یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ / Sunday, 22 July, 2018

سال ۱۹۷۸؛ نوفل لوشاتو


سال ۱۹۷۸؛ نوفل لوشاتو
مسئله مهم در اندیشه سیاسی امام(ره) این بود كه حكومت اسلامی بر محور ولایت فقیه كه به منزله یك امر واجب و ضروری پذیرفته شده بود، باشد. اما نحوه تشكیل حكومت اسلامی و شكل آن به خواست و آرای مردم موكول شده بود. یعنی امام(ره) بر این نظر بود كه باید نحوه تشكیل حكومت اسلامی را بعد از سرنگونی رژیم پهلوی به رأی گذاشت، نه اصل تشكیل حكومت اسلامی را. چنانكه اساساً اصل نهضت و قیام مردم به رهبری ایشان با هدف و بر مبنای تحقق اصول اسلامی آغاز شده بود.
اگرچه علت سفر امام(ره) به فرانسه و انتخاب این كشور، كمتر مورد بررسی و تحقیق تاریخی قرار گرفته است و كمتر منبع مشروحی به این موضوع و تأثیرات آن پرداخته است اما بررسی پیام ها و مصاحبه های امام در پاریس گویای این است كه تصمیم ایشان برای اقامت در پاریس، كوتاه و موقتی بوده و همواره اشاره می كرد كه مكان برای من مطرح نیست و تأكید بر این كه در اولین فرصت كه امكان فعالیت در یك كشور اسلامی داشته باشم به آنجا می روم.
اما علت اصلی را در خفقان و بسته بودن فضای سیاسی عراق باید جست كه امام آن را مستعمره شاه و آمریكا خطاب می كند. امام، مهاجرت به فرانسه را سفر به كشوری می دانست كه در آن آزادی عمل بیشتری برای فعالیت دارد و تأكید می كند كه اگر محدود بكنند، ما در فرانسه نمی مانیم و به جای دیگری خواهیم رفت. لكن برای فرانسه، صورت خوشی نخواهد داشت. (۳)
همچنین ایشان در سخنان خود در دهم مهرماه ۵۸ اشاره می كند كه اگرچه سفر به فرانسه از پیش برنامه ریزی نشده بود اما پاریس را از آن جهت انتخاب كرده كه مانند عراق وابسته به ایران و مستعمره ایران نیست؛ چرا كه در آن دوره، دولت عراق از آمریكایی ها به شدت دستور می گرفت و فضای خفقان موجود در ایران، همچنان در عراق نیز حاكم بود. پس از سفر نیز اگرچه دولت فرانسه برای اقامت امام شرطی نكرد، اما در آغاز امام را در خصوص مصاحبه با رسانه ها محدود كرد، اما بعد این محدودیت نیز برداشته شد و دولت فرانسه نخواست و نتوانست پاسخگوی محدودیت آزادی امام در افكار عمومی جهان باشد.
●بیان ماهیت جمهوری اسلامی
شخصیت كاریزماتیك یك رهبر روحانی و سیاسی، عملكرد او، سخنانش و نوع دیدگاه هایش برای خبرنگاران، محققان و حتی سیاسیون غربی به شدت جذاب و جالب ارزیابی شده است. خصوصاً صبح ژانویه ای كه امام در شب میلاد مسیح(ع)، دستور داده بود بین همسایه ها شیرینی و هدیه توزیع شود، موج مثبتی در میان افكار عمومی فرانسه و بعد تمام اروپائیان ایجاد كرد و از فردای آن روز گروه های مختلف رسانه های غربی برای شناخت بیشتر از این شخصیت سیاسی و افكارش به نوفلوشاتو می آمدند. از سویی در كنار تمام دیدارها، مصاحبه ها، پیام ها و هدایت انقلاب و مبارزات مردمی در ایران، امام همچنان به ترسیم و تكمیل اندیشه حكومتی خود كه از سال ها پیش در نجف آغاز شده بود، تأكید داشت.
با توجه به این نكته كه بعد از تبعید امام(ره) به خارج از كشور، رژیم پهلوی از شدت اعمال و اقدامات ضددینی و ملی خود نكاست و تلاش كرد تا هرچه بیشتر زمینه را برای به حاشیه راندن دین از متن جامعه و عملی كردن مسئله جدایی دین از سیاست فراهم كند. به همین دلیل امام از همان آغاز با این كه در دوران تبعید به سر می برد، تلاش كرد، ضمن اذعان به پیوند عمیق بین دین و سیاست آن را دكترین قابل اجرا معرفی كند. حضور امام(ره) در یك كشور اروپایی بهترین فرصت برای تكمیل این دكترین و تبلیغ آن از رسانه های غربی شد.
این كه از تكمیل اندیشه و تغییر شیوه رژیم حكومتی امام در پاریس سخن می رود، به دلیل آن است كه بعضی تمایزهای طرح حكومت اسلامی با محوریت ولایت فقیه در نجف را با مواضع امام در طرح حكومتی با عنوان جمهوری اسلامی در پاریس در تعارض می دانند و همین امر را دستمایه بعضی چالش ها و تفسیرهای غلط قرار می دهند.
امام(ره) پیش از رفتن به فرانسه در مواضع خود از حكومت اسلامی و حاكمیت ولایت فقیه بحث می كرد اما درباره برقراری جمهوری اسلامی سخنی به میان نمی آوردند، ولی بلافاصله بعد از استقرار در پاریس، امام در مصاحبه ها، اعلامیه ها و موضع گیری های انقلابی و سیاسی خود، هدف اصلی نهضت اسلامی مردم ایران را ساقط كردن رژیم سلطنتی پهلوی و برقراری جمهوری اسلامی ذكر كرد.
امام در مصاحبه ای با رادیو و تلویزیون اتریش در دهم آبان ماه ۵۷ در پاسخ به سؤالی درباره تغییر و تحولات آینده ایران گفت: با قیام انقلابی ملت، شاه خواهد رفت و حكومت دموكراسی و جمهوری اسلامی برقرار می شود. در این جمهوری یك مجلس ملی، مركب از منتخبین واقعی مردم، امور مملكت را اداره خواهند كرد... با استقرار جمهوری اسلامی ساختمان واقعی و حقیقی كشور شروع خواهد شد. (۴)
مسئله مهم در اندیشه سیاسی امام این بود كه حكومت اسلامی بر محور ولایت فقیه كه به منزله یك امر واجب و ضروری پذیرفته شده بود، باشد. اما نحوه تشكیل حكومت اسلامی و شكل آن به خواست و آرای مردم موكول شده بود. یعنی امام بر این نظر بود كه باید نحوه تشكیل حكومت اسلامی را بعد از سرنگونی رژیم پهلوی به رأی گذاشت، نه اصل تشكیل حكومت اسلامی را. چنانكه اساساً اصل نهضت و قیام مردم به رهبری ایشان با هدف و بر مبنای تحقق اصول اسلامی آغاز شده بود.
چنانكه امام (ره) در پاسخ به سؤال خبرنگاران در پاریس از خط مشی یك حكومت اسلامی گفت: حكومت اسلامی، حكومتی است بر پایه قوانین اسلامی. در حكومت اسلامی، استقلال كامل حفظ می شود. ما خواستار جمهوری اسلامی هستیم. جمهوری، فرم و شكل حكومت را تشكیل می دهد و اسلامی، یعنی محتوای آن فرم كه قوانین الهی است. (۵)
همچنین امام در یكی از مهم ترین پیام های خود در پاریس كه در آبان ۵۷ به مناسبت كشتار مردم در دانشگاه تهران توسط نیروهای نظامی در سالروز تبعید امام صادر شد، صریحاً بیان می كند:
هدف اسلامی ما برچیده شدن رژیم سلطنتی و سرنگونی سلطنت سلطه پهلوی است كه غیرقانونی و غیرشرعی بودن آن بر همه روشن است و خیانت و جنایت بی پایان آن روشن تر و ملت ایران با هر طرحی كه لازمه اش بقای نظام شاهنشاهی و حفظ سلسله پهلوی است، مخالف است... نظام حكومتی ایران جمهوری اسلامی است كه حافظ استقلال و دموكراسی است و بر اساس موازین و قوانین اسلامی اعلام می شود و ما این پیشنهاد را در آتیه نزدیك به آرای عمومی رسماً مراجعه می كنیم... (۶)
این نگاه و بیان و اندیشه امام در پاریس مهم ترین پرسش خبرنگاران و سیاسیون بود كه ماهیت جمهوری اسلامی چیست؟ ایشان حتی بیان كرد كه امروز در جهان آن چیزی كه مقصود ما از جمهوری اسلامی است، دیده نمی شود و هیچ یك از خصوصیات اصولی جمهوری اسلامی در حكومت های عربستان یا جمهوری های مسلمان الجزیره و... وجود ندارد و اعلام كرد كه قرار است در ایران حكومتی مستقر شود كه اسلام تمام شئون حد و مرزهای آن را تعیین و تعریف كند، در عین این كه دقیقاً باید به آرای عمومی در همه جا، احترام گذاشته شود.(۷)
●پایان سال های تبعید
بالاخره مبارزات سال های تبعید از ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۶ با ۸۵ روز زندگی رهبر بزرگ انقلاب اسلامی در فرانسه به پایان رسید. ۸۵ روزی كه گذشته از تهیه۴۵۰ مصاحبه و دیدار تلویزیونی با وی كه برابر روزی ۵ مصاحبه بود، باعث تكثیر انقلاب اسلامی در جهان غرب و انعكاس نظرات سیاسی- اسلامی امام شد.
روزهایی كه قلب انقلاب مردمی ایران در نوفلوشاتو می زد تا این كه در روز ۱۲ بهمن۵۷ به وطن بازگشت و سفر طولانی سال ها تبعید به آغاز حضور در وطن و ادامه رهبری انقلاب اسلامی ایران انجامید.

محمدرضا اسدزاده
منابع و مآخذ:
۱ - پیام به ملت ایران- ۱۴/۷/۵۷- صحیفه امام- جلد ۳- صفحه ۴۸۱ و ۴۸۲
۲ - مجموعه زندگی امام با عنوان روح الله- ساخته شبكه العالم- CD پنجم
۳ - مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف- صحیفه امام- جلد ۵- صفحه ۱۷۹
۴ - صحیفه امام- جلد ۴- صفحه ۲۴۴
۵ - صحیفه امام- جلد ۵- صفحه ۳۹۸
۶ - صحیفه امام- جلد ۴- صفحه ۳۰۹ و۳۱۰
۷ - مصاحبه با روزنامه ایتالیایی پائزه سرا- ۱۱/۸/۵۷- صحیفه امام جلد ۴ صفحه ۲۶۶
۸ - با استفاده از كتاب مواضع امام خمینی- نوشته جعفر قلی پور- مركز اسناد انقلاب اسلامی

منبع : روزنامه همشهری

مطالب مرتبط

سیری در زندگی و مبارزات سید جمال‌الدین اسدآبادی

سیری در زندگی و مبارزات سید جمال‌الدین اسدآبادی
سید جمال پس از ورود به تهران به حضور شاه رفت و به دلیل اینكه در همان مجلس اول در مورد اصلاحات و لزوم وضع قانون سخن گفت برای ناصرالدین شاه ناخوشایند بود . شاه از سید سؤال می پرسد كه از من چه می خواهی؟سید پاسخ می دهد گوش شنوا!
شاه از قاطعیت وی ناراحت می شود و دیگر هیچگاه او را به حضور نمی طلبد و حتی بر اثر سعایت،از وجود سید متوحش شده و به حاج امین الضرب اینگونه ابلاغ می نماید:توقف سید در تهران به صلاح نیست به خراسان برود .
سید جمال الدین اسدآبادی فرزند سید صفدر در سال ۱۲۵۴ ه . ق در محله سیدان اسدآباد همدان چشم به جهان گشود . درباره ملیت وی اختلاف است ، ایرانیان وی را ایرانی و شیعه و از مردم اسدآباد همدان می‌دانند و گروهی دیگرحنفی مذهب و از مردم اسدآباد كابل می‌دانند . ۱سیدجمال‌الدین صلاح نمی‌دانسته كسی به هویت وی پی ببرد به طوری كه گاهی به جای اسدآبادی ، سعدآبادی امضا می‌نمود ، به همین خاطر عده‌ای زادگاه وی را اسعد آباد كنر افغانستان دانسته‌اند. ۲
سید از سن پنج سالگی خواندن و نوشتن را نزد پدرش آغاز نمود و با برخورداری از هوش سرشار و تیزبینی و علاقه بزودی خواندن و نوشتن را آموخت و فارسی و عربی انس و الفت پیدا كرد و بعدها با زبان انگلیسی آشنا شد .
سیدجمال برای تكمیل اندوخته‌های خود در سال ۱۲۶۴ ق در سن ده سالگی به همراه پدرش به قزوین رفت و در حوزه علمیه و مدارس آن شهر به تحصیل پرداخت . ۳
وی در ابتدای سال ۱۲۶۶ به تهران عزیمت و در محله سنگلج سكونت نمود و در سن سالگی آقاسید محمدصادق طباطبایی با دستان خود لباس روحانیت را بر تن و پوشاند و عمامه بر سر وی نهاد . ۴
سید در سال ۱۲۶۶ ق راهی بروجرد و به مدت سه ماه در این شهر ماندگار و از محضر میرزا محمود بروجردی بهره برد ، بعد از مدتی به همراه پدرش به نجف اشرف وارد و از وجود استادانی همچون شیخ مرتضی انصاری در فقه و اصول و ملاحسینقلی در جزینی همدانی در اخلاق و عرفان كسب فیض نمود ، و به مدت چهار سال در نجف اشرف مشغول تحصیل و از استاد خود – شیخ مرتضی انصاری – دارای اجازه فقط در امور شرعی بود . ۵
سیدجمال در هفده سالگی برای اصلاح از اوضاع و احوال سیاسی – اجتماعی مردم هندوستان از طریق بوشهر راهی آن سرزمین شد ، و حدود یك سال و نیم به فراگیری ریاضی ، هند و دیگر علوم جدید مشغول و در كنار آن به آموزش و تعلیم به علاقه مندان به این علوم اقدام نمود، و پس از مدتی با كشتی عازم مكه و در اواخر سال ۱۲۷۳ ه ق به این شهر مقدس می‌رسد ، سید بعد از زیارت حرمین شریفین ، به كربلا و نجف برمی‌گردد و حدود چهار سال با نحوه زندگی ، افكار ، عقاید ، اندیشه‌های مردم و خط مشی سیاسی حاكمان جوامع مذكور آشنا می‌شود . ۶ سپس از طریق اسدآباد عازم خراسان و افعانستان می‌شود وی به مدت پنج شش ماهی در تهران مشغول خدمت به خلق می‌شود و به حالت ناخوشی و ضعف بنیه راهی خراسان و پس از زیارت امام هشتم ، به كابل – كه هدف مسافرت وی بود – قدم گذارده و با امیر كابل هم صحبت شد و بعد از آن به خدمت امیر دوستمحمدخان می‌رسد . ۷
سیدجمال قریب پنج سال در افغانستان توقف و تاریخ الافغان را كه از نیكوترین آثار برجسته اوست نوشت و ملت افغان را از خواب غفلت بیدار و حیات نوی به كالبد ملت افغانی داد چنانكه فعلا افغانیان اسم او را به عنوان تعظیم و تقدیس بر سر زبان می‌برند .
سیدجمال در افغانستان مناصب بزرگی را ملی كرد و به عبارتی وزارت محمد اعظم خان را دارا بود . ۸
سید در سال ۱۲۸۲ ق وارد تهران می شود و پنج ماه ماندگار می‌شود. به نظر می‌رسد اوضاع ایران مناسبت فعالیت نمی‌بیند ، مجددا به طرف افغانستان عزیمت می‌كند در این زمان افغانستان دچار جنگ داخلی بود و سید در این جنگ طرفدار محمداعظم خان بود ، سیدجمال بعد از مدتی در سال ۱۲۸۵ افغانستان ترك و وارد بمبئی هند می‌شود و با وجود اینكه تحت نظر دولت بود ، بزرگان خطابه مردم مسلمان را علیه استعمارگران به اتحاد دعوت می‌كرد ، سرانجام سید جمال‌الدین بر اثر فشار انگلستان – كه هندوستان را لانه خود كرده بودند – ناچار به ترك آنجا شد - ۹ سید جمال در مدت كوتاهی كه در هند بود بذر آزادی و اتحاد علیه دشمن مشترك كاشت و ارتباط روشنفكران و رجال علمی و دینی و نیز ارتباط مردم با سید ، برای استعمار انگلیس غیر قابل تحمل بود به طوری كه مأموران انگلیسی به سیدجمال الدین می‌گویند :
« دولت هند وسایل اقامت دو ماهه شما را تهیه نموده اما امروز به شما می‌گوییم كه محیط این سامان با اقامت شما مساعد نمی‌باشد. » ۱۰
سید پس از ترك هند ، برای اولین بار در سال ۱۲۸۵ ق وارد مصر و بیش از چهل روز در قاهره اقامت نمود و در دانشگاه الازهر مصر سخنرانی‌هایی علیه دولت وقت – كه حامی انگلیس بود – ایراد می‌كند و بر دولت وقت گران تمام شد و وی را به بهانه مسلمان شدن كشیشی ، از آن دیار اخراج كردند ، و راهی استانبول شد و در آنجا مورد استقبال گرمی قرار گرفت و با عالی پاشا و فواد پاشا ملاقات و نزد سلطان تقرب پیدا كرد و عضو انجمن فرهنگ شد ، اما بر اثر مخالف عده ای از جمله حسن فهمی شیخ الاسلام – متصدی اوقاف عثمانی – كه وجود سید را مخل منافع خود می دیدند ، سلطان را مجبور می كنند كه دستور اخراج وی را از عثمانی صادر كند . ۱۱
سید جمال الدین بعد از ترك عثمانی بار دیگر وارد مصر گردید . هر چند كه قصد نداشت در آنجا بماند – اما با اصرار ریاض پاشا ماندگار شد و دولت هم یك مستمری برایش برقرار كرد و مشغول تعلیم و تربیت جوانان شد و به آنان حكمت الهی ، فلسفه ، فقه و اصول و هیئت جدید آموخت.سید در كنار تعلیم به جوانان ، درصدد مبارزه با افكار و اعتقاداتی كه به وسیله استعمارگران به مردم تحمیل شده بود برآمد و با تمام وجود در این راه كوشید و مردم مصر را به مقام و عظمت خود و راه و روشی كه استعمارگران برای به زنجیر كشیدن آنان به كار می بردند متوجه ساخت . ۱۲
حركت های سازمان یا فقه سیاسی وی باعث شد رژیم مصر تحمل نكند و وی را از دیار مصر اخراج كند ، اما علی رغم خواست دشمنان ، تلاش های علمی و فرهنگی سید جمال به بار نشسته و احمد امین در این باره می نویسد :
« آن بذرهایی كه سید در فارس و آستانه پاشید نرویید اما آنچه در مصر تجربه كرد روئید و رشد
كرد ». ۱۳
درس های سید در سال ۱۲۹۰ ق در مصر و حوزه بسته الازهر ، عكس العمل های مخفی را در پی داشت و برخی او را ملحد و بی دین می خواند ، وی در سال ۱۲۹۲ ق خواستار عضویت به محفل فراماسونری شد، كه بعد از گذشت هشت ماه به عضویت لژ كوكب الشرق در آمد و در سال ۱۲۹۵ ق با اكثریت آرا به ریاست لژ مذكور برگزیده شد ، سید بر این باور بود كه از طریق این تشكیلات ، پیام خود را به همگان برساند. سید جمال به دلیل اینكه شعار این محفل : آزادی ، برابری ، برادری و شرط عضویت در آن باور به آفریننده جهان و مبارزه با ظلم بود ، عضو آن شد بنا بر اعتراف مدعیان عضویت سید در لژ ماسون ، در مصر ، وی پس اینكه نتوانست در لژ علیه استعمار انگلیس سخنرانی كند ، استعفا داد و اعلام داشت كه من فكر می كردم كه سازمانی كه شعار آن : آزادی ، برابری و برادری است ، باید مركز مبارزه با استعمار هم باشد و اكنون كه چنین نیست ، ماندن من در این تشكیلات معنا ندارد . ۱۴و پس از خارج شدن از لژ ، ظاهرا سید جمال انجمن وطنی یا حزب وطنی به شعار مصر برای مصریان ایجاد نمود وی این حزب را بعد از خروج از لژ كوكب الشرق تاسیس كرد ،‌تشكیلات حزب الوطنی سید خواهان بركناری خدیو اسماعیل و به قدرت رسیدن توفیق پاشا بود .
سرانجام بر اثر مخالفت های انگلستان و وحشتی كه از وی داشت پس از ۹ سال اقامت در مصر تصمیم بر تبعید ایشان گرفته شد و در سال ۱۲۹۶ ق دستگیر و به سوی كانال سوئز روانه كردند – سید جمال زمانی در مصر بود ، و به کشورهای مراكش ، الجزایر و تونس نیز مسافرت هایی كرده بود . ۱۵وی پس از ترك مصر به سوی هند رهسپار شد و در مسیر راه در جده توقف و از آنجا به حیدرآباد هند وارد و در این شهر مشغول فعالیت فرهنگی و سیاسی می شود تا اینكه به تحریك انگلستان از آنجا اخراج و به كلكته فرستاده می شود سید در حیدرآباد مجله معلم شفیق را ایجاد كرد و در هند تشكیلاتی به نام عروه و مجله ای به همین نام تاسیس نمود . ۱۶
سید جمال در سال ۱۳۰۰ ق كلكته را به قصد لندن و پاریس ترك می كند و در ماه صفر به كانال سوئز می رسد. وی در همین سال وارد لندن و پس از اندكی توقف به پاریس می رود ، سید جمال الدین با قیافه شرقی و عمامه ، وارد لندن و با لباس استانبولی وارد پاریس ، و هرگز لباس فرهنگ نمی پوشید . ۱۷
در سال ۱۳۰۲ ق دولت جدید انگلستان – چرچیل ، از سید جمال دعوت كرد به لندن بیاید وی با چرچیل و مقامات انگلیس در باب اتحاد عالم اسلام انگلیس ، به گفتگو پردازد ، سید وارد لندن شد ، و پس از سه ماه توقف در لندن به سوی مشرق زمین رهسپار شد گویا خیال داشت به عربستان برود ، به هر حال به خلیج فارس – بوشهر رسید ، چون خبر ورود وی به تهران رسید ، اعتماد السلطنه بر حسب حكم ناصرالدین شاه وی را به تهران دعوت كرد و سید از راه شیراز و اصفهان به تهران آمد . ۱۸
سید جمال پس از ورود به تهران به حضور شاه رفت و به دلیل اینكه در همان مجلس اول در مورد اصلاحات و لزوم وضع قانون سخن گفت برای ناصرالدین شاه ناخوشایند بود . شاه از سید سؤالی می پرسد ، كه از من چه می خواهی ؟ سید پاسخ می دهد گوش شنوا!
شاه از قاطعیت وی ناراحت می شود و دیگر هیچگاه او را به حضور نمی طلبد و حتی بر اثر سعایت ، از وجود سید متوحش شده و به حاج امین الضرب ابلاغ می نماید : توقف سید در تهران به صلاح نیست به خراسان برود .»
درباره خروج سید دلایلی مختلفی وجود دارد مانند : ترس شاه از وجود سید ، بیم
صاحبان قدرت از نفوذ وی ارتباط وی با مردم که باعث نگرانی انگلیس و شخص شاه و درباریان شده و سخنرانی درباب آزادی و قانون . ۱۹
سرانجام سید جمال ایران را به قصد روسیه ترک می کند و سعی نمود بین روس و دول اسلامی ( ایران ، عثمانی و افغانستان ) علیه انگلستان اتحاد برقرر کند. سید جمال حدود دو سال در پطرز بورگ ماندگار شد و دیدارهایی با تزار روس داشته است.
سید جمال در سال ۱۳۰۶ تذکره خود را ویزا کرده و به آلمان می رود و در مونیخ بین سید ناصرالدین شاه دیداری صورت می گیرد و در نتیجه شاه از وی می خواهد بار دیگر به ایران باز گردد و در کار تدوین قانون یاری رساند.سید دعوت شاه را پذیرفت و به روسیه رفت و پس از اقامتی کوتاه ، در سال ۱۳۰۷ وارد تهران شد. ۲۰سید در تهران اقدامات اصلاح طلبانه اش را پی گرفت ، شاه عکس العملی نشان نداد ، تصمیم گرفت او را از تهران و ایران اخراج کند ، بعد از مدتی سید در حضرت عبدالعظیم متحصن شد و قریب هفت ماه در آنجا بود و سرانجام مأموران حکومتی او را از تحصن بیرون کشیده و تحت الحفظ تا مرز خانقین همراهی و از ایران بیرون کردند، وی وارد بغداد و ماموران حکومتی او را به بصره بردند، سید بعد از مدتی برای بهبودی حالش به لندن شد و در این زمان بر ضد امتیا زدخانیات به فعالیت پرداخت و درمجالس عمومی چندین نطق خاطبه درباره اوضاع ایران بیان کرد و مقالاتی در جراید انگلیس نوشت. از جمله اقدامات دیگر سید در لندن انتشار نشریه ضیاءالخافقین که پس از هشت شماره تعطیل شد . ۲۱
سید جمال در سال ۱۳۱۰ به دعوت سلطان عبدالحمید به استانبول دعوت شد و سید به استانبول رفت و سلطان عبدالحمید به امید اینکه از فعالیتهای سید جمال و نفوذ او در ممالک اسلامی – برای اتحاد ممالک اسلامی – در جوار جای داد و خانه ای در استانبول برای وی مهیا و ماهانه مقداری لیره عثمانی را برای و تعیین نمود.
سید جمال حدود چهار سال و نه ماه در پایتخت عثمانی اقامت گزید. وی در ابتدا پیش سلطان بسیار مقرب و محترم بود اما بعد از مدتی بر اثر دسیسه چینی ها و بدگویی ها از قدر و منزلت وی کاسته شد و باعث شد که فعالیت وی محدود شود چرا که عملا و در زندان و تحت مراقبت شدید بود ، گذشته از آن پس از ترور ناصرالدین شاه، سلطان عبدالحمید به دست افتاد و از سوی دیگر دولت ایران تقاضای استراداد سید را به ایران داشت که دولت عثمانی نپذیرفت .
سرانجام سید جمال الدین اسدآبادی روز سه شنبه شوال ۱۳۱۴ در استانبول درگذشت و به احتمال قوی وی را مسموم کردند. ۲۲
سید جمال آخرین و پیام خود را قبل از شهادت در زندان سلطان عبدالحمید برای هم مسلک ها ی ایرانی خود چنین می نویسد:
" ... در محبس محبوس و از ملاقات دوستان خود محروم ،نه انتظار نجات دارم و نه امید حیات ... خوشم بر این حبس و خوشم بر این کشته شدن ... کشته می شوم برای زندگی قدم ، ولی افسوس می خورم از این کشته های خود را ندرویدم، به آرزویی که داشتم کاملا نائل نگردیدم . شمشیر شقاوت نگذاشت بیدرای ملل شرق را ببینم ، دست جهالت فرصت نداد صدای آزادی را از حلقوم امم مشرق بشنوم ای کاش من تخم افکار خود را در مزرعه مستعد افکار مردم کاشته بودم ، چه خوش بود تخمهای بارور مفید خود را در زمین شوره زار سلطنت فاسد نمی نمودم . هرچه در این زمین کویر غرس نمودم ، فاسد گردید.
در این مدت ، هیچ یک از تکالیف خیرخواهانه من به گوش سلاطین مشرق فرو نرفت ... امیدواری ها به ایرانم بود... با هزاران وعده وعید به ترکیه احضارم کردند ، این نوع مغلول و مقهورم نمودند ، صفحه روزگار حرف حق را ضبط می کند.
... شما که میوه رسیده ایران هستید ما برای بیداری ایرانی دامن همت به کمر زده اید ، از حبس و قتال نترسید ، ... ا زحرکت مذبوحانه سلاطین متوحش نگردید با نهایت سرعت بکوشید .. طبیعت با شما یار است دخالت طبیعت مددکار ... بنیاد حکومت مطلبه منعدم شدنی است ، شماها تا می توانید در خرابی اساس حکومت مطلقه بکوشید .. سعی کنید موانعی را که میانه الفت شما و سایر ملل واضع شد رفع نماید . گول عوام غریبان را نخورید . جمال الدین حسینی . " ۲۳

وبگردی
جنجال جدیدِ تلویزیون؛ پریدن از پنجره برای فرار از دست دختران!
جنجال جدیدِ تلویزیون؛ پریدن از پنجره برای فرار از دست دختران! - دخترها پسرجوان را دوره کرده‌اند و پسرجوان خود را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کند. باورتان نمی‌شود که نشود، اما این صحنه را در سریال تلویزیونی پدر دیدیم که حالا دوباره این موضوع تلویزیون و دست‌اندرکاران سریال را وارد حاشیه‌های اینستاگرامی کرده است. منبع
بحران غارت سازمان یافته / در همین دو ماه اخیر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار پول دزدیده شده
بحران غارت سازمان یافته / در همین دو ماه اخیر ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار پول دزدیده شده - بحران موجود، مشروعیت است. بحران مشروعیت ناشی از خیانتی است که به صداقت و آرمانگرایی و از خودگذشتگی ملت ایران انجام شده.
فیلم | علت فساد در حکومت اسلامی چیست؟
فیلم | علت فساد در حکومت اسلامی چیست؟ - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از سخنرانی قدیمی شهید بهشتی در مجمع عمومی اتحادیه دانشجویان مسلمان در اروپا را درباره فساد در حکومت اسلامی و دلایل آن می شنوید.
ماجرای سفر مخفیانه حسن روحانی به انگلیس
ماجرای سفر مخفیانه حسن روحانی به انگلیس - کامران غضنفری با کتاب «راز قطعنامه» شناخته شد؛ هر چند بیش از آن هم دستی بر آتش نوشتن و پژوهش داشت. غضنفری بعد از این تجربه های موفق دست به انتشار کتاب یا به قول خودش مقاله مفصل در مورد پیشنه، زندگی و عملکرد حسن روحانی در فضای مجازی زده است.
ماجرای احسان علیخانی و  ثامن الحجج
ماجرای احسان علیخانی و ثامن الحجج - پنج ماه بعد از اعلام رسمی غیرقانونی بودنِ موسسه ثامن الحجج در آبان 1393، برنامه تحویل سال 1394 شبکه سوم سیما تحت عنوان «بهارنارنج» با تهیه کنندگی و به مدت هشت ساعت پخش شد و این بار به جای تبلیغ مستقیم ثامن الحجج، باشگاه فرهنگی و ورزشی ثامن الحجج تبلیغ شد! در این برنامه بارها از ابوالفضل میرعلی مدیرعامل موسسه ثامن الحجج با عنوان دکتر تقدیر به عمل آمد؛ دکتری که اکنون مشخص شده یک دیپلمه با سوابق مالی…
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد
وقتی یک دامدار با مدرک دیپلم و ۱۱۹ فقره چک برگشتی مدیرعامل «ثامن‌الحجج» شد - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد!
ترجیح می‌دهید کدام‌ زن همکار شوهر شما باشد! - یک بنر تبلیغاتی که ظاهراً با هدف ترویج فرهنگ حجاب طراحی شده، سبب‌ساز واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر شده است. در این بنر، از رهگذران خواسته شده بین دو گزینه موجود، زنی چادری و زنی مانتویی، انتخاب کنند ترجیح می‌دهند کدام‌یک همکار همسرشان باشد!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر!
فیلم قتل عجیب زن جوان توسط شوهرش در اسلامشهر! - در اتفاقی عجیب و غیر قابل باور فردی امروز به دلیل درخواست طلاق همسرش در خیابان اسلامشهر وی را با ضربات چاقو از پای درآورد، از سرنوشت این خانم اطلاع دقیقی در دست نیست.
مائده‌ها و دلارهای رانتی
مائده‌ها و دلارهای رانتی - اشارت‌هایی که برخی نکات جالب توجهی دیگری در خصوص آن بیان می‌کنند، مثل مطرح شدن مساله مانتو‌های جلوباز و اشکالی که برخی مسئولان به آن وارد می‌دانند. موضوعی که موجب شد تا بعد از مدت‌های مدید و در شرایطی که بسیاری بر این باورند که شناسایی و مقابله با اخلال گران بازار می‌بایست در اولویت همه امور باشد، گشت‌های ارشاد به خیابان‌ها باز گردند.
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی  ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی !
دورهمی کثیف‌ترین برنامه جنسی ! تفکرات پیچیده یک استاد علوم انسانی ! - یکی از بحث های جنجالی دکتر فیاض در سال های اخیر اظهار نظر او در مورد وقوع بحران جنسی در ایران بوده است که حالا او معتقد است تبدیل به انقلاب جنسی شده است. با او در این زمینه مصاحبه مفصلی انجام دادیم که به زودی منتشر می شود. بخشی از این مصاحبه که درباره برنامه دورهمی است را تماشا کنید.
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری
آغوش جنسی یا مادرانه ! مشغله فکری مطهری - وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نمایش در آغوش کشیدن تیم ملی کروواسی توسط رئیس‌جمهور کشورشان،گفت: ایشان با یک حس مادرانه این کار را انجام داد و این آغوش، جنسی نبود، البته که پخش آن نباید انجام می‌شد.
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟
کدام پسر روحانی سه تابعیتی است؟ - سرنوشت فرزند بزرگ حسن روحانی از جمله مواردی است که در سال‌های گذشته بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ نیز یکی از وب‌سایت‌های اصولگرا مدعی بود که او به دنبال “شکست عشقی” دست به “خودکشی” زده است. بنا به ادعای برخی از رسانه‌های اصو‌لگرا، فرزند روحانی با کلت کمری پدر خودکشی کرد.
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا
فیلم منزل محمود خاوری درکانادا - کاربران شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کرده اند که گفته می شود مربوط به خانه مجلل محمود خاوری در کانادا است. صحت و سقم این قضیه هنوز تایید نشده است.
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول
مائده هژبری و امیرحسین مقصودلو در استانبول - امیرحسین مقصودلو (تتلو) با انتشار عکسی از خودش و مائده هژبری، دختر نوجوانی که پس از اعتراف تلویزیونی اش معروف شد، از کنسرت مشترک در استانبول خبر داد.
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد!
واکنش فغانی به انتشار تصاویردست دادنش با داور زن برزیلی:کوچکترین اهمیتی برایم ندارد! - تصاویر با شما سخن می گویند؛ تصاویری بی روتوش با سخنانی بی روتوش‌تر؛ می‌خواهیم با بخش خبری «فوتونیوز»، مقامات با شما بی روتوش و رودررو سخن بگویند. از این پس، عصرگاه هر روز با «فوتو نیوز» تابناک، حرف و سخن مقامات داخلی و خارجی را به عکس بی روتوش‌شان الصاق می‌کنیم، تا بهتر بدانیم چه کسی حرف زده و از چه سخن گفته است. کوتاه و مختصر؛ به احترام وقت شما و فرصتی که برای دانستن می‌گذارید.
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟
مرد رو‌به‌روی مائده هژبری کیست؟ - دختر بازداشت شده در بخشی از مصاحبه توضیح می‌دهد که صبح دستگیر شده و خانواده‌اش در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند و این ادعا نشان می‌دهد تهیه فیلم اعترافات به فاصله یک صبح تا عصر انجام شده که خود نشان‌دهنده این است که برای متهم هنوز دادگاهی تشکیل نشده و جرمی به اثبات نرسیده ‌است.
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر!
فیلم | رامبد: دهنتو ببند، فرح‌بخش: دهنتو گِل بگیر! - پس از آنکه فیلم تازه محمدحسین فرح‌بخش در سالن‌های سینمای شهر تهران اکران نشد. احمدی مدیر سینماشهر که از قضا تهیه کننده برنامه خندوانه نیز هست و سوله مدیریت بحران شهر تهران در دوره تهیه کنندگی او به «خندوانه» اختصاص یافت، مانع از این اکران شده بود و همین مسئله واکنش فرح بخش را به دنبال داشت و او را رانت‌‎‌خوار خواند و پای رامبد جوان را به میان کشید.
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم
شاخ‌های اینستاگرامی که نمی‌شناختیم - یکی از دختران که به شدت مورد توجه قرار گرفته است مائده نام دارد. او از چهره‌های شناخته شده اینستاگرام است که ویدئو‌هایی از رقص هایش را در صفحه خود منتشر کرده است. او متولد سال 1380 است. به گفته خودش حدود 600هزار فالوئر دارد. او حالا با قرار وثیقه آزاد است.
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس)
تصادف سردار آزمون با پورشه اش (عکس) - سردار آزمون نیمه شب گذشته و در نزدیکی‌های صبح امروز با خودوری پورشه شخصی خود در محور نکا بهشهر پس از عبور از روستای کمیشان با تصادف زنجیره‌ای مواجه شد که در این حادثه خودروهای زیادی خسارت دیدند