شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


خرابکار خونسرد


خرابکار خونسرد
آیا هرگز شده كه كاری را با اشتیاق و جدیت تمام انجام دهید، اما ناگهان كسی از راه برسد و در كمال خونسردی همه آن‌ها را به هم بزند؟ در چنین زمانی عكس‌العمل شما چیست؟ شاید همان عكس‌العملی كه از بازرس سر می‌زند، وقتی كه می‌بیند پلنگ صورتی تمام دیوارهایی را كه او به رنگ آبی درآورده بود، صورتی كرده است! پلنگ صورتی در اغلب مجموعه‌های این كارتون نقش خرابكاری خونسرد را به عهده دارد كه اغلب نیز با كمترین تلاشی به هدف خود می‌رسد، و رقبای خود را علی‌رغم انواع و اقسام حیله‌هایی كه به كار می‌برند ناكام می‌گذارد.
شاید همین سادگی و بی‌پیرایگی پلنگ صورتی است كه از او موجودی جذاب و دوست داشتنی ساخته است.و سبب شده كه حتی شیطنت‌ها و بدجنسی‌هایش شیرین به نظر برسد. هوشیاری در عین بلاحت، چالاكی در عین رخوت و بزدلی در عین شجاعت، از جمله صفات متناقضی است كه در حین ماجراهای پلنگ صورتی از این شخصیت سر می‌زند و تماشاگر را غافلگیر می‌سازد.
پلنگ صورتی تنبل است چون دوست ندارد صبح زود از خواب بیدار شود، اما در عین حال برای جلوگیری از به صدا درآمدن زنگ ساعت حیله‌های جالبی به كار برده است كه از نظمی فوق‌العاده و برنامه‌ریزی شده حكایت دارد! او از خیلی از موقعیت‌ها درك درستی ندارد، اما در عین حال بهترین عكس‌العمل‌ها را از خود بروز می‌دهد، از این روست كه وقتی به هتلی كه در تسخیر ارواح است، وارد می‌شود ارواح ترسناك را مستأصل و درمانده می‌سازد. برخورد او با موقعیت‌های ناشناخته دیگر، مثل سوار شدن به یك هواپیمای جنگی نیز چنین است. شاید طنز و كنایه ظریف و اثرگذار فیلم نیز از همین نكات سرچشمه می‌گیرد.
در این دنیای متضاد و ناجور است كه بسیاری از حوادث و اتفاقات توجیه‌پذیر می‌شود و مثلاً وقتی پلنگ صورتی می‌خواهد از یك خیابان خلوت عبور كند، هنوز قدم به درون خیابان نگذاشته كه ناگهان با سیل حركت ماشین‌ها مواجه می‌شود و مجدداً وقتی از خیابان عقب می‌نشیند، خلوتی و سكوت خیابان را فرا می‌گیرد! نكته دیگری كه در مورد مجموعه پلنگ صورتی نمی‌توان نادیده گرفت، پرداخت ظریف روابط میان شخصیت‌های این ماجراهاست كه گاه به شكل‌گیری روابطی حسی و عاطفی میان این شخصیت‌ها منجر می‌شود. ارتباطی كه در نهایت به تماشاگر نیز تسری می‌یابد و موجب همدلی او با سایر كاراكترها می‌شود.
به عبارت دیگر در اینجا ما شخصیت‌های مقابل را كه در كنش و واكنش با قهرمان اصلی یعنی پلنگ صورتی وارد ماجرا می‌شوند، دیگر صرفاً در قالب یك «بد من» یا شخصیت خبیث ماجرا نمی‌بینیم. پلنگ صورتی گاه حتی با سرسخت‌ترین و لجوج‌ترین دشمنان خود در پایان به همزیستی مسالمت‌آمیز می‌رسد. كشمكش‌ها، ستیزه جویی‌ها و رقابت میان پلنگ صورتی و طرف‌های دیگر ماجرا همواره در پس زمینه خود رشته‌ای ظریف از حس همدلی را شكل می‌دهد. این مسئله نه تنها در مورد برخورد پلنگ صورتی مثلاً با فیلی كه از باغ وحش گریخته، یا آن جوان قطبی كه دوست دارد با پلنگ صورتی به دنیای متمدن بیاید، بلكه در مورد دشمنانی مثل پشه مزاحم یا كلاغ‌های موذی كه مزرعه بلال پلنگ صورتی را مورد هجوم قرار داده‌اند، كاملاً قابل تشخیص و آشكار است.
طرز به پایان بردن اغلب این ماجراها به گونه‌ای است كه حس ترحم و همدلی پلنگ صورتی و ما را در مورد این شخصیت‌ها برمی‌انگیزد. و بالاخره اگر با دقت بیشتری به كارتون‌های پلنگ صورتی نگاه كنیم، حتماً متوجه ترسیم ظریف و بسیار هوشمندانه این روابط حسی و عاطفی میان كاراكترها خواهیم بود. امری كه البته عمده موفقیت آن بر دوش پرداخت تصویری حساب شده این مجموعه است. به این ترتیب آیا مجموعه انیمیشن پلنگ صورتی با موسیقی به یاد ماندنی مانچینی را نمی‌توان نمونه‌ای مثال زدنی از توفیق سینمای صامت دانست؟ نظر شما چیست؟
مهرداد علمداری
منبع : پیلبان انیمیشن


همچنین مشاهده کنید