شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی


نگاهی بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی
انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی همچون دوره‌های گذشته با شکوه تمام و با حضور گسترده قشرهای مختلف مردم در پای صندوق‌های رای در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه کشور به اتمام رسید و در برخی از حوزه‌ها از جمله حوزه انتخابیه تهران به دور دوم کشیده شد. این انتخابات بار دیگر قدرت ملی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید و وحدت وانسجام ملت ایران را ظاهر ساخت. حضور گسترده مردم کشورمان در روز ۲۴ اسفندسال ۸۶ مهر تائید دیگری بود بر مقبولیت نظام جمهوری اسلامی و برخورداری آن از پشتوانه ملی. این حضور میلیونی لبیک دیگری به فراخوان رهبر معظم انقلاب مبنی بر شرکت آحاد ملت در انتخابات بود و اثبات کرد که ملت ایران پشتیبان ولایت فقیه است تا هرگز به سرزمین و مملکت او آسیبی وارد نشود.
ملت فهیم ایران با درک صحیح از شرایط و موقعیت کشور اوج شعور سیاسی خود را در ۲۴ اسفندماه به نمایش گذاشت و ثابت کرد علی‌رغم تمام مشکلاتی که با آنها روبروست هرگز به کشور خود پشت نخواهد کرد و همچنان با حفظ روحیه انقلابی خود با امید فراوان به دنبال تحقق آرمان‌های بلند امام راحل و شهدای خود می‌باشد و هرگز فشارها و کاستی‌ها و شبهه‌آفرینی‌های بدخواهان نظام اسلامی او را از ادامه راهی که برگزیده منصرف و ناامید نخواهد کرد. انتخابات ۲۴ اسفند تائیدی بود بر ۳ دهه حیات بابرکت و مورد وثوق نظام جمهوری اسلامی و تزریق انرژی مضاعف برای ادامه این حیات طیبه تا رسیدن به اهداف بلند آن و نهراسیدن از هیاهوها و جنجال‌آفرینی‌های معاندان آن که لحظه‌ای از توطئه دست برنداشتند. این انتخابات از هر جهت مطلوب دلسوزان نظام و انقلاب بود. از یکسو حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای به‌عنوان اولین مطالبه نظام محقق شد و از سوی دیگر برگزیده شدن و راهیابی نیروهای متعهد و خدمتگزار به ملت ایران به‌عنوان دومین مطالبه نظام از انتخابات نیز برآورده شد و در این انتخابات ملت ایران گفتمان اصولگرایی را برگزیدند و به تداوم این گفتار برآمده از متن انقلاب اسلامی رای اعتماد دادند. اخبار و آمارهای منتشر شده حکایت از پیروزی بزرگ اصولگرایان دارد که اکثریت قاطع مجلس هشتم را تشکیل خواهند داد تا مجلسی پرکارتر، کارآمدتر و موثرتر از مجلس اصولگرای هفتم را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم بزنند. برگزیده شدن نیروهای اصولگرا از سوی مردم ایران نشان از کارآمدی مجموعه اصولگرایان در دولت و مجلس هشتم دارد. مردم ما با رای خود ثابت کردند که تحت تاثیر تبلیغات و جوسازی‌ها قرار نخواهند گرفت، چرا که خود آنان با تجربه گرانقدری که طی ۳ دهه گذشته داشته‌اند توانسته‌اند به این قدرت تحلیل و انتخاب دست پیدا کنند که به دور از فضاسازی‌ها آنچه را که صحیح است اجرا کنند.
مردم ما با رای خود به اصولگرایان نشان دادند که قدردان تلاش و کوشش صادقانه دولت و مجلس هستند و هر جریان و گروهی که در خدمتگزاری و کارآمدی از دیگران برتر باشد مورد اقبال قرار خواهد گرفت. امید است اصولگرایان مجلس هشتم به اعتماد به وجود آمده به مجموعه اصولگرایان احترام گذاشته و با تمام توان در جهت حل مشکلات کشور گام‌های بلند و موثری بردارند. به نظر می‌رسد پس از انجام وظیفه ملت حالا نوبت انجام وظیفه برگزیدگان ملت است تا بتوانند در فرصت به وجود آمده کارآمدی خود را به اثبات برسانند. جبهه متحد اصولگرایان در تنظیم لیست ۳۰ نفره خود که پس از مدت‌ها رایزنی و تلاش بی‌وقفه شکل گرفت عنصر کارآمدی و تخصص را مورد توجه جدی قرار داد تا نمایندگان با حضور خود در مجلس به دور از جنجال‌های صرف سیاسی وقت خود را صرف حل معضلات مردم کنند. تا به حال از تهران ۱۹ نفر از اعضای لیست جبهه متحد اصولگرایان به مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند که تا این مرحله نتیجه بسیار خوب و درخشانی برای اصولگرایان است و قطعا ۱۱ نفر نیز با اقبال ملت روبرو خواهند شد و در نهایت شاهد تشکیل مجلسی اصولگرا، منسجم‌تر از گذشته و دارای تعامل سازنده با دولت اصولگرا خواهیم بود و در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام سال نوآوری و شکوفایی نام گرفته شاهد نوآوری در عرصه‌های گوناگون بخصوص شکوفایی فرهنگی خواهیم بود. انتخابات مجلس هشتم فرصت خوبی را برای جریان اصولگرایی فراهم کرد تا به تمرین وحدت و در کنار هم بودن بپردازند. جریان اصولگرایی با توجه به شاخصه‌ها و معیارهایی که دارد در کشور ما از وسعت و دامنه زیادی برخوردار است و گروه‌ها، شخصیت‌ها و احزاب بسیاری را در خود جای می‌دهد.
این وسعت طیف اصولگرایان می‌تواند هم نقطه مثبت و هم نقطه منفی این جریان باشد. عقلا و بزرگان این جریان از همان ابتدا بر وحدت اصولگرایان در عرصه‌های مختلف بخصوص عرصه انتخابات تاکید داشتند و همواره اهمیت وحدت را به‌عنوان رمز توفیق و پیروزی گوشزد کرده‌اند. طیف‌های مختلف جریان اصولگرایی اگرچه در مبانی دارای اشتراکات بسیاری هستند اما در روش دارای اختلاف سلایقی هستند که نه تنها نمی‌توان از آن به عنوانی یک نقطه ضعف یاد کرد بلکه باید از آن به‌عنوان عامل پویایی و بالندگی جریان اصولگرایی یاد کرد. انتخابات مجلس هشتم فرصتی بود تا اصولگرایان به طراحی مدلی برای جمع کردن مجموعه اصولگرایان در زیر یک چتر واحد بپردازند و از اختلافات موجود که در شرایط انتخاباتی نه تنها سودی برای کشور و ملت ایران نخواهد داشت بپرهیزند. تلاش عقلای اصولگرا در نهایت به ترسیم مدل ۶+۵ منجر شد که توانست طی ماه‌ها تلاش و رایزنی‌های بسیار وطاقت‌فرسا با گروه‌ها و شخصیت‌های اصولگرا در نهایت لیست واحدی را به مردم معرفی کند.
رای قاطع مردم به لیست جبهه متحد اصولگرایان نشان از پیروزی این راهکار عاقلانه دارد. اعضای گروه ۶+۵ همواره از همان ابتدای شکل‌گیری بر باز بودن آغوش جبهه برای شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات همه کسانی که خود را اصولگرا می‌دانند تاکید کرد و تا آخرین لحظات برگزاری انتخابات از تلاش خود برای وحدت کامل میان اصولگرایان دریغ نکرد. در نهایت از سوی این جبهه لیستی مرکب از کارآمدترین، متخصص‌ترین و متعهدترین نیروهای اصولگرا که براساس خرد جمعی و سیستمی کاملا دموکراتیک انتخاب شده بودند به مردم ارائه شد و ما دیدیم که در دور اول انتخابات ۳۰ نفر این لیست در صدر قرار گرفتند و ۱۹ نفر آنان به مجلس هشتم راه پیدا کردند. به هرحال یکی از پیام‌های این انتخابات رای ملت به وحدت و همگرایی و پاسخ منفی آنان به واگرایی و تفرقه بود. با اعلام نتایج این انتخابات و تجربیاتی که اصولگرایان از انتخابات گذشته داشته‌اند دیگر برای آنان قطعیت یافته که وحدت رمز پیروزی است. دوستان اصولگرایی که در این انتخابات بنای جدایی و واگرایی را گذاشتند و خوراک تبلیغاتی رقبای اصولگرا را فراهم کردند و با کمترین اقبال از سوی مردم مواجه شدند بدانند که باید برای ادامه حیات خود در عرصه سیاسی کشور راه دیگری را برگزینند.
این دوستان در انتخابات مجلس هشتم لیستی را ارائه دادند که از کمترین پشتوانه و بدنه اجتماعی برخوردار بود در حالی که لیست اصلی و حقیقی مجموعه اصولگرایان که در خود مجموعه اکثریت قاطع اصولگرایان را پوشش می داد و در سطح جامعه از حمایت قاطع توده‌های مردم برخوردار بود. این لیست از حمایت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بسیاری از شخصیت‌های برجسته حوزوی و دانشگاهی به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیری توده‌های مردم برخوردار بود. این لیست از درون مجموعه‌ای برخاسته بود که توانست با کار کارشناسی گسترده برنامه‌ای منسجم و کارشناسی شده به مردم ارائه دهد و اعتماد ملت را برای حضور در مجلس شورای اسلامی فراهم کند.
این پیروزی شیرین که نصیب جبهه متحد اصولگرایان شد، به تداوم این جبهه و رفع برخی نواقص و تقویت نقاط قوت که همانا از خودگذشتگی، ایثار و توجه به منافع جمعی و منافع کلی نظام بود کمک خواهد کرد. این پیروزی شیرین نتیجه تلاش و خدمت بی‌منت مجموعه اصولگرایی در مسئولیت‌هایی است که برعهده گرفته‌اند. خدمات ارزنده دولت اصولگرا و مجلس هفتم بود که باعث رای اعتماد دوباره ملت ایران به آنان شد. این گفتمان که همانا گفتمان خدمت و پیشرفت است باید ادامه پیدا کند تا مردم شیرینی رای داده شده خود را احساس کنند. اصولگرایان راه یافته به مجلس هشتم عمل به تعهدات و وعده‌های داده شده که به رای اعتماد ملت به آنان منجر شده را باید وظیفه دینی و شرعی خود بدانند و لحظه‌ای برای تحقق آنها غفلت نکنند. ملت ایران به وظیفه خود عمل کرد و اینک نوبت منتخبان ملت است که به مطالبات ملی جامه عمل بپوشانند. همگرایی دولت و مجلس فرصت خوبی را برای مجموعه اصولگرایان جهت پیشرفت و توسعه کشور و برداشتن موانع فراهم کرده است. چشم امید مردم برای حل مشکلات و گشایش در امور دولت و مجلس اصولگراست که در چندین انتخابات گذشته به آنان اعتماد کرده‌اند. این اعتقاد یک سرمایه اجتماعی ارزنده‌ای است که می‌بایست مغتنم و گرامی داشته شود و از آن در جهت سازندگی کشور و تحقق آرمان‌های مقدس جمهوری اسلامی بهره‌مند گردیم.
خدای سبحان را شکرگزاریم که ملت ما و نظام ما یک بار دیگر از آزمونی دیگر پیروز و سربلند بیرون آمد و تمام نقاط امید دشمنان را به یاس تبدیل کرد. یادمان نمی‌رود که دشمنان و معاندان کینه‌توز ملت مدت‌ها قبل از برگزاری انتخابات مجلس هشتم با تمام توان خود وارد عرصه شدند و به جنجال‌آفرینی و ایجاد انشقاق و تفرقه در میان نیروهای سیاسی و ایجاد شبهه و نگرانی در میان توده‌های ملت پرداختند. زیرسوال بردن سلامت انتخابات ایجاد شبهه در بررسی صلاحیت‌ها، ناکارآمدی مجلس و در نهایت ناکارآمدی نظام و بسیاری اقدامات دیگر هرگز مانع از حضور میلیونی ملت نشد و ما باید این پیروزی بزرگ را علی‌رغم تمام موانع و مشکلات جشن بگیریم و به آینده نظام امیدوار باشیم. جشنی که باید در آن قدردان ولی فقیه و ملت ولایت‌مدار خود باشیم. ملتی که ثابت کرد هرگز از خط ولایت منحرف نخواهد شد و در تصمیم‌گیری کلان و سرنوشت‌ساز خود رهنمودهای ولی فقیه خود را نصب‌العین قرار خواهد داد. ولی فقیهی که طی ماه‌ها قبل از برگزاری انتخابات مجلس هشتم بارها با بیانات و رهنمودهای تاریخی به موقع و نافذ خود ملت را به راه صحیح هدایت کرد و مانع از بروز هرگونه انحراف احتمالی گردید و دشمنان انقلاب را در موضع ضعف و ناتوانی قرار داد. این پیروزی مهر تائید دوباره‌ای بود بر ولایت‌مداری ملت و کارآمدی نظام ولایت‌محور جمهوری اسلامی ایران.
انقلاب ما مسیر روشنی را در پیش روی خود دارد و اهداف و آرمان‌های خود را نیز تدوین و طراحی کرده است. نیاز امروز ما همت مسئولان و حمایت ملت بزرگ ایران و حرکت در مسیر ولایت است. امسال به فرموده رهبر انقلاب سال نوآوری و شکوفایی است، سالی که در آن باید راه‌های جهش در رسیدن به اهداف را تدوین و به کار بندیم و با تمام توان و نیرو و با حفظ روحیه انقلابی و جهادی خود لحظه‌ای از حرکت باز نایستیم. دولت جهادگر و انقلابی در کنار مجلس اصولگرا و متعهد و متخصص و پایبند به ارزش‌های انقلاب شرایط را برای جهش به سوی تحقق آرمان‌ها فراهم کرده است.
عباس خسروانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید