شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

تب داغ انتخابات وسیاست در عراق


تب داغ انتخابات وسیاست در عراق
هرچه عراق به زمان برگزاری انتخابات شوراهای استان، شهر و روستا نزدیک می شود، فضای سیاسی این کشور بیش از پیش تب و تاب انتخاباتی می گیرد. تا زمان برگزاری انتخابات در دهم مهرماه آینده کمتر از سه ماه ونیم وقت باقی مانده و هنوز قانون انتخابات شوراها در مجلس به خاطر اختلاف نظرها به تصویب نرسیده اما گروه های سیاسی به طور جدی این روزها در فضای انتخاباتی قرار گرفته اند.
موضع گیری غیرمنتظره دو روز قبل جریان صدر که اعلام کرد، لیست انتخاباتی نمی دهد و از افراد مستقل که برنامه های این جریان را تایید کنند حمایت می کند، بدون شک، فضای رقابت انتخابی را در عراق داغ کرد. همچنین نشست خبری کمیسیون عالی مستقل انتخابات که طی آن اعلام کرد تمامی تدابیر لازم را برای برگزاری انتخابات اتخاذکرده، در ملتهب کردن بیش از پیش تنور انتخاباتی عراق موثر بوده است. اکنون تنها گام بعدی برای وارد کردن عراق به عرصه عملی رقابت انتخاباتی تصویب قانون انتخابات شوراها در مجلس نمایندگان عراق است.
به دلیل اختلاف نظر حول این قانون، هیات رئیسه مجلس برای خاتمه دادن به بحث و جدلها اعضا و فراکسیون های مجلس و تصویب قانون در موعد مقرر آن (۱۱ تیرماه آینده)، آن را به شورای سیاسی امنیت ملی عالیترین مرجع تصمیم گیری درعراق احاله کرده است. کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرده است که اگر تا ۱۱ تیرماه آینده، قانون انتخابات شوراها تصویب نشود، قادر به برگزاری انتخابات نخواهد بود. از جمله مهم ترین اشکالات در قانون انتخابات شوراها، تحقق نیافتن سهمیه حداقلی کرسی های شوراها برای زنان و اقلیت های قومی و دینی درعراق است.
در قانون اساسی عراق سهمیه مشخصی برای حضور زنان و اقلیت ها در پارلمان و مجالس شوراها تعیین شده که براساس قانون انتخابات جدید شوراها، گروه های سیاسی معتقدند این درصد تحقق پیدا نمی کند. باوجود بحث و جدلها قانونی حول قانون انتخابات درعراق، اما این مانع آن نشده که گروهها و شخصیت های سیاسی درباره انتخابات و تبلیغات انتخاباتی و چگونگی کسب آرا سخن نگویند. نشستهای مردمی گروه ها و شخصیت های سیاسی در مناطق مختلف عراق و اتهام زنی و افشاگری های سیاسی و بیان محاسن خود و ذکر معایب رقیب از نمونه های بارز فضای انتخاباتی در هفته ها و روزهای اخیر در عراق بوده است.
برخی ناظران حتی عنوان کرده اند که مخالفت های برخی گروه های سیاسی عراقی با توافقنامه راهبردی بین عراق و آمریکا، تنها با اغراض انتخاباتی انجام می شود و تنها هدف آن کسب آرا مردمی در آستانه انتخابات است. از جمله این افراد"حسن السنید" نماینده مجلس نمایندگان از ائتلاف یکپارچه ملی عراق است که به ایرنا گفت: برخی گروه ها و شخصیت هایی که این روزها پرچم مخالفت با توافقنامه را برداشتهاند، اهداف انتخاباتی دارند. وی اضافه کرد که همین شخصیت ها و گروه ها در نشست های رسمی و پشت درهای بسته، موافقت خود را با توافقنامه اعلام می کنند اما در برابر انظار عمومی بگونه ای دیگر سخن می گویند.
"احمد چلبی " رئیس کنگره ملی عراق که درانتخابات سابق مجلس نمایندگان ناکام ماند، اکنون از کسانی است که در عراق فعالیت انتخاباتی را شروع کرده است. او اخیرا درجمع تعدادی از سران عشایر و بزرگان بغداد گفته است که نباید در انتخابات، گروه های سیاسی احساسات دینی مردم را بازیچه انتخاباتی قرار دهند. وی بحث و جدل های فراکسیونها در مجلس نمایندگان در خصوص قانون انتخابات را دارای ابعاد سیاسی دانست وگفت: اینها می دانند که اگربراساس قانون جدید انتخابات، در انتخابات شوراها شرکت کنند هیچکس به آنها رای نخواهد داد و برای همین مساله سهمیه حداقلی زنان را بهانه قرار داده اند. برخی گروه های سیاسی مانند اعضایی از جبهه توافق عرب های سنی، در راستا همین رقابتهای انتخاباتی اخیرا مدعی شده اند که نوری المالکی برای کسب آرا مردمی در انتخابات آینده، دست به عملیات نظامی اخیر در بصره، بغداد، موصل و عماره، زده است. تاسیس وتشکیل تشکلهای جدید سیاسی از مظاهر دیگر فضای انتخاباتی در عراق است. شاید مهمترین گروه سیاسی که در آستانه انتخابات شوراها تاسیس شده، گروه سیاسی "جریان اصلاح طلب " وابسته به "ابراهیم جعفری " عضو سابق حزب الدعوه اسلامی و نخست وزیر سابق عراق بوده است.
او با جدایی از حزب الدعوه، تاسیس گروه سیاسی خود را اعلام کرد و اکنون در حال گشایش شعبه هایی در استانهای عراق است. قراراست که چند تشکل جدید سیاسی در روزها و هفته های آینده اعلام موجودیت کنند. این گروه های جدیدالتاسیس، معمولا در راستای جلب اعتماد مردمی، با انتقاد از وضع موجود و تاکید بر این که گروه آنها در برگیرنده همه طیف های ملت عراق است، برای کسب نظر و رای مردم می کوشند. انتخابات شوراها، با توجه به این که محکی واقعی برای مقبولیت و پذیرش مردمی یک گروه سیاسی درجامعه است، مورد اهتمام جدی همه گروههای سیاسی فعلی موجود در صحنه سیاسی عراق قرار گرفته است.
براساس اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات تاکنون صلاحیت بیش از۵۰۰ نامزد انتخاباتی شامل گروه یا فرد مستقل مورد تایید قرار گرفته است. کمیسیون زمان ثبت نام را برای گروه های سیاسی تا پایان ماه جاری میلادی تمدید اما ثبت نام برای افراد مستقل را بسته اعلام کرد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید