شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

گرجستان و درسی برای اکراین


گرجستان و درسی برای اکراین
درگیری ها در گرجستان مشکلاتی را آشکار کرد فراتر از منطقه ما گسترش یافته است. حوادث اخیر نشان داد که نادیده گرفتن جنگ های خفته برای جامعه جهانی خطر بزرگی محسوب می شود.
مسئله تقسیم برخی از مناطق به کشورهای مستقل بسیار پیچیده است. در بسیاری از مواقع این مناطق به عنوان مهره های چانه زنی در بازی های ژئوپلیتیکی به شمار می روند. اما نتیجه این بازی ها به قیمت جان انسان ها، فاجعه های انسانی، انحطاط اقتصادی و کاهش امنیت جهانی تمام می شود.
اکراین در جنگی که آتش آن توسط روسیه روشن شده است به یک گروگان تبدیل شده است. چنین مسئله ای باعث شد تا تمامی مسوولان حکومتی و تمام مردم کشورمان، به‌خصوص آنهایی که در شبه جزیره کریمه زندگی می کنند، احساس امنیت نکنند. علت اصلی این ناامنی ها و ترس نیز شناور بودن ناوگان روسی در دریای سیاه و در آب های ما است.
حوادث ناگوار در گرجستان همچنین نبود یک مکانیزم پیشگیرانه موثر در سازمان ملل، سازمان امنیت و همکاری اروپا و سایر سازمان های بین المللی را به خوبی آشکار کرد.
ما در اکراین امیدواریم که جمهوری فدرال روسیه به پیشنهادهای جامعه بین المللی را جدی بگیرد تا موضوع بتواند از طریق مذاکره به خوبی پایان پذیرد. ما خواهان پایان تاراج و تباهی زیرساخت های گرجستان هستیم. ما باید تمام تلاش خود را به کار گیریم تا جلوی تحریک بیشتر برای ادامه جنگ را بگیریم و مانع از به وجود آمدن فاجعه ای انسانی در منطقه شویم.
درگیری به وجود آمده میان روسیه و گرجستان تاثیر زیادی بر روی کشور من داشته است. عملیات های نظامی این جنگ در نزدیکی مرز کشور ما انجام می شود و ناوگان های روسی مستقر در دریای سیاه به طور مستقیم درگیر این جنگ هستند.
با توجه به این شرایط، اکراین نمی تواند ساکت بماند. ما به همراه سایر کشورهای جهان، به دنبال راه حلی برای این درگیری هستیم. از همان روز اول درگیری ها، اکراین خواهان اجرای آتش بس توسط هر دو طرف درگیر شده بود و به کمک های انسان دوستانه خود را برای قربانیان این جنگ ارسال کرد.
اکراین حمایت شدید خود را از استقلال و تمامیت ارضی گرجستان اعلام کرده است.
در تاریخ ۱۲ آگوست سال جاری، من به همراه همکارانم از سه کشور حوزه بالتیک و لهستان به تفلیس سفر کردیم. پیشنهادهای ما رسیدن به یک راه حل برای پایان دادن به این درگیری با برنامه های اتحادیه اروپا هم راستا بود. ما از تلاش های امریکا و فرانسه به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا برای رسیدن به یک آتش بس قدردانی کردیم. رفتار آنها در توقف جنگ و جلوگیری از خونریزی موثر بود.
اکراین حضور بیشتر نیروهای حامی صلح بین المللی را در منطقه جنگی خواهان است. ارائه یک طرح چندجانبه توسط سازمان ملل و یا سازمان امنیت و همکاری اروپا تنها راه تضمین امنیت در منطقه جنگ زده است.
من به شدت امیدوارم که این طرح توسط جناح درگیر در جنگ مورد پذیرش واقع شود. ما آماده ایم تا همراه با جامعه بین المللی به کمک جنگ زدگان برویم و زندگی در صلح را برایشان تامین کنیم. اکراین همچنین حاضر است تا در کنار سازمان ملل و یا سازمان امنیت و همکاری اروپا به این منطقه نیروهای حافظ صلح ارسال کند.
مشخص است که در صورتی که تقسیم کشورهای منطقه ابعاد گسترده تری به خود بگیرد ما باید با عواقب اقتصادی و اجتماعی آن درگیر شویم. بسیاری از این مناطق تحت کنترل دولت های مربوطه و یا جامعه بین المللی هستند. در بسیاری از شرایط، فقدان نظارت بر این مناطق، آنها را به بهشتی برای قاچاق مواد مخدر و سلاح و انسان تبدیل می کند. معمولا این مناطق بویی از دموکراسی نبرده اند و مطبوعات آزاد در آنها معنایی ندارد.
منطقه ای که محل چنین فعالیت هایی باشد بدون شک تهدیدی برای توسعه و رونق کشورهای هم جوار به شمار می رود. مقامات رسمی مجبورند که با اقدامات جدایی طلبان مبارزه کنند اما همیشه در این راه موفق نیستند. پیش از آغاز جنگ اصلی در گرجستان، صلح بانان روسی نتوانستند مانع از بمباران بخش هایی از خاک گرجستان توسط جدایی طلبان شوند. بدون شک این درگیری پیش از آغاز درگیری اصلی شدن بیشتری گرفت.
این هفته، اکراین سالگرد استقلال خود را جشن می گیرد. درگیری اخیر بار دیگر نشان داد که کشورهایی مانند اکراین برای تضمین امنیت خود باید در یک سیستم امنیتی جمعی در میان کشورهای دموکراتیک آزاد شرکت کنند که نمونه امروزی آن ناتو است. با توجه به برنامه های سیاست خارجی و قوانین ملی خود، اکراین برنامه پیوستن به ناتو را دنبال می کند. این راهی است که به دموکراسی، آزادی و استقلال می رسد.
مقاله ای از ویکتور یوشچنکو،‌ رییس جمهور اکراین
مترجم : آرزو دیلمقانی
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید