهای دیگری نشان می داد كه اسرائیل به طور موقت حملات هوایی خود را متوقف و در عوض حملات زمینی گسترده ای را در جنوب لبنان و نزدیكی مرزهای سوریه تدارك دیده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه درگیری های شدیدی دیروز در محورهای الطیبه العدیسه كفر كلا و عیتا الشعب در جنوب لبنان جریان داشت و منابع نزدیك به حزب الله گفتند ضمن متوقف كردن پیشروی اسرائیل موفق شده اند سه دستگاه تانك و بولدوزر ارتش اسرائیل را منهدم كنند. در همین حال جنگنده های اسرائیلی شش بار در طول رودخانه لیطانی در جنوب لبنان و سه بار منطقه بقاع و شش بار هم روستای شرق شهر صور در جنوب لبنان را بمباران كردند. در یك خبر دیگر شبكه الجزیره از حملات شدید هوایی اسرائیل به منطقه الهرمل در شمال بقاع و نیز حمله هوایی به بعلبك در مجاورت مرز لبنان و سوریه خبر داد.
جنگنده های اسرائیلی طی دو روز گذشته مناطق البیاضه و المنصور در جنوب لبنان و منطقه جنیتا در مرز با سوریه را هم بمباران كردند. به این ترتیب اسرائیل با كاهش حملات هوایی خود به شهرهای مركزی لبنان تصمیم گرفته است از جهت مرزهای زمینی در جنوب شرق لبنان پیشروی كند. اسرائیل می گوید می خواهد تا آن سوی رودخانه لیطانی در جنوب لبنان را پاكسازی كند. از آنجا كه این منطقه در نزدیكی مرزهای سوریه قرار دارد احتمال ورود سوریه به درگیری ها را نیز مطرح می سازد. دیروز خبرهایی بود كه سوریه به ارتش خود اعلام آماده باش داد و اسرائیل نیز حزب الله را متهم ساخت كه می خواهد این رژیم را با سوریه درگیر كند. در همین رابطه وزیر دفاع اسرائیل پیوسته بر عدم تصمیم اسرائیل برای جنگ با سوریه تاكید می ورزد و برخی منابع نیز از دیدارهای پنهان بین سوریه و آمریكا برای تغییر نقش سوریه در منطقه خبر می دهند.
●ادامه نبرد زمینی
حزب الله لبنان دیروز اعلام كرد در درگیری های جنوب سه سرباز اسرائیلی را كشته است. در همین حال منابع اسرائیلی گفتند ۲۰ تن از نیروهای وابسته به حزب الله را كشته اند اما این خبر از سوی حزب الله تاكنون تایید نشده است. دیروز حزب الله چندین موشك كاتیوشا به شهرك یهودی نشین «المطله» شلیك كرد. در همین رابطه محمد رعد یكی از فرماندهان یگان موشكی حزب الله گفت: در پاسخ به جنایت قانا، نیروی مقاومت حزب الله حجم و برد موشك های خود را افزایش داده است. وی گفت این حجم به طور متوسط در دو روز گذشته از مرز ۲۰۰ موشك گذشته است. روزنامه هاآرتص نیز دیروز تایید كرد كه چندین گلوله خمپاره حزب الله به منطقه ای در «قلیله» فرود آمده است. اسرائیل می گوید تاكنون توانسته است دو سوم از توان موشكی حزب الله را نابود كند. اما سیدحسن نصرالله هفته گذشته در سخنانی اسرائیل را به موشك هایی با برد بیش از «حیفا» تهدید كرد و در ادامه این تهدید حزب الله موشكی را به شهرك عفوله در ۵۰ كیلومتری مرزها با لبنان شلیك كرد.
این دورترین نقطه ای است كه تاكنون موشك های حزب الله به آن شلیك شده است. به نظر می رسد در ادامه حملات موشكی حزب الله، اسرائیل تصمیم به پاكسازی مناطق جنوب لبنان گرفته باشد.دیروز كابینه اسرائیل تصویب كرد كه ارتش برای اشغال مجدد لبنان از نیروی زمینی بیشتر استفاده كند. در همین زمینه ارتش اسرائیل گروه جدیدی از نیروهای احتیاط را به خدمت فراخواند. كابینه اسرائیل پس از یك نشست چهار ساعته و تنها با یك رای مخالف، گسترش عملیات زمینی در جنوب لبنان را تایید كرد. همچنین ایهود اولمرت با رد پیشنهاد آتش بس فوری و تاكید بر ادامه حملات به لبنان گفت: تا زمانی كه تهدیدهای امنیتی از بین نرفته باشد، حملات اسرائیل ادامه خواهد یافت. اولمرت افزود: ما مصمم هستیم در این نبرد پیروز شویم و هدفمان را كه زیستن در شرایط عاری از ترور است رها نمی كنیم.
وی در سخنانی سكوت كشورهای عرب را به نوعی حمایت از اقدامات اسرائیل توصیف كرد و بار دیگر آزادسازی دو سرباز اسرائیلی را خواستار شد. اولمرت گفت ما این جنگ را رها نمی كنیم چون هنوز موشك ها و راكت ها بر ما می بارد. یكی از وزرای كابینه نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت كه حملات هوایی پس از ۴۸ ساعت دوباره از سر گرفته خواهد شد. اسرائیل در نبرد زمینی خود می خواهد منطقه ای حائل تا فاصله دو كیلومتری جنوب لبنان را به وجود آورد كه در آن هیچ اثری از حزب الله نباشد. از سوی دیگر عمیر پرتز وزیر جنگ اسرائیل با نفی هر گونه طرحی برای جنگ با سوریه گفت اسرائیل هر خودرویی را كه از سوریه به لبنان سلاح حمل كند، هدف قرار خواهد داد. اسرائیل مدعی است كه سوریه اجازه می دهد تا سلاح های ساخت ایران از خاك این كشور به لبنان ارسال شود. این رژیم می گوید به ۱۰ تا پانزده روز زمان احتیاج دارد تا نیروهای حزب الله را بتواند از مرز عقب براند. با این حال یك وزیر كابینه اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفت: نیروهای مسلح اسرائیل قادر به نابود كردن تمامی قابلیت های موشكی حزب الله نیستند.
●آماده باش ارتش سوریه
بشار اسد از نیروهای مسلح این كشور خواست تا در حالت آماده باش باشند. به گزارش خبرگزاری سوریه بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سخنرانی اش در برابر نیروهای مسلح این كشور به مناسبت شصت و یكمین سال تاسیس ارتش این كشور با اشاره به شرایط جهان و چالش های منطقه گفت: شهادت در آزادی و پیروزی است. اسد افزود: جنگ و كشتار دسته جمعی اسرائیل علیه ملت های فلسطین و لبنان بسیار وحشتناك است و لبنان در حال حاضر با تجاوزات علنی و حملات هوایی زمینی و دریایی دشمن روبه رو است. وی گفت: اسرائیل وحشتناك ترین جنایت ها را در لبنان صورت می دهد و نه تنها به مردم بلكه به زیربناهای این كشور نیز رحم نمی كند. رئیس جمهور سوریه بیان داشت: اسرائیلی ها برای مردم لبنان بذر كینه می پاشند و تمام اماكن مسكونی در لبنان را با نقض قوانین بین المللی و تمام ارزش های اخلاقی بمباران می كنند. وی افزود: این تجاوز، كشتار و نابودی یك اقدام برنامه ریزی شده است كه بسیاری از كشورهای بزرگ نیز كه در جامعه جهانی نفوذ دارند در این اقدام دست دارند. اسرائیل با این اقدامات قوانین و قطعنامه های جهانی را نادیده می گیرد. اسد خاطرنشان كرد: اسرائیل با این روند كشتار، آزادی و خواسته های مردم را هدف قرار داده است و سعی دارد به منظور طرح های توسعه طلبانه و تسلطش بر منطقه و تقسیم بندی و شكست معنویات در منطقه قبل از تقسیم بندی جغرافیایی، تمام گروه های مقاومت را نابود كند. این همان تسویه حساب دشمن اشغالگر است كه هنوز مرگ خودش را و خروجش از جنوب لبنان را در اثر حملات مقاومت از یاد نبرده است. رئیس جمهور سوریه افزود: اتحاد ملت از هر چیزی قوی تر و ماندگارتر است. این زمان، زمان مقاومت مردمی و ملی است كه می توان از طریق آن اشغالگران را درهم شكست. وی افزود: اسرائیل تنها كشور منطقه است كه دست به تجاوزگری می زند و كشورهای دیگر را اشغال می كند و هزاران اسیر را در زندان های خود زندانی كرده است و همین اسرائیل قبل از تمام اینها خاك فلسطین را اشغال كرد. رئیس جمهور سوریه خاطر نشان كرد: سوریه در كنار كشورهای هم پیمان خود می ایستد و برای دفاع از آزادی لبنان و سوریه شهدایی را تقدیم می كند. در واقع آزادی همانند قبل قوی ترین قدرت و برنده ترین ابزار است كه آزادانه در كنار ملت فلسطین و لبنان خواهد ایستاد.●اسرائیل مانع كمك رسانی به جنگ زدگان
با وجود ادامه حملات اسرائیل علیه هدف هایی در خاك لبنان، ساكنان مناطقی كه شاهد درگیری شدید جنگی بوده با استفاده از كاهش موقت عملیات نیروی هوایی درصدد گریز از این مناطق برآمده اند.درحالی كه از بامداد روز سه شنبه ۱ اوت هواپیماهای نظامی اسرائیل به هدف هایی در خاك لبنان حمله كرده اند، گزارش شده است كه گروهی از ساكنان روستاها و شهرك های جنوب این كشور كه گاه چندین روز را زیر بمباران در پناهگاه ها سپری كرده اند می كوشند به نقاط امن تر بگریزند.در عین حال منابع سازمان ملل متحد اعلام داشته اند كه اعلام توقف چهل و هشت ساعته حملات هوایی باعث بهبود دسترسی سازمان های بین المللی امدادرسانی به جنگ زدگان مناطق جنوبی لبنان نشده است.
به گفته این منابع كاروان هایی حامل كمك های بشردوستانه برای دریافت اجازه عبور امن از مناطق جنگی باید از سه روز قبل مسیر حركت خود را به اطلاع فرماندهی ارتش اسرائیل برسانند و فرصت دوروزه اعلام شده برای این منظور كافی نبوده است و در حال حاضر سه كاروان حامل مواد غذایی و سایر مایحتاج جنگ زدگان كه درصدد عزیمت از بیروت به سوی مناطق جنوب لبنان بوده اند مجوز عبور امن دریافت نكرده اند.روز دوشنبه ۳۱ ژوئیه، سرانجام دو كاروان حامل اقلام امدادی توانست پس از چندین روز به سوی بندر جنگ زده صور حركت كند اما به دلیل آسیب شدیدی كه بمباران اسرائیل به جاده های اصلی وارد كرده این كاروان ناگزیر شد با عبور از راه های فرعی و طی مسیری طولانی به مقصد برسد.سرپرست عملیات امدادرسانی سازمان ملل در لبنان نیز در مصاحبه با بی بی سی گفته است كه در شرایط فعلی انتظار می رود بخش اعظم برنامه های كمك به جنگ زدگان به دلیل اتمام سوخت مورد نیاز كامیون ها كاملا متوقف شود. همچنین هواپیماهای حامل كالاهای مورد نیاز جنگ زدگان نیز در ورود به لبنان با دشواری هایی مواجه بوده اند.
بلژیك گفته است كه ارتش اسرائیل از تضمین امنیت پرواز دو فروند هواپیمای كمك رسانی كه درصدد عزیمت به لبنان بودند خودداری ورزیده است.در مورد تلفات جنگ لبنان كه از روز ۱۲ ژوئیه و در پی به گروگان گرفتن دو نظامی اسرائیلی توسط حزب الله آغاز شد، به گفته مقامات لبنانی تاكنون حدود ۷۵۰ نفر، كه اكثرا غیرنظامی بوده اند، در اثر حملات هوایی و توپخانه اسرائیل كشته شده اند و این آمار شامل ناپدیدشدگانی هم می شود كه احتمالا در زیر آوار مدفون هستند.تلفات اسرائیل ۵۱ نفر از جمله ۱۸ غیرنظامی است كه در اثر موشك باران حزب الله جان خود را از دست داده اند.
●افزایش فشارها برای برقراری آتش بس
در حالی كه تقاضاهای جهانی برای برقراری آتش بس فوری در لبنان به دلیل مخالفت آمریكا و اسرائیل با ناكامی مواجه شده اند، سازمان ها و شخصیت های منطقه ای و بین المللی همچنان بر ضرورت توقف حملات اسرائیل و برقراری آتش بس در لبنان پافشاری می كنند. به گزارش خبرگزاری آلمان، قرار است رهبران كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی نشستی اضطراری را در كوالالامپور پایتخت مالزی با محوریت درخواست آتش بس فوری در جنگ اسرائیل علیه لبنان برگزار كنند. بنابر این گزارش سیدحمید البار وزیر خارجه مالزی كه كشورش ریاست سازمان كنفرانس اسلامی را برعهده دارد، اعلام كرد بیش از ۱۵ تن از سران كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی حضورشان را در این نشست اضطراری یك روزه كه پنجشنبه برگزار می شود، تایید كرده اند.
قرار است رهبران و نمایندگان دولت ها بیانیه ای را با درخواست آتش بس فوری و همچنین مباحثه درباره تشكیل نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان صادر كنند. وزیر خارجه مالزی گفت: ما نیروی حافظ صلح سازمان ملل را خواستاریم نه نیرویی كه اختیار سازمان ملل را در دست خود داشته باشد. ما می خواهیم چنین نیرویی شامل مشاركت كشورهای اسلامی نیز باشد. انتظار می رود عربستان، ایران، اندونزی، آذربایجان، برونئی، بنگلادش، پاكستان و تركیه از جمله شركت كنندگان در این نشست باشند. البار تاكید كرد كه اسرائیل باید به ارزش ها و معیارهای بین المللی مقید باشد و حق دفاع از خود نباید اختیار تامی به شما برای انجام هر اقدامی كه دوست دارید بدهد. در همین حال عبداالله احمد بداوی نخست وزیر مالزی نیز اعلام كرد كه وی به اعمال فشار برای برقراری آتش بس در این بحران ادامه می دهد اما در عین حال درخواست گروه های مذهبی خاص را برای تحریم كالاهای انگلیسی یا آمریكایی به نشانه اعتراض به مواضع این كشورها رد كرد و گفت: ما نباید به گونه ای حرف بزنیم كه مجبور به پس گرفتن آن شویم.
از سوی دیگر سازمان دفاع از قربانیان خشونت با محكوم كردن حملات اخیر اسرائیل به لبنان، خواستار آتش بس بدون قید و شرط و خروج نیروهای خارجی از مرزهای جنوب لبنان و دخالت سازمان های بین المللی جهت ایجاد صلح پایدار در منطقه خاورمیانه شد. در بیانیه این سازمان ضمن اشاره به فاجعه اخیر قانا آمده است: این بار نیز شورای امنیت تشكیل جلسه داد اما نتوانست هیچ قطعنامه ای صادر كند و تنها با بازماندگان اظهار همدردی كرد. سازمان دفاع از قربانیان خشونت به عنوان یك سازمان حقوق بشری، حملات اخیر را به شدت محكوم كرده و مصرانه خواستار آتش بس بدون قید و شرط و دخالت سازمان های بین المللی برای ایجاد صلح پایدار در خاورمیانه شده است.
●اظهارات دبیركل اتحادیه عرب
عمرو موسی دبیركل اتحادیه عرب بیانیه شورای امنیت در قبال جنگ اسرائیل علیه لبنان را ناكافی دانست و گفت: شورای امنیت باید صرف نظر از موضع گیری كشورهای عضو، حتی كشورهای عضو دائم، به مسئولیت هایش عمل كند. وی با بیان اینكه شورای امنیت در حال حاضر از بحران عدم اعتماد كشورها رنج می برد، گفت: این مسئله برای شورای امنیت كه شاخه اصلی نظام بین المللی در راستای حفظ صلح و امنیت جهانی است، بسیار خطرناك است و شورای امنیت در این امتحان با نمره بسیار عجیبی رد شد. دبیركل اتحادیه عرب درخصوص اینكه آیا زمان بازنگری در روابط كشورهای عربی و آمریكایی فرانرسیده است، گفت: ما نسبت به حمایت از تجاوزات اسرائیل و دادن فرصت زمانی كافی به اسرائیل بسیار ناراضی هستیم. به گفته وی تجاوزات اسرائیل و نابودی زیربناهای اساسی لبنان و كشتار مردم بی گناه بدون پاسخ باقی نخواهد ماند و نوعی بسیج ملی و رسمی از سوی كشورهای عربی در قبال این موضع گیری خطرناك به وجود خواهد آمد.در همین حال نشست سران سازمان طوایف مسیحی و مسلمان لبنان روز سه شنبه دیروز با صدور بیانیه ای به كار خود پایان داد. در بیانیه پایانی این نشست بر حمایت قاطع تمام طوایف مسلمان و مسیحی لبنان از مقاومت ارتش لبنان و نیروهای حزب الله لبنان تاكید شده است. به گزارش شبكه تلویزیونی الجزیره، محمد اسماك دبیركل سازمان سران طوایف مسیحی و مسلمان لبنان با قرائت بیانیه پایانی تاكید كرده است سران طوایف مسلمان و مسیحی لبنان، اسرائیل را مسئول اصلی جنگ و كشتار در لبنان می دانند و خواستار توقف فوری این جنگ و عقب نشینی اسرائیل از مناطق اشغال شده لبنان هستند.از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد: نتایج یك نظرسنجی كه دیروز منتشر شد، نشان داد كه به رغم حمله اسرائیل به روستای قانا كه به كشته شدن ۵۲ غیرنظامی انجامید، اكثر اسرائیلی ها موافق تداوم حمله علیه حزب الله هستند. در این نظرسنجی ۶۱ درصد شركت كنندگان در پاسخ به اینكه اسرائیل پس از حمله قانا چه كار باید بكند، خواستار تداوم حملات بدون هیچ گونه وقفه و ۲۹ درصد خواستار توقف ۴۸ ساعته حملات هوایی شدند. در این نظرسنجی ۸۰ درصد پاسخگویان گفتند كه از حمله سه هفته ای اسرائیل به لبنان خشنود هستند. این در حالی است كه تنها ۱۳ درصد پاسخگویان از این حملات ابراز نارضایتی كردند.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید