شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024

امروز شنبه ۴ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ

امروز شنبه ۴ خرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۸ جمادی الاول سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۴ می سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۱۱۰۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۸جمادی الاول سال ۳۲۸هجری قمری:
« احمد بن محمّد» معروف به« ابن عبدربه» شاعر و نویسنده عرب در گذشت . اثر مشهور این نویسنده نامی«عقدالفرید» نام دارد که درباره تاریخ ، طب ، شعر، عروض و لغت نگاشته شده است . از ابن عبدربه ین اشعار بسیار نغز و شیوایی باقیست که درآنها روح شرقی خود آشکارا ساخته است .
● ۲۰۳ سال پیش درچنین روزی - جمادی الاول سال ۱۲۲۶هجری قمری :
حاج ملا علی میرزا خلیلی از فقیهان و عالمان بزرگ قرن ۳هجری بدرود حیات گفت . وی پس از طی دوره مقدماتی علوم متداول عصر خود نزد علمایی چون ملا کریم کرمانی ، شریف العلماء و ملا اسماعیل بروجردی به کسب علوم فقه ، اصول ، حکمت الهی و ریاضی اهتمام ورزید ، و عاقبت خود فقیهی کامل و ریاضیدان برجسته شد . حاج ملا علی از آن پس تدریس و تألیف را پیشه خود ساخت و در کنار آن مطالعات خود را هم وسعت بخشید . از کتابهای مهم این عالم گرامی می‏توان خزاین الاحکام را ذکر کرد .
● ۱۵ سال پیش درچنین روزی - ۲۴می سال ۱۹۹۳ میلادی :
کشور اریتره استقلال یافت و مردم این کشور پس از سه روز رای گیری برای استقلال سرزمینشان به خیابانها آمدند و شادی و پایکوبی کردند جبهه آزادی بخش اریتره که در سال ۱۳۳۷ شمسی در دوران حکومت هایلاسلایینی اعلام موجودیت کرد ، بیش ا زسی و پنج سال برای کسب استقلال با دولتهای اتیوپی مبارزه کرد و سرانجام در چنین روزی موفق به کسب استقلال شد و اکثر قریب به اتفاق مردم اریتره مسلمان اند و درنهایت فقر و تنگدستی بسر می برند
● ۴۶۷ سال پیش درچنین روزی - ۲۴ماه می سال ۱۵۴۱ میلادی:
پاراسیلسوس طبیب و شیمیدان سوئدی فلز روی را کشف کرد و بعد از قرون وسطی ، نخستین فلز کشف شده در عصر جدید بنام کاشفش ثبت شد پاراسیلسوس در سفرهای متعدد خود به مشرق زمین ضمن فراگیری علم کیمیا با بسیاری از داروهای شرقی آشنا شد که طبیبان اروپایی از وجود این داروها و اثر شفا دهنده آنها بی اطلاع بودند.
● ۱۶۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۴ می سال ۱۸۴۲ میلادی:
استاندال نوشیده فرانسوی در قرن نوزدهم ، درپنجاه ونه سالگی درگذشت او درسال ۱۷۸۳ میلادی متولد شد و دوران کودکی را با رنج بسیار سپری کرد استاندال در دوران سلطنت و امپراتوری ناپلئون به پاریس رفت و در اندک مدتی به ارتش پیوست اما پس از مدتی بطور جدی به ادبیات روی آورد و به تدریج آثارش را منتشر کرد از جمله مشهورترین آثار استاندال ،می توان سرخ و سیاه ،گردشهای رم و عشق را می توان نام برد.
● ۱۲۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۴ ماه می سال ۱۸۸۸ میلادی:
واکسن بیماری حصبه کشف شد. این واکسن را دو دانشمند فرانسوی بنام های وایدال و شانتمس کشف کردند و بعدها این کشف مهم آنان را هاوکن دانشمند انگلیسی کاملتر کرد باکتری بیماری حصبه از طریق دستگاه گوارش به بدن انسان وارد می شود از این رو مصرف خوراک و آب آلوده و یا تماس با بیمار مبتلا به حصبه موجب سرایت این بیمارمی شود.
منبع : سایت خبری ایران