جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چریک‌ها جایگزین توریست‌ها


چریک‌ها جایگزین توریست‌ها
هم اکنون ۱۵ سال پس از زمانی که آبخازیا در جنگی برای براندازی حاکمیت گرجستان پیروز شد، دوباره تنش ها بر سر این منطقه به جایی نزدیک شده است که احتمالاً یک درگیری مسلح دوباره روی خواهد داد. بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد حداقل سه هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین گرجستان از ماه مارس تا کنون بر فراز آبخازیا مورد هدف قرار گرفته اند.
به گفته سازمان ملل متحد، روسیه به یکی از این هواپیماها شلیک کرده است اما مسکو این ادعا را رد کرده است.
علاوه بر این روسیه نیروهای حافظ صلح بیشتری را برای مقابله با آن چه که یک حمله قریب الوقوع گرجستان می خواند، به آبخازیا فرستاده است.
«در این ماه پس از یک دور اقدامات دیپلماتیک، این تنش ها فرو نشست اما ناظران هشدار می دهند جنگ میان گرجستان و آبخازیا در هر زمانی می تواند دوباره شکل گیرد. حتی اگر این جنگ هم رخ ندهد، باز می تواند سدی در برابر جاه طلبی های گرجستان برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) باشد زیرا این پیمان قصد ندارد خود را درگیر این قضیه کند.
این درگیری اثرات جهانی خواهد داشت. این مناقشه باعث شده است روسیه، قدرت امپریالیستی سابق که از جدایی خواهان آبخازیا حمایت می کند در برابر آ مریکا که از گرجستان حمایت می کند ، قرار گیرد. گرجستان ارتباط حیاتی دالان صادرات نفت از دریای خزر است که واشنگتن از آن حمایت می کند. سرگئی شامبا، وزیر جدایی خواه امور خارجه آبخازیا در این باره می گوید: «ما به آستانه نهایی رسیده ایم که هر اقدام نامحتاطانه می تواند منجر به جنگ شود. آبخازیا که در ساحل دریای سیاه قرار دارد، سابقاً مقصد مورد علاقه توریست های شوروی بوده است اما درگیری ها و مناقشات تاثیر زیادی بر رکود آن داشته است. اگر چه هیچ کشوری استقلال آبخازیا را به رسمیت نشناخته است، اما این منطقه امور خود را اداره می کند. تفلیس وعده داده است تا کنترل خود را بر این منطقه به دست آورد و صدها هزار گرجی قومی را که در اثر این جنگ از این منطقه بیرون رانده شده اند، بازگرداند.»
هم اکنون نشانه ای از حاکمیت گرجستان به چشم نمی خورد. در عوض، نفوذ روسیه در جای جای آبخازیا قابل مشاهده است؛ از آسایشگاهی در سوخومی، جایی که افسران نیروهای موشک هسته ای روسیه برای استراحت به آنجا فرستاده می شوند گرفته تا مستمری هایی که مسکو به تمام بازنشستگان آبخازیایی می دهد.
روسیه در سال جاری اقدامات بیشتری انجام داد. این کشور تحریم های اقتصادی را علیه آبخازیا برداشت و روابط نیمه رسمی با مقامات این منطقه جدایی خواه را ایجاد کرد. مسکو همچنین نیروهای اضافی و تسلیحات بیشتری برای تقویت نیروهای حافظ صلح این کشور که از آتش بس سال ۱۹۹۴ در این منطقه مستقر هستند، فرستاده است.
یک مقام بلند پایه جدایی خواه آبخازیا در منطقه گالی، مرز پر تنش دو فاکتوی (موجود) آبخازیا با گرجستان می گوید: «دخالت روسیه از حمله احتمالی گرجستان جلوگیری کرد.»
اما تفلیس هر گونه قصد حمله به این منطقه را تکذیب می کند. روسلان کیشماریا در این باره می گوید: «روسیه آنها را (دولت گرجستان) ترساند. آنها متوجه شدند که زمان دیکتاتوری شان به سر آ مده است.»
حمایت روسیه از آبخازیا به این منطقه اعتماد به نفس داده است تا به یک آینده آباد چشم داشته باشد. خاطرات لی
یوان یو، نخست وزیر سابق سنگاپور در کتاب خانه سرگئی باگاپش، رئیس جمهور آبخازیا به چشم می خورد. باگاپش معتقد است میان سنگاپور و آبخازیا شباهت وجود دارد. باگاپش می گوید: «سنگاپور این توانایی را پیدا کرد تا توسعه یابد و به توسعه یافته ترین کشورهای جهان بپیوند. این کشور در جهان سیاست، تاثیرگذار نیست اما مسائل داخلی خود را می تواند حل کند. من به سرمایه گذاران بالقوه می گویم تا هنوز چیزی گران نشده است به آبخازیا بیایند.»
مقامات آبخازی اعلام آمادگی کرده اند در ازای حمایت نظامی و برقراری همکاری های اقتصادی، تمامی منافع روسیه را تامین کرده و با این کشور توافقنامه نظامی امضا می کنند.
سرگئی شامبا، وزیر امور خارجه آبخازی می گوید: «این مساله ای است که ما سال هاست از زمانی که از امکان برقراری روابط بین روسیه و آبخازی صحبت به میان آمده از آن سخن می گوییم. ما حاضریم به ازای تحت الحمایه بودن نظامی روسیه و برقراری همکاری های اقتصادی، تمامی منافع روسیه در این منطقه را تامین کنیم.» به گفته وی، اگر روسیه علاقه مند به حضور نظامی در آبخازی باشد، این جمهوری حاضر است این تمایل روسیه را تحقق بخشد. او می گوید: «بر کسی پوشیده نیست که گرجستان همچنان درصدد تقویت توان نظامی خویش است. این کشور تا جای ممکن خود را مجهز به تسلیحات نظامی کرده و تمام این اقدامات با یک هدف انجام می شود و آن جنگ است.مسلما ما نیز در چنین شرایطی دست روی دست نخواهیم گذاشت.»
سرگئی باگاپش، رئیس جمهوری آبخازی نیز اعلام کرده است که این جمهوری نیروهای حافظ صلح ناتو را به این منطقه راه نخواهد داد.
وی تاکید کرده: «مواضع ما با گذشته هیچ تفاوتی نکرده است و بر این عقیده ایم که تنها نیروهای حافظ صلح روسی هستند که در منطقه مورد مناقشه آبخازی- گرجستان می توانند به طور موثر باعث ایجاد ثبات شوند.»
در مقابل، رئیس جمهوری گرجستان روسیه را به کمک به قانونی جلوه دادن اقدامات آبخازی در راستای پاکسازی نژادی در این منطقه متهم کرده است.
میخائیل ساآکاشویلی، رئیس جمهوری گرجستان معتقد است اقدامات اخیر مسکو مبتنی بر برقراری روابط رسمی با مناطق آبخازی و اوستیای جنوبی، گویای آن است که روسیه در حال حاضر به قانونی جلوه دادن اقدامات صورت گرفته از جانب آبخازی در راستای پاکسازی نژادی در این منطقه کمک می کند.
هادی مجیدی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید