جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کارنامه «اریکسون» در عرصه باشگاهی


کارنامه «اریکسون» در عرصه باشگاهی
سرانجام پس از حرف و حدیث های فراوان «اسون گوران اریكسون» سوئدی هدایت منچسترسیتی را بر عهده گرفت و با این باشگاه قراردادی ۳ ساله امضا كرد. وی پیش از هدایت منچسترسیتی در تیم ملی انگلستان حضور داشته است. سایت بی بی سی در مطلبی به بررسی كارنامه این مربی پرداخته كه در ادامه می خوانید:
● سوئد
اریكسون مربیگری را از تیم «دگفورس» آغاز كرد. وی پس از آن هدایت گوتنبرگ را بر عهده گرفت و از آنجا توانست پله های موفقیت را طی كند. گوتنبرگ تیم خوبی بود و «اسون» توانست با این تیم نتایج مطلوبی بگیرد. تاكتیك هایی كه وی در این تیم استفاده می كرد، تلفیقی از فوتبال انگلیسی و مدرن بود كه گوتنبرگ را فراتر از سوئد مطرح كرد.
اریكسون با بهره گیری از این شیوه قهرمانی در رقابت های یوفا در سال ۱۹۸۲ را به دست آورد؛افتخاری كه هیچ تیم سوئدی پس از آن نتوانست به دست آورد و این در حالی بود كه اسون تنها ۳۰ سال داشت.
پس از آن وی به تیم های بزرگ دیگری رفت و در زمانی كه هدایت تیم ملی فوتبال انگلستان را برعهده داشت، بهترین نتیجه را كسب كرد و با نتیجه ۵ بر یك آلمان را شكست داد كه اوج افتخار در كارنامه او به حساب می آید.اریكسون نتوانست یك روند ثابت و رو به رشدی را طی كند و هر ازچندگاهی اسیر حاشیه های فوتبال می شد. آن طوركه گفتهمی شود هدایت منچسترسیتی آخرین حضور اریكسون در مربیگری است. «لارس لاگربك» سرمربی سوئد گفت: « اریكسون مربی خوبی است اما از نظر رفتار و روابط فردی كم مشكل دارد. من فكر می كنم او پس از منچسترسیتی هدایت تیم ملی سوئد را برعهده بگیرد اما با همه مشكلاتی كه دارد هنوز مربی محبوبی است.
● پرتغال
اریكسون در دوران مربیگری خود ۲ بار در پرتغال حضور داشت و در این كشور موفقیت های زیادی به دست آورد كه برای پرتغالی ها فراموش نشدنی است. در پرتغال از او چهره ای مهربان و آرام را شاهد بودیم. اسون نكات زیادی از فوتبال می دانست و همین موضوع باعث شد بنفیكا در سطح اروپا بازی های خوبی به نمایش بگذارد.دوران اول حضور اریكسون از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۴ ادامه داشت.
وی در سال ۱۹۸۹ مجدداً به بنفیكا آمد و تا سال ۱۹۹۲ در این تیم بود. پس از دوره اول مربیگری در پرتغال راهی ایتالیا شد تا هدایت رم را برعهده بگیرد.محبوبیت اسون و حمایت هواداران باعث شد مسؤولان بنفیكا از او درخواست كنند به پرتغال بازگردد.
وی كه این شور و هیجان را دیده بود نیز به پیشنهاد باشگاه پاسخ مثبت داد و مجدداً هدایت پرتغالی ها را برعهده گرفت. سرمربی سابق تیم ملی انگلستان ۲ عنوان قهرمانیلیگ پرتغال و یك عنوان قهرمانی جام حذفی و یك مقام نایب قهرمانی در لیگ اروپا را برای بنفیكا به ارمغان آورد.پیش از این نیز گفته می شد اریكسون به پرتغال می رود اما این بار پرتغالی ها از این مربی سوئدی استقبالی به عمل نیاوردند. مسلماً اریكسون اكنون در منچسترسیتی موفق تر و باانگیزه تر خواهد بود.
● ایتالیا
اریكسون زمانی در ایتالیا حاضر شد كه در سطح جهان استفاده از سیستم ۲-۴-۴ شیوه محبوب و غالب بود. اریكسون تنها ۳ سال از ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷ در ایتالیا حضور داشت و در نخستین فصل حضور او رم در جایگاه هفتم كالچو قرار گرفت. او سپس به لاتزیو آمد و با این تیم هم قهرمان شد. اسون پیش از حضور در لاتزیو نزدیك به ۵ سال در سامپدوریا حضور داشت.
اسون سال ۱۹۹۴ و در دومین سال حضور در این تیم، مربی نایب قهرمان كالچو نامگرفت. اریكسون از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ در لاتزیو حضور داشت و در نخستین فصل حضور وی، آبی ها قهرمان كالچو شدند اما در فینال جام یوفا شكست خوردند.
لاتزیو با اتكا به آرامش و متانت اریكسون، در هفته پایانی فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ قهرمانی را از چنگ یووه درآورد.وی با بازیكنان رابطه دوستانه ای داشت به طوری كه ۹۰ درصد شاگردانش از او رضایت داشتند.اریكسون در منچسترسیتی كار سختی در پیش دارد. او در این باشگاه گزینه چندانی ندارد و همچنین نمی تواند در این باشگاه مرتكب اشتباه شود اما مسلماً با توجه به كارنامه درخشانی كه در عرصه باشگاهی داشته ، می تواند در جمع عقاب ها موفق باشد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید