جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

دیدگاه‏های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در قبال ایران


دیدگاه‏های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در قبال ایران
بسیاری از کارشناسان سیاسی به ویژه‏ تحلیلگران خاورمیانه معتقدند که نتیجه انتخابات ریاست‏جمهوری آمریکا تأثیر بسزایی بر برنامه‏های هسته ایران، جنگ عراق و اجرای طرح خاورمیانه بزرگ و... دارد.
هنگامی که سخنان کاندیداهای این انتخابات بررسی‏ می‏کنیم، در می‏یابیم که همگی آنان خواهان حل مساله ‏ایران از طریق دیپلماسی هستند و گزینه نظامی را مردود می دانند، حال باید منتظر ماند که ساکنان آینده کاخ سفید، پس از ورود به این عمارت بر وعده‏های انتخاباتی خود عمل می‏کند؟
در بین کاندیداهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری‏آمریکا، نامزدهای حزب دموکرات موضع ملایم‏تری را اتخاذ کرده‏اند ولی آنان نیز بر اجرای تحریم‏های اقتصادی‏ علیه ایران در کنار همکاری‏های بین المللی تاکید می‏کنند.
در این میان، «هیلاری کلینتون» بانوی اول پیشین آمریکا و سناتور دموکرات نیویورک به تعامل مستقیم با ایران بدون‏ تعیین پیش شرط اعتقاد دارد. او که از اعضای میانه رو حزب دموکرات و از حامیان مذاکره واشنگتن با تهران ‏است، در نخستین سخنرانی خود گفت: اگر فکر کنیم از راه ‏دور می‏توان از نحوه فعالیت‏های ایران مطلع شده در اشتباه هستیم و من بدون پیش شرط با ایران مذاکره خواهم‏کرد. البته در این میان از برخی ابزارها نیز برای حرکت‏دادن ایرانی‏ها در مسیر دلخواهمان استفاده می کنم.
هیلاری کلینتون که پیش از این بخاطر تایید قطعنامه سنا مبنی بر قرار دادن ایران در فهرست سازمان های تروریستی‏ مورد انتقاد قرار گرفته بود، تاکید می‏کند که رای مثبت به‏ این قطعنامه به منظور آغاز مذاکرات دیپلماتیک و اعمال‏ تحریم‏های اقتصادی علیه سپاه پاسداران داده شده است و از این طریق می‏توان اقدامات سپاه پاسداران که در تمامی فعالیت‏های اقتصادی ایران حضور دارند را کنترل کرد.
سناتور «باراک اوباما» نیز که بخاطر پیروزی‏های اخیرش‏ بیشتر به ورود به کاخ سفید می‏اندیشد، مانند هیلاری‏ کلینتون و شاید به تقلید از سیاست‏های او خواهان مذاکره ‏رو در رو با «محمود احمدی نژاد» رئیس جمهوری ایران‏ است.
اوباما با اینکه معتقد است گزینه‏های نظامی باید روی‏ میز قرار بگیرد، در مصاحبه‏های اخیر خود بارها تاکیدکرده است که اگر به ایران و سوریه امتیازهای بدهیم، آنان نیز عملکردشان را تغییر می‏دهند. او می گوید که سیاست «جورج بوش» رئیس جمهوری آمریکا بسیار مضحک است، چرا که او تنها برای تهران و دمشق یک امتیاز قائل می‏شود و آن نیز عدم نابودی است.
این سناتور آمریکای_آفریقای تصریح می‏کند: به عنوان ‏رییس جمهور در صورت لزوم برای حفظ منافع ‏شهروندان آمریکای در سراسر جهان، از اقدام نظامی‏ استفاده می‏کنم، هر چند که اقدام نظامی تنها گزینه نیست.
«جان ادواردز» سناتور ایالات کارولنیای شمالی درباره حل‏ مساله هسته ای ایران می‏گوید: باید هم از هویج و هم از چماق استفاده کرد و بجای اظهارات تند درباره اقدام‏ نظامی علیه ایران باید نیروهای میانه رو این کشور را منزوی‏کنیم. این کشور باید درک کند که جامعه بین المللی به آنان‏ اجازه نمی‏دهد که به تسلیحات هسته‏ای دست یابند.
وی که از محبوبیت چندانی در بین حامیان حزب‏ دموکرات برخوردار نیست، تصریح می‏کند: باید همچنان ‏با قدرت‏های بزرگ همکاری کنیم و اگر دولت احمدی‏نژاد همکاری نکرد، با اجرای تحریم‏های بیشتر می‏توانیم‏ آنان را کنترل کنیم ولی با هر گام مثبت، باید امتیازهای را برای ‏آنان قائل شویم که این به معنای دادن هدیه نیست.
از سوی دیگر «مایک گروال» سناتور پیشین ایالات‏ آلاسکا معتقد است با در پیش گرفتن دیپلماسی در قبال‏ ایران هم می‏توان به این بحران خاتمه و هم اوضاع عراق را سر و سامان داد.
او که با اقدام نظامی شدیداً مخالف است و از تحریم‏های‏اقتصادی نیز حمایت نمی‏کند، در این باره می‏گوید: ایران ‏را به مدت ۲۷ سال تحریم کردیم و اکنون بخوبی می‏دانیم‏ که این اقدام موثر نیست. اگر ایران را به رسمیت بشناسیم، آنان به آرام کردن شیعیان عراق به ما کمک می‏کنند.
«دنیس کوسینیچ» نماینده ایالات اوهایو نیز خواهان ‏مذاکره مستقیم با ایران است. البته او پا را فراتر گذاشته و می‏گوید: شخصا به ایران خواهم رفت و نه تنها ایرانی ها راتشویق می‏کنم که از تلاش برای دستیابی به بمب هسته‏ای ‏دست بردارند بلکه از آنان می‏خواهم تا بجای استفاده از انرژی هسته‏ای از انرژی ارزان‏تری استفاده کنند.
در این میان، نامزدهای حزب جمهوری خواه درسیاست‏های خود، عملاً موضع شدیدتری را اتخاذ کرده‏اند. آنان نیز به ادامه سیاست‏های جورج بوش معتقد نیستند و خواهان استفاده از دیپلماسی برای حل مسأله هسته‏ای ایران هستند ولی گزینه نظامی از برنامه‏های هیچ یک از آنان کنار گذاشته نمی‏شود. «جان سیدنی مک کین» سناتور ایالات آریزونا و نامزد پیشرو حزب جمهوری خواه و امید آینده این حزب برای ‏جانشینی جورج بوش با اتخاذ مواضع تندتری نسبت به‏ دیگر کاندیداهای هم حزبی خود می‏گوید: در صدد ایجاد ائتلافی خارج از اختیارات سازمان ملل متحد هستم، زیرإ روسیه و چین تمامی اقدامات مؤثر آمریکا را خنثی می کنند.
وی تاکید می‏کند که اجرای تحریم‏های اقتصادی شدید، می‏تواند ایران را از مسیر کنونی خود خارج کند چرا که ‏اقتصاد ایران کاملاً شکننده است. می‏توان با ایران بدون‏پیش شرط مذاکره کرد ولی اقدام هماهنگ بین المللی دراین راه تأثیر بیشتری دارد.
مک کین که مانند بوش از اسرائیل حمایت می‏کند، بر این‏باور است که همه گزینه‏ها باید بر روی میز باقی بماند. او می گوید که هرچند گزینه نظامی اولویت ما نیست و مانند همیشه باید به عنوان آخرین گزینه بررسی شود ولی تنها یک مسأله بدتر از راه حل نظامی است و آن ایران دارای تسلیحات‏هسته‏ای است. او تصریح می کند که اگر زمانی شرایط بحرانی شود، مانند یک‏ رئیس جمهور قسم خورده اقدام فوری جهت تضمین ‏امنیت آمریکا انجام خواهم داد.
از سوی دیگر «فرد دالتون تامسون» سیاستمدار و عضو سنا خواستار تغییر رژیم در ایران است و می‏گوید: همزمان با ادامه اعمال تحریم و به کارگیری ‏اقدامات دیگر علیه ایران باید برای کمک به ایرانیان ‏جهت خلاصی از رژیم کنونی شان گام‏های دیگری‏ برداریم و از همین جهت نیازمند کمک متحدان اروپایی و عربی هستیم.
وی که مخالف تعامل مستقیم با ایران است، تأکید می‏کند: ایرانی‏ها هر اقدامی انجام داده‏اند تا ما را تضعیف کنند و حمایت آنان از حزب الله برای همین منظور انجام شده‏است. اگر با مقامات ایران دیدار کنیم مثل این است که ما به سمت آنان رفته و تضعیف شده‏ایم.
«مایک هاکبی» فرماندار سابق آرکانزاس و دیگر جمهوری‏خواهان نامزد انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که‏ باید مانند دوره پس از حادثه ۱۱ سپتامبر که از لحاظ نظامی تهاجمی عمل کردیم در مقابله ایران از لحاظ دیپلماتیک تهاجمی عمل کنیم و تلاش‏های دیپلماتیک ‏خود را با اروپا، روسیه، چین، کره جنوبی و هند برای‏اعمال تحریم‏های اقتصادی بیشتر کنیم.
وی می‏گوید: معتقدم جورج بوش پیش از اقدام نظامی،خواهان ورشکستگی ایران بوده است و من این اقدام راحمایت می‏کنم.
«میت رامنی» سیاستمدار جمهوری خواهان نیز از مذاکره ‏مستقیم و یا دوجانبه تهران و واشنگتن استقبال نمی‏کند و می‏گوید: تنها یک مکان هست که با آغوش باز از احمدی‏نژاد استقبال می‏کنم و آن دادگاه است، جایی که طبق ‏کنوانسیون نسل کشی به دلیل رد نسل کشی یهودیان باید محاکمه شود.
وی تصریح می‏کند: باید احساسی مانند آپارتاید آفریقای‏جنوبی و حتی بدتر از آن در ایران ایجاد کنیم و در این راه‏ نیازمند همکاری‏های بین المللی هستیم.
«دانکان هانتر» از اعضای جمهوری خواه مجلس‏ نمایندگان آمریکا مانند جان مک کین، نگاه تندی به‏ مساله هسته‏ای ایران دارد و می‏گوید: ایرانی‏ها تسلیحات‏ مرگباری را برای هدف قرار دادن آمریکایی‏ها به عراق ‏وارد می‏کنند، پس ما اجازه داریم برای ممانعت از عبور تسلیحات مرگبار تمامی آقدامات را بکار ببندیم. ایران ‏در حال حاضر دارای هزاران سانتریفوژ برای غنی سازی‏ است و هر لحظه می‏تواند به تسلیحات هسته‏ای دست‏ یابد، پس این حق آمریکا است که جلوی این پیشرفت را بگیرد.
اکنون بازار سخنان انتخاباتی در ایالت‏های آمریکا بسیار داغ است و همانطور که گفته شد، مسأله هسته‏ای ایران ‏یکی از اصلی‏ترین استراتژی‏های خارجی در برنامه‏های‏ نامزدی‏های ورود به کاخ سفید است.
به گفته بسیاری از کارشناسان، موضع‏گیری نامزدهای‏ آمریکایی در قبال پرونده هسته‏ای ایران، امتیاز ویژه‏ای‏ برای آنان محسوب می‏شود، چرا که بیشتر آمریکایی‏ها ازشروع جنگ جدیدی حمایت نمی‏کنند و خواهان ‏برقراری صلح در بین کشورشان هستند.
حال باید دید که در این مبارزات کدام یکی از دو حزب اصلی ‏آمریکا پیروز میدان می‏شود و پرونده‏ی هسته ای ایران پس از این انتخابات به کدام سمت کشیده خواهد شد.
مریم جعفری
منبع : دسترنج


همچنین مشاهده کنید