شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

صهیونیسم در گرجستان


صهیونیسم در گرجستان
با آغاز درگیری در قفقاز بار دیگر مناقشات در خصوص اقدام رژیم صهیونیستی در فروش اسلحه به گرجستان و تأثیر آن بر مناسبات این رژیم با روسیه بالا گرفته است. دولت رژیم اشغالگر قدس به ویژه وزارت خارجه این رژیم از وزارت امنیت خواست تا در موافقت خود با قراردادهای نظامی گزینشی عمل کرده و از برانگیختن خشم روسیه پرهیز کند.
وزارت امور خارجه «اسرائیل» در واکنش به مناقشه گرجستان هشدار داد که روسیه در واکنش به اقدام تل آویو در تجهیز ارتش گرجستان به سلاح و مهمات، ایران و کشورهای عربی را به سلاح های پیشرفته مجهز خواهد کرد.
روزنامه عبری زبان «یدیعوت آهارانوت» نیز به نقل از یک منبع امنیتی صهیونیست اعلام کرد: «پرواضح است سلاح اسرائیلی که در دست نیروهای ارتش گرجستان است، حکم پارچه قرمزی را دارد که یک فرد در مقابل یک گاو خشمگین تکان می دهد.»
رژیم اشغالگر قدس شش ماه پیش و به دنبال اعتراض رسمی روسیه به اقدام این رژیم در تجهیز ارتش گرجستان به سلاح های پیشرفته نظامی اعلام کرد که کمک های تسلیحاتی خود به تفلیس را کاهش داده و قراردادهای نظامی اش تنها سلاح های دفاعی را دربرمی گیرد. روسیه این اعتراض را بعد از آن مطرح کرد که نیروی هوایی اش، چهار هواپیمای بدون خلبان ساخت اسرائیل را در مرزهای هوایی گرجستان هدف قراردادند.
گزارش های موجود نشان می دهد که نقش رژیم صهیونیستی در ماجرای گرجستان تنها به فروش سلاح های پیشرفته به این کشور محدود نمی شود، بلکه افسران صهیونیستی نیز در آموزش نظامی نیروهای گرجی مشارکت دارند و شرکت های اسرائیلی فعال در زمینه تولید اسلحه نیز در این کشور حضور پیدا می کردند. همچنین دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی حضور گسترده ای در گرجستان به ثبت رساندند و برخی از آنها نیز رسما نمایندگانی در این کشور دارند.
در گزارش روزنامه صهیونیستی مذکور آمده است: «فروش اسلحه به گرجستان از هفت سال پیش و از زمانی آغاز شد که شماری از یهودیان گرجی به اسرائیل مهاجرت کردند و بعد از آن شرکت های اسرائیلی در ساختار نظامی و سیاسی این کشور نفوذ کردند.»
در حال حاضر، گرجستان تمایل فراوانی برای ورود به جبهه آمریکایی- اسرائیلی و پیوند با این جبهه دارد، ولی این تنها عامل نفوذ صهیونیست ها در گرجستان نبوده است، بلکه دو عامل دیگر نیز در این میان نقش داشته اند؛ اول اینکه دیوید کزرچویلی، وزیر دفاع گرجستان اسرائیلی است و به راحتی به زبان عبری سخن می گوید. وی نقش مهمی را در تعمیق همکاری های امنیتی، سیاسی و رسانه ای میان تفلیس و تل آویو داشت و حتی بستر مناسب را برای امضای قراردادهای ویژه خرید سلاح و تبادل تجارب نظامی فراهم کرد. روزنامه عبری زبان «یدیعوت آهارانوت» به نقل از منابع صهیونیستی می نویسد: «در خانه وزیر دفاع گرجستان همیشه به روی کسانی که پیشنهاد فروش سلاح های اسرائیلی می دادند، باز بود.»
عامل دومی که باعث گسترش نفوذ صهیونیست ها در گرجستان شد، تیمور یاکاشویلی، وزیر امور ایالت های جنوبی گرجستان بود. این فرد که یک یهودی صهیونیست به شمار می رود، نقش مهمی را در رابطه میان گرجستان و اسرائیل داشت و در جریان جنگ به خاطر این ارتباط به خود می بالید و می گفت: «سربازان گرجی همچون شیر می جنگند؛ زیرا پرورش یافته دست اسرائیلی ها هستند.»؛ البته بخت با وی یار نبود.
بسیاری از شخصیت های صهیونیستی از درهای باز گرجستان به خوبی استفاده کردند که از جمله این افراد می توان «رونی میلو» از وزرای اسبق رژیم صهیونیستی و برادرش «شلومومیلو» مدیرکل بخش صنایع نظامی این رژیم و سرلشکر «گال هرش» فرمانده تیپ الجلیل در زمان حمله اسرائیل به لبنان در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد، که بعد از انتقادات شدید از عملکردش ونیز پس از آنکه به عنوان یکی از مسئولان شکست تل آویو در جنگ شناخته شد، از منصب خود کناره گرفت. سرتیپ «یسرائیل زئیو»، فرمانده اسبق منطقه غزه و یکی از ناظران احداث دیوار نژادپرستانه حائل در کرانه باختری نیز از دیگر همقطاران برادران میلو و گال هرش بود.
در مه سال گذشته، رژیم صهیونیستی قراردادهایی را با گرجستان به امضا رساند که مربوط به فروش تجهیزات نظامی دفاعی بود که از آن جمله می توان به دستگاه های ویژه فعالیت های اطلاعاتی و رایانه های پیشرفته اشاره کرد. داو ویکولین، از صاحبان شرکت صهیونیستی «اوتنتیکو» که ویژه خدمات مسافرتی است، می گوید: «اسرائیلی ها- به صورت مستقیم و غیرمستقیم- سرمایه گذاران اصلی در اقتصاد گرجستان هستند.»
قراردادهای نظامی که میان اسرائیل و گرجستان منعقد شده است (براساس گزارش روزنامه عبری زبان یدیعوت آهارانوت) به شرح زیر است:
● قرارداد: فروش هواپیماهای بدون خلبان هرمس۴۵۰
براساس این قرارداد، طرف گرجستانی هواپیماهای بدون خلبان هرمس ۴۵۰از رژیم صهیونیستی دریافت کرد. این هواپیماها که برای مقاصد اطلاعاتی به کار می روند، می توانند به مدت بیش از بیست ساعت مداوم در هوا پرواز کنند.سرعت پرواز این هواپیماها ۱۷۰کیلومتر در ساعت است و می توانند دستگاه های فیلمبرداری و ارتباطی به وزن ۱۵۰کیلوگرم را با خود حمل کند.
¤قرارداد: فروش سامانه موشکی متحرک موسوم به «لینکس»
براساس این قرارداد، طرف گرجستانی سامانه موشکی قدرتمندی را دریافت کرد که توان نشانه گیری آن بالا و ارزان است و برای مسافت های دوربرد قابل استفاده می باشد. این سامانه موشکی را می توان بر روی کامیون ها نصب کرد و اهدافی با فاصله ۴۵تا ۱۵۰کیلومتر را هدف قرارداد. دقت نشانه گیری این سامانه ۱۰متر است.
● پیشرفته سازی هواپیماهای سوخوی۲۵
براساس این قرارداد، طرف گرجستانی هواپیماهای سوخوی ۲۵که توسط رژیم صهیونیستی پیشرفته سازی شده است، را دریافت می کنند. این پیشرفته سازی شامل نصب کابین های مدرن و پیشرفته و سیستم های دفاعی جدید بر روی هواپیما می باشد که برای مقابله با جدیدترین سلاح ها طراحی شده است.
● فروش سلاح انفرادی
که ساخت سازمان صنایع نظامی اسرائیل است و براساس این قرارداد، گرجی ها تفنگ های مدرن اسرائیلی را دریافت کردند که بسیار کوچک و سبک است.
منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید