جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دومینیکا کشوری وابسته به زراعت


دومینیکا کشوری وابسته به زراعت
دومینیكا به مساحت ۷۵۱ كیلومتر مربع جزیره ای است در منطقه كارائیب كه بین دریای كارائیب و اقیانوس اطلس شمالی واقع شده است.آب و هوای این كشور استوایی همراه با وزش بادهای بسامان از منطقه شمال شرق و بارندگی های سنگین است.منابع طبیعی این جزیره شامل چوب جنگلی، آب و زمین های زراعی است.
مهمترین خطرات طبیعی كه این جزیره را تهدید می كنند شامل وقوع سیلاب های شدید كه تهدیدی دایمی برای این كشور هستند و نیز وقوع توفانهای مخرب در طول ماه های تابستان است.این كشور ۷۱ هزار نفر جمعیت دارد. پایتخت این جزیره روسو نام دارد و شهرهای پورت سموت، ماریگوت، آنتكینسون و ماهاوت پس از پایتخت از مهمترین شهرهای این كشور محسوب می شوند.
زبانهای اصلی مردم این كشور شامل انگلیسی (به عنوان زبان رسمی) و زبان محلی فرانسوی است. دین اصلی مردم این كشور نیز مسیحیت است.واحد پول دومینیكا دلار كارائیب شرقی است و مهمترین محصولات صادراتی آن:موز، صابون، روغن برگ بو، سبزیجات، گریپ فروت و پرتقال هستند.
كشور دومینیكا با توجه به داشتن منابع طبیعی اندك و یك صنعت توریستی نوپا تلاش می كند تا وابستگی خود را به موز به عنوان صادرات اصلی و سنتی خود برای كسب درآمد كاهش دهد.از زمانی كه اتحادیه اروپا از سوی سازمان تجارت جهانی مجبور شد امتیاز مربوط به تولیدكنندگان موز را در مستعمرات سابق به تدریج از آنها بگیرد، صادرات موز دومینیكا با رقابت شدید و سختی مواجه شده است.
این جزیره كوهستانی و جنگلی با داشتن آب و هوای استوایی در طول سال و بهره مندی از پارك های طبیعی، پرندگان بومی نادر و كمیاب و دومین دریاچه بزرگ جوشان در جهان، قابلیت تبدیل شدن به یك جاذبه توریستی بزرگ و مهم را دارد؛ اما از طرفی هم زیرساخت های ضعیف و فقدان یك فرودگاه بزرگ مانع از رشد این صنعت در دومینیكا شده است.
به علاوه این كشور همواره در معرض وقوع توفانهای شدید قرار دارد.برنامه ریزی ها برای تاسیس یك فرودگاه با قابلیت فرود یك هواپیمای جت بزرگ باعث افزایش نگرانی ها از رشد تعداد بازدیدكنندگان از این كشور و رشد اكوتوریسم و در نتیجه آنها، آسیب به محیط زیست متعادل و متناسب در این جزیره شده است.از سوی دیگر امور مالی برون مرزی نیز مشكلاتی برای این كشور داشته است. نام كشور دومینیكا برای مدتی در فهرست اسامی كشورهایی بوده كه تصور می شد در زمینه مبارزه باپول شویی همكاری نمی كرده است.
پس از آن دولت این كشور قوانین بانكداری را تشدید كرد و یك واحد اطلاعاتی مالی راه اندازی كرده است.
همچنین كشور دومینیكا نسبت به سایر كشورهای منطقه كارائیب نسبتا با درصد كمتری از جرم و جنایات مواجه است.این كشور اگرچه جزو فقیرترین كشورهای منطقه كارائیب است اما نابرابری ها در زمینه توزیع ثروت در آن به اندازه سایر جزیره های بزرگتر در این منطقه عیان نیست.در حال حاضرنیكلاس لیورپول، رییس جمهور و روزولت اسكریت، نخست وزیر این كشور هستند. روزولت اسكریت كه حزب كار دومینیكا را تحت فرماندهی خود دارد، فاتح انتخابات عمومی ماه می سال ۲۰۰۵ شد.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید