سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


المثنی ییهای کارت سوخت و ضرورت پاسخگویی به مراجعین


المثنی ییهای کارت سوخت و ضرورت پاسخگویی به مراجعین
طرح سهمیه بندی بنزین راباید از جمله اقدامات شجاعانه و در خور توجه دولت و مجلس عنوان کردکه در نوع خود بی سابقه است اما آنچه در این راستا مهم به نظر می رسد اداره درست و اجرای صحیح آن است.
با گذشت بیش از ۲ ماه از اجرای طرح ملی سهمیه بندی بنزین و کنترل مصرف این فرآورده‌ در کشور، به تدریج نقاط ضعف و قوت این سیستم مشخص می‌شود .
پس از جمع‌آوری کارتهای هوشمند بلاتکلیف از باجه‌های معطله پست و ارسال آنها به وزارت نفت، اکنون شرکت پالایش و پخش فرآورد‌ه‌های نفتی و زیرمجموعه‌های آن هر روز شاهد مراجعه افرادی هستند که کارت سوخت آنها با مشکل مواجه شده و یا کارت المثنی سوخت آنها هنوز به دستشان نرسیده است.
این مسئله با توجه به گذشت زمان و نیاز بیشتر مردم به بنزین بیشتر خود را نشان می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه اکثر افرادی که به این فرآورده نیاز دارند، تاکسی‌ها، مسافر‌برهای شخصی، آژانسها و کشاورزان هستند، ایجاد مشکل در این بخش تبعات زیادی به همراه خواهد داشت.
● سردرگمی مردم برای دریافت کارت سوخت المثنی
سردرگمی مردم و مراجعانی که کارت سوخت آنها به مشکل برخورده، از دیگر مواردی است که توسط اغلب این افراد اظهار می‌شود. به گونه‌ای که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هر روز شاهد مراجعه این افراد است که توسط پست یا ناجا و یا حتی دیگر شرکت‌های زیرمجموعه نفت به آنجا حواله داده شده‌اند.
● ضعف عملکرد مراکز خدمات پشتیبانی کارت هوشمند سوخت
مزینانی، یکی از مراجعان به شرکت پخش فرآورده های نفتی در این باره به خبرنگار فارس گفت: یکی از مهمترین معضلاتی که گریبانگیر ما شده، سردرگمی در ادارات پست است.
به گفته وی، ۲۵ روز پیش درخواست کارت سوخت المثنی دادم. هنوز کارتم نیامده و با مراجعه به تاکسیرانی، پست، ناجا و نفت هنوز جواب درستی نگرفته‌ام و مرتب پاسکاری می‌شوم.
به گفته وی، من راننده تاکسی هستم و به جای کار، مجبورم دنبال کارت سوختم باشم. مراکز خدمات پشتیبانی کارت نیز جواب درستی نمی‌دهند و بسیار ضعیف عمل می‌کنند.
● نمی دانم برای دریافت کارت المثنی به کجا بروم
م. زاکانی، مراجعه کننده دیگری به شرکت پخش در این خصوص اظهار داشت: من در تاریخ ۲۷ تیرماه تقاضای کارت سوخت المثنی دادم، اما هنوز نیامده و جواب درستی نیز نگرفته‌ام.
فرد دیگری می‌گوید: من از سقز آمده‌ام. این سومین بار است که برای دریافت کارت سوخت المثنی آمده‌ام. سه ماه پیش درخواست آن را داده‌ام. شغل من هم کشاورز است و الان هم سر در گردان هستم.
یک راننده آژانس نیز به خبرنگار فارس گفت:سهمیه بنزین من تنها برای یک ماه شارژ شد و با توجه به اینکه این سهمیه در ابتدای هر ماه برای تمامی رانندگان آژانسها شارژ می‌شود، این سهمیه شارژ نشده و کار ما تنها دویدن برای دریافت سهمیه سوخت خود به جای جابجائی مسافر شده است.
● المثنی ییها و مشکلات بی پایان
سخنگوی کارت هوشمند و مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص می‌گوید: مراجعه‌کنندگان به این شرکت سه دسته مشکل اصلی دارند. یکی آنکه صدور کارتهای المثنی طولانی شده و این مسئله مشکلات زیادی را برای آنان ایجاد کرده است.
به گفته وی از سوی دیگر برخی مراجعین نیز با کسر بی‌دلیل سهمیه مواجه شده اند به عبارت دیگر مثلا ۳۰۰ _۴۰۰ لیتر از سهمیه آنان بدون آنکه استفاده شود، از کارتشان کسر شده و پریده است.
ناصری در ادامه افزود: افرادی نیز هستند که به هر دلیل هنوز کارت اصلی خود را دریافت نکرده‌اند و به هرکجا مراجعه می‌کنند، اثری از کارت آنها نیست.
مدیر روابط عمومی شرکت پخش در این باره می‌گوید: برای رفع مشکل کسانی که کارت سوخت آنها با مشکل مواجه شده، سایتی طراحی شده با عنوان www.peigiri.com/kart sookht تا متقاضیان از آخرین وضعیت کارت سوخت المثنی خود مطلع شوند.
وی تصریح کرد: مراجعه‌کنندگان به این سایت پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، اگر کارت آنها در مخزن کارتها موجود باشد، پس از تکمیل آدرس توسط فرد، آدرسها جمع‌آوری و روی لیبلهای پشت چسب دار پرینت گرفته می‌‌شوند. سپس به مخزن کارتها ارسال و کارت مربوطه به آدرس آن الصاق و برای ارسال تحویل شرکت پست می‌شود.
وی افزود: اگر کارت در مخزن وجود نداشته باشد در این صورت کارت، صادر نشده که این مسئله دو حالت دارد. یا مشخصات خودرو در بانک اطلاعات ناجا موجود نیست که در این صورت مالک خودرو باید به راهور ناجا مراجعه و مشخصات خودرو را ثبت نماید.
در صورتی که سوابق خودرو موجود باشد اما کارت در مخزن کارتها نباشد در این صورت، کارت برای صدور ارسال شده و مالک باید منتظر دریافت کارت خود بماند.
به گفته وی، مشکل اصلی متقاضیان کارت المثنی سوخت مربوط به متقاضیان قدیمی (۲ _۳ ماه) پیش است که به صورت off- line ثبت‌نام کرده بودند. این دسته از افراد زمانی که کارت اصلی خود را دریافت می‌کنند، چون درخواست المثنی داده‌اند، کارت اصلی آنها باطل می‌شود و عملا کارت باطل شده دریافت می‌کنند.
ناصری یادآور شد: افرادی که با کسر سهمیه مواجه شدند باید کارت خود را تحویل مراکز خدمات و پشتیبانی کارت هوشند در دفاتر پستی داده تا المثنی برای آنان صادر شود. اما از آنجا که این پروسه قدری زمان‌بر است، چاره‌ای ندارند و باید منتظر باشند.
سخنگوی کارت هوشمند سوخت تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۱۲ _ ۱۰ میلیون کارت هوشمند سوخت در دست مردم است که اگر تنها یک هزارم آنها روزانه با مشکل مواجه شود، چیزی حدود ۱۰ هزار کارت در روز به مشکل بر می‌خورد که این مسئله توجه و سرعت مراکز خدمات کارت را می‌طلبد.
● سردرگمی را برطرف کنید
بنابراین گزارش، به نظر می‌رسد مشکل اصلی مردم و متقاضیان کارت هوشمند سوخت المثنی، سردرگمی آنان برای دریافت کارت و نبود مرجع واحدی برای پاسخگوئی به آنان است. این در حالی است که مراکز خدمات کارت هوشمند سوخت برای این منظور طراحی شده و در نظر گرفته شده‌اند که به اذعان اغلب مراجعان، متاسفانه پاسخ مناسبی دریافت نمی‌کنند و مرتب از این ارگان به آن ارگان فرستاده می‌شوند.
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید