جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آمریکا برنده یا بازنده حمله به ایران ؟


آمریکا برنده یا بازنده حمله به ایران ؟
آیا جنگ جدیدی در منطقه خلیج فارس رخ خواهد داد ؟ این سئوالی است که یک روزنامه نگار عرب به نام سمیر عواد آنرا تیتر مقاله خود در شماره بعد از ظهر چهارشنبه روزنامه العرب چاپ لندن قرار داد ودر آن به دلایل قرار گرفتن تهران در سبیل حملات تبلیغاتی آمریکا واسرائیل وپیش کشیده شدن مسئله حمله به مراکز حیاتی ایران پرداخت، خلاصه ای از این مقاله در پی می آید .
آیا آمریکا واسرائیل واقعا به دنبال حمله موشکی علیه اهداف حیاتی ایران هستند ؟ در شرایطی که محبوبیت بوش به پایین ترین سطح خود رسیده است ، وآریل شارون خود را آماده ورود به کارزار انتخابات سرنوشت سازی می کند ، هر دو آنها در این شرایط نیاز مبرمی به جنبش وجوش وتحولی دارند که آنها را بار دیگر به صدر صحنه سیاست جهانی بازگرداند.
در تعطیلات سال نوی میلادی چنین شایعاتی (حمله به ایران) در برلین منتشر شد وباعث خراب شدن تعطیلات مسئولین المانی گردید.
چنین حمله ای به طور حتم پیامدهای بدی در پی خواهد داشت ، آیا صبر بوش در مورد ایران آنهم پس از آنکه به درخواست ترویکای اروپایی جواب مثبت داده به پایان رسیده است ؟
یا اینکه بیشتر خود را به موضع شارون که چندی پیش اعلام کرد اسرائیل اجازه نخواهد داد ایران به تسلیحات اتمی دست یابد نزدیک شده است؟ بخصوص که رقیب سیاسی اش بنیامین نتانیاهو پای را هم از این فراتر نهاده وعلنا خواهان حمله به مراکز برنامه های هسته ای ایران شد تا قصد ونیت ها در این زمینه کاملا شفاف اعلام شود.
هنوز چند ساعت از انتشار اطلاعات اعلام شده توسط ادو اولفکوته نگذشته بود که مراکز تصمیم گیری به بررسی این مسئله پرداختند که آیا واقعا آمریکا قصد حمله غافلگیر کننده به ایران را دارد؟
بخصوص که اولفوکوته متخصص انتشار چنین اطلاعات طبقه بندی شده است وآنها را معمولا از کانال های خود در سازمان های اطلاعاتی مختلف از جمله موساد دریافت می کند.
انتشار این اطلاعات که البته هیچ اعتماد وتکیه ای به صحت آن نمی رود تنها مدت کوتاهی پس از زیر سئوال رفتن کوره های آدم سوزی توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران ودرخواست از اتریش وآلمان برای میزبانی اسرائیل در خاکشان صورت می پذیرد، پس از این سخنان بود که ناگهان ایران به صدر لیست سیاه بازگشت .
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان انجام چنین حمله ای حتی گروه های اپوزیسیون ومخالف دولت را هم در کنار رهبری ایران قرار خواهد داد ، علاوه بر آن ایران پس از سقوط صدام حسین اکنون نفوذ وجایگاه ویژه ای در میان شیعیان عراق دارد ، ومی تواند هر آن زمینه قیامی شیعی را علیه نیروهای امریکایی حاضر در عراق فراهم سازد.
درصورت انجام این حمله ایران انتقام سختی از سرائیل خواهد گرفت وبا موشک های شهاب ۳ که آنرا با کمک کره شمالی وروسیه بهسازی کرده دست به این مهم خواهد زد.
...
به گفته یک کارشناس نظامی آلمانی : (در صورت صحت سناریو) آمریکا می خواهد از فرصتی که رئیس جمهور ایران (با سخنان خود علیه اسرائیل وزیر سئوال بردن هالکوست) فراهم کرده کمال استفاده را ببرد وبه مراکز هسته ای ایران حمله کند.
تحلیلگران آلمانی در برلین بر این باورند امریکا واسرائیل به احتمال زیاد برخی از اهداف اتمی ایران را پیش از فرصت از دست برود مورد حمله قرار خواهند داد.
اما به هر شکل اکنون هیچ اطلاعات دقیق وموثقی در رابطه با حمله ای احتمالی آمریکایی ـ اسرائیلی وجود ندارد ، وهیچ سناریوی قابل اعتمادی هم ر این رابطه نیست، ژانویه گذشته خبراز حضور کماندوهای آمریکایی در ایران داد مسئله ای که از سوی دولت آمریکا تکذیب شد....
آیا ما در شرف جنگ جدیدی در منطقه خلیج فارس هستیم ؟ این سئوالی است که هیچ کس در برلین قادر به پاسخگویی به آن نیست ، یک سخنگوی وزارت دفاع آلمان هم هر نوع رایزنی در این رابطه را در جریان دیدار اخیر وزیر دفاع جدید آلمان " فرانز جوزف یونغ" با همتای آمریکایی اش دونالد رامسفیلد ، تکذیب کرد.
اما به هر شکل شک وشبهه ها در این رابطه بسیار است ، در یک مقطع زمانی کوتاه بین چند روز تات چند هفته تعداد زیادی از مسئولین بلند پایه امنیتی ونظامی آمریکایی ، اسرائیلی وپیمان ناتو به آنکار سفر کردند.
طی این مقطع زمانی کوتاه ابتدا رئیس پلیس فدرال آمریکا اف بی آی به آنکار آمد ، پس از او مدیر سیا وارد پایتخت ترکیه شد ، تا در پی وی نیز دبیر کل ناتو سفری به ترکیه داشته باشد ، پیش از همه آنها هم کاندولیزا رایس در ترکیه حضور داشت.
حضور شخصیت های مختلف امنیتی ونظامی در ترکیه مطبوعات این کشور را بر آن داشت تا بپرسند آیا این ترافیک شخصیت های امنیتی ارتباطی به حمله احتمالی دارد یا خیر؟
به هر شکل پرسش های این روزنامه بر پایه واساس مستحکمی استوار نیست ولی به هر شکل این مسئله نتوانست مانع از آن شود تا روزنامه جمهوریت تیتر اول خود را به مذاکرات مدیر سیا با مسئولین ترک اختصاص ندهد....
گرچه بعید به نظرمی رسد که آمریکا حمله خود علیه ایران را از پایگاه انجرلیک ترکیه که در نزدیکی مرز ایران است انجام دهد اما گفتگوی یک ساعته مدیر سیا با رجب طیب اردوغان نوعی بررسی مواضع ترک ها محسوب می شود.
به اعتقاد تحلیلگران ، ئترکیه می تواند عامل تعیین کننده ای در حمله غافلگیر کننده علیه ایران باشد اما اردوگان مجبور است پیش از هر نوع تصمیمی بازتاب های آنرا بر تمامی منطقه خاور میانه بررسی کند.
تحلیلگران غربی بر این باورند که هیچ تضمینی برای موفقیت این حمله وجود ندارد از اینرو هراس ووحشت اصلی از واکنش های خطرناک بعدی آن است ، زیرا به هر شکل در صورت شکست این حمله ایران بر سرعت فعالیت های هسته ای خود خواهد افزود واسرائیل وآمریکا در این برنامه خود شکست سنگینی را متحمل خواهند گردید تا در این چارچوب برنده اصلی رئیس جمهور ایران محمود احمدی نژاد باشد که محبوبیت بیشتری را کسب خواهد کرد وخواهان گسترش مبارزه با آمریکا در عراق ومحو سرائیل خواهد شد.
منبع : خبرگزاری آفتاب


همچنین مشاهده کنید