پنج شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ / Thursday, 17 January, 2019

سال ۱۹۷۸؛ نوفل لوشاتو


سال ۱۹۷۸؛ نوفل لوشاتو
مسئله مهم در اندیشه سیاسی امام(ره) این بود كه حكومت اسلامی بر محور ولایت فقیه كه به منزله یك امر واجب و ضروری پذیرفته شده بود، باشد. اما نحوه تشكیل حكومت اسلامی و شكل آن به خواست و آرای مردم موكول شده بود. یعنی امام(ره) بر این نظر بود كه باید نحوه تشكیل حكومت اسلامی را بعد از سرنگونی رژیم پهلوی به رأی گذاشت، نه اصل تشكیل حكومت اسلامی را. چنانكه اساساً اصل نهضت و قیام مردم به رهبری ایشان با هدف و بر مبنای تحقق اصول اسلامی آغاز شده بود.
اگرچه علت سفر امام(ره) به فرانسه و انتخاب این كشور، كمتر مورد بررسی و تحقیق تاریخی قرار گرفته است و كمتر منبع مشروحی به این موضوع و تأثیرات آن پرداخته است اما بررسی پیام ها و مصاحبه های امام در پاریس گویای این است كه تصمیم ایشان برای اقامت در پاریس، كوتاه و موقتی بوده و همواره اشاره می كرد كه مكان برای من مطرح نیست و تأكید بر این كه در اولین فرصت كه امكان فعالیت در یك كشور اسلامی داشته باشم به آنجا می روم.
اما علت اصلی را در خفقان و بسته بودن فضای سیاسی عراق باید جست كه امام آن را مستعمره شاه و آمریكا خطاب می كند. امام، مهاجرت به فرانسه را سفر به كشوری می دانست كه در آن آزادی عمل بیشتری برای فعالیت دارد و تأكید می كند كه اگر محدود بكنند، ما در فرانسه نمی مانیم و به جای دیگری خواهیم رفت. لكن برای فرانسه، صورت خوشی نخواهد داشت. (۳)
همچنین ایشان در سخنان خود در دهم مهرماه ۵۸ اشاره می كند كه اگرچه سفر به فرانسه از پیش برنامه ریزی نشده بود اما پاریس را از آن جهت انتخاب كرده كه مانند عراق وابسته به ایران و مستعمره ایران نیست؛ چرا كه در آن دوره، دولت عراق از آمریكایی ها به شدت دستور می گرفت و فضای خفقان موجود در ایران، همچنان در عراق نیز حاكم بود. پس از سفر نیز اگرچه دولت فرانسه برای اقامت امام شرطی نكرد، اما در آغاز امام را در خصوص مصاحبه با رسانه ها محدود كرد، اما بعد این محدودیت نیز برداشته شد و دولت فرانسه نخواست و نتوانست پاسخگوی محدودیت آزادی امام در افكار عمومی جهان باشد.
●بیان ماهیت جمهوری اسلامی
شخصیت كاریزماتیك یك رهبر روحانی و سیاسی، عملكرد او، سخنانش و نوع دیدگاه هایش برای خبرنگاران، محققان و حتی سیاسیون غربی به شدت جذاب و جالب ارزیابی شده است. خصوصاً صبح ژانویه ای كه امام در شب میلاد مسیح(ع)، دستور داده بود بین همسایه ها شیرینی و هدیه توزیع شود، موج مثبتی در میان افكار عمومی فرانسه و بعد تمام اروپائیان ایجاد كرد و از فردای آن روز گروه های مختلف رسانه های غربی برای شناخت بیشتر از این شخصیت سیاسی و افكارش به نوفلوشاتو می آمدند. از سویی در كنار تمام دیدارها، مصاحبه ها، پیام ها و هدایت انقلاب و مبارزات مردمی در ایران، امام همچنان به ترسیم و تكمیل اندیشه حكومتی خود كه از سال ها پیش در نجف آغاز شده بود، تأكید داشت.
با توجه به این نكته كه بعد از تبعید امام(ره) به خارج از كشور، رژیم پهلوی از شدت اعمال و اقدامات ضددینی و ملی خود نكاست و تلاش كرد تا هرچه بیشتر زمینه را برای به حاشیه راندن دین از متن جامعه و عملی كردن مسئله جدایی دین از سیاست فراهم كند. به همین دلیل امام از همان آغاز با این كه در دوران تبعید به سر می برد، تلاش كرد، ضمن اذعان به پیوند عمیق بین دین و سیاست آن را دكترین قابل اجرا معرفی كند. حضور امام(ره) در یك كشور اروپایی بهترین فرصت برای تكمیل این دكترین و تبلیغ آن از رسانه های غربی شد.
این كه از تكمیل اندیشه و تغییر شیوه رژیم حكومتی امام در پاریس سخن می رود، به دلیل آن است كه بعضی تمایزهای طرح حكومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه در نجف را با مواضع امام در طرح حكومتی با عنوان جمهوری اسلامی در پاریس در تعارض می دانند و همین امر را دستمایه بعضی چالش ها و تفسیرهای غلط قرار می دهند.
امام(ره) پیش از رفتن به فرانسه در مواضع خود از حكومت اسلامی و حاكمیت ولایت فقیه بحث می كرد اما درباره برقراری جمهوری اسلامی سخنی به میان نمی آوردند، ولی بلافاصله بعد از استقرار در پاریس، امام در مصاحبه ها، اعلامیه ها و موضع گیری های انقلابی و سیاسی خود، هدف اصلی نهضت اسلامی مردم ایران را ساقط كردن رژیم سلطنتی پهلوی و برقراری جمهوری اسلامی ذكر كرد.
امام در مصاحبه ای با رادیو و تلویزیون اتریش در دهم آبان ماه ۵۷ در پاسخ به سؤالی درباره تغییر و تحولات آینده ایران گفت: با قیام انقلابی ملت، شاه خواهد رفت و حكومت دموكراسی و جمهوری اسلامی برقرار می شود. در این جمهوری یك مجلس ملی، مركب از منتخبین واقعی مردم، امور مملكت را اداره خواهند كرد... با استقرار جمهوری اسلامی ساختمان واقعی و حقیقی كشور شروع خواهد شد. (۴)
مسئله مهم در اندیشه سیاسی امام این بود كه حكومت اسلامی بر محور ولایت فقیه كه به منزله یك امر واجب و ضروری پذیرفته شده بود، باشد. اما نحوه تشكیل حكومت اسلامی و شكل آن به خواست و آرای مردم موكول شده بود. یعنی امام بر این نظر بود كه باید نحوه تشكیل حكومت اسلامی را بعد از سرنگونی رژیم پهلوی به رأی گذاشت، نه اصل تشكیل حكومت اسلامی را. چنانكه اساساً اصل نهضت و قیام مردم به رهبری ایشان با هدف و بر مبنای تحقق اصول اسلامی آغاز شده بود.
چنانكه امام (ره) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در پاریس از خط مشی یك حكومت اسلامی گفت: حكومت اسلامی، حكومتی است بر پایه قوانین اسلامی. در حكومت اسلامی، استقلال كامل حفظ می شود. ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم. جمهوری، فرم و شكل حكومت را تشكیل می دهد و اسلامی، یعنی محتوای آن فرم كه قوانین الهی است. (۵)
همچنین امام در یكی از مهم ترین پیام های خود در پاریس كه در آبان ۵۷ به مناسبت كشتار مردم در دانشگاه تهران توسط نیروهای نظامی در سالروز تبعید امام صادر شد، صریحاً بیان می كند:
هدف اسلامی ما برچیده شدن رژیم سلطنتی و سرنگونی سلطنت سلطه پهلوی است كه غیرقانونی و غیرشرعی بودن آن بر همه روشن است و خیانت و جنایت بی پایان آن روشن تر و ملت ایران با هر طرحی كه لازمه اش بقای نظام شاهنشاهی و حفظ سلسله پهلوی است، مخالف است... نظام حكومتی ایران جمهوری اسلامی است كه حافظ استقلال و دموكراسی است و بر اساس موازین و قوانین اسلامی اعلام می شود و ما این پیشنهاد را در آتیه نزدیك به آرای عمومی رسماً مراجعه می كنیم... (۶)
این نگاه و بیان و اندیشه امام در پاریس مهم ترین پرسش خبرنگاران و سیاسیون بود كه ماهیت جمهوری اسلامی چیست؟ ایشان حتی بیان كرد كه امروز در جهان آن چیزی كه مقصود ما از جمهوری اسلامی است، دیده نمی شود و هیچ یك از خصوصیات اصولی جمهوری اسلامی در حكومت های عربستان یا جمهوری های مسلمان الجزیره و... وجود ندارد و اعلام كرد كه قرار است در ایران حكومتی مستقر شود كه اسلام تمام شئون حد و مرزهای آن را تعیین و تعریف كند، در عین این كه دقیقاً باید به آرای عمومی در همه جا، احترام گذاشته شود.(۷)
●پایان سال های تبعید
بالاخره مبارزات سال های تبعید از ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶ با ۸۵ روز زندگی رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در فرانسه به پایان رسید. ۸۵ روزی كه گذشته از تهیه۴۵۰ مصاحبه و دیدار تلویزیونی با وی كه برابر روزی ۵ مصاحبه بود، باعث تكثیر انقلاب اسلامی در جهان غرب و انعكاس نظرات سیاسی- اسلامی امام شد.
روزهایی كه قلب انقلاب مردمی ایران در نوفلوشاتو می زد تا این كه در روز ۱۲ بهمن۵۷ به وطن بازگشت و سفر طولانی سال ها تبعید به آغاز حضور در وطن و ادامه رهبری انقلاب اسلامی ایران انجامید.

محمدرضا اسدزاده
منابع و مآخذ:
۱ - پیام به ملت ایران- ۱۴/۷/۵۷- صحیفه امام- جلد ۳- صفحه ۴۸۱ و ۴۸۲
۲ - مجموعه زندگی امام با عنوان روح الله- ساخته شبكه العالم- CD پنجم
۳ - مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف- صحیفه امام- جلد ۵- صفحه ۱۷۹
۴ - صحیفه امام- جلد ۴- صفحه ۲۴۴
۵ - صحیفه امام- جلد ۵- صفحه ۳۹۸
۶ - صحیفه امام- جلد ۴- صفحه ۳۰۹ و۳۱۰
۷ - مصاحبه با روزنامه ایتالیایی پائزه سرا- ۱۱/۸/۵۷- صحیفه امام جلد ۴ صفحه ۲۶۶
۸ - با استفاده از كتاب مواضع امام خمینی- نوشته جعفر قلی پور- مركز اسناد انقلاب اسلامی

منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

به مناسبت یکصد و بیست و پنجمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق

به مناسبت یکصد و بیست و پنجمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق
رادمردان تاریخ این مرز و بوم همواره آرزومند آن بوده اند که ملت ایران، رها از باورهای جزمی و خرافی که رنگ تقدس به افراد می بخشند، اندیشه ها را پاس بدارند و افراد را فقط با پیروی آگاهانه از اندیشه و تعالیم ارزشمندشان ارج نهند اما واقعیتی تلخ در دوران های مختلف تاریخ این سرزمین رخ نموده است. سرزمینی که شاید نادره مرز و بومی باشد با دوگوهر؛ گوهر یکتاپرستی در دین باستان خود، در آموزه های زرتشت و گوهر یکتاپرستی در دین توحیدی اسلام.
تلخی گزنده این واقعیت جان غیورمردان و زنان مبارز راه استقلال و آزادی را آزرده و دغدغه همیشگی روشنفکران دینی بوده است.بیان علمی این واقعیت تلخ در حوزه «پاسخ به نفوذ اجتماعی» قابل بررسی است.
آرزویی زیبا است که در جهان نام ها و اندیشه ها، اندیشه را پاس داریم که نام ها به پایداری اندیشه ها ماندگارند. برای بیان علمی پایداری اندیشه ها، نیازمند تامل در حوزه «پاسخ به نفوذ اجتماعی» هستیم.پاسخ به نفوذ اجتماعی در سه گونه متابعت، همانندسازی و درونی کردن مورد مطالعه قرار گرفته است.
۱) اصطلاح متابعت در بهترین وجه رفتار فرد یا گروهی را توصیف می کند که به منظور کسب پاداش یا اجتناب از تنبیه برانگیخته شده باشد. معمولاً این رفتار تا هنگامی دوام دارد که وعده پاداش یا تهدید و تنبیه موجود باشد. در متابعت جزء مهم قدرت است، قدرت کسی که می تواند متابعت را پاداش دهد و سرپیچی را تنبیه کند. اعمال ناشی از متابعت به طور کلی گذرا و ناپایدارند زیرا پایداری آنها منوط به دوام پاداش یا مصونیت از تنبیه است.
۲) همانندسازی، پاسخ به نفوذ اجتماعی مبتنی بر آرزوی شخص یا گروه ها برای همانند شدن با شخصیتی صاحب نفوذ است. در همانندسازی مانند متابعت رفتار فرد ناشی از رضایت درونی نیست بلکه به این منظور است که برای وی رابطه ای رضایتبخش با شخص یا اشخاصی که مایل است با آنها همانند شود ایجاد کند. تفاوت همانندسازی با متابعت این است که در همانندسازی فرد به عقاید و ارزش هایی که اختیار کرده اعتقاد پیدا می کند هرچند این اعتقاد خیلی استوار و پابرجا نیست.
پس اگر فرد شخص یا گروهی را پسندیده و جالب بیابد این تمایل در او پدید می آید که نفوذ آن شخص یا گروه را بپذیرد و ارزش ها و نگرش های خود را با ارزش ها و نگرش های آن شخص یا گروه هماهنگ سازد. این عمل به خاطر کسب پاداش یا اجتناب از تنبیه نیست بلکه برای این است که همانند آن شخص بشود بنابراین پاداش یا تنبیه مداوم ضروری نیست و شخصی که فرد با او همانند می شود لازم نیست که اصولاً حضور داشته باشد آنچه که ضرورت دارد تمایل و آرزوی فرد برای همانند شدن با شخص است.
بخش مهم همانندسازی «جاذبه و کشش» هستند این جاذبه و کشش به شخص یا گروهی مربوط می شود که فرد خود را با او همانند می کند، از آنجا که فرد خود را با نمونه ای همانند می کند مایل است عقایدی مشابه او داشته باشد. فرض کنید که شما شخصی را می ستایید و او نسبت به مساله ای موضعی خاص دارد اگر احساسات و اطلاعاتی موثق برخلاف آن موضع نداشته باشید این تمایل را خواهید داشت که شما نیز آن موضع را بپذیرید.
مصداق بهره گیری مثبت از این واقعیت آن است که هرگاه اطلاعات غلط در موجه جلوه دادن یک عامل نفوذ اجتماعی، فرد یا گروهی را در پاسخ اجتماعی به سوی همانندسازی هدایت کند، آگاهی بخشی درباره واقعیت می تواند از شکل گیری یک پاسخ اجتماعی که زاده فریب اجتماعی است جلوگیری کند بنابراین باز هم آگاهی به یاری اصالت اندیشه ناب می شتابد و مانع همانندسازی جاهلانه می شود.
۳) درونی کردن یک ارزش یا اعتقاد عمیق ترین و پایدارترین پاسخ به نفوذ اجتماعی است. انگیزه درونی کردن یک اعتقاد خاص، مبتنی بر این تمایل است که می خواهیم رفتار و افکارمان درست و صحیح باشند، بنابراین پاداش برای قبول آن پاداشی درونی است.
اگر شخص صاحب نفوذ مورد اعتماد باشد و قضاوتش را معتبر بدانیم عقیده ای را که وی از آن جانبداری می کند می پذیریم و با نظام ارزشی خود ادغام می کنیم اما پس از اینکه این عقیده در سلک نظام عقیدتی ما درآمد از منبع خود مستقل می شود و در مقابل تغییر به سختی مقاومت می کند.
این موضوع بیانگر آن است که هرگاه اندیشمندان در دوران پس از حضور در جامعه یا عمر خود مورد قضاوت های نادرست واقع شوند اندیشه آنها به حیات خود ادامه می دهد. «درونی کردن به این دلیل پایدارترین پاسخ به نفوذ اجتماعی است که مبتنی بر انگیزه شخص برای صحیح بودن است و این انگیزه نیرویی قوی و همیشگی است که همچون متابعت به نظارت مداوم عاملان پاداش یا تنبیه بستگی ندارد یا همچون همانندسازی منوط به احترام مداوم برای شخص یا گروه دیگر نیست بنابراین شاید بتوان گفت معیار پایداری اندیشه ها صحیح بودن آنها است و تاریخ از بزرگترین شاهدان موثر در داوری مخاطبان خواهد بود.»
این واقعیت از آنجا سرچشمه می گیرد که «جزء مهم درونی کردن قابل قبول بودن شخصی است که اطلاعات را فراهم می کند مثلاً اگر نوشته کسی را بخوانید که خیلی قابل قبول است یعنی هم متخصص است و هم راستگو، به علت تمایل به صحیح بودن تحت تاثیر او قرار می گیرید.» اما چگونه فردی مورد قبول واقع می شود؟ بازهم تاریخ راهگشاست، می توان گفت صداقت فرد یا گروه، شایستگی های او و به ویژه متعهد بودن او به اصول اندیشه خودش در جریان تلاش و حرکت او نادیده نخواهد ماند.
... و گواه این گواهی تاریخ، رادمرد خستگی ناپذیر راه استقلال و آزادی ایران زمین، دکتر محمد مصدق است که اندیشه بلندش پایدار خواهد ماند.
دکتر محمد مصدق که خشم بر کسانی گرفت که می خواستند به پاس خدمات وی مجسمه ای بسازند. او بت تراش و بت پرست را نفرین می کند و خود را نه بت و نه قیم بلکه زبان مردم و ترجمان اراده آنان می داند و در قول و هم در فعل استوار و نستوه در میدان مبارزه می ماند. یکصد و بیست و پنجمین سالروز تولد دکتر محمد مصدق یادآور همین مضامین از اندیشه های سیاسی ایرانیان است که جا دارد نمونه هایی از آن را مرور کنیم. از این رو برگزیده ای از سخنان او به نسلی که ندیده دلتنگ دیدار اوست تقدیم می شود.«ملت ایران باهوش تر از این است که حق را از باطل تمییز ندهد.»
«منظور آزادیخواهان ایران این است که با ایجاد حکومت مردم بر مردم بدون بروز حوادث نامطلوب و از راه قانون، صلح و سلم در اوضاع مملکت اصلاحاتی به نفع مملکت و ملت شود و نفاق و شقاق دولت و ملت از میان برود و مصائب و آلام مردم از فقر و فاقه و جهل و بیماری و گرسنگی و برهنگی بیش از این مقدمات فنای ملت را فراهم نکند غ.ف چاره این بیچارگی ها چنان که مذکور شد فقط ایجاد حکومت دموکراسی است.»
«آن چیزی که در اعمال وکیل بیشتر موثر است خوبی وکیل نیست بلکه طرز انتخاب اوست. به عقیده من اگر مردم افراد بدی را هم از روی اغفال انتخاب کنند چون خود را خادم و محتاج به مردم می دانند به مردم خدمت می کنند و برعکس اگر احیاناً دولت اشخاص خوبی انتخاب کرد و قبول هم کردند ممکن است در فروع مطالب که ضرری به دستگاه دولت نرسد از میل و افکار مردم تبعیت کنند ولی در اصول معینی آنجایی که یک قضیه حیاتی به ضرر جامعه پیش بیاید به خدا قسم نمی تواند از اجرای امر دولت تخلف کند.»
«عقب ماندگی ما ایرانیان به علت نداشتن تشکیلات سیاسی و اجتماعی است و این نقیصه سبب شده که ایران عزیز آزادی و استقلال خود را از دست بدهد و هیچ فرد ایرانی نتواند کوچک ترین اعتراضی بکند.»
«اصلاح قانون مطبوعات سبب می شود که جراید خائنان و سوءاستفاده کنندگان را معرفی کنند و قبل از محاکمه روزنامه را توقیف و مدیر آن را زندانی نکنند. تا در جامعه انتقاد نشود و بد و خوب گفته نشود کجا مردم درصدد اصلاح خود برمی آیند و به چه طریق دیگر جامعه از اصلاحات برخوردار می شود.»
«یکی از مزایای دموکراسی آن است که مردم بتوانند به طور آزاد اظهار عقیده کنند، متاسفانه هر یک از طبقات و صنوف مختلفه کشور را به جهاتی دعوت به سکوت می کنند. از قبیل اینکه دانشجویان فقط درس بخوانند و کشاورزان مشغول زراعت باشند، وکیل در مجلس حرف نزند و جار و جنجال ننماید و احزاب سیاسی هم فقط افراد خود را وارد ادارات کنند و گاهی هم برای غاینکهف مردم اغفال شوند و نگویند احزابی در مملکت نیست در یکی از موضوعاتی که در دانشکده ها درس می دهند و در روزنامه ها می نویسند سخنرانی کنند و صحنه سیاست ایران را برای آن دسته از مردمی که خادم اجنبی هستند قرق کرده تا آنها بتوانند از عهده انجام وظایف خود برآیند.»
«برای اینکه انتخاباتی بی غل و غش از کار درآید فقط کافی است که دولت دست از دخالت در انتخابات بردارد و احزاب سیاسی مستقل نامزدهای وکالت را آنجا به بعد معرفی کنند و مردم آزاد باشند به هر کس که می خواهند رای بدهند.»
«لازم است عرض کنم همه پرسی و مجلس هر دو خوبند و مفید با این فرق که همه پرسی رایی است که ملت مستقیم می دهد و مجلس مرکب از افرادی است که آنها مجازند از طرف ملت رای بدهند... هر دو خوبند به شرط آنکه کار در درست دولت خیرخواه باشد و مردم در اظهارعقیده و دادن رای آزاد باشند و دولت به هیچ وجه اعمال نظر نکند. همه پرسی و مجلس هر دو بدند و بسیار هم بدند اگر مردم در اظهارعقیده و دادن رای آزاد نباشند و دولت آرای مردم را تعویض کند و نتیجه به نفع بیگانگان تمام شود یکی از نقشه هایی را که برای سقوط دولت اینجانب ترسیم شده بود همه پرسی خنثی کرد.»«هیچ قانونی بالاتر از اراده ملت نیست.»
«اگر فقر و بیچارگی مردم نتیجه اعمال هیات های حاکمه نیست خوب است... بفرمایند علت بدبختی های این جامعه چیست؟» «در روزهای اول مشروطه که در این مملکت نه حزبی تشکیل شده بود، نه مردم از اوضاع و احوال دنیا اطلاعات کافی داشتند پیشرفت مشروطه و گرفتن قانون اساسی با جدیت و فداکاری انجمن هایی به نتیجه رسید که در تهران و شاید در حدود صد انجمن تشکیل شده بود که هر کس در یک یا چند انجمن می توانست عضو شود و با معلومات قلیلی که داشت افراد را به حقوق خودشان آشنا کند و در راهی که منتهی به هدف می شود سوق دهد و بدین ترتیب علاقه مردم به مشروطه و قانون اساسی به جایی رسید که در روز بمباران مجلس عده کثیری از همه چیز خود گذشتند و در راه آزادی و خدمت به هموطنان به مقام شهادت رسیدند و قبرستان شهدای آزادی را برای تشویق اخلاف خود به یادگار گذاشتند.» و اما «مضمون» نامه دکتر مصدق به وزارت دادگستری دیروز آقای نخست وزیر ضمن نامه ای به وزارت دادگستری دستور داد مقرر گردد روزنامه ها را به مناسبت درج مطالب و حمله به شخص ایشان تحت تعقیب قرار ندهند.

وبگردی
کی‌روش: بعد از پیام رهبر انقلاب، وزارت ورزش علیه من شد
کی‌روش: بعد از پیام رهبر انقلاب، وزارت ورزش علیه من شد - سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اشاره به پیام تشکر رهبر انقلاب بعد از جام جهانی، گفت: بعد از آن پیام، وزارت ورزش کاملاً علیه من شد. خواسته وزیر ورزش این بود که نمی‌خواهد کی‌روش اینجا باشد، هیچوقت از بازیکنان و تیم ملی حمایت نشد و تمام برنامه آماده‌سازی ما لطمه خورد.
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
شبکه سه - میثاقی  و ماجرای عبور از فردوسی‌پور
شبکه سه - میثاقی و ماجرای عبور از فردوسی‌پور - در گذشته برنامه‌های پخش زنده فوتبال روی بازی متمرکز بود اما میثاقی در این برنامه بخش‌های مهمی از حواشی و سوژه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد که دست برنامه «نود» را خالی می‌کند.
بدون تعارف و بدون محتوی / این دو در تلویزیون واقعا چه میکنند !
بدون تعارف و بدون محتوی / این دو در تلویزیون واقعا چه میکنند ! - بدون تعارف با سواره ای که از حال پیاده ها خبر دارد
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.