جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


نکات فراموش شده در سهمیه بندی بنزین


نکات فراموش شده در سهمیه بندی بنزین
۱) ماشین A در فرصت دو ماهه تمام سهمیه اختصاصی خود را مصرف کرده است. مالک ماشین A قصد فروش آن را دارد. در مدل سهمیه بندی این ماشین است که بهره سهمیه بندی مختص آن است. در صورت خرید مالک بعدی چه سرنوشتی در انتظار بنزین مصرفی آن است؟
۲) کارت سوخت یک ماشین در ساعت فرضی A به سرقت می رود. حداقل دو ساعت زمان لازم است تا اطلاعات به سرور اصلی منتقل شود. در این زمان دو ساعته تا کارت هوشمند غیرفعال شود تمام سهمیه اختصاصی توسط سارقان مصرف می شود. چه سرنوشتی از نظر میزان سوخت در انتظار کارت سوخت المثنی خواهد بود؟
۳) فرض کنید از سهمیه اختصاصی یک کارت هوشمند ۶۰ لیتر باقی مانده است. در مراجعه به جایگاه اول تمام ۶۰ لیتر سوخت استفاده می شود. به علت آف لاین بودن شبکه با مراجعه به جایگاه بعدی در زمان مقرر بنزین استفاده شده در زمان نخست محاسبه نمی شود.
۴) اکثر خودروهای دوگانه سوز به علت ساختار موتور ماشین پس از هر دو بار سوختگیری گاز، نیاز به یک بار سوختگیری بنزین دارند. به علت خشک بودن سوخت گاز موتور به خصوص سیلندر و سرسیلندر در اثر استفاده دائمی سوخت گاز دچار مشکل جدی می شوند. برای این حالت موتورهای دوگانه سوز چه فکری اندیشیده شده است؟
۵) امکان مخلوط کردن بنزین با هوا و آب و بعضاً گازوئیل جهت افزایش جرم حجمی فراهم است. دستگاه های کارت خوان قادر به تشخیص حجم مصرفی هستند. مازاد بنزین که توسط دستگاه های کارت خوان خوانده نمی شود به چه سرنوشت محتوم یا نامحتومی دچار خواهد شد؟
۶) سرانه مصرف خودروی فرضی پراید با پژو بسیار متفاوت است. به همین ترتیب مصرف خودروهای متفاوت گوناگون و متغیر است. درحالی که برای تمام خودروهای ۳ و ۴ سیلندر و ۶ و ۸ سیلندر یک سهمیه مشخص در نظر گرفته شده است آیا احتمال تغییر در میزان سرانه سوخت وجود خواهد داشت؟
۷) در مناطق نفتی و گرم جنوبی کشور نیاز به خودرو وقتی معنی پیدا می کند که کولر آن ماشین نیز روشن باشد. در سهمیه بندی سوخت آیا فکری به حال مناطق فوق الذکر شده است؟
۸) کارت های سوخت در یک بازه دمایی خاص مشغول فعالیت هستند آیا در حال حاضر که گرمای اهواز و مناطق مجاور باعث از کارافتادگی کارت ها می شود فکر جدی به این مشکل و راه حلی برای آن پدیدار شده است؟
۹) بسیاری از شرکت های دولتی سیستم حمل و نقل عمومی خود را از طریق مناقصه به پیمانکار واجد شرایط واگذار کرده اند. اما این گونه شرکت ها در هیچ کجای سیستم سهمیه بندی دیده نشده اند. پس سهمیه بنزین خودروهای مدیران و معاونان که در اختیار بخش خصوصی است از چه طریق قابل افزایش خواهد بود؟
۱۰) پس از پایان ۴۰۰ لیتر سوخت سهمیه بندی، آیا کارت هوشمند که غیرفعال می شود. توانایی فعال شدن مجدد دارد درصورتی که هنوز قیمت بنزین آزاد مشخص نیست؟
۱۱) به راحتی سیستم کارت هوشمند سوخت را می توان به یک رمز چهار رقمی تجهیز کرد. در این حالت حتی اگر کارت سوخت هم به سرقت می رفت چون رمز آن در اختیار سارقان قرار نداشت امکان سوءاستفاده به حداقل می رسید. حال این سوال اساسی وجود دارد چرا این نکته سبب نشده است که مسوولان امر غفلت بزرگ از این عامل داشته باشند.
۱۲) به چه طریقی پرداخت پول از جایگاه های بنزین حذف و پرداخت الکترونیک در چارچوب کارت سوخت فراهم می شود؟
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید