جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نخست وزیر بعدی سرزمین پشتوها


نخست وزیر بعدی سرزمین پشتوها
تکاپوی دو حزب پیروز انتخابات اخیر پاکستان جهت انتخاب نخست وزیر بعدی این کشور همچنان ادامه دارد.مسلما احزاب‌مخالف مشرف این فرد را از میان مخالفان پرویز مشرف انتخاب خواهند کرد.مسئله ای که می تواند آینده سیاسی پاکستان را دستخوش تحولات تازه ای نماید.پس از حادثه ترور بی نظیر بوتو،بسیاری از طرفداران و اعضای حزب مردم پاکستان خواهان حضور آصف علی زرداری در مساند نخست وزیری پاکستان هستند.اما زرداری این مسئله را به شدت تکذیب نموده است.معاون رئیس حزب مردم پاکستان در پی پیروزی این حزب و دیگر احزاب مخالف پرویز مشرف در انتخابات پارلمانی، مخالفت خود را با تصدی نخست وزیری این کشور اعلام کرده است.
معاون رئیس حزب مردم که در عمل رهبر این حزب است، همچنین خواستار آزادی قضات و وکلایی شد که پس از اعلام وضعیت فوق العاده از سوی “ پرویز مشرف” رئیس جمهوری پاکستان برکنار شدند.زرداری به این مسئله نیز اشاره کرد که حزب مردم می خواهد یک دولت ائتلافی را با جنبش “متحد قومی” تشکیل دهد.
احزاب پیروز در انتخابات پارلمانی اخیر پاکستان،احتمالا گزینه خود را برای نخست وزیری در جلسه ماه آینده پارلمان معرفی خواهند کرد.
دو حزب پیروز انتخابات پارلمانی پاکستان(حزب مردم و حزب مسلم لیگ شاخه نواز) گزینه خود را برای نخست وزیری پس از توافق برای ایجاد یک ائتلاف مورد بررسی قرار داده اند .مقامها از هر دو حزب اعلام کردند که فرد پیشتاز برای نخست وزیری “مخدوم امین فهیم” است که معاون”بی نظیر بوتو”رهبر حزب مردم پاکستان و مورد احترام شدید وی بوده است.البته لازم به ذکر است که زرداری و شریف به این خاطر که عضو مجلس نیستند قادر به شرکت در انتخابات نخست وزیری نخواهند بود. نواز شریف به اتهام فساد مالی از ثبت نام منع شده بود و زرداری در زمان حیات همسرش در ثبت نام انتخابات شرکت نکرده بود.
یک مقام ارشد حزب مردم پاکستان این خصوص می گوید:
“توافقی وجود دارد؛ مبنی بر اینکه فهیم باید رهبر و نامزد پارلمان برای نخست وزیری باشد، اما بعید است که این اعلامیه تا پیش از نشست پارلمان که به احتمال بسیار زیاد در هفته اول ماه مارس برگزار خواهد شد، علنی شود.”
حزب مسلم لیگ شاخه نواز به رهبری نواز شریف و حزب مردم به رهبری فرزند بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان(که در آخرین روزهای سال گذشته میلادی ترور شد) دو حزبی هستند که در انتخابات اخیر پارلمانی این کشور به پیروزی رسیدند و حزب پرویز مشرف رئیس جمهوری پاکستان در جایگاه سوم قرار گرفت.در عین حال قبل از برگزاری انتخابات پاکستان و حتی پس از آن بحثهای گسترده ای در خصوص تقلب در انتخابات مطرح بود..این در حالیست که وزیر کشور موقت پاکستان هرگونه تقلب در انتخابات اخیر این کشور را رد کرده است.
اوی در عین حال گفت که ممکن است در صد حوزه انتخابیه یک مورد تقلب مشاهده شده باشد اما در مجموع دولت ادعای تقلب گسترده را رد می‌کند.
“کنوردلشاد” دبیر کمیسیون انتخابات پاکستان نیز در لاهور تقلب در انتخابات اخیر را رد و اعلام کرد که انتخابات شفاف و آزاد برگزار شد.
“بابر اعوان” سخنگوی حزب مردم پاکستان تاکید کرده بود که با وجود اعلام دولت پاکستان مبنی بر جلوگیری از تقلب، در بسیاری از حوزه‌ها تقلب‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.
احزاب مردم و شاخه نواز مسلم لیگ قبل از برگزاری انتخابات هشدار داده بودند در صورت تقلب در انتخابات، جنبشی سراسری را علیه دولت و مشرف برپا خواهند کرد.به راستی نخست وزیر بعدی سرزمین پشتوهاچه کسی خواهد بود؟آنچه مسلم است اینکه تقابل احتمالی سیاستهای نخست وزیر بعدی پاکستان و پرویز مشرف انعکاس مستقیمی در چهره سیاسی اسلام آباد خواهد داشت.چهره ای که از زمان دخالت آمریکا در امور سیاسی این کشور تا حدودی مخدوش گردیده است.
مهدی مروتی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید